Nadere regels venten (afdeling 5.3 Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021)

Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Intitulé

Nadere regels venten (afdeling 5.3 Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021)

Het college van de gemeente Groningen,

Gelet op de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021 (APVG 2021);

Overwegende

dat het wenselijk is om de verbodsbepaling van artikel 5:16 lid 1 APVG 2021 op een aantal punten uit te werken, omdat in ieder geval in deze gevallen geacht wordt dat er een gevaar optreedt voor de openbare orde en/of de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu;

dat het op grond van artikel 5:16 lid 3 APVG 2021 mogelijk is om nadere regels te stellen betreffende venten in de gemeente Groningen;

Besluit

Vast te stellen: Nadere regels venten (afdeling 5.3 APVG 2021).

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze Nadere regels wordt verstaan onder:

* Venten: wat daaronder wordt verstaan in artikel 5:15 APVG 2021.

Artikel 2 Verbod venten bij markt en evenement

Venten is niet toegestaan binnen een afstand van 25 meter van evenementen en de door het college aangewezen marktplaatsen.

Artikel 3 Verbod venten bij openbare gebouwen

Venten is niet toegestaan binnen een afstand van 200 meter van openbare gebouwen, zoals scholen, ziekenhuizen en kerken.

Artikel 4 Verboden locaties

Venten is niet toegestaan:

  • 1.

    in het centrum- en stationsgebied omsloten door Noorderhaven NZ, Lopende Diep NZ, Spilsluizen NZ, Turfsingel NZ, Schuitendiep (zijnde binnenstad oost), voormalig Klein Poortje, Trompkade, Trompsingel, Zuiderpark, Hereweg (t/m Spoorviaduct), Viaductstraat, Driehovenstraat, Parkweg, Hoornsediep OZ, Emmaviaduct, Emmasingel, Eeldersingel, Westerhaven (gevellijn westzijde bij Lissabonstraat, A weg, Westersingel waarvan de juiste begrenzing op de bij dit besluit behorende kaart is aangegeven;

  • 2.

    op of aan het Damsterdiep (tussen Oostersingel en Schuitendiep);

  • 3.

    op of aan de wegen in het Stadspark (waaronder begrepen de Cannpinglaan);

  • 4.

    voorafgaand aan, tijdens en na afloop van thuiswedstrijden van FC Groningen: op en rond de Euroborg in het gebied begrensd door het Oude Winschoterdiep, de Boumaboulevard, Wittop Koningstraat, Gideonweg en Oude Stamspoor (t/m fietstunnel onder de Europaweg).

Artikel 5 Registratie handelsregister

De ambulante handelaar dient ingeschreven te staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Artikel 6 Inwerkingtreding

De Nadere regels venten treden in werking op 1 januari 2021.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de collegevergadering van 8 december 2020,

De burgemeester,

Koen Schuiling

De secretaris,

Christien Bronda

Kaart behorende bij APVG 2009 afdeling 5.3

afbeelding binnen de regeling

Toelichting

Wettelijk kader

Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021

In afdeling 5.3 van de APVG 2021 zijn de artikelen over venten opgenomen. Onder venten verstaan we - kort gezegd - het aanbieden of verkopen van goederen of diensten, zowel op de openbare weg als huis-aan-huis. De toelichting bij de model-APV van de VNG voegt hieraan toe dat het bij venten van belang is dat de venter in beweging is. De venter biedt zijn waren voortdurend aan vanaf een andere plaats. Het tijdelijk stilstaan in afwachting van klanten is geen venten. Bijvoorbeeld: het tien minuten standplaats innemen vereist volgens jurisprudentie een standplaatsvergunning.

Het is verboden te venten indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid , de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. De tijden waarop venten is toegestaan staan vermeld in de Winkeltijdenverordening. Het college kan nadere regels stellen voor de uitvoering van het verbod.

De verkoop van abonnementen, zoals kranten en tijdschriften, wordt ook gezien als venten. Hierop is geen verbod van toepassing, omdat het gaat om gedrukte of geschreven stukken waarin gedachten en gevoelens worden geopenbaard als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Grondwet (vrijheid van meningsuiting). Wel kan het college een verbod instellen voor bepaalde plaatsen of dagen/tijdstippen.

Beleidsregels venten

Omdat in sommige gevallen het bij voorbaat te zeggen is dat het venten gevaar voor de openbare orde etc. zal opleveren, worden er in de Nadere regels venten gebieden of plaatsen aangegeven waar het verboden is om te venten. Dit zorgt voor een duidelijk kader — zowel voor de venter als voor de handhaving.

Dienstenrichtlijn

De regels over venten moeten aan de Europese Dienstenrichtlijn getoetst worden. De regels mogen geen belemmering voor het vrij verkeer van diensten en de vrijheid van vestiging opleveren. Het gaat hierbij om venters die tegen betaling hun diensten aanbieden. In de meeste gevallen gaat het om dienstverleners die huis-aan-huis hun diensten aanbieden tegen betaling, bijvoorbeeld schoorsteenvegers, glazenwassers, scharensliep enz.

De handel in goederen valt niet onder de Dienstenrichtlijn. In bijlage 2 is het zgn. notificatieformulier voor de Dienstenrichtlijn opgenomen. Uitkomst van de notificatie is dat de regels niet in strijd zijn met de Dienstenrichtlijn. Dit betekent dat deze regels niet hoeven te worden genotificeerd.

Motivering Nadere regels venten

Het is verboden te venten als de openbare orde wordt verstoord en/of de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komen. Inherent aan het venten is dat deze activiteit publiek aantrekt, waardoor er een belemmering in de doorstroming van het (voetgangers)verkeer veroorzaakt kan worden. Zowel in drukke voetgangersgebieden als langs straten met doorgaand verkeer (gebiedsontsluitingswegen) kan dit tot ongewenste situaties leiden.

De genoemde belangen (openbare orde etc.) worden onder meer geacht in gevaar te komen als er wordt gevent op bepaalde locaties.

In de eerste plaats is dat wanneer er gevent wordt binnen een afstand van 25 meter van marktplaatsen en evenementen. De marktplaatsen vinden plaats op een afgebakend gebied in de openbare ruimte. Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid is het van belang dat in het gebied rond deze plaatsen geen venters actief zijn. Deze kunnen een extra mate van overlast en ongewenste (verkeers)situaties opleveren. Ditzelfde geldt bij evenementen. Door de grote aantallen publiek blijft een venter vaak een langere tijd op dezelfde plek staan, waardoor er onwenselijke situaties ontstaan.

Ten tweede is dat wanneer er binnen een afstand van 200 meter van openbare gebouwen, zoals scholen, ziekenhuizen en kerken gevent wordt. Het gaat hierbij om het aspect van de volksgezondheid (bijvoorbeeld bestrijding overgewicht bij kinderen) en het voorkomen van overlast.

Ten derde is voor een specifiek aantal locaties te zeggen dat de genoemde belangen in gevaar komen. Dit zijn:

  • de Binnenstad en het Stationsgebied;

  • op of aan het Damsterdiep (tussen Oostersingel en Schuitendiep);

  • op of aan de wegen in het Stadspark (waaronder begrepen de Campinglaan).

In de binnenstad is sprake van een sterke menging van functies. Er wonen en werken een grote hoeveelheid mensen, er is veel (winkelend) publiek er is op vrijwel alle dagen van de week markt en er vinden veel evenementen en andere activiteiten plaats op een relatief kleine oppervlakte. Dit levert een grote druk op de openbare orde en de (verkeers)veiligheid op. Hierdoor en vanwege klachten van ondernemers en winkelend publiek wordt de keuze gemaakt om overlast veroorzakende commerciële activiteiten zoals venten in dit gebied niet toe te staan. Hiermee sluiten we ook aan bij beleidsregels flyeren, samplen en collecteren die - kort gezegd - zijn opgesteld ter voorkoming en voor het terugdringen van overlast in de Binnenstad en het Stationsgebied.

Wat betreft het Damsterdiep geldt dat het een kwetsbaar gebied is, waardoor er geacht worden gevaarlijke situaties te ontstaan, als venten daar wordt toegestaan.

Het Stadspark is een gebied waar ook veel druk op ligt; er vinden vaak evenementen plaats waar grote hoeveelheden publiek bij zijn. Tevens dient het park vanuit milieuoogpunt beschermd te worden.

Ten slotte moet een ambulante handelaar ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit om de rechtszekerheid in de handel te bewaken.