Verordening rekenkamercommissie Haaksbergen (8.1a)

Geldend van 01-08-2019 t/m heden

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie Haaksbergen (8.1a)

Samenvatting

Deze verordening regelt de taken, de samenstelling en de werkwijze van de rekenkamercommissie.

De gemeenteraad van Haaksbergen;

Voorstel van het Presidium van: 13 juni 2019

Wettelijke basis:

Bepaling van de Gemeentewet (artikel 81oa) en de Algemene wet bestuursrecht.

Besluit:

Vast te stellen de Verordening rekenkamercommissie.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de raad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;

  • b.

    doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • c.

    doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken.

Hoofdstuk 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie

Artikel 2 Taak

  • 1.

    Er is een gemeentelijke rekenkamercommissie.

  • 2.

    De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijke beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijke beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden, die de raad van buiten de kring van zijn leden benoemt voor een periode van 4 jaar. De raad kan de leden van de rekenkamercommissie éénmalig herbenoemen voor een periode van 4 jaar. Daar waar niet adequaat in de opvolging van leden van de rekenkamercommissie kan worden voorzien, of in bijzondere gevallen, kan de raad bij uitzondering besluiten een lid eenmalig voor een tweede keer te herbenoemen.

  • 2.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de rekenkamercommissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 3.

    De leden van de rekenkamercommissie leggen alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring of belofte) af:

  • “Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamercommissie benoemd te worden rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks nog middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen. Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen.

    Zo waarlijk helpe mij God almachtig!

  • (Dat verklaar en beloof ik!)”

  • 4.

    De gedragscode die de gemeenteraad op grond van artikel 15, lid 3, van de Gemeentewet heeft vastgesteld, is van overeenkomstige toepassing op de voorzitter en leden van de rekenkamercommissie.

  • 5.

    De raad wijst één van de drie leden genoemd in lid 1 van dit artikel als voorzitter van de rekenkamercommissie aan. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het onderhouden van contact met de raad, ambtelijke organisatie en pers.

Artikel 4 Besluitvorming

  • 1.

    In vergaderingen van de rekenkamercommissie wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.

  • 2.

    Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 3.

    Besluiten kunnen niet worden genomen tenzij tenminste twee leden van de rekenkamercommissie ter vergadering aanwezig zijn.

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van de rekenkamercommissie eindigt van rechtswege:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 2.

    De raad kan de leden van de rekenkamercommissie ontslaan wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen.

Artikel 6 Verboden handelingen

  • 1.

    Het is de leden van de rekenkamercommissie verboden handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de rekenkamercommissie, een lid van de rekenkamercommissie dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod, uit zijn functie ontslaan.

  • 2.

    De leden van de rekenkamercommissie verstrekken aan de raad een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij vervullen.

Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De leden van de rekenkamercommissie ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Voor de voorzitter bedraagt deze vergoeding € 225,00 per vergadering. Voor de overige leden is deze vergoeding gelijk aan

    € 175,00 per vergadering.

  • 2.

    Aan de leden van de rekenkamercommissie worden de reiskosten op declaratiebasis vergoed overeenkomstig de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3.

    De vergoedingen als bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 12 van deze verordening.

Hoofdstuk 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie

Artikel 8 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling ter kennisneming naar de gemeenteraad.

Artikel 9 Onderwerpen voor en beslissingen tot uitvoeren van onderzoek

  • 1.

    De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast. De rekencommissie legt dit onderzoeksplan rechtstreeks ter kennisneming voor aan de raad.

  • 2.

    De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 10 Uitvoering van het onderzoek en de rapportage

  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan degenen die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker of onderzoeker ter kennis is gekomen.

  • 5.

    De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 6.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe deskundigen inschakelen.

  • 7.

    De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 8.

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden

Hoofdstuk 4 De ondersteuning van de rekenkamercommissie

Artikel 11 De ondersteuning van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De raad benoemt een ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie op voordracht van het college.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie terzijde bij de uitvoering van haar taak.

  • 3.

    De secretaris legt met betrekking tot de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers. De secretaris heeft geen onderzoekstaken.

Hoofdstuk 5 De kosten van de rekenkamercommissie

Artikel 12 Budget

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen die krachtens artikel 7 van deze verordening zijn toegekend aan de leden van de rekenkamercommissie;

    • b.

      de ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie;

    • c.

      externe deskundigen die door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 augustus 2019.

  • 2.

    Op het moment dat deze verordening in werking treedt, wordt de op 6 juli 2005 vastgestelde Verordening rekenkamercommissie 2005 ingetrokken.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamercommissie.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 9 juli 2019

mr. G. Raaben

griffier

mr. drs. R.G. Welten

burgemeester

Ondertekening