Regeling openstellen elektronische weg aanvragen Haaksbergen (8.51)

Geldend van 15-10-2018 t/m heden

Intitulé

Regeling openstellen elektronische weg aanvragen Haaksbergen (8.51)

Samenvatting

Deze regeling geeft aan dat het college en de burgemeester de elektronische weg openstellen voor het aanvragen waarvan het aanvraagformulier op de gemeentelijke website is geplaatst en die voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in deze regeling.

Het college van burgemeester en wethouders van Haaksbergen en de burgemeester van Haaksbergen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Wettelijke basis:

Bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 2:15).

Besluiten:

Vast te stellen de Regeling openstellen elektronische weg aanvragen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    gemeentelijke website: de internetsite van de gemeente Haaksbergen, www.haaksbergen.nl;

  • b.

    aanvraagformulier: een formulier dat op de gemeentelijke website is geplaatst of via de gemeentelijke website is ontsloten;

  • c.

    DigiD: een landelijk systeem waarmee een bestuursorgaan de identiteit van personen kan verifiëren;

  • d.

    eHerkenning: een landelijk systeem waarmee een bestuursorgaan de identiteit van zakelijke afnemers kan verifiëren;

  • e.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Haaksbergen.

Artikel 2 Openstelling elektronische weg aanvraagformulier

Het bestuursorgaan stelt de elektronische weg open voor het indienen van het aanvraagformulier zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening.

Artikel 3 Gebruik aanvraagformulier

  • 1.

    Aanvragen kunnen slechts via de elektronische weg worden ingediend via het aanvraagformulier dat op de gemeentelijke website staat.

  • 2.

    Toegang tot en elektronische ondertekening van het aanvraagformulier is mogelijk door het invoeren van DigiD of eHerkenning.

Artikel 4 Wijze van verzending aanvullende informatie

Aanvullende informatie, zoals bijlagen, kan tegelijkertijd met het aanvraagformulier worden meegezonden.

Artikel 5 Weigering elektronische berichten

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan besluiten het elektronisch ingediende aanvraagformulier niet te behandelen indien het aanvraagformulierformulier en/of bijlage(n) een virus of andere voor het gemeentelijke computersysteem (potentieel) schadelijke inhoud bevat.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan besluiten het elektronisch ingediende aanvraagformulier niet in behandeling te nemen indien het aanvraagformulier niet voldoet aan het bepaalde in artikel 3 mits de indiener de gelegenheid heeft gehad het aanvraagformulier binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen tenzij dit van het bestuursorgaan redelijkerwijs niet kan worden gevergd.

Artikel 6 Ondertekening aanvraagformulier

Aan het vereiste van ondertekening is voldaan, als het aanvraagformulier met DigiD of eHerkenning is ondertekend.

Artikel 7 Tijdstip ontvangst aanvraagformulier

  • 1.

    Als tijdstip van ontvangst van het aanvraagformulier wordt aangemerkt het tijdstip waarop het aanvraagformulier ingevulde gegevens zijn binnengekomen op de webserver.

  • 2.

    Direct na ontvangst van het aanvraagformulier, wordt een elektronische ontvangstbevestiging naar het opgegeven e-mailadres van de indiener gestuurd.

Artikel 8 Procedure behandeling aanvraagformulieren

Aanvraagformulieren die via elektronische weg binnenkomen, doorlopen dezelfde procedure als schriftelijke aanvraagformulieren.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 15 oktober 2018.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling openstellen elektronische weg aanvragen.

Haaksbergen, 21 augustus 2018

M.E. Kragting

secretaris

G.J. Kok MDR

burgemeester

Haaksbergen, 21 augustus 2018

G.J. Kok MDR

burgemeester

Ondertekening