Regeling vervallen per 31-12-2021

Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding gemeente Groningen

Geldend van 01-04-2021 t/m 30-12-2021

Intitulé

Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding gemeente Groningen

Op 9 maart 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen besloten de Beleidsregels tijdelijke terrasuitbreiding te verlengen van 1 april 2021 tot 31 december 2021.

1. Inleiding

Op 15 maart 2020 heeft het kabinet als onderdeel van de coronamaatregelen de sluiting van de horeca afgekondigd. Per 1 juni mogen horecabedrijven weer terras gaan voeren. Terrassen zijn een belangrijk onderdeel van het gebruik van de openbare ruimte binnen de stad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en een plek voor ontmoeting en dragen bij aan de zichtbaarheid en levensvatbaarheid van een horecaonderneming. Horecaondernemers staan te trappelen om weer regie te krijgen over hun eigen onderneming, als gemeente proberen wij de ondernemers hierin te faciliteren, zonder de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden uit het oog te verliezen. Met de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding wordt beoogd om ondernemers zoveel mogelijk te stimuleren en te ondersteunen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat dit veilig en in overeenstemming gebeurt met algemene wet- en regelgeving.

De Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding zijn in een uitzonderlijke tijd en in een zeer korte periode tot stand gekomen waarbij de belangen van verschillende partijen niet uit het oog verloren zijn. Ook bij de toepassing van de tijdelijke beleidsregels in de praktijk zullen de verschillende belangen worden meegewogen. Hoewel het belang van horecaondernemers in deze tijden zwaar wordt gewogen, worden de belangen van omwonenden gewaarborgd door te kijken naar onder andere openingstijden, voor terrassen voor de gevel van anderen toestemming van die andere te vragen. Het bestaande woon- en leefklimaat maakt altijd onderdeel uit van de afweging.

2. Belangenafweging in tijden van Covid-19

Het kabinet heeft op 15 maart 2020 als onderdeel van de coronamaatregelen de sluiting van de horeca afgekondigd. Deze sluiting wordt naar verwachting per 1 juni 2020 stapsgewijs opgeheven. Het bezoekersaantal dat binnen toegelaten mag worden is vooralsnog gemaximeerd op 30 personen. De terrassen mogen zonder maximum bezoekersaantal benut worden maar het gebruik zal moeten voldoen aan strenge voorwaarden ten aanzien van de onderlinge afstand van bezoekers en hoe zij zich op het terras positioneren. Op het moment van schrijven is er nog geen uitsluitsel over het wel/niet toestaan van terras schotten. Het moeten voldoen aan dergelijke voorwaarden betekent dat terrassen niet op hun reguliere capaciteit benut kunnen worden. Dit, in combinatie met de beperkingen aan de binnen exploitatie, maakt dat het voor horecaondernemers moeilijk zal zijn de weggevallen inkomsten van de afgelopen twee maanden goed te maken. Het betekent ook dat het voor inwoners, die behoefte hebben om weer gebruik te maken van de horecafaciliteiten, mogelijk moeilijk zal zijn een plekje te vinden en de terrassen overvraagd kunnen worden.

De openbare ruimte is in tijden van corona en een anderhalve meter maatschappij echter een schaars goed, met name in onze binnenstad. Verruiming zal daarom alleen mogelijk zijn waar de openbare ruimte en het gebruik van die openbare ruimte door voetgangers en fietsers dat toelaat.

Dat gezegd hebbende wil de gemeente Groningen waar mogelijk creatief en welwillend omgaan met verzoeken van ondernemers voor tijdelijke vergroting van hun terras. Het gaat daarbij nadrukkelijk om een tijdelijke situatie: de normale afmetingen van terrassen zijn een uitvloeisel van een belangenafweging tussen overlast en recreatie, tussen de belangen van ondernemers, bezoekers en omwonenden en een afweging ten aanzien van de verschillende gebruiksfuncties van de openbare ruimte.

Deze belangenafweging valt tijdelijk anders uit om de zwaar getroffen horecaondernemers waar mogelijk tegemoet te komen maar vindt haar begrenzing in het beschermen van het woon- en leefklimaat van omwonenden en in de belangen van medegebruikers van de openbare ruimte en de openbare weg. Het zwaar laten wegen van de belangen van de horeca en haar bezoekers wordt gerechtvaardigd door de economische nood van deze branche, de behoefte van inwoners gefaciliteerd te kunnen verblijven in de openbare ruimte.

De gezondheid van bezoekers en bewoners is geen onderdeel van deze belangenafweging maar bij de exploitatie van een (verruimd) terras zal de ondernemer de voorschriften die op grond van de Noodverordening Covid-19 Veiligheidsregio Groningen 11 mei 2020 (en haar eventuele opvolgers) alsmede de voorschriften voortvloeiend uit de Noodwet Covid-19 te allen tijde in acht moeten nemen. Naast de reguliere mogelijkheden tot handhaving van de voorschriften verbonden aan een – al dan niet tijdelijke – exploitatievergunning kan de burgemeester op grond van artikel 174 lid 2 bevelen geven om de gezondheid te beschermen.

3. Juridisch Kader

Voor terrassen geldt in principe dat het exploiteren daarvan verboden is zonder vergunning (artikel 2.27a APV). Dit is een vergunning voor de exploitatie van een terras.

Voor het tijdelijk vergroten van een terras zou, normaal gesproken, een wijziging van een bestaande vergunning moeten plaatsvinden of een nieuwe vergunning moeten worden verleend. Echter, dat neemt veel tijd in beslag en is zeer arbeidsintensief. Onderzocht is, of kon worden volstaan met een minder zware constructie, die ruimte biedt om snel te besluiten en te handelen. Uiteindelijk is gekozen voor APV-artikel 2.27a, lid 3. Een individuele toets door het 1,5 meter loket is hierbij wel nodig. Hierdoor blijft snelheid in het beoordelen van het verzoek en maatwerk gewaarborgd.

Hierna worden 4 onderwerpen besproken:

  • 1.

    De Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding;

  • 2.

    Het verzoek tot uitbreiding van een terras;

  • 3.

    Precario en Leges.

1. De Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding

De Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding bestaan uit een aantal algemene voorwaarden en een aantal wegingscriteria die meegegeven worden aan de directeur Economische Zaken die gemandateerd is om namens de Burgemeester een besluit te nemen op verzoeken voor verruiming van terrassen. Hierdoor worden de verzoeken zo lokaal mogelijk getoetst. Dat betekent ook dat er verschil kan ontstaan tussen terrassen binnen de diepenring en daarbuiten, gelet op de verschillen in ruimtelijke indeling en mogelijkheden voor terrasuitbreiding. Hieronder wordt eerst ingegaan op de juridische grondslag en de tijdelijkheid van de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding. Daarna worden de algemene voorwaarden en de wegingscriteria besproken. Tot slot wordt stilgestaan bij de verhouding tot andere wet- en regelgeving.

a. Juridische grondslag

Artikel 2.27 en 2.27a van de Algemene plaatselijke verordening (APV) kennen de burgemeester de bevoegdheid toe te beslissen op aanvragen om een terrasvergunning voor een horecabedrijf en het bijbehorende terras en geven daarvoor criteria.

Naast het woon- en leefklimaat en de openbare orde zien de criteria voor het verlenen van een terrasvergunning op de vraag of:

  • a.

    ter bescherming van het woon- en leefklimaat en openbare orde in de nabije omgeving van het terras;

  • b.

    indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

  • c.

    indien dat gebruik een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • d.

    het beoogde gebruik afbreuk doet aan andere publieke functies van de weg, inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan en van de omgeving;

  • e.

    er meerdere belanghebbenden conflicterende aanspraak maken op de openbare ruimte ten behoeve van een redelijke verdeling.

De Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding geven invulling aan de weging die ten aanzien van deze criteria wordt gemaakt. Als toestemming voor een tijdelijke terrasuitbreiding kan worden verleend betekent dat niet dat er niet nog andere toestemmingen vereist kunnen zijn.

b. Tijdelijkheid

De toestemming is tijdelijk en geldt voorshands tot 31 december 2021. Tussentijdse wijziging van de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding is mogelijk. Aanpassing en intrekking van de tussentijdse vergunning is ook mogelijk: de ontwikkelingen gaan snel en we moeten met elkaar uitvinden welk effect de toepassing van deze regels hebben. Als blijkt dat de claim op de openbare ruimt van andere, geprioriteerde gebruikers toeneemt kan dat gevolgen hebben voor de beleidsregels en de op basis daarvan afgegeven toestemmingen.

c. Algemene voorwaarden

Aan een toestemming tijdelijke uitbreiding terras worden in ieder geval de volgende voorwaarden verbonden:

  • -

    De ondernemer moet te allen tijde blijven voldoen aan landelijke wetgeving en de regels omschreven in de geldende noodverordening en bestaande en/of nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van Covid-19 van Rijk, veiligheidsregio en/of gemeente. Ook moet de ondernemer het Rijksprotocol m.b.t. Horeca en het protocol van de Koninklijke Horeca Nederland naleven. Regels met betrekking tot veiligheid, openbare orde en volksgezondheid blijven dus gelden en ook de toegankelijkheid van de openbare ruimte staat niet ter discussie. De ondernemer moet er dus te allen tijde rekening mee houden dat een verleende toestemming tussentijds kan worden gewijzigd of ingetrokken;

  • -

    De ondernemer is verantwoordelijk voor dat zowel bezoeker als personeel zich aan de regels kunnen houden met in achtneming van ieders eigen verantwoordelijkheid;

  • -

    Nooduitgangen en toegangen tot woningen en bedrijven moeten vrij blijven;

  • -

    Er moet voldoende ruimte blijven voor nood- en hulpdiensten;

  • -

    Gezamenlijke terrasuitbreiding van in de nabijheid van elkaar gelegen terrassen is mogelijk indien duidelijk is welke vergunninghouder voor welk deel van het terras verantwoordelijk is en dat er een plan is waaruit de instemming van alle omliggende terrasuitbaters (of horecaexploitanten) blijkt. Onderlinge afspraken van de ondernemers kunnen bij het verzoek worden toegevoegd. Voor handhaving geldt dat overtredingen van de regels bij een gezamenlijk terras alle deelnemende horecaondernemers kunnen worden toegerekend;

  • -

    Voor gezamenlijke terrassen geldt dat er altijd één leidinggevende als bedoeld (en vermeld) in één van de exploitatievergunningen, als aanspreekpunt voor het gezamenlijke terras aanwezig is, die kan worden aangesproken op de gang van zaken op het hele terras en dat er een telefoonnummer beschikbaar en bekend gemaakt is voor omwonenden met vragen;

  • -

    Er mogen geen nieuwe permanente voorzieningen worden aangebracht; ook zijn open tenten of andere soorten bouwsels, BBQ’s, gasbranders, houtkorven etc. niet toegestaan op het terras. Losse terrasverwarmingselemenenten zijn niet toegestaan;

  • -

    Er mogen geen verwarmde gerechten worden bereid worden op het terras;

  • -

    Er mag geen muziek worden gemaakt of ten gehore worden gebracht op het terras; en

  • -

    De ondernemer is verantwoordelijk voor het voorkomen van een hinder veroorzakende rij.

d. Wegingscriteria van de tijdelijke terrasregels

Deze criteria gebruikt het 1,5 meter loket van het dagelijks bestuur om te toetsen of het verzoek kan worden toegestaan.

  • -

    Het ‘Voorstel 1,5 meter aanpak’ door het College vastgesteld op 26 mei 2020 geldt steeds als uitgangspunt bij de afweging die het 1,5 meter loket maakt wanneer een verzoek ter instemming wordt voorgelegd en bij eventuele toekomstige wijzigingen van dit kader.

  • -

    De ‘anderhalve meterregel’ moet ook langs terrassen geborgd worden. Dit betekent m.b.t. de vrije doorloopruimte langs terrassen in de praktijk het volgende:

    • Bij het uitbreiden van bestaande terrassen, of het vergunnen van nieuwe terrassen, moet altijd voldoende voetgangersruimte geborgd zijn. Uitbreiding of het nieuw creëren van terrassen mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid voor voetgangers, de toegankelijkheid of de volksgezondheid.

    • Op basis van de prioriteiten ten aanzien van de ruimteverdeling, zoals vastgesteld in het ‘Voorstel 1,5 meter aanpak’ (26 mei 2020), wordt bij terrasuitbreidingen altijd uitgegaan van tweerichtingsverkeer voor voetgangers. Eénrichtingsverkeer voor voetgangers ten bate van terrasuitbreidingen is met het oog op de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de stad niet wenselijk.

    • We meten de benodigde vrije doorloopruimte op basis van 150 cm afstand, van mond tot mond, tussen alle mensen op straat. Dat wil zeggen: tussen terraszitters en voetgangers, tussen voetgangers onderling en tussen voetgangers en eventuele passerende fietsers. We meten dus vanuit de as van een persoon.

    • Daarbij moet de 150 cm afstand tot anderen onder alle omstandigheden gewaarborgd zijn. Bij terrassen waarbij de stoelen verplaatsbaar zijn en niet gegarandeerd kan worden wáár mensen de stoel plaatsen of in welke zitrichting, wordt gemeten vanaf de grens van het terras. Bij gevelbanken waarbij de terraszitters vast langs de gevel zitten is minder vrije doorloopruimte nodig omdat gemeten wordt vanaf de mond van de ‘gevelbankzitter’.

    • Omdat voetgangers niet strak langs een muur, een geparkeerde auto, een stoeprand, een fietsenrek of andere obstakels kunnen lopen, wordt voor voetgangers een manoeuvreerruimte aangehouden van 60cm breed. Ook dit wordt gemeten vanuit de as van een persoon.

    • In de drie meest voorkomende situaties betekent dit dat de volgende minimummaten voor de vrije doorloop gehanteerd worden langs een terras:

      • Een gevelbank aan één zijde van het trottoir of de voetgangersruimte waar terraszitters ‘vast’ langs de gevelkant zitten: minimaal 300 cm vrije doorloopruimte, gemeten vanaf de grens van de gevelbankzone tot aan de trottoirband/een obstakel. Dit gaat uit van een standaard gevelbankzone van minimaal 90 cm diep, waarbij de mond van de gevelbankzitter zich bevindt op +/- 30 cm vanaf de gevel.

      • Een terras met ‘verplaatsbare’ stoelen aan één zijde van het trottoir of de voetgangersruimte: minimaal 350 cm vrije doorloopruimte, gemeten tot aan de trottoirband/een obstakel. Alleen in overleg met de gemeente op basis van een plan kunnen we 250 cm toestaan.

    • Het wordt toegestaan ten behoeve van terrassen terrasschermen te plaatsen, onder de volgende voorwaarden:

      • Een terrasscherm wordt gezien als een object waarvan passanten 6o cm afstand moeten kunnen houden (de ‘manoeuvreerruimte’), net zoals dat geldt bij muren, fietsenrekken, geparkeerde auto’s, etc. Als een scherm het terras scheidt van de passanten, hanteren we een minimale vrije doorloopruimte van 250 cm (60 cm + 150cm + 60 cm), gemeten tussen het scherm en het trottoir of de voetgangersruimte.

      • Een terrasscherm dat fungeert als scheiding tussen terrasbezoekers en passanten moet minimaal tot ooghoogte zijn van de passanten (175 cm bij voetgangers), transparant en van glad, goed schoon te maken materiaal, mag niet verankerd worden en moet na sluitingstijd opgeruimd worden.

      • Om de toegankelijkheid en doorgang voor nood- en hulpdiensten te garanderen moet er altijd, ook als er sprake is van terrasschermen, een vrije ruimte beschikbaar blijven langs het terras van minimaal 3 meter. In straten waarbij een rijbaan aanwezig is die vrij is van terrassen, maken nood- en hulpdiensten gebruik van de rijbaan. In overige situaties moet een rechte strook van minimaal 3 meter breed -op bijvoorbeeld een plein- vrijgehouden worden van terrassen.

  • -

    Indien er twijfel is over de benodigde doorloopruimte in een situatie óf het een zeer drukke voetgangersroute betreft waardoor méér voetgangersruimte nodig is, wordt de benodigde vrije doorloopruimte vastgesteld met behulp van advies van het 1,5 meter loket. Daarbij wordt de meetwijze gehanteerd zoals hierboven beschreven. Deze meetwijze is gebaseerd op advies van het CROW.

  • -

    Verruiming van de bestaande vergunning m.b.t. de openingstijden is niet toegestaan; de directeur Economische Zaken is bevoegd om, als de omstandigheden daar aanleiding voor geven, aan zijn toestemming voor de uitbreiding van een terras andere, minder ruime of ruimere sluitingstijden te verbinden die moeten worden nageleefd bij de exploitatie van het uitgebreide terras. Deze ziet met name op verruimde terrassen met een buur overstijgende aantrekkingskracht, waaronder in ieder geval (gezamenlijke) terrassen op middenterreinen, pleinen of parken worden begrepen. Om te voorkomen dat dergelijke terrassen leiden tot te veel verkeersbewegingen of overlast kunnen de openingstijden dergelijke terrassen worden beperkt. Ook verruimde terrassen die gelegen zullen zijn voor de gevel of in de directe nabijheid van woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen kunnen beperkt worden in de openingstijden.

  • -

    Artikel 2.29 en artikel 2.27a, vierde lid, van de APV kennen de burgemeester de bevoegdheid toe om in het belang van de openbare orde en het woon- en leefklimaat de openingstijden van het terras van het horecabedrijf te beperken. Gelet hierop is de burgemeester bevoegd om eigen beleid vast te stellen voor de uitoefening van die bevoegdheid. Dit beleid is neergelegd in het Besluit tot vaststelling van de Beleidsregels horecaterrassen gemeente Groningen van 20 februari 2018. Bovenstaande geldt als aanvullende criteria om openingstijden van een terras vast te stellen.

  • -

    Bij het beoordelen van verzoeken tot uitbreiding zal het 1,5 meter loket naast de bijzondere regels uit dit kader ook steeds kijken naar de belangen die op basis van de APV een rol spelen bij het verlenen van vergunningen voor de exploitatie van horeca-gelegenheden en terrassen. Er kan daarbij ook een afweging van belangen worden gemaakt op basis waarvan er geen toestemming wordt verleend voor een uitbreiding.

  • -

    Verruiming wordt overwogen op de volgende type locaties (onderstaande opsomming is niet limitatief):

    • Op pleinen (gelimiteerd en hybride); indien verkeerssituatie op en rond het plein dat toelaat;

    • langs kades en aan de overzijde van de weg: (gesplitste) terrassen en eventueel pontons (omdat ook het verkeer te water weer zal toenemen zijn de mogelijkheden op dit punt zeer beperkt; indien de verkeerssituatie een veilige oversteek van- en naar de horecagelegenheid toelaat;

    • parkeervakken: terras op parkeervak; wanneer de parkeerdruk dit toe laat, parkeerdruk lager dan 90%;

    • in straten: als er voldoende ruimte resteert om verkeersstromen veilig af te wikkelen. Dit kan ook gerealiseerd worden met flankerende maatregelen, zoals voetgangers naar de rijbaan en afsluiten voor auto en/of fietsverkeer, indien de bereikbaarheid, de toegankelijkheid van voorzieningen en het algeheel functioneren van het verkeersnetwerk daar mogelijkheid toe geven;

    • Voor de gevel van naastgelegen panden, mits daarvoor toestemming van de bewoner/gebruiker van dit pand is verkregen.

  • -

    Verruiming van een terras kan alleen plaatsvinden in de directe nabijheid van de horeca-gelegenheid. Er moet een fysieke relatie zijn met het bestaande terras of horecagelegenheid.

  • -

    Uitgiftekasten en uitgiftepunten, mobiele tappunten en ijskasten op middenterreinen zijn in beginsel toegestaan;

  • -

    Om minder afhankelijk te zijn van het weer zijn parasols en parasols met terrasverwarming toegestaan; en

  • -

    De ondernemer heeft in voldoende mate overleg gepleegd met omwonenden en ondernemers in de buurt.

e. Verhouding tot andere wet- en regelgeving

Aan de bestaande exploitatie- en terrasvergunningen zijn voor het exploiteren van een terras voorschriften verbonden. Voor zover in de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding of in de tijdelijke wijziging van de terrasvergunning geen afwijkende regels of voorschriften zijn opgenomen gelden de bestaande voorschriften.

Naast de terrasvergunning gelden voor een terras ook andere vormen van wet- en regelgeving. Daarvoor geldt het volgende:

  • Bij alcoholschenkende horecabedrijven geldt dat de terrassen als lokaliteit op de drank- en horecavergunning vermeld moeten staan. Er wordt voor gekozen de afwijking van de drank- en horecavergunning, voor betreft het tijdelijk verruimen van de grote van de lokaliteit terras, bij tijdelijk verruimde terrassen te gedogen. Voor het overige gelden de voorschriften van de Drank- en Horecawet onverkort voor de terrasuitbreiding.

  • Het schenken van alcohol op terrassen bij horecabedrijven zonder drank- en horecavergunning wordt niet toegestaan, ook niet als zij deelnemen aan een gezamenlijk terras.

  • Op grond van het Activiteitenbesluit telt het stemgeluid van bezoekers op onverwarmde en onoverdekte terrassen niet mee bij de geluidsproductie van een horecabedrijf. De beleidsregels ten aanzien van tijdelijk verruimde terrassen maken het mogelijk parasols met terras verwarmers op het tijdelijke terras te plaatsen. Aan het College wordt voorgesteld om het stemgeluid van bezoekers op dergelijke terrassen niet te betrekken bij metingen van geluidsproductie van horecabedrijven.

  • In sommige bestemmingsplannen laten de bestemmingen van gronden waar een verruimd terras op zal komen te liggen het gebruik van de gronden als terras niet toe. Bij aanvragen voor verruimde terrassen kan gedoogd worden op dit soort plaatsen. Aan het College wordt voorgesteld gedurende de periode dat de beleidsregels tijdelijke terrassen van toepassing zijn eventuele strijdigheid met het bestemmingsplan van op basis van deze beleidsregels toegestane tijdelijke terrassen te gedogen.

2. Het verzoek tot uitbreiding terras

Houders van een terrasvergunning als bedoeld in artikel 2.27a van de APV kunnen een verzoek indienen. Gezamenlijke verzoeken van verschillende ondernemers samen worden met voorrang behandeld. Dit om de samenwerking tussen ondernemers onderling te stimuleren. Draagvlak van de buurt en mobiliseren van buurtsamenhang zijn essentiële onderdelen van het verzoek.

Het Tropisch Weer Scenario is niet van toepassing; onder deze beleidsregels kunnen horeca-ondernemers zonder reguliere terrasvergunning vooralsnog niet in aanmerking komen voor een tijdelijk terras op basis van de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding. Wel kunnen zij meedoen aan gezamenlijke tijdelijke terrassen op nabijgelegen plekken zoals pleinen.

Het verzoek kan op een eenvoudige wijze worden ingediend bij het Horecaloket van de gemeente Groningen (horecaloket@groningen.nl). De directeur Economische Zaken kan in mandaat namens de burgemeester bepalen dat terrassen zonder vergunning kunnen worden uitgezet.

Een verzoek tot tijdelijke verruiming van het terras kan door een exploitant van een horecabedrijf met exploitatie- of terrasvergunning worden gedaan of gezamenlijk met andere exploitatievergunninghouders. Een verzoek voor een gezamenlijk terras kan alleen worden aangevraagd als alle horecaondernemers aan het plein/middenterreinen er mee in kunnen stemmen (ook als ze besluiten niet mee te doen). Bij het ontbreken van toestemming moet worden uitgelegd waarom.

Van de indiener wordt gevraagd zo exact mogelijk aan te geven wat de plek en de maatvoering van het aangevraagde terras is. Verder wordt de ondernemer verzocht om te beschrijven hoe hij overleg heeft gevoerd met derden, wat daarvan het resultaat is en hoe hij van plan is om aan de vereisten te gaan voldoen. Verdere informatie en instructies zijn te vinden op www.gemeente.groningen.nl.

3. Precario en leges

Eerder genomen college besluit (24 maart 2020) om precario niet op te leggen wordt verlengd tot 1 juli. Het college beraadt zich op de omgang met precario voor terrassen vanaf 1 juli 2020 of zoveel later als de rijksmaatregelen noodzakelijk maken. Voor eventueel extra ruimte gebruik wordt geen precario geheven.

Leges voor het wijzigen van een exploitatie- of terrasvergunning door middel van een terrasaanpassing, die toepasbaar zijn op bovenstaand verzoek worden niet geheven.

Ondertekening

Aldus besloten in de collegevergadering van 9 maart 2021.

De burgemeester,

Koen Schuiling

De gemeentesecretaris,

Christien Bronda