Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR453332
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR453332/1
Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen Haaksbergen (8.46)
Geldend van 20-06-2017 t/m heden
Intitulé
Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen Haaksbergen (8.46)Samenvatting
Deze nadere regels gevan aan hoe gegevens uit de basisregistratie personen worden verstrekt aan organen binnen de gemeente Haaksbergen en aan derden met een gewichtig maatschappelijk belang.
Burgemeester en wethouders van Haaksbergen;
Wettelijke basis:
bepalingen van Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen (artikelen 1 en 3) en de Algemene wet bestuursrecht.
Besluiten:
Vast te stellen de Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen Haaksbergen.
Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente (uitwerking artikel 1 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen)
- 1.
Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
- 2.
De verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
- 3.
De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1 bij deze nadere regels.
Artikel 2 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden (uitwerking artikel 3 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen)
- 1.
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de
- 2.
Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 bij deze nadere regels.
Artikel 3 Inwerkingtreding
Deze nadere regels treden in werking op 20-06-2017.
Artikel 4 Citeertitel
Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen.
Haaksbergen, 6-6-2017
M.E. Kragting
secretaris
G.J. Kok MDR
burgemeester
Bijlage 1 bij Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen
1.1 Lij st van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de lokale basisregistratie personen en de landelijke GBA-V
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevens lokale basisregistratie personen |
Gegevens landelijke GBA-V |
Afdeling Publieks- en Sociale Zaken, taakveld Publiekszaken |
Wet basisregistratie personen, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswet, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet Wegenverkeerswet, Reglement rijbewijzen |
Alle gegevens in de lokale basisregistratie personen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de wettelijk opgedragen taken |
Alle gegevens in de landelijke GBA-V die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de wettelijk opgedragen taken |
1.2 Lijst van organen binnen de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen
Organisatieonderdeel |
Voor welke taak/doel |
Gegevens |
Bestuurssecretariaat |
Diverse representatieve taken zoals het bezoeken van een 100 jarige, huwelijksjubilea, het periodiek uitnodigen van inwoners voor het bijwonen van een raadsvergadering en het aanvragen van Koninklijke onderscheidingen |
Naam, adres, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, en huwelijksdatum ingeval van een huwelijksjubileum |
Aanvullende autorisaties aan organen van de gemeente worden uitsluitend vastgesteld door het college. Dit geschiedt na een schriftelijk verzoek van het binnengemeentelijke orgaan.
1.3 Lijst van organen van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt door inzage in de MakelaarSuite (CMG)
Organisatieonderdeel |
Gegevens nodig voor |
Gegevens uit de lokale basisregistratie personen |
Gegevens uit de landelijke GBA-V |
Beheerder MakelaarSuite |
Inzage in en het gebruik van basisregistratie persoonsgegevens i.v.m. werkzaamheden om het systeem te onderhouden en het eventueel terugmelden van afwijkende gegevens. In een aparte bewerkers-overeenkomst is het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens goed geborgd. |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens |
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling/beheer openbare ruimte |
Inzage in en het gebruik van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen voor het het verrichten van werkzaamheden op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet ruimtelijke ordening, de Woningwet, de Wet milieubeheer, de Wetgeving fysieke leefomgeving, het Besluit ruimtelijke ordening, het Burgerlijk Wetboek, de Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetten. |
Uitsluitend de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de wettelijk opgedragen taken. |
Gegevens ter uitvoering van de taken die zijn voorzien in het Autorisatiebesluit Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling/Noaberpoort |
Inzage in en het gebruik van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen voor het het verrichten van werkzaamheden op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet, de Leerplichtwet, de Wet op het primair onderwijs, De Wet op het voorgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs, De Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, de IOAW (de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers), de IOAZ (de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) en de BBZ (Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004), en de Verordening minimabeleid. |
Uitsluitend de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de wettelijk opgedragen taken. |
Gegevens ter uitvoering van de taken die zijn voorzien in het Autorisatiebesluit Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Afdeling Interne Dienstverlening, waaronder Personeel en Organisatie en Financiën |
Inzage in en gebruik van gegevens uit de basisregistratie personen om de volgende systemen actueel te houden en de opgesomde taken uit te kunnen voeren: Postregistratie-systeem, post- en emailverwerking salarisadministratie, personeelsadministratie, facturering, de website van de gemeente Haaksbergen. |
Uitsluitend de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de wettelijk opgedragen taken |
Gegevens ter uitvoering van de taken die zijn voorzien in het Autorisatiebesluit Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Aanvullende autorisaties aan organen van de gemeente worden uitsluitend vastgesteld door het college. Dit geschiedt na een schriftelijk verzoek van het binnengemeentelijke orgaan.
Bijlage 2 bij Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen
Lijst van categorieën derden met een gewichtig maatschappelijk belang in relatie tot de basisregistratie personen
Gewichtig maatschappelijk belang |
Categorie derde |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Stichting Kulturhus Haaksbergen |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van maatschappelijke dienstverlening |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Kinderopvang |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van kinderopvang |
Jeugdwelzijn |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijn |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van ouderenzorg |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociale werkvoorziening |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van Sociaal - Juridische zorgverlening |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportbeoefening en gezondheid |
Sportverenigingen en organisaties die zich bezighouden met het bevorderen van sportbeoefening en gezondheid |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporatie(s) in de gemeente Haaksbergen |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het verrichten van medisch onderzoek |
Ziekenhuizen |
Openbare orde en veiligheid |
Politie Regio Twente team Haaksbergen |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl