Regeling vervallen per 01-01-2021

Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017

Geldend van 14-07-2017 t/m 31-12-2020

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen;

BESLUIT:

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de Wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het Besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het Reglement: Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Groningen of een andere gemeente als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van de Wet);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd (artikel 16, leden 2 en 3 van de Wet);

  • f.

    verantwoordelijk hoofd: een van de hoofden van de afdeling Burgerzaken, belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand;

  • g.

    gemeentehuis: elk huis dat als zodanig is aangewezen met de daarbij behorende beperkingen qua dienstverlening;

  • h.

    trouwen: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • i.

    het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor of de kantoren van de afdeling Burgerzaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt en het overlijdenaangifteloket Begraafplaats Selwerderhof.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan ambtenaren, werkzaam binnen de afdelingen Burgerzaken en Begraafplaats Selwerderhof van de gemeente Groningen, benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Groningen, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken;

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Groningen, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk;

    • c.

      leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad.

  • 4. De in artikel 2, lid 3 sub a bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op de website van de gemeente gepresenteerd. Zij stellen zich beschikbaar voor ten minste 25 huwelijken per jaar.

  • 5. Het verzoek tot benoeming van de in artikel 2, lid 3 sub b bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand moet ten minste 3 maanden voor het door hen te voltrekken huwelijk worden ingediend bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 6. De in artikel 2, lid 3 sub c bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken uitsluitend op uitdrukkelijk verzoek huwelijken.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Groningen en zijn werkzaamheden uitoefent bij de afdeling Burgerzaken dan wel Begraafplaats Selwerderhof.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd:

    • a.

      voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen of lid van de gemeenteraad van de gemeente Groningen;

    • b.

      voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, dag of huwelijk.

  • 3. De bevoegdheid bedoeld in artikel 2, lid 1 en lid 3 is gemandateerd aan de directeur Publieke Dienstverlening.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht geen werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken binnen de voor hem op de afdeling Burgerzaken geldende werktijden, anders dan in opdracht van het verantwoordelijke hoofd.

  • 2. Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructie gegeven door het verantwoordelijke hoofd.

  • 3. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verklaren voor hun benoeming geen onderscheid te maken tussen de verschillende relatievormen.

  • 4. Bij de huwelijksvoltrekking draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk, met uitzondering van de kosteloze en administratieve huwelijken een door de gemeente ter beschikbaar gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege het verantwoordelijke hoofd gegeven aanwijzingen met betrekking tot de in dit lid genoemde kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van deburgerlijke stand

  • 1. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3 sub a ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Locatie

  • 1. Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2. Aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college van burgemeester en wethouders. Als vaste locatie zijn aangewezen: Kreupelstraat 1, het geboorteaangifteloket Martini Ziekenhuis, de Vensterschool in Hoogkerk, Het Dok in Lewenborg en het overlijdenaangifteloket Begraafplaats Selwerderhof aan de Iepenlaan 4.

  • 3. Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht, met uitzondering van de locatie Martini Ziekenhuis, waar alleen geboorteaangiften plaatsvinden en de locatie Begraafplaats Selwerderhof, waar alleen overlijdensaangiften plaatsvinden.

  • 4. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar, de locatiebeheerder en de gemeente én de gemeente een contract hierover hebben afgesloten. In dit contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis.

  • 5. De huwelijksvoltrekkingen zonder ceremonie vinden plaats in de locatie Kreupelstraat 1. Religieuze plechtigheden zijn daar niet toegestaan.

  • 6. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Groningen, onder voorwaarde dat:

    • -

      de eigenaar dan wel gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • -

      de eventuele religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden en nadien plaatsvindt;

    • -

      locaties geen onderscheid maken tussen relatievormen.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

  • 2. Als gemeentehuis kunnen slechts worden aangewezen locaties waarvan het gebruik een permanent karakter draagt. De aanwijzing van een gemeentehuis voor incidenteel gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden hoe ook genaamd.

  • 3. De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 4. De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn. In de tot trouwzaal bestemde ruimten mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

  • 5. De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de hoofdbewoner/eigenaar.

  • 6. Indien de locatiebeheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • 7. Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in overleg met de locatiebeheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 8. De veiligheid van de aanwezigen dient te zijn gewaarborgd. De mogelijkheid bestaat dat een gebruiksvergunning noodzakelijk is, bijvoorbeeld als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn. Dit dient geregeld te worden door het bruidspaar.

  • 9. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1. Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week, op woensdag om 9.00 uur en om 9.30 uur gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking.

  • 2. Het voltrekken van kosteloze huwelijken vindt plaats aan het loket van de burgerlijke stand aan de Kreupelstraat 1. Behalve het bruidspaar zijn maximaal vier aanwezige personen toegestaan, waaronder de getuigen.

  • 3. De randvoorwaarden bij de kosteloze huwelijksvoltrekkingen zijn:

    • a.

      de huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten;

    • b.

      er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit;

    • c.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • d.

      er wordt geen geschenk gegeven namens de gemeente.

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking

  • 1. De betaalde huwelijksvoltrekkingen zonder ceremonie (administratieve huwelijken) vinden plaats aan het loket van de burgerlijke stand aan de Kreupelstraat 1. Behalve het bruidspaar zijn maximaal vier aanwezige personen toegestaan, waaronder de getuigen.

  • 2. De randvoorwaarden bij administratieve huwelijken zijn:

    • a.

      de huwelijksvoltrekkingen worden volgens een door het verantwoordelijke hoofd vastgesteld schema gesloten;

    • b.

      de huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten;

    • c.

      er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • d.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden;

    • e.

      er wordt geen geschenk gegeven namens de gemeente.

  • 3. De randvoorwaarden voor huwelijksvoltrekkingen met ceremonie zijn:

    • a.

      de bruidsparen kunnen hun voorkeur uitspreken voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • b.

      de huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 30 minuten;

    • c.

      er vindt indien gewenst een voorgesprek plaats met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • d.

      er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

Artikel 10 Reservering huwelijk

  • 1. Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar voor de huwelijksdatum worden gereserveerd nadat het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is kenbaar gemaakt.

Artikel 11 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

  • 1. Het verantwoordelijke hoofd is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2. Het verantwoordelijke hoofd is belast met de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 12 Openstelling

  • 1. Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand dezelfde als welke voor de afdeling Burgerzaken zijn vastgesteld.

  • 2. Door of namens het verantwoordelijke hoofd worden tijdstippen en locaties aangewezen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand (zie ook artikel 8, lid 1 van het Reglement).

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het verantwoordelijke hoofd, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 4. In bijzondere gevallen kan het verantwoordelijke hoofd besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 13 Schakelbepaling

  • 1. De bepalingen in dit reglement over het huwelijk en de huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017.

  • 2. Het reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking, onder intrekking van het Reglement burgerlijke stand 2012, registratienummer DI 11.2857843.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op

20 juni 2017.

De burgemeester,
Peter den Oudsten
de secretaris,
Peter Teesink

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand gemeente Groningen 2017

Algemeen

De Wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr.). Via een werkverdeling en de aanwijzing van een leidinggevende wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Eén van de hoofden van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt tevens een goede dienstverlening aan de klanten. Hetzelfde geldt voor de verantwoordelijke leidinggevende van Begraafplaats Selwerderhof.

Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van burgemeester en wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van de afdeling Burgerzaken en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:

  • 1.

    de terminologie in het nieuwe Reglement burgerlijke stand is aangepast aan de termen in de huidige organisatie;

  • 2.

    wijziging van beleid ten aanzien van de benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

  • 3.

    nadere regels omtrent kosteloze en betaalde huwelijken/partnerschapsregistraties en omtrent huwelijken/ partnerschapsregistraties met dan wel zonder ceremonie;

  • 4.

    kleine wijzigingen en aanpassingen.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente is benoembaar in de gemeente Groningen. Dat betekent dat bijvoorbeeld een ambtenaar van de gemeente Ten Boer om praktische redenen door het college benoemd kan worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand in Groningen. Omgekeerd is dat ook mogelijk.

  • 2.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand moet aangesteld zijn bij de afdeling Burgerzaken dan wel Begraafplaats Selwerderhof.

  • 3.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid van de Wet).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 58 t/m 68 van de Wet).

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdelingen Burgerzaken en Begraafplaats Selwerderhof tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vermeld.

Artikel 3 Benoeming

Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Burgerzaken dan wel Begraafplaats Selwerderhof.

Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken is die periode vijf jaar.

Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerschapsregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk raadslid zijn.

De aan de directeur Publieke Dienstverlening gemandateerde bevoegdheid in lid 3 biedt de mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen. Om de eenduidigheid te bevorderen geldt het mandaat tevens ten aanzien van de overige benoemingen in dit artikel.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het verantwoordelijke hoofd van de afdeling Burgerzaken en wat betreft Begraafplaats Selwerderhof aan de verantwoordelijk leidinggevende aldaar.

Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Groningen zijn geen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.

Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verlangd te verklaren dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuwe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties voltrekken in Groningen ontvangen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Groningen. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

Artikel 6 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er gewichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit en artikel 64 van de Wet). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.

Op 30 november 2011 heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen in Groningen mogelijk is op in principe alle locaties.

Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de noodzakelijke administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking

In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente Groningen geeft op de woensdagochtend tweemaal gelegenheid.

Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. Om die reden wordt een alternatief geboden voor de kosteloze voltrekkingen: de administratieve voltrekking. Tegen een redelijk en relatief laag tarief kan worden gekozen voor een sobere plechtigheid van maximaal 15 minuten aan het loket burgerlijke stand aan de Kreupelstraat 1.

Artikel 9 Betaalde huwelijksvoltrekking

Er zijn twee categorieën van betaalde voltrekkingen.

Als alternatief voor kosteloze voltrekkingen zijn er de administratieve voltrekkingen, zonder ceremonie. De plechtigheid duurt maximaal 15 minuten aan het loket van het bureau van de burgerlijke stand, het aantal aanwezigen is beperkt, er is geen voorgesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden en er wordt geen geschenk namens de gemeente overhandigd.

Verder zijn er de voltrekkingen met ceremonie. Bij deze voltrekkingen kan een keuze gemaakt worden uit een aanbod van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De betreffende ambtenaar heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De ceremonie duurt ca. 30 minuten.

Artikel 11 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

Ingevolge artikel 2 van het Besluit wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als het bureau van de burgerlijke stand. Eén van de hoofden van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding en als zodanig aangewezen. Het aangewezen hoofd dient wel zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd. Uit praktische overwegingen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen zijn de andere hoofden eveneens inzetbaar als leidinggevende van de burgerlijke stand. De verdeling van de dagelijkse werkzaamheden maakt daarvan deel uit.

Artikel 12 Openstelling

De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor de het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop het bureau van de burgerlijke stand niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald. Dit geldt eveneens voor de tijdstippen waarop de reguliere huwelijken worden voltrokken.