Regeling vervallen per 17-08-2016

Privacyreglement bureau gemeentelijke ombudsvrouw

Geldend van 07-11-1995 t/m 16-08-2016

Intitulé

PRIVACYREGLEMENT BUREAU GEMEENTELIJKE OMBUDSVROUW GRONINGEN;

Gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    wet : de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • b.

    persoonsgegeven : elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

  • c.

    verwerking van persoonsgegevens : elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikking-stelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

  • d.

    betrokkene : degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

  • e.

    derde : ieder, niet zijnde de betrokkene, de verantwoordelijke, of enig persoon die onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke gemachtigd is om persoons-gegevens te verwerken;

  • f.

    verantwoordelijke : de natuurlijke persoon, rechtspersoon of ieder ander die of het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;

  • g.

    beheerder : degene, die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de verwerking van persoonsgegevens;

  • h.

    bestand : elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.

Artikel 2 Doelstelling van de verwerking van persoonsgegevens

De verwerking van persoonsgegevens heeft tot doel het kunnen beschikken over gegevens die dienen voor de behandeling van klachten en het opstellen van het jaarverslag.

Artikel 3 Categorieën personen, opgenomen in het bestand

Het bestand bevat uitsluitend persoonsgegevens over de volgende categorieën van natuurlijke personen:

  • -

    degenen, die de Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen hebben benaderd in verband met vragen/problemen die leiden of kunnen leiden tot een klacht;

  • -

    degenen, over wie een klacht is ingediend.

Artikel 4 Opgenomen gegevens en de wijze van verkrijging

  • 1. Het bestand bevat voor wat betreft de in artikel 3 genoemde categorieën ten hoogste de soorten gegevens, genoemd in bijlage 1.

  • 2. Voor elk van de in het vorige lid genoemde soorten persoonsgegevens is de wijze van verkrijging aangegeven.

Artikel 5 Verantwoordelijke en beheerder

  • 1. Verantwoordelijke van de verwerking van persoonsgegevens is de Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen; die heeft zeggenschap over de verwerking van persoonsgegevens.

  • 2. Het beheer van de gegevens opgenomen in het bestand is opgedragen aan de medewerkers behorende tot het Bureau Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen.

Artikel 6 Functioneren van het bestand

De in het bestand opgenomen gegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van de in artikel 2 van dit reglement omschreven doeleinden.

Artikel 7 Toegang tot het bestand

Rechtstreekse toegang tot alle gegevens vastgelegd in het bestand voor het uitvoeren van systeembeheeractiviteiten hebben de verantwoordelijke en de medewerkers behorende tot het Bureau Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen.

Artikel 8 Verstrekking van gegevens

  • 1. Persoonsgegevens worden verstrekt aan:

    • a.

      personen behorende tot het bestuur of de organisatie van de gemeente Groningen die door de Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen in het kader van hoor-wederhoor worden uitgenodigd de reactie te verzorgen op de klacht.

    • b.

      de persoon/instantie, niet behorende tot de organisatie van de gemeente Groningen, die de klacht heeft ingediend.

  • 2. De in lid 1 genoemde personen en instanties ontvangen ten hoogste de gegevens opgesomd in bijlage 1.

Artikel 9 Protocolplicht

  • 1. De Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

  • 2. In het protocol wordt vermeld aan wie, op welk tijdstip, welke persoonsgegevens zijn verstrekt, behoudens verstrekkingen:

    • -

      gedaan op basis van artikel 8 van het reglement;

    • -

      gedaan op basis van een wettelijk voorschrift;

    • -

      waarvan geregistreerde schriftelijk in kennis is gesteld;

    • -

      ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek, waarbij de uitkomsten waarvoor deze gegevens worden gebruikt, niet herleidbaar zijn tot individuele personen.

  • 3. Het protocol wordt een jaar bewaard.

Artikel 10 Verwijdering en vernietiging van persoonsgegevens

Persoonsgegevens niet meer nodig voor het realiseren van het doel als bedoeld in artikel 2 worden,

  • -

    indien het direct afgehandelde klachten betreft, na vijf jaar;

  • -

    indien het dossiers betreft waarvan geen eindrapport is opgemaakt, na tien jaar;

uit het bestand verwijderd en vernietigd.

Persoonsgegevens in dossiers waarvan een eindrapport is opgemaakt, worden na tien jaar overgebracht naar het gemeentearchief.

Artikel 11 Derdenverstrekking

  • 1. De verstrekking van gegevens blijft achterwege voor zover uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift geheimhouding geboden is.

  • 2. De Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen beslist op schriftelijke aanvragen voor het verstrekken van persoonsgegevens voor zover deze verstrekking plaats vindt met schriftelijke toestemming van geregistreerde.

  • 3. De Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen beslist eveneens op schriftelijke aanvragen voor het verstrekken van persoonsgegevens aan personen of instanties met een publiekrechtelijke taak, waarbij de gevraagde gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taak, voor zover niet genoemd in artikel 8.

  • 4. De Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen beslist op schriftelijke aanvragen voor het verstrekken van persoonsgegevens aan personen of instanties voor zover dit wordt verzocht ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek.

  • 5. De Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen beslist op schriftelijke aanvragen voor het verstrekken van persoonsgegevens indien de verstrekking daarvan noodzakelijk is op grond van een dringende reden.

Artikel 12 Rechten van betrokkenen

De verantwoordelijke van een bestand deelt een ieder over wie voor de eerste keer persoonsgegevens in het bestand worden opgenomen binnen vier weken schriftelijke mede dat dit het geval is. De mededeling bevat een aanduiding van het doel van het bestand, alsmede de naam, het adres en de woonplaats van de verantwoordelijke.

De verplichting, bedoeld in het eerste lid, geldt niet:

  • a.

    indien de betrokkene weet of redelijkerwijs kan weten dat een dergelijke opname heeft plaatsgevonden;

  • b.

    indien een gewichtig belang van de betrokkene zich tegen het doen van een schriftelijke mededeling verzet.

Artikel 13 Recht op inzage

  • 1. Betrokkene heeft het recht zich vrijelijk en met redelijke tussenpozen tot de verantwoordelijke te wenden met het verzoek hem mede te delen of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt.

  • 2. De verantwoordelijke beslist binnen vier weken op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3. Indien zodanige gegevens worden verwerkt, bevat de mededeling een volledig overzicht daarvan in begrijpelijke vorm, een omschrijving van het doel of de doeleinden van de verwerking, de categorieën van gegevens waarop de verwerking betrekking heeft en de ontvangers of categorieën van ontvangers, alsmede de beschikbare informatie over de herkomst van gegevens.

Artikel 14 Wijziging van persoonsgegevens

  • 1. Betrokkene kan de verantwoordelijke schriftelijk verzoeken de opgenomen persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien deze feitelijk onjuist, voor het doel van het bestand onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel in strijd met een wettelijk voorschrift in het bestand voorkomen. Het verzoek behelst de aan te brengen wijzigingen.

  • 2. De verantwoordelijke beslist binnen vier weken op de in het eerste lid genoemde verzoeken. Een weigering van een verzoek wordt met redenen omkleed.

Artikel 15 Recht van verzet

  • 1. De betrokkene kan te allen tijde verzet aantekenen tegen het gebruik van de gegevens van de betrokkene door een verantwoordelijke, in verband met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden.

  • 2. De verantwoordelijke beslist binnen vier weken op de in het eerste lid genoemde verzoeken. Indien het verzet gerechtvaardigd is, beëindigt hij terstond de verwerking.

Artikel 16 Vergoeding van de kosten

De verantwoordelijke kan voor het verlenen van een afschrift als bedoeld in artikel 11, lid 2 tot en met 5 een vergoeding van kosten verlangen, die niet hoger mogen zijn dan een bedrag van € 4,50.

Artikel 17 Organisatie en beveiliging

Het bestand is beveiligd volgens het beveiligingsbeleid van de Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen vastgesteld d.d. 1 april 1995.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement is opgenomen in het register als bedoeld in de wet en is geregistreerd onder nummer O-0038360.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als het Privacyreglement Bureau Gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen (Privacyreglement Ombudsvrouw).

  • 3. Dit reglement treedt in werking op 7 november 1995.

  • 4. Dit reglement ligt ter inzage op het adres van de verantwoordelijke en bij het Gemeentelijke Informatie Centrum van de gemeente Groningen.

Het privacyreglement Bureau gemeentelijke Ombudsvrouw Groningen is laatstelijk gewijzigd op 3 april 2002.

Bijlage I Behorende bij het privacyreglement ....

Bijlage