Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR364551
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR364551/1
Regeling vervallen per 12-04-2019
Verordening auditcommissie Haaksbergen (9.41)
Geldend van 15-05-2015 t/m 11-04-2019
Intitulé
Verordening auditcommissie Haaksbergen (9.41)Verordening auditcommissie Haaksbergen
Samenvatting
Deze verordening regelt de instelling van een auditcommissie en de taak, samenstelling en werkwijze van de auditcommissie
De gemeenteraad van Haaksbergen;
Voorstel van de voorbereidingsgroep van: 27 maart 2015
Wettelijke basis: bepalingen van de Gemeentewet (artikel 84) en de Algemene wet bestuursrecht.
Besluit:
Vast te stellen de Verordening auditcommissie Haaksbergen
Artikel 1 Instelling en begripsbepaling
-
1. Er is een auditcommissie.
-
2. Deze verordening verstaat onder:
- a.
de commissie: de auditcommissie;
- b.
de voorzitter: de voorzitter van de commissie;
- c.
de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
- a.
Artikel 2 Taken
De commissie heeft tot taak:
- a.
de raad te adviseren over de jaarrekening door onder meer:
- 1.
bespreking van een onderzoeksplan en door de accountant uit te voeren specifieke controles;
- 2.
bespreking van de bevindingen van de accountant vanuit de (interim) controle;
- 3.
bespreking van de (concept) jaarstukken op getrouwheid en rechtmatigheid;
- 4.
bespreking van het verslag van bevindingen van de accountant behorende bij de jaarstukken.
- 1.
- b.
het evalueren van de uitgevoerde accountantscontrole en het adviseren over de selectie van de accountant na afloop van het bestaande contract;
- c.
de raad te adviseren over ontwikkelingen in de planning- en controlcyclus en de daarbij behorende stukken en de rapportages daarover.
Artikel 3 Samenstelling
-
1. De commissie bestaat uit maximaal evenveel leden als er fracties zijn in de raad.
-
2. De raad benoemt de leden van de commissie, op voordracht van de fracties voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
-
3. Voor alle fracties bestaat de mogelijkheid om ook niet-raadsleden in de commissie af te vaardigen, met dien verstande dat deze niet-raadsleden voorkomen op de kandidatenlijst zoals ingediend bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.
-
4. De artikelen 10, 11 ,12 ,13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van de commissie.
Artikel 4 Voorzitter
-
1. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.
-
2. De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken die van de commissie uitgaan.
- a.
Artikel 5 Ondersteuning
-
1. De griffier is secretaris van de commissie. De griffier kan bij de uitoefening van zijn taak in overleg met de gemeentesecretaris gebruik maken van deskundigheid die binnen de gemeentelijke organisatie aanwezig is.
-
2. De voorzitter kan de portefeuillehouder Financiën, de gemeentesecretaris, het hoofd Financiën en de accountant of andere deskundigen uitnodigen in de vergadering van de commissie aanwezig te zijn en deel te nemen aan de beraadslagingen.
Artikel 6 Vergadering en werkwijze
-
1. De commissie komt ten minste drie maal per jaar bijeen of zoveel meer als door de voorzitter of één van de leden van commissie nodig wordt geacht.
-
2. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. De commissie kan omtrent de inhoud van de stukken en het in de commissie behandelde geheimhouding opleggen. De commissie kan besluiten deze geheimhouding op te heffen.
-
3. De adviezen van de commissie en de besluitenlijsten van de vergaderingen van de commissie zijn in beginsel openbaar.
-
4. De commissie besluit bij gewone meerderheid van stemmen. Hierbij geldt dat elk lid één stem kan uitbrengen. Wanneer de stemmen staken geeft de commissie een verdeeld advies.
Artikel 7 Onvoorziene aangelegenheden
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 15 mei 2015.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening auditcommissie.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl