Liggeldverordening Oude Eemskanaal

Geldend van 01-10-2009 t/m heden

Intitulé

Liggeldverordening Oude Eemskanaal

Provinciale Staten van Groningen: Gelezen de voordracht van Gedeputeerde Staten van 16 juni 2009, nr. 2009-35.599, KB en de voordracht van 16 september 2009, nr. 2009- 55.022, KB; Gelet op artikel 145 van de Provinciewet; BESLUITEN: vast te stellen hetgeen volgt:

Artikel 1

Deze verordening is van toepassing op het Oude Eemskanaal te Delfzijl.

Artikel 2

Onder de naam liggeld worden ten behoeve van de provincie rechten geheven voor het gebruik van het Oude Eemskanaal overeenkomstig de bepalingen van deze verordening.

Artikel 3

Onverminderd het overigens in de Provinciewet of in deze verordening bepaalde geschiedt de heffing en invordering met toepassing van de Algemene wet inzake Rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990 en de Kostenwet invordering rijksbelastingen.

Artikel 4

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten der provincie Groningen;

  • b.

    schip: elk vaartuig met inbegrip van een vaartuig zonder waterverplaatsing en een watervliegtuig, gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als een middel van vervoer over water;

  • c.

    vlot: een drijvend samenstel van balken, boomstammen, vaten of ander drijvende voorwerpen;

  • d.

    drijvende inrichting: een drijvend bouwsel dat niet een schip of vlot is, zoals dokken, landingsbruggen, drijvende bokken of kranen, en dergelijke;

  • e.

    bijboot: een licht schip dat bij een groter schip behoort, waarvan de bovenkant niet hoger is dan 1 meter boven de waterlijn en de oppervlakte niet groter is dan 10 m2.

Artikel 5

  • 1 Het hoofd van de afdeling Kanaalbeheer van de provincie Groningen is de provincieambtenaar die is belast met de heffing van belasting op grond van deze verordening. Het hoofd van de afdeling Financiën & Control van de provincie Groningen is de provincieambtenaar die is belast met de invordering van belasting op grond van deze verordening.

  • 2 Het in het eerste lid genoemde hoofd van de afdeling Kanaalbeheer van de provincie Groningen kan voor de uitoefening van zijn bevoegdheden mandaat verlenen aan zijn medewerkers onder voorschrift dat deze gemandateerde medewerkers bij uitoefening van de aan hun gemandateerde bevoegdheden voorzien zijn van een legitimatiebewijs dat op verzoek van belanghebbenden moet worden getoond. Het hoofd van de afdeling Financiën & Control van de provincie Groningen kan onder dezelfde voorwaarden zijn bevoegdheden aan voornoemde medewerkers mandateren.

  • 3 De Verordening Commissie rechtsbescherming, vastgesteld door Provinciale Staten, is van overeenkomstige toepassing op de behandeling van bezwaren tegen besluiten van de in het eerste lid genoemde afdelingshoofden.

Artikel 6

Belastbaar zijn schepen, vlotten en drijvende inrichtingen, die ligplaats nemen direct of indirect via een ander schip of schepen in het in artikel 1 genoemde water.

Artikel 7

  • 1 Als grondslag voor de berekening van het verschuldigde bedrag geldt voor een schip, een vlot of een drijvende inrichting de lengte over alles. 

  • 2 Als grondslag voor de berekening van de verschuldigde bedragen geldt voorts de tijd, welke het schip, vlot of drijvende inrichting ligplaats heeft ingenomen, een deel van een dag wordt als één gehele dag gerekend.

  • 3 De bepaling van de tijdsduur voor het liggen kan in afwijking van het tweede lid nader door het in artikel 5, eerste lid, bedoelde hoofd van de afdeling Kanaalbeheer worden vastgesteld, indien daartoe gegronde aanleiding bestaat.

Artikel 8

Voor het innemen van een ligplaats wordt liggeld geheven naar het tarief, zoals opgenomen in de bij deze verordening behorende en hiervan deeluitmakende tarieventabel:

  • a.

    tot 1 januari 2011 zal het huidige tarief (€ 4,90 per schip per drie weken) worden gecontinueerd;

  • b.

    vanaf 1 januari 2011 zal het liggeldtarief elk half jaar worden verhoogd met € 0,05.

Artikel 9

Van het betalen van liggeld zijn vrijgesteld:

  • a.

    vaartuigen die in eigendom toebehoren aan de leden van het Koninklijk Huis;

  • b.

    vaartuigen van buitenlandse mogendheden, die voor vlagvertoon Nederland bezoeken;

  • c.

    vaartuigen in directe dienst van het Rijk, het Havenschap Delfzijl Eemshaven, het waterschap Noorderzijlvest, het waterschap Hunze en Aa's, de gemeente Delfzijl of de provincie Groningen, mits daarmee geen goederen voor rekening van derden worden vervoerd;

  • d.

    opleidingsvaartuigen voor zee- en binnenvaart, zolang zij voor dit doel worden gebruikt;.

  • e.

    schepen bestemd en ingericht voor het houden van vakanties door groepen van mensen met een fysieke dan wel psychische beperking;

  • f.

    boten, behorende bij een schip, waarvoor liggeld is betaald of voor welk schip krachtens de verordening geen liggeld verschuldigd is;

  • g.

    schepen, die op grond van een ontheffing of van de voorwaarden van een afzonderlijke vergunning van Gedeputeerde Staten van het betalen van liggeld zijn ontheven;

  • h.

    schepen, die ten gevolge van gesloten water door ijs niet kunnen vertrekken, tenzij zij ook bij open water niet zouden zijn vertrokken, een en ander ter beoordeling van het in artikel 5, eerste lid, bedoelde hoofd van de afdeling Kanaalbeheer;

  • i.

    schepen, die anders dan in geval van tijdig aangekondigde stremming, zijn verplicht te wachten op doorlating door brug of sluis;

  • j.

    schepen, die ten gevolge van sterke stroming, weer, wind of getij, persoonlijk ongeval of sterfgeval aan boord, gedwongen zijn te blijven liggen, tot de eerste gelegenheid om te vertrekken, doch niet langer dan 24 uren, een en ander ter beoordeling van het hoofd van de afdeling Kanaalbeheer en, in zeer bijzondere gevallen, kan met toestemming van het hoofd van de afdeling Kanaalbeheer de vrijstelling tot ten hoogste 4 x 24 uur worden verlengd.

Artikel 10

  • 1 Het liggeld is verschuldigd - behoudens de in artikel 9 genoemde vrijstellingen - zodra het schip, het vlot of de drijvende inrichting ligplaats heeft ingenomen.

  • 2 Het liggeld is hoofdelijk verschuldigd door de kapitein of de schipper, door de reder of de eigenaar van het schip, het vlot of de drijvende inrichting of door degene, die als gemachtigde van één van de genoemden optreedt, met dien verstande, dat betaling door de één de anderen niet meer behoeven te betalen.

  • 3 De maximale periode welke in éénmaal kan worden voldaan is een termijn van één maand.

  • 4 De betaling wordt voldaan binnen 12 uren na aankomst en afmeren.

Artikel 11

  • 1 Van het betaalde liggeld of voorschot daarop wordt een kwitantie afgegeven.

  • 2 Gedurende het verblijf van het schip op het Oude Eemskanaal toont één der in artikel 10, tweede lid, genoemde personen, op verlangen aan de daartoe bevoegde ambtenaar deze kwitantie..

  • 3 Indien geen kwitantie wordt getoond, wordt het verschuldigde geacht niet te zijn voldaan en derhalve alsnog voldaan.

Artikel 12

  • 1 Gedeputeerde Staten kunnen toezichthouders aanwijzen als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2 De op grond van het eerste lid aangewezen toezichthouders zijn belast met het toezicht op de naleving van de in of krachtens deze verordening gegeven regels.

Artikel 13

Alle verzet, weigering of niet betaling van het verschuldigde wordt bestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de eerste categorie.

Artikel 14

Het Havengeldreglement Delfzijl, opgenomen in het provinciaal blad nr. 8 van 1987, wordt ingetrokken per de datum van de inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 15

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2009.

Artikel 16

Deze verordening wordt aangehaald als: Liggeldverordening Oude Eemskanaal. 

Ondertekening

Groningen, Provinciale staten voornoemd: , voorzitter. , griffier.  

Bijlage:

Tabel behorende bij en deel uitmakende van de Liggeldverordening Oude Eemskanaal

 

Ingangsdatum:

Bedrag per schip:

per 1 oktober 2009

€ 4,90 per schip per drie weken

per 1 januari 2011      (verhoging elke 6 maanden)

€ 0.05 per strekkende meter per dag

per 1 juli 2011

€ 0.10 per strekkende meter per dag

per 1 januari 2012

€ 0.15 per strekkende meter per dag

per 1 januari 2012

€ 0.20 per strekkende meter per dag

per 1 januari 2013

€ 0.25 per strekkende meter per dag

per 1 juli 2013

€ 0.30 per strekkende meter per dag

per 1 januari 2014

€ 0.35 per strekkende meter per dag

per 1 juli 2014

€ 0.40 per strekkende meter per dag

per 1 januari 2015

€ 0.45 per strekkende meter per dag

per 1 juli 2015

€ 0.50 per strekkende meter per dag

per 1 januari 2016

€ 0.55 per strekkende meter per dag

per 1 juli 2016

€ 0.60 per strekkende meter per dag

 

Wij hebben u met onze voordracht 18/2009 van 16 juni 2009 een nieuwe Liggeldverordening doen toekomen voor het Oude Eemskanaal te Delfzijl. Dit is een passantenhaven, waarvan sinds 1987 de tarieven niet zijn verhoogd en daarom onwerkelijk laag in vergelijking met de rest van Nederland zijn. Wij stellen voor dit te repareren door geleidelijk, over een periode van zes jaar, de liggelden steeds met € 0,05 te verhogen, om zou uiteindelijk uit te komen op een tarief van € 0,60 per strekkende meter per dag, een tarief dat nog steeds relatief laag is in vergelijking met de rest van de passantenhavens in Nederland. Voor dit laatste is bewust gekozen om de concurrentie met de Motorbootvereniging Abel Tasman niet aan te gaan en omdat er geen extra voorzieningen zijn in vorm van bijvoorbeeld douches, elektra of internet. Ons voorstel in de voordracht 18/2009 was om de verordening per 1 oktober 2009 in werking te laten treden. Tijdens de vergadering van commissie Bestuur en Financiën van woensdag 9 september 2009 is onder andere gesproken over deze ingangsdatum. In verband daarmee stellen wij u in deze aanvullende voordracht voor om de ingangsdatum 1 januari 2011 te laten zijn.