Regeling vervallen per 01-01-2020

Reglement commissie HR21

Geldend van 01-06-2017 t/m 31-12-2019

Intitulé

Reglement commissie HR21

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN:

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, de Ambtenarenwet;

Gelet op de Aanpak Invoering van HR21;

Gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg;

Besluit vast te stellen de volgende regeling:

Reglement commissie HR21

Begrippen

Artikel 1

  • 1. commissie HR21: de interne commissie als bedoeld in de Aanpak Invoering van HR21 die tijdelijk, gedurende het proces van invoering van het functiebeschrijvings- en waarderingssysteem HR21 in de gemeente Groningen, wordt ingesteld.

  • 2. directeur: de hoogste leidinggevende van de directie. Dat kan zijn de directeur, een afdelingshoofd of een programmamanager mits deze ook hiërarchisch leidinggevende is 1 .

  • 3. medewerker: de ambtenaar zoals omschreven in artikel 1.1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Groningen (ARG).

  • 4. projectgroep: team van medewerkers dat het proces van invoering van het functiebeschrijvings- en waarderingssysteem HR21 binnen de gemeente Groningen voorbereidt, ondersteunt en faciliteert en daarin adviseert.

Samenstelling commissie

Artikel 2.1

  • 1. Het college stelt een commissie HR21 in.

  • 2. De commissie is paritair samengesteld en bestaat uit:

    • a.

      een lid en een plaatsvervangend lid, aan te wijzen door het college;

    • b.

      een lid en een plaatsvervangend lid, aan te wijzen door de werknemersgeleding;

    • c.

      de onder a en b genoemde leden wijzen gezamenlijk een derde lid en een plaatsvervanger aan die tevens als voorzitter respectievelijk als plaatsvervangend voorzitter van de commissie zal fungeren.

  • 3. Ter voorkoming van belangenverstrengeling maakt een lid geen deel uit van de commissie, het voorbereiden en/of opstellen van een advies van de commissie, wanneer zijn objectiviteit in het geding zou kunnen komen door enige betrokkenheid, direct of indirect, bij de zaak van de medewerker waarover de commissie adviseert.

Artikel 2.2

  • 1. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris.

  • 2. De ambtelijk secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Verantwoordelijkheden

Artikel 3.1

De commissie heeft als taak de gemeentesecretaris te adviseren over het indelingsvoorstel HR21 indien:

  • 1.

    de medewerker, diens leidinggevende en/of de directeur het niet eens is/zijn met het indelingsvoorstel dat aan de medewerker is voorgelegd, en/of een alternatief voorstel is neergelegd waarover medewerker, diens leidinggevende en/of de directeur het niet eens zijn;

  • 2.

    de directeur het advies van de projectgroep HR21 over het indelingsvoorstel of het alternatieve indelingsvoorstel niet overneemt.

Artikel 3.2

Een verzoek om advies als bedoeld in artikel 3.1 kan worden gedaan door de projectgroep. Het verzoek wordt schriftelijk en gemotiveerd ingediend.

Werkwijze

Artikel 4.1

  • 1. De commissie kan de medewerker, diens leidinggevende, de directeur en/of projectgroep en de bij de voorbereiding van het indelingsvoorstel betrokkenen horen.

  • 2. De belanghebbenden kunnen zich laten bijstaan.

Artikel 4.2

Het college en de betrokken medewerker zijn verplicht alle gevraagde informatie te verschaffen aande commissie.

Artikel 4.3

  • 1. De vergaderingen zijn niet openbaar.

  • 2. Van de vergaderingen van de commissie wordt een verslag gemaakt.

Artikel 4.4

  • 1. De commissie brengt binnen een redelijke termijn (vier tot zes weken) na de aanvraag daartoe haar gemotiveerd schriftelijk advies uit.

  • 2. Het advies zal aan de gemeentesecretaris worden gezonden.

  • 3. Tegelijk met het advies wordt het verslag zoals bedoeld in artikel 4.3 lid 2 meegezonden.

Artikel 4.5 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Reglement commissie HR21’.

Artikel 4.6 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na die van haar bekendmaking.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de collegevergadering van 11 april 2017, nr. 3h.

De burgemeester,
Peter den Oudsten
De secretaris,
Peter Teesink

Noot
1

In die gevallen wordt met ‘directeur’ bedoeld afdelingshoofd of programmamanager.