Regeling vervallen per 25-05-2018

PRIVACYREGLEMENT VOOR REGISTER VOOR AFHANDELING NAHEFFINGSAANSLAGEN IN GEVAL VAN NIET VOLDOEN VAN PARKEERBELASTINGGELDEN IN DE GEMEENTE GRONINGEN

Geldend van 01-04-2001 t/m 24-05-2018

Intitulé

PRIVACYREGLEMENT VOOR REGISTER VOOR AFHANDELING NAHEFFINGSAANSLAGEN IN GEVAL VAN NIET VOLDOEN VAN PARKEERBELASTINGGELDEN IN DE GEMEENTE GRONINGEN

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN

Gelet op artikel 19 en volgende van de Wet persoonsregistraties ( Stb.1988, 665) en artikel 4 van de Privacyverordening van de gemeente Groningen;

HEBBEN BESLOTEN:

het Privacyreglement voor register voor afhandeling naheffingsaanslagen in geval van niet voldoen van parkeerbelastinggelden in de gemeente Groningen vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    wet : de Wet persoonsregistraties (WPR);

  • b.

    verordening : de Privacyverordening van de gemeente Groningen;

  • c.

    houder : het college van Burgemeester en Wethouders van Groningen;

  • d.

    beheerder : de algemeen directeur van de Dienst Informatie en Administratie;

  • e.

    persoonsregistratie : het register voor de afhandeling van naheffingsaanslagen parkeerbelastinggelden;

  • f.

    commissie : de privacycommissie als bedoeld in artikel 16 van de verordening;

  • g.

    dienst : Dienst Informatie en Administratie.

Artikel 2 Doelstelling van de persoonsregistratie

De persoonsregistratie heeft tot doel informatie te leveren ten behoeve van: de registratie, administratie en inning van naheffingsaanslagen voor niet betaalde parkeerbelastingen in de gemeente Groningen. Een nadere doelomschrijving is opgenomen in bijlage 2.

Artikel 3 Categorieën personen, opgenomen in de persoonsregistratie

De registratie bevat uitsluitend gegevens over: natuurlijke personen en rechtspersonen die de parkeerbelasting niet hebben voldaan conform de Parkeerverordening gemeente Groningen 1998 (laatstelijk gewijzigd bij B&W-besluit van 31 mei 2001) en de Verordening Parkeerbelastingen 1991 (laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 8 november 2000), het Bekostigingsbesluit Parkeervoorzieningen Binnenstad (Gemeenteblad 1995-32), de Nadere regels parkeren op belanghebbenden- en parkeerapparatuurplaatsen (Gemeenteblad 2000-57) en latere wijzigingen, herzieningen of nieuwe uitgaven van bovenstaande of andere gemeentelijke verordeningen en besluiten die bekend zijn gemaakt.

Voor de toepassing van deze persoonsregistratie worden vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid mede als rechtspersoon aangemerkt.

Artikel 4 Opgenomen gegevens en de wijze van verkrijging

  • 1. De persoonsregistratie bevat over de in artikel 3 genoemde natuurlijke personen en rechtspersonen voorzover van toepassing ten hoogste in bijlage 1 opgenomen gegevens.2.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden in beginsel rechtstreeks verkregen uit de gegevens die in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens dan wel in de gemeentelijke basisregistratie zijn opgenomen, via systemen van de Regiopolitie of andere door de gemeente aangewezen handhavers, via verstrekking door personen (schriftelijk, mondeling) of door waarneming van verbalisanten of door controle van en vergelijking met gegevens van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).

Artikel 5 Houder en beheerder

  • 1. De houder is verantwoordelijk voor de werking van deze registratie overeenkomstig het reglement en treft daartoe de nodige voorzieningen op het gebied van organisatie en beveiliging.

  • 2. De beheerder van deze treft voorzieningen die nodig zijn om de naleving van dit reglement te verzekeren. De beheerder is belast met de dagelijkse zorg over de werkzaamheden, verbonden aan de werking van de registratie.

Artikel 6 Functioneren van de persoonsregistratie

  • 1. Het bewerken van de registratie gebeurt uitsluitend in opdracht van de houder en de door deze aangewezen beheerder met inachtneming van de door de houder ter zake vastgestelde voorschriften.

  • 2. De in de registratie opgenomen gegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van de in artikel 2 van dit reglement omschreven doeleinden.

Artikel 7 Toegang tot de persoonsregistratie

  • 1. Toegang tot de persoonsregistratie en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden hebben uitsluitend:

    de beheerder;

    • b.

      de door de beheerder aangewezen medewerkers van de afdeling Belastingen van de dienst;

    • c.

      de daartoe door de beheerder gemachtigde personen voor systeemonderhoud;

    • d.

      de functionarissen belast met de controle op de naleving van dit reglement, door tussenkomst van de onder b. genoemde medewerkers van de DIA;

    • e.

      de deurwaarder(s) van de gemeente Groningen van de afdeling Belastingen van de DIA.

  • 2. De persoonsregistratie dient op dusdanige wijze te worden opgeslagen en bewaard, dat naast de houder alleen de beheerder en de gebruikers in het kader van de aan hen opgedragen werkzaamheden toegang kunnen hebben tot de gegevens.

  • 3. Toegankelijkheid van de registraties:

    • a.

      De persoonsgegevens zijn opgeslagen in een geautomatiseerd registratiesysteem en in een archief

    • b.

      De persoonsgegevens zijn uitsluitend toegankelijk op:

    • -

      de gegevens vermeld onder artikel 4.

Artikel 8 Verstrekking van gegevens

De gegevens worden slechts aan derden (anderen dan de gebruikers gemeld onder artikel 7.1) verstrekt, voorzover dit wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift of indien dit voortvloeit uit het doel van de betrokken registratie.

Artikel 9 Protocolplicht

Van het verstrekken van gegevens aan derden, als bedoeld in artikel 8, houdt de beheerder een protocol bij waarin wordt vermeld aan wie, op welk tijdstip, welke persoonsgegevens zijn verstrekt, tenzij redelijkerwijs aangenomen kan worden dat de geregistreerde door de aard van de verstrekking op de hoogte had kunnen zijn van de verstrekking

Artikel 10 Bewaring en vernietiging van persoonsgegevens

  • 1. Persoonsgegevens die niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie worden door de beheerder uit de persoonsregistratie verwijderd en vernietigd:

    7 jaar na de datum waarop naheffingsaanslag is opgelegd.

  • 2. Gegevens worden door de beheerder uit de persoonsregistratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder. De beheerder verwijdert de gegevens binnen een termijn van vier weken.

  • 3. De vernietiging van de registratie of van daarin opgenomen persoonsgegevens geschiedt met in achtneming van de Archiefwet.

Artikel 11 Inzagerecht en derdenverstrekking

  • 1. Verzoeken om inzage als bedoeld in artikel 29 van de wet en verzoeken om mededeling van derdenverstrekkingen als bedoeld in artikel 32 van de wet, kunnen schriftelijk worden ingediend bij de houder.

  • 2. De houder beslist, gehoord de commissie, op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3. Een afwijzing van een verzoek wordt met redenen omkleed.

  • 4. De beheerder kan van de verzoeker verlangen, dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1. Verzoeken om correctie als bedoeld in artikel 31 van de wet worden schriftelijk ingediend bij de houder.

  • 2. De leden 2, 3 en 4 van het vorige artikel zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Vergoeding van de kosten

Voor de berichten bedoeld in artikel 11, eerste lid kan een vergoeding worden gevraagd overeenkomstig het tarief genoemd in de Legesverordening 1995, van ten hoogste f 10,-- (na 1 januari 2002 4,54 Euro).

Deze vergoeding wordt teruggegeven in geval een in genoemde artikelen bedoeld verzoek wordt geweigerd, of indien het verzoek leidt tot daadwerkelijke verbetering van de betreffende gegevens.

Artikel 14 Vergoeding van de kosten

  • 1. De beheerder stelt een beveiligingsplan op, waarin is aangegeven welke voorzieningen van technische en organisatorische aard zijn getroffen:

    • a.

      ter bescherming van gegevens tegen kwaadwillendheid, onachtzaamheid en verkeerd gebruik

      door het personeel dat met de bewaring of verwerking is belast, alsmede tegen beschadiging

      door toedoen van derden;

    • b.

      teneinde herstel mogelijk te maken bij beschadiging van de gegevens;

    • c.

      ter bescherming van gegevens voor het geval aan andere personen dan genoemd in artikel 7 door middel van beeldschermen rechtstreeks toegang tot de registratie mogelijk wordt gemaakt.

      Deze voorzieningen zijn er met name op gericht dat deze personen niet meer of andere gegevens aan de registratie kunnen onttrekken dan hen is toegestaan;

  • 2. Het beveiligingsplan wordt ter vaststelling aangeboden aan de houder.

  • 3. De persoonsregistratie wordt gevoerd door de afdeling Belastingen van de Dienst Informatie en Administratie.

  • 4. De uitvoering van werkzaamheden waarbij persoonsgegevens zijn betrokken vindt plaats met inachtneming van hetgeen daarover is opgenomen in de systeembeschrijvingen die voor de registratie gelden.

  • 5. Op de deugdelijkheid en de naleving van alle ter bescherming van de gegevens getroffen voorzieningen vindt een periodieke controle plaats door ambtenaren die tot de organisatie van de beheerder behoren.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement zal worden opgenomen in het register als bedoeld in artikel 5 van de verordening.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Privacyreglement register voor afhandeling naheffings-aanslagen in geval van niet voldoen van parkeerbelastinggelden in de gemeente Groningen.

  • 3. Dit reglement treedt in werking op de datum van bekendmaking en werkt terug tot 1 april 2001.

  • 4. Dit reglement ligt ter inzage bij de Dienst Informatie en Administratie.

Privacyreglement voor afhandelingsnaheffingen