Protocol intern  cameratoezicht gemeente Groningen

Geldend van 21-01-2020 t/m heden

Intitulé

Protocol intern  cameratoezicht gemeente Groningen

Versie 2019

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen houdende regels voor cameratoezicht Protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen

B&W.nr. 3a van de collegevergadering d.d. 7 januari 2020

Onderwerp protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen

Besluiten:

  • 1.

    Mede gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming en artikel 3, tweede lid, Arbeidsomstandighedenwet onder voorbehoud van het verkrijgen van instemming van de Ondernemingsraad vast te stellen bijgaand ‘Protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen’

  • 2.

    Te bepalen dat het ‘Protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen’ na verkregen instemming van de Ondernemingsraad in werking treedt op de dag volgend op die van de bekendmaking.

Samenvatting:

Vanwege de fysieke veiligheid van bezoekers, medewerkers en gemeentelijke eigendommen zijn in en aan de gebouwen van de gemeente in de met name voor publiek toegankelijke ruimte in de gebouwen en aan de buitenzijden camera’s geplaatst. Deze zichtbare camera’s zullen beeldopnamen maken ter bescherming van de zich aldaar bevindende personen en eigendommen. Er worden geen geluidopnamen gemaakt. Voor het gebruik van het cameratoezicht is een protocol vastgesteld. Dit protocol geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake het cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van bezoekers, werknemers en bestuurders.

PROTOCOL INTERN CAMERATOEZICHT GEMEENTE GRONINGEN

Dit protocol heeft betrekking op het cameratoezicht, dat plaatsvindt in de voor publiek toegankelijke ruimten in de gebouwen en aan de buitenzijden van die gebouwen. Het cameratoezicht wordt ingezet om personen en eigendommen te beschermen. Deze vorm van cameratoezicht wordt aangemerkt als privaat cameratoezicht en valt daarmee onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Het protocol geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake het cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van bezoekers, werknemers en bestuurders in de gemeentelijke gebouwen.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen

Overwegende

  • -

    dat gelet op de geldende wetgeving cameratoezicht het gerechtvaardigd is wanneer er sprake is van een “gerechtvaardigd bedrijfsbelang”.

  • -

    dat de gemeente Groningen als hoofd bedrijfsactiviteit een publieke taak heeft en die taak alleen in een veilige omgeving uitgevoerd wordt.

  • -

    dat gezien de grote omvang van zowel de gemeentelijke organisatie als het aantal gemeentelijke gebouwen van de gemeente Groningen cameratoezicht een noodzakelijke maatregel is om de veiligheid te waarborgen. Andere maatregelen zijn minder effectief of een economisch minder maatschappelijk verantwoorde keuze.

  • -

    dat het camerasysteem in het private domein van de gemeente Groningen als doel heeft de veiligheid van medewerkers, leveranciers en bezoekers te verbeteren en daarnaast de eigendommen van de gemeente Groningen, medewerkers, leveranciers en bezoekers te beschermen.

  • -

    dat cameratoezicht de minst ingrijpende wijze is om vastgoed, medewerkers, leveranciers en bezoekers van de gemeente Groningen te beveiligen en dit een mogelijke inbreuk op de privacy van medewerkers, leveranciers en bezoekers rechtvaardigt.

  • -

    dat de bescherming van de privacy van de bezoekers van en de werknemers in de gebouwen van de gemeente Groningen en een integer gebruik van een camerasysteem het noodzakelijk maken een reglement op te stellen.

mede gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming en artikel 3, tweede lid, Arbeidsomstandighedenwet.

besluiten vast te stellen het;

PROTOCOL INTERN CAMERATOEZICHT GRONINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit protocol wordt verstaan onder:

  • a.

    camerasysteem: het geheel van camera’s (Video Management Systeem (hierna VMS) dat is geplaatst in – of zijn gericht op – voor publiek toegankelijke ruimte in de gebouwen en aan de buitenzijden van die gebouwen. De camera’s functioneren in een gemeentelijk netwerk met centrale bediening.

  • b.

    incident: een strafbaar feit, ongeval of andere overlast gevende gedraging of gebeurtenis die gevaar of dreigend gevaar vormt voor de gezondheid of veiligheid van personen of de bewaking van zaken in en bij de gebouwen van de gemeente Groningen en vraagt om optreden door de verwerkingsverantwoordelijke.

  • c.

    verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens waaronder het verzamelen en vastleggen van beeldopnamen met het camerasysteem en het bewaren daarvan op een afzonderlijk opslagmedium alsmede de overige in artikel 4 lid 2 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bedoelde handelingen.

  • d.

    verwerkingsverantwoordelijke: degene die alleen of tezamen met anderen het doel en de middelen voor de verwerking van de persoonsgegevens vaststelt; in casu het college.

  • e.

    Adviseur Huisvesting: degene die belast is met de met de fysieke beveiliging en de dagelijkse zorg voor het verwerken van de persoonsgegevens zoals bedoeld in dit reglement. Bij diens afwezigheid treedt een daartoe aangewezen vervanger in diens plaats. Op de vervanger zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing..

  • f.

    Functionaris voor de gegevensbescherming: functionaris als bedoeld in artikel 37 van de AVG.

  • g.

    gebouw: pand of perceel in eigendom van of gehuurd door de gemeente Groningen dat al dan niet (deels) voor het publiek toegankelijk is en voor zover in gebruik als werkplek voor medewerkers van de gemeente Groningen.

  • h.

    betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft.

  • i.

    verstrekking van persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.

  • j.

    AVG: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016, in dit protocol verder aangeduid als Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

  • k.

    Waar in dit protocol voor een persoon een mannelijke omschrijving wordt gebruikt, wordt tevens een vrouwelijke persoon bedoeld.

Artikel 2 Doel verwerking persoonsgegevens

De verwerking van persoonsgegevens geschiedt alleen voor:

  • a.

    de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen in en om de gebouwen door het tijdig waarnemen van en adequaat ingrijpen bij (dreigende) incidenten;

  • b.

    de bewaking van zaken die zich in de voor publiek toegankelijke ruimten bevinden;

  • c.

    de bewaking en bescherming van eigendommen van de gemeente Groningen, waaronder de gebouwen zelf.

  • d.

    het bewaken van een primair proces in verband met het leveren van bewijs dat rechtmatig wordt gehandeld. Dit geldt voor de etikettering van accijns flessen bij Iederz.

Artikel 3 Reikwijdte

  • 1. Huurders die (delen van) van de gemeentelijke gebouwen huren en die niet onder de hiërarchische verantwoordelijkheid vallen van de verwerkingsverantwoordelijke, kunnen er voor kiezen dit protocol van toepassing te verklaren op de verwerking van persoonsgegevens van de eigen medewerkers.

  • 2. Indien sprake is van toepassing van het eerste lid, zal de betreffende organisatie (huurder) daartoe een Annex met algemene en specifieke bepalingen voor de verwerking van persoonsgegevens opstellen en, met instemming van verwerkersverantwoordelijke van de gemeente Groningen, bij dit protocol voegen.

  • 3. De bepalingen van de Annex mogen niet strijdig zijn met de bepalingen in dit protocol.

  • 4. De verwerkersverantwoordelijke van de huurder is verantwoordelijk voor een juiste toepassing van de betreffende Annex.

Artikel 4 Kenbaarheid, soort gegevens

  • 1. Bezoekers worden bij het betreden van een gebouw adequaat op de hoogte gebracht van het cameratoezicht.

  • 2. Alle medewerkers die werkzaam zijn in de gemeentelijke gebouwen worden voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit camerareglement adequaat op de hoogte gesteld van het cameratoezicht en dit protocol.

  • 3. Het cameratoezicht behelst het digitaal vastleggen van beeldopnamen als bedoeld in lid 5, alsmede het ‘real-time’ bekijken van die beeldopnamen door daartoe aangewezen functionarissen.

  • 4. Er worden geen geluidsopnamen gemaakt.

  • 5. De persoonsgegevens die worden verwerkt zijn:

    • -

      beeldopnamen in en om de directe nabijheid van de gebouwen, alsmede van de buitenzijden van die gebouwen.

    • -

      gegevens met betrekking tot datum en tijdstip waarop, en de plaats waar de beeldopnamen zijn gemaakt.

Artikel 5 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

  • 1. De verantwoordelijkheid voor het cameratoezicht ligt bij het college, en daartoe aangewezen bij mandaat de gemeentesecretaris van de gemeente Groningen.

  • 2. Met uitzondering van het bepaalde in de leden 4 en 5, bedienen de hiertoe aangewezen Adviseur Huisvesting en de functioneel beheerder van het VMS de apparatuur .Zij kunnen de camerabeelden ‘real time’ bekijken. Zij zijn bevoegd tot opslag van beeldopnamen en het veiligstellen van beeldopnamen als bedoeld in artikel 3, derde lid.

  • 3. Balie- en receptiemedewerkers kunnen de beeldopnamen van het betreffende gebouw alleen ‘real-time’ bekijken.

  • 4. In geval van een incident, te beoordelen door de Adviseur Huisvesting, is de Adviseur Huisvesting bevoegd tot en verantwoordelijk voor het volgende:het zo snel mogelijk analyseren en evalueren van de beeldopnamen, zodat deze niet langer dan noodzakelijk bewaard blijven, een en ander ter beoordeling door de Adviseur Huisvesting.

  • 5. In het document Aanwijzingsbesluit Locaties en Functionarissen VMS worden de functionarissen genoemd.

  • 6. Indien de beeldopnamen moeten worden bewaard voor onderzoek, worden de betreffende beeldopnamen gekopieerd of overgeschreven naar een afzonderlijk opslagmedium, een en ander ter beoordeling door de Adviseur Huisvesting. Hiervan wordt een registratie bijgehouden. Het terugkijken van beeldopnamen is per locatie geregeld en slechts toegestaan voor daartoe aangewezen functionarissen, dan wel hun vervanger zoals aangewezen door de verwerkingsverantwoordelijke. Dit alles dient volgens het ‘4 ogen’-principe te gebeuren, dus altijd met minimaal twee bevoegde functionarissen.

  • 7. Wijzigingen op het aanwijzingsbesluit worden door de Gemeentesecretaris vastgesteld.

Artikel 6 Bewaartermijn en verwijdering van persoonsgegevens

  • 1. De beeldopnamen worden maximaal vier weken bewaard.

  • 2. De verwijdering van persoonsgegevens geschiedt doordat er na vier weken automatisch nieuwe opnamen worden opgenomen waarbij de oude persoonsgegevens worden overschreven..

  • 3. In afwijking van lid 1 kunnen beeldopnamen langer bewaard worden indien dat noodzakelijk is voor de afhandeling van incidenten.

  • 4. Na de definitieve afhandeling van een incident worden de veiliggestelde beeldopnamen vernietigd.

Artikel 7 Verstrekking persoonsgegevens

  • 1. De persoonsgegevens worden uitsluitend verstrekt aan huurders als bedoeld in artikel 3 en voor zover dit verenigbaar is met het doel van de verwerking van de persoonsgegevens.

  • 2. De verwerkingsverantwoordelijke beoordeelt de geschiktheid van de beeldopnamen in het kader van het ter beschikking stellen aan derden. Dit wordt gedaan met inachtneming van het bepaalde in de AVG.

  • 3. Indien de verwerkingsverantwoordelijke heeft beoordeeld dat de beeldopnamen geschikt zijn om beschikbaar te worden gesteld aan huurders, politie of Openbaar Ministerie (OM), maakt de functionaris genoemd in artikel 4 lid 5 een kopie van de betreffende beeldopnamen door deze naar een daarvoor geschikt medium te kopiëren.

  • 4. Persoonsgegevens worden in geval van incidenten aan de politie of het OM verstrekt indien daartoe een vordering wordt gedaan door de politie of het OM onder verwijzing naar de wettelijke grondslag voor de vordering.

  • 5. Alvorens tot het verstrekken van een kopie van de beeldopnamen wordt overgegaan, dient de ontvanger van de beeldopnamen zich te legitimeren tegenover de Adviseur Huisvesting. De ontvanger van de beeldopnamen tekent onder vermelding van datum en tijd voor ontvangst alsmede voor het rechtmatig, zorgvuldig en integer gebruik van de beeldopnamen.

Artikel 8 Geheimhoudingsplicht

Een ieder die onder verantwoordelijkheid van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

Artikel 9 Inzagerecht

  • 1. Iedere betrokkene kan de verwerkingsverantwoordelijke verzoeken hem mede te delen of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt en welke persoonsgegevens dat betreffen. De betrokkene heeft slechts recht op inzage in beeldopnamen waarop de betrokkene zelf te zien is.

  • 2. Bij een verzoek om inzage dient de verzoeker de locatie, het tijdstip en de tijdsduur van de beeldopnamen waarvan hij inzage verlangt, aan te geven.

  • 3. De betrokkene dient zich tegenover de functionaris zoals genoemd in artikel 4 lid 4 te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

  • 4. Een verzoek om inzage schort de termijn zoals bedoeld in artikel 5 op voor de duur van de beoordeling en afhandeling van het verzoek.

  • 5. Voor een verzoek als bedoeld in dit artikel dient gebruik te worden gemaakt van het formulier van bijlage 1.

Artikel 10 Bezwaar

  • 1. De betrokkene kan bij de verwerkingsverantwoordelijke bezwaar maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens zoals genoemd in de AVG.

  • 2. De verwerkingsverantwoordelijke beoordeelt binnen zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen één maand na ontvangst van het bezwaar of het bezwaar gegrond is. Indien het bezwaar gegrond is beëindigt hij terstond de verwerking.

Artikel 11 Beveiliging persoonsgegevens

  • 1. De verwerkingsverantwoordelijke treft passende technische en organisatorische maatregelen om de beeldopnamen tegen verlies of diefstal of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking te beschermen.

  • 2. Beeldopnamen worden via een apart netwerk op een aparte server opgeslagen welke niet bereikbaar is via een normale netwerk pc. De opgeslagen beeldopnamen zijn alleen bereikbaar via een aparte computer die verbonden is met het VMS. Deze computer staat in een afgesloten ruimte en is alleen toegankelijk voor bevoegde medewerkers.

  • 3. De computer is beveiligd met een uniek wachtwoord per gebruiker. De loggegevens worden binnen het VMS bewaard en gerapporteerd aan de Adviseur Huisvesting.

Artikel 12 Koppeling aan andere verzameling persoonsgegevens

De verzameling persoonsgegevens op basis van dit protocol houdt geen verband met andere verzamelingen van persoonsgegevens en is niet gekoppeld aan andere verzamelingen van persoonsgegevens.

Artikel 13 Evaluatie en rapportage cameratoezicht

  • 1. De verwerkingsverantwoordelijke evalueert periodiek, maar minimaal eens per drie jaar, of de doelen welke met het cameratoezicht worden beoogd, behaald worden. Indien geconstateerd wordt dat de doelen niet zijn behaald, gaat de verwerkingsverantwoordelijke over tot de noodzakelijke aanpassingen.

  • 2. Jaarlijks rapporteert de Adviseur Huisvesting aan de verwerkingsverantwoordelijke over het gebruik van het systeem. Er wordt ten minste gerapporteerd over:

    • -

      het aantal verzoeken tot inzage van beeldopnamen

    • -

      het aantal wel/niet gehonoreerde verzoeken

    • -

      het aantal gevallen heimelijk cameratoezicht

  • 3. Jaarlijks rapporteert de Adviseur Huisvesting aan de Functionaris Gegevensbescherming over het aantal camera’s per locatie. Daarbij wordt aangegeven welk van de doelen als bedoeld in artikel 2 de betreffende camera’s dienen.

Artikel 14 Ondernemingsraden

Een camerasysteem is te beschouwen als een personeelsvolgsysteem in de zin van artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden. Voor de vaststelling en of wijziging van dit protocol is instemming vereist door de Ondernemingsraad.

Artikel 15 Heimelijk cameratoezicht (verborgen camera’s)

  • 1. Met uitzondering van het bepaalde in lid 2 wordt er geen gebruik gemaakt van verborgen camera’s.

  • 2. Uitsluitend in het geval van een redelijk vermoeden van strafbare feiten kan de verantwoordelijke onder de volgende omstandigheden beslissen tot gebruik van heimelijk cameratoezicht:

    • a.

      ondanks overige inspanningen is het niet gelukt een einde te maken aan de strafbare feiten.

    • b.

      het gebruik van heimelijk camera toezicht is tijdelijk en wordt toegestaan voor een concreet benoemde periode.

  • 3. Het inzetten van heimelijk cameratoezicht zal voldoen aan eisen van proportionaliteit en subsidiariteit.

  • 4. Betrokkenen worden na beëindiging van het heimelijk cameratoezicht geïnformeerd over het gebruik van heimelijk cameratoezicht, ook als dit niet tot vervolgprocedures leidt.

Artikel 16 Klachten

Klachten kunnen worden ingediend bij de verwerkingsverantwoordelijke.

De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt hoe de klacht wordt afgedaan.

Artikel 17 Onvoorzien

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de verwerkingsverantwoordelijke.

Artikel 18 Slotbepaling

Dit protocol kan aangehaald worden als “Protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen”.

Dit protocol vervangt alle voorgaande cameraprotocollen, waaronder in ieder geval:

  • -

    Cameratoezicht green Logistics SW.14.4326644

  • -

    Cameraprotocol OCSW OS.08.1743159

  • -

    Cameraprotocol SOZAWE SZ.08-1783323

  • -

    Camerabeveiliging MD MD98.31130

Dit protocol treedt in werking op de dag volgend op die van de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders, gehouden op 7 januari 2020.

de burgemeester,

Koen Schuiling

de secretaris,

Diana Starmans

Bijlage 1

Verzoek tot inzage of verstrekking van beeldopnamen

Ondergetekende

Naam:

Adres:

Woonplaats:

Telefoonnummer:

E-mailadres:

Soort legitimatiebewijs: paspoort / rijbewijs / identiteitskaart1 Nummer legitimatiebewijs:

Verzoekt tot inzage of verstrekking van relevante camerabeeldopnamen voor het volgende doel:

Het incident heeft plaatsgevonden in de periode tussen;

datum/tijdstip

en

datum/ tijdstip

Verklaring van geheimhouding

Ondergetekende verklaart door ondertekening van dit document dat de beeldopnamen die aan hem of haar verstrekt worden, alleen gebruikt worden voor het hierboven omschreven doel. Doorverstrekking kan alleen geschieden als dit noodzakelijk is voor het doel en verder geldt een wettelijke geheimhoudingsplicht.

Datum Handtekening

Dit verzoek graag volledig invullen en ondertekenen en scannen. Mail scan naar servicedesk.facilitair@groningen.nl


Noot
1

geldt niet voor medewerkers Gemeente Groningen