VERORDENING BEVOLKINGSADMINISTRATIE GEMEENTE GRONINGEN 2018

Geldend van 11-05-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 25-05-2018

Intitulé

VERORDENING BEVOLKINGSADMINISTRATIE GEMEENTE GRONINGEN 2018

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2018;

gelet op de Wet basisregistratie personen en de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

BESLUIT:

vast te stellen de Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2018:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    AVG: de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • b.

    wet: de Wet basisregistratie personen;

  • c.

    verordening: Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2018:

  • d.

    basisregistratie: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2. van de wet;

  • e.

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de gegevens uit de basisregistratie en de aangehaakte gegevens;

  • f.

    aangehaakte gegevens: in de basisadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • g.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • h.

    verantwoordelijke: het college;

  • i.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

  • j.

    persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid, van de wet over één persoon in de basisregistratie;

  • k.

    overheidsorgaan:

    • een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of

    • een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • l.

    derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Hoofdstuk 2 Verstrekkingen uit de basisregistratie

Artikel 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

Aan de in Bijlage A bij de verordening vermelde overheidsorganen die orgaan zijn van de gemeente worden de aangegeven gegevens uit de basisregistratie verstrekt.

Artikel 3 Verstrekkingen aan derden

  • 1. Op verzoek verstrekt het college op grond artikel 3.9 van de wet aan een derde gegevens uit de basisregistratie als voorafgaand schriftelijke toestemming is verkregen van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

  • 2. Op grond van artikel 3.9 van de wet kunnen voor de in Bijlage B bij de verordening vermelde werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente verstrekking gegevens uit de basisregistratie gegevens worden verstrekt. Daarbij wordt bepaalt welke aangewezen categorieën van derden voor deze verstrekking in aanmerking komen.

  • 3. Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, als bedoeld in het tweede lid, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt, zijn:

    • a.

      werkzaamheden die samenhangen met een taak van de gemeente;

    • b.

      werkzaamheden die strekken tot het in stand houden van (basis-)voorzieningen voor burgers en die onderwerp zijn van de zorg van de gemeente.

  • 4. De verstrekking op grond van dit artikel betreft ten hoogste de in artikel 3.9, vierde lid, van de wet vermelde algemene gegevens.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 4 Doel van de bevolkingsadministratie

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren ter uitvoering van de taken die verband houden met de door de gemeente te voeren bevolkingsadministratie;

  • b.

    door het college aan te wijzen organen van de gemeente te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die organen;

  • c.

    derden aan wie wet en verordening verstrekking van gegevens uit de basisregistratie mogelijk maken te voorzien van aangehaakte gegevens, voor zover niet in strijd met de wettelijke bepalingen;

  • d.

    een ingeschrevene van hem betreffende aangehaakte gegevens te voorzien; en

  • e.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 5 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen

  • 1. Van de ingezetenen en ingeschrevenen zijn in de basisregistratie aangehaakte gegevens

    opgenomen als daarvan sprake is.

  • 2. In de bevolkingsadministratie zijn gegevens van personen die voor 1 oktober 1994 waren ingeschreven in de persoons- of archiefregisters opgenomen als aangehaakte gegevens als daarvan sprake is.

Artikel 6 Wijze van verkrijging

Voor zover niet verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994 worden aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie verkregen:

  • a.

    door opgave van de ingezetene,

  • b.

    door ambtenaren van de verantwoordelijke in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen; en

  • c.

    van overheidsorganen en derden.

Artikel 7 Verstrekking van aangehaakte gegevens

Aan derden aan wie wet en verordening verstrekking van gegevens uit de basisregistratie mogelijk maken worden aangehaakte gegevens verstrekt voor zover niet in strijd met de wettelijke bepalingen.

Artikel 8 Verwijdering en vernietiging van gegevens

  • 1. Aangehaakte gegevens worden uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke.

  • 2. Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Artikel 9 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

  • 1. Voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig kan schaden, wordt het verstrekken van aangehaakte gegevens gedurende twintig jaar volgend op de verstrekking bijgehouden.

  • 2. De protocolplicht vervalt als de aangehaakte gegevens worden verstrekt in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten dan wel voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de veiligheid van de staat of als het van belang is oor de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 10 Rechten en plichten van de burger

  • 1. Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens, waaronder ook wordt verstaan verzoeken tot wijziging, worden behandeld overeenkomstig het in de artikelen 15 tot en met 19 van de AVG bepaalde.

  • 2. De verzoeken zoals bedoeld in het eerste lid, worden ingediend bij de verantwoordelijke.

  • 3. Van de verzoeker kan worden verlangd dat deze zich deugdelijk legitimeert en / of in persoon bij de verantwoordelijke vervoegt ter vaststelling van zijn identiteit.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 11 Vaststelling bijlagen

De in de artikelen 2 en 3 van de verordening genoemde bijlagen worden vastgesteld door het college.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2018.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de openbare raadsvergadering van 31 oktober 2018.

De voorzitter

Peter den Oudsten

De griffier.

Toon Dashorst

Bijlage A Gegevensverstrekking 2018_versie 1.2

Taken

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Plaats in de organisatie

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Welke gegevens

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Bijlage B Derden gewichtig maatschappelijk belang 2018_versie 2.2

Taken

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Plaats in de organisatie

afbeelding binnen de regeling

Welke gegevens

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

De bijlagen zijn, in vebrand met de leesbaarheid, ook als externe bijlage toegevoegd.

Toelichting

Algemeen

Deze verordening geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (hierna: Wet Brp). Deze verordening regelt de verstrekking door het college van burgemeester en wethouders van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de eigen gemeente en derden en ook de verstrekking van de aangehaakte gegevens.

Artikelsgewijze toelichting Verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie

Artikel 1

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het merendeel daarvan is zoals in de Wet basisregistratie personen (Brp).

Bevolkingsadministratie is het begrip voor verzameling van de (verplichte) Brp-gegevens van de basisregistratie en de aangehaakte gegevens.

Artikel 2

Dit artikel is de basis voor de binnengemeentelijke verstrekking van persoonsgegevens. De uitwerking gebeurt in de bijlage die het college daarvoor vaststelt. Het college verstrekt alleen de gegevens die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8 lid 2 Wet Brp).

Artikel 3

Dit artikel maakt het mogelijk dat op verzoek van een derde aan hem gegevens worden verstrekt. De verstrekking kan uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen, namelijk:

  • -

    als de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt (artikel 3.9, eerste lid, aanhef en onder a, Wet Brp); of

  • -

    ten behoeve van door een derde verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente (artikel 3.9, eerste lid, aanhef en onder b, en tweede lid Wet Brp).

Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening over beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid, Wet Brp. Ook vindt verstrekking alleen plaats voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene de verstrekking niet in de weg staan (artikel 3.9 lid 2 Wet Brp).

De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang waarvoor gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt, en de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie, worden opgenomen in de Bijlage B die het college vaststelt.

Artikel 4

In artikel 1.3 van de Wet Brp is het doel van de basisregistratie omschreven. De bevolkingsadministratie omvat naast de gegevens van de basisadministratie de aangehaakte gegevens. Hier is omschreven voor welk doel de aangehaakte gegevens worden gebruikt.

Artikel 5

In de basisregistratie zijn alleen aangehaakte gegevens opgenomen van degenen van wie op of na 1 oktober 1994 een persoonslijst is of was opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Groningen en daarna in de Brp.

Voor de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens op 1 oktober 1994 werden persoonsgegevens ook al geautomatiseerd bijgehouden. Voor zover deze gegevens zijn bijgehouden gelden ze als aangehaakte gegevens van de bevolkingsadministratie.

Artikel 6

Dit artikel geeft aan op welke wijze aangehaakte gegevens worden verkregen.

Artikel 7

Dit artikel maakt verstrekking van aangehaakte gegevens mogelijk. Voorwaarde is wel dat verstrekking van gegevens uit de Brp moet zijn toegestaan.

Artikel 8

Dit artikel bevat bepalingen over de verwijdering van aangehaakte gegevens.

Artikel 9

Het eerste lid bepaalt wanneer verstrekking van aangehaakte gegevens aan derden overeenkomstig artikel 7, onder c, wordt bijgehouden. Het tweede lid is een uitzondering op de protocolplicht.

Artikel 10

Dit artikel regelt de wijze waarop verzoeken van de burger over aangehaakte gegevens

worden behandeld. Deze verzoeken kunnen ook gaan over verwijdering van gegevens.

Artikel 11

Het college krijgt de bevoegdheid de bijlagen als bedoeld in de artikelen 2 en 3 vast te stellen.