Regeling vervallen per 10-07-2008

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 10-07-2008 t/m 09-07-2008

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De raad van de gemeente Gulpen-Wittem;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluit:

vast te stellen:

de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • -

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • -

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonsljst als bedoeld in artikel 1 van de Wet OBA, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • -

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

  • -

    autorisatiebesluit A: een door de beheerder vastgesteld besluit, waaraan gekoppeld zijn de in de autorisatieformulieren A geautoriseerde binnengemeenteljke afnemers;

  • -

    binnengemeentelijk afnemer: een afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA.

Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Burgerzaken.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens worden die gegevens, zoals genoemd in het autorisatiebesluit A, verstrekt aan de daarin eveneens opgenomen afdelingen ten behoeve van

het daarin aangegeven doel.

Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling burgerzaken,

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de binnengemeentelijke afnemers opgenomen in autorisatiebesluit A ten behoeve van de hen opgedragen taak, voor wat betreft de gegevens opgenomen in voornoemd autorisatiebesluit.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de binnengemeenteljke afnemers opgenomen in autorisatiebesluit A ten behoeve van de hen opgedragen taak, voor die wat betreft de gegevens opgenomen in voornoemd autorisatiebesluit.

Artikel 6 Terugmeldingsplicht

  • 1. De in autorisatiebesluit A genoemde binnengemeentelijke afnemers doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen de gegevens die zij uit de basisadministratie krijgen en gegevens waarvan zij op andere wijzen kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de bevolkingsadministratie.

  • 2. De verplichting van een binnengemeentelijke afnemer tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van dit reglement verstrekt kan worden.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    In andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet kan verstrekking van gegevens plaatsvinden aan:

    • a.

      rechtspersonen zonder winstoogmerk, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen, waarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

    • b.

      natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    Derden als bedoeld in lid 1 onder a en b staan limitatief opgesomd in bijlage 1.

  • 3.

    De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en da datum van overlijden. Artikel 88, tweede lid van de wet, is van toepassing.

Artikel 8 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de

noodzakelijke maatregelen.

Artikel 9 Slotbepalingen

1.Deze verordening treedt in werking op 31 oktober 2002 en werkt terug tot en met

1 september 2001.

2.Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Gemeenteblad 2002 nr. 102

  • 3.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 4.

    De raad mandateert de bevoegdheid om de in artikel 7 genoemde bijlage 1 te wijzigen aan het College van Burgmeester en Wethouders.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Gulpen-Wittem d.d. 31 oktober 2002.

De raad van de gemeente Gulpen-Wittem

de secretaris, de voorzitter

Limitatieve opsomming van Vrije derden aan wie gegevens kunnen worden verstrekt

Woningbouwcoöperaties

Ten behoeve van haar administratie en werkzaam in de kader van de huursubsidieberekening en woningtoewijzing

GGD

ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken op het gebied van de geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg;

Organisaties met een maatschappelijk doel

ten behoeve van de aan de instelling opgedragen taken of aan de taken die de instelling zich ten doel heeft gesteld;

De daartoe gemachtigde burger

ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt;

Werknemers- en werkgeversorganisaties

ten behoeve van het bijhouden van hun ledenadministratie;

Niet-Nederlandse EU-overheden

voor zover het verzoek voldoet aan de eisen, gesteld in artikel 13 van de Europese Richtlijnen zoals die 1995 zijn vastgesteld (richtlijn 95/46/EG van 24 oktober 1995);

Instellingen voor gezondheidszorg

ten behoeve van geneeskundige behandelingen.

TOELICHTING OP DE VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE BA SISADMINISTRATJE PERSOONSGEGEVENS.

Doordat verordening is bewerkt conform het gemeentelijk privacybeleid ten aanzien van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens voldoet de gemeente aan de vereisten, zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA; bij het opstellen van deze verordening is uitgegaan van de aanpassingswet WBP (Stbl. 2001,180) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Stbl. 2000, 302). Nadat de gemeenteraad, de verordening heeft vastgesteld, treedt deze in werking met terugwerkende kracht tot en met 1 september 2001.

De verordening bestaat uit een aantal onderdelen. Allereerst zijn er algemene bepalingen (de

artikelen 1 t/m 3), die gelden voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Vervolgens wordt uitwerking gegeven aan de vereisten van de aanpassingswet WBP voor de Wet

GBA (de artikelen 4 t/m 6). Daarin worden alleen zaken geregeld waartoe de Wet GBA verplicht.

Tenslotte zijn er overige bepalingen (de artikelen 7,8 en 9).

Artikel 1.

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2 Beheer.

Het hoofd van de afdeling burgerzaken is belast met de dagelijkse zorg over de GBA. In de beheersregeling is aangegeven wie beheerder is. Een dergelijke regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.

Artikel 3 Verbanden met andere registraties.

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijke informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met het basisregistratiesysteem PBS. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichteljk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een "online verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. De onderdelen a. en b. regelen de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Deze komen dan ook in deze verordening niet voor.

Bijzondere aandacht is nodig voor de autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.o)

Artikel 5 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers.

Het is voorstelbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel "systematisch" gegevens worden verstrekt zonder hen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichteljk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA.(2). Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.(3).

Artikel 6 Terugmeldingsplicht.

De binnengemeentelijke afnemers doen van geconstateerde afwijkingen mededeling aan de beheerder.

Artikel 7 Overige verstrekkingen.

In dit artikel kunnen de verstrekkingen, die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 van de Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn verstrekkingen aan de "vrije derden". Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

— Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden commerciële instellingen.

— in de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangegeven.

— Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten of vrijheden van anderen.

— Er moet worden nagegaan of de verstrekking is gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

— Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

— Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is (of landen een passend beschermingsniveau bieden kan worden nagevraagd bij het College bescherming persoonsgegevens).

— Wanneer gegevens worden versterkt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

(1) Artikelen 88 en 89 Wet GBA (2) Artikelen 88 en 89 Wet GBA (3) Artikel 88, eerste lid Wet GBA

Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:

— door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen;

— vakbonden;

— ouderenbonden; of

— stichtingen met een maatschappelijk doel.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt:

"algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden".(4).

Artikel 8 Beveiliging.

De beveiliging moet voldoen aan de eisen die het Logisch Ontwerp GBA stelt.(5).

Artikel 31 van het Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen moeten zijn getroffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Artikel 9 Slotbepalingen

Dit artikel bevat bepalingen ten aanzien van, de datum inwerkingtreding, de citeertitel, de ter inzage legging en het aan het College van Burgemeester en Wethouders mandateren van bevoegdheid om de in artikel 7 genoemde bijlage 1 te wijzigen.

(4) Artikel 100, tweede lid, Wet GBA

(5) Paragrafen 7.33 en 7,3.5 van het LO GBA.