Regeling vervallen per 01-06-2019

Verordening individuele inkomenstoeslag 2015 gemeente Grootegast

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-05-2019

Intitulé

Verordening individuele inkomenstoeslag 2015 gemeente Grootegast

Verordening individuele inkomenstoeslag

De raad van de gemeente Grootegast;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 30-10-2014;

gelet op artikel 8, eerste lid, aanhef en onderdeel b, en tweede lid, van de Participatiewet;

gezien het advies van de Wmo-adviesraad 22-10-2014;

besluit vast te stellen de Verordening individuele inkomenstoeslag 2015 gemeente Grootegast

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a

    College: burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast; of bestuur Intergemeentelijke Sociale Dienst Noordenkwartier (ISD)

  • b

    Inkomen: totaal van het inkomen, bedoeld in artikel 32 van de Participatiewet, en de algemene bijstand;

  • c

    Peildatum: datum waartegen een persoon individuele inkomenstoeslag aanvraagt, dat wil zeggen de datum waarop een belanghebbende voor het eerst gedurende een ononderbroken periode van 3 jaar heeft voldaan aan de voorwaarden voor het recht op langdurigheidstoeslag;

  • d

    Referteperiode: periode van 3 jaar voorafgaand aan de peildatum.

Artikel 2 Uitvoering van de verordening

Uitvoering van deze verordening berust bij het college van de gemeente Grootegast.

Artikel 3 Indienen verzoek

Een verzoek als bedoeld in artikel 36, eerste lid, van de Participatiewet, wordt ingediend middels een door het college vastgesteld formulier.

Artikel 4 Langdurig laag inkomen

Een persoon heeft een langdurig laag inkomen als bedoeld in artikel 36, eerste lid, van de Participatiewet als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 110% van de voor deze persoon toepasselijke bijstandsnorm en daarnaast de toepasselijke vermogensgrens als bedoeld in artikel 34 van de Particpatiewet niet wordt overschreden.

Artikel 5 Hoogte individuele inkomenstoeslag

  • 1

    Een individuele inkomenstoeslag bedraagt per jaar:

    • a

      € 381,00 voor een alleenstaande;

    • b

      € 486,00 voor een alleenstaande ouder;

    • c

      € 544,00 voor gehuwden.

  • 2

    Als één van de gehuwden is uitgesloten van het recht op individuele inkomenstoeslag ingevolge de artikelen 11 of 13, eerste lid, van de Participatiewet, komt de rechthebbende echtgenoot in aanmerking voor een individuele inkomenstoeslag naar de hoogte die voor hem als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.

  • 3

    Voor toepassing van het eerste en tweede lid is de situatie op de peildatum bepalend.

  • 4

    De bedragen genoemd in het eerste lid worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de ontwikkelingen van de consumentenprijsindex volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek van de maand oktober van het voorgaande jaar. De bedragen worden naar boven afgerond op hele euro’s.

  • 5

    De genoemde bedragen gelden per 1 januari 2014 en de indexering vindt jaarlijks plaats per 1 januari.

Artikel 6 Het stellen van nadere regels

Het college stelt ten aanzien van de inkomenstoeslag nadere beleidsregels. In deze regels wordt in ieder geval het volgende geregeld:

  • a

    Wanneer er geen sprake is van “uitzicht op inkomensverbetering”;

  • b

    Wat wordt verstaan onder “de krachten en bekwaamheden van een persoon”,

  • c

    Wat wordt verstaan onder “inspanningen die een persoon moet hebben verricht om tot inkomensverbetering te komen”,

  • d

    Welke “doelgroepen” eventueel worden uitgesloten van het recht op een individuele inkomenstoeslag.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2015 en wordt aangehaald als: Verordening individuele inkomenstoeslag 2015.

  • 2

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening langdurigheidstoeslag 2013 ingetrokken en komt die te vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Grootegast in de vergadering van….
De voorzitter, De griffier,