Regeling vervallen per 27-09-2018

Verordening Commissie Raadsplein 2015

Geldend van 01-12-2015 t/m 26-09-2018

Intitulé

Verordening Commissie Raadsplein 2015

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Raadsplein: commissie raadsplein als de raadscommissie volgens de Gemeentewet;

Tafelgesprek: bespreking aan een tafel onder leiding van een voorzitter

Informatietafel: tafel waar technische/inhoudelijke vragen worden beantwoord

Lid: raadslid of door de raad benoemd commissielid;

Tafelvoorzitter: voorzitter bij een tafelgesprek;

Raadspleinvoorzitter: de voorzitter die het raadsplein opent en sluit

Griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger.

Artikel 2. Raadsplein

1. De raad stelt een vaste raadscommissie in voor de gemeenteraad, genaamd raadsplein.

  • 2.

    Het raadsplein bevat twee onderdelen: 1. de tafelgesprekken; 2. de informatietafels.

  • 3.

    Van alle raadsvoorstellen op de agenda is een informatietafel.

  • 4.

    Een aantal als zodanig aangewezen raadsvoorstellen komt aan de gesprekstafel aan de orde.

5.Het is mogelijk om over een onderwerp aan de gesprekstafel een korte presentatie te houden.

Artikel 3. Taken

  • 1.

    Het raadsplein heeft tot taak te zorgen dat de raadsleden zich optimaal kunnen laten informeren over de raadsvoorstellen waarover de raad in zijn vergadering beslist.

  • 2.

    Het raadsplein heeft tot taak te zorgen dat de burgers zoveel mogelijk betrokken worden bij de bijeenkomsten van het raadsplein en de bijbehorende geagendeerde raadsvoorstellen.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    Het raadsplein bestaat uit alle raads- en commissieleden.

  • 2.

    De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    Voor de commissieleden gelden dezelfde wettelijke voorwaarden als die welke gelden voor raadsleden.

4.Naast de leden nemen tevens collegeleden, ambtenaren en overige niet-leden (burgers) deel aan

het raadsplein.

Artikel 5. De voorzitter(s)

  • 1.

    Elke voorzitter is tevens raadslid.

  • 2.

    Er is een pool van voorzitters voor het raadsplein.

  • 3.

    De voorzitters in de pool worden als zodanig aangewezen door het presidium.

  • 4.

    Er is een raadspleinvoorzitter; deze opent en sluit de vergadering.

  • 5.

    De leden van de pool verdelen onderling, in overleg met de griffier, de tafelgesprekken en wie de raadspleinvoorzitter zal zijn.

Artikel 6. De griffier

  • 1.

    De griffier is bij elk raadsplein aanwezig.

  • 2.

    De griffier ondersteunt en adviseert de voorzitter(s).

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereidingen

Artikel 7. Vergaderstukken en voorlopige agenda

Ten minste veertien dagen voor het raadsplein kunnen de leden en ieder ander digitaal de vergaderstukken raadplegen met daarbij een agenda onder voorbehoud.

De vergaderstukken en de agenda waarin opgenomen de wijze van behandeling worden daarna ter goedkeuring aan het presidium voorgelegd.

Na de goedkeuring van het presidium worden de publicatie van de stukken en de agenda zonodig aangepast.

In spoedeisende gevallen kan het presidium na het publiceren een aanvullende voorlopige agenda laten opstellen door de griffier. De daarbij behorende stukken worden gelijktijdig met de aangepaste agenda openbaar gemaakt middels publicatie op de website.

Artikel 8. Agenda

1.De burger kan een verzoek indienen bij de griffier om een onderwerp alsnog op de agenda voor

een tafelgesprek te plaatsen. Dit kan tot 12.00 uur op de dag van het raadsplein.

  • 2.

    De voorlopige agenda wordt aangepast.

  • 3.

    De voorlopige agenda met de wijze van behandeling geldt als zijnde de vastgesteld agenda vanaf

  • 12.

    00 uur op de dag van het raadsplein.

Artikel 9. Ter inzage en website

1.Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen,

worden gelijktijdig met de voorlopige agenda op de website gezet.

2.Voor een ieder is het mogelijk om de stukken digitaal op het gemeentehuis in te komen zien tijdens

openingstijden.

3.Als omtrent stukken geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken onder berusting van de

griffier en verleent deze de leden op verzoek inzage.

Artikel 10. Openbare kennisgeving

1.Raadsplein vergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging op de

raadspagina Nieuws uit de Raad in een huis-aan-huisblad en op de website.

2.De aankondiging bevat de agenda met daarbij aangegeven welke onderwerpen voor een

tafelgesprek geagendeerd zijn.

Paragraaf 2. Ter vergadering

Artikel 11. Presentielijst

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten voor de commissieleden.

  • 2.

    Bij binnenkomst tekenen de commissieleden de presentielijst.

  • 3.

    Aan het einde van elke vergadering wordt de presentie lijst door de raadspleinvoorzitter en de

griffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 12. Opening vergadering en quorum

1.Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkt dat minstens de helft van het aantal fracties

vertegenwoordigd is.

2.Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt het presidium

opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het digitaal

toezenden van de oproeping is gelegen.

3.Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing.

Artikel 13. Afsprakenlijst

  • 1.

    Van de tafelgesprekken wordt een aandachtspunten- of wel afsprakenlijst bijgehouden door de griffier.

  • 2.

    Bij elke informatietafel worden door de desbetreffende ambtenaar aandachtspunten en toezeggingen bijgehouden en doorgegeven aan de griffier.

  • 3.

    De griffier zorgt dat van de lijsten één samengestelde relevante versie komt en plaatst deze op de website bij de agenda van desbetreffende raadsvergadering.

Artikel 14. Informatietafel

  • 1.

    Er zijn zoveel informatietafels als er raadsvoorstellen op de agenda staan.

  • 2.

    Aan een informatietafel staat de inhoudelijk ambtenaar om desgevraagd nadere informatie te verschaffen.

  • 3.

    Een ieder mag informatie halen bij elke informatietafel.

  • 4.

    Alleen technisch inhoudelijke aangelegenheden komen aan de orde bij een informatietafel.

  • 5.

    Zonodig kan de desbetreffende portefeuillehouder daarbij nadere informatie verstrekken.

Artikel 15. Gesprekstafel

  • 1.

    In de agenda is aangegeven welke onderwerpen naast de informatietafels tevens aan de orde komen aan de gesprekstafel.

  • 2.

    Aan de gesprekstafel hebben de leden en de overige deelnemers eenzelfde status en daarmee het recht tot spreken.

  • 3.

    De leden nemen deel aan het gesprek waarbij het uitwisselen van politieke standpunten dient voor optimalere informatievergaring.

  • 4.

    In het gesprek kunnen technische zaken besproken worden met zowel het collegelid als met de ambtenaar. Politieke zaken kunnen niet met de ambtenaar besproken worden, dit kan met de portefeuillehouder en de overige deelnemers.

Artikel 16. Deelname aan de gesprekstafel

  • 1.

    Er is een tafelvoorzitter die het gesprek leidt.

  • 2.

    De griffier is er ter ondersteuning van de tafelvoorzitter en verantwoordelijk voor de afsprakenlijst.

  • 3.

    Naast de tafelvoorzitter is er per fractie één vertegenwoordiger.

  • 4.

    Vanuit het college is er één vertegenwoordiger.

  • 5.

    De inhoudelijk deskundig ambtenaar vanuit de organisatie.

  • 6.

    Maximaal 4 overige niet-leden (burgers).

Artikel 17. Meespreekrecht burgers

  • 1.

    Iedere burger mag zich mengen in een gesprek aan een informatietafel.

  • 2.

    Burgers kunnen deelnemen aan de gesprekstafel als zij zich van te voren hebben aangemeld bij de griffie. Aanmelden kan tot 12.00 uur op de dag van het raadsplein.

  • 3.

    Deelname aan de gesprekstafel staat open voor burgers tot een maximum van vier.

  • 4.

    De tafelvoorzitter vraagt aan het begin van het gesprek of er burgers zijn die alsnog willen deelnemen aan het gesprek als het maximum van vier nog niet bereikt is.

  • 5.

    Zijn er meer dan vier aanmeldingen van burgers, dan kan er lopende het gesprek gewisseld worden.

  • 6.

    De tafelvoorzitter legt aan het begin van het gesprek uit aan de deelnemers waarover het gesprek zal gaan, waarna de aanmelders eerst het woord krijgen.

  • 7.

    De tafelvoorzitter informeert aan het eind van het gesprek of iedereen vindt dat hij zijn zegje heeft kunnen doen en of er in de zaal nog dringende vragen dan wel korte opmerkingen zijn.

Artikel 18. Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De raadspleinvoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in het algemeen op het raadsplein.

  • 2.

    De tafelvoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde tijdens een gesprek.

  • 3.

    Beide voorzitters kunnen voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in het raadsplein te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid het raadsplein onmiddellijk.

  • 4.

    De tafelvoorzitter kan ter handhaving van de orde het gesprek voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, het gesprek sluiten.

  • 5.

    De tafelvoorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

Artikel 19. Voorstellen van orde

  • 1.

    Leden kunnen mondeling een voorstel van orde doen. De aanwezige leden beslissen hier terstond over.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan zijn: een tafelgesprek niet voeren; een tafelgesprek toevoegen; het aanpassen van de volgorde van de gesprekken.

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

Artikel 20. Toepassing verordening op besloten vergaderingen

  • 1.

    Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

  • 2.

    Aan een besloten raadsplein nemen alleen de leden deel en zonodig de collegeleden en desbetreffende ambtenaren.

Artikel 21. Afsprakenlijst besloten vergadering

1. Afsprakenlijsten van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de leden ter inzage gelegd.

2. Deze lijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

Artikel 22. Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen de openbare tafelgesprekken uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De raadspleinvoorzitter is bevoegd, wanneer de orde op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Het presidium is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang te ontzeggen.

Artikel 23. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de raadspleinvoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 24. Intrekken oude verordening

De verordening op de raadscommissie 2011 is ingetrokken op de dag van de inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 25. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 dag na publicatie

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Commissie Raadsplein 2015 gemeente Haaren

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Haaren, gehouden op 22 oktober 2015.
De raad van de gemeente Haaren,
Eric Dammingh, plv. griffier
Jeannette Zwijnenburg-van der Vliet, voorzitter

Toelichting

Verordening Commissie Raadsplein 2015 gemeente Haaren

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 2. Raadsplein

De Gemeentewet biedt de mogelijkheid om een commissie in te stellen die de raadsvergaderingen voorbereid, artikel 82, eerste lid. Door het raadsplein gelijk te stellen aan een commissie zoals bedoeld in dit artikel heeft het raadsplein een formele plek in het besluitvormingstraject van de raad. De raadscommissie heeft de naam ‘raadsplein’.

Het raadsplein wijkt af van een reguliere vergadering daarom is in dit artikel aangegeven waar het raadsplein uit bestaat; de tafelgesprekken en de informatietafels.

Uitgebreide presentaties los van de geagendeerde onderwerpen zijn niet op het raadsplein mogelijk, dit kan voorafgaand aan het raadsplein.

Artikel 3. Taken

De taken van de raadscommissies zijn vastgelegd in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet. De raadscommissies bereiden de besluitvorming van de raad voor en overleggen met het college of de burgemeester. Het staat niet expliciet in de wet, maar natuurlijk is de raad vrij om de commissievergadering breder in te zetten en de burgers en anderen daarbij te betrekken. Dit is hier nu ook vastgelegd.

Deze taakomschrijving maakt duidelijk dat het raadsplein er vooral is om de raadsleden te informeren, dit gebeurt door de ambtenaren erbij te betrekken en het tweede onderdeel geeft aan burgers erbij te betrekken.

Artikel 4. Samenstelling

Artikel 82, derde lid, van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad moet zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging. De gehele raad en alle commissieleden zijn lid; daarmee is het evenwicht gewaarborgd. Elke fractie heeft één vertegenwoordiger in de tafelgesprekken wat op zich geen gevolgen heeft voor het verloop van de besluitvorming. In een commissie en dus ook in het tafelgesprek worden geen besluiten genomen maar mogelijk adviezen gegeven. Het is vervolgens aan de raad wat deze met de adviezen doet. Als er huishoudelijke aangelegenheden zijn dan kan dit verder in het Presidium besproken worden.

De term commissieleden wordt alleen gebruikt voor de leden niet zijnde raadsleden. Dit om duidelijk onderscheid te maken tussen wie nu raadslid is en wie alleen commissielid en geen raadslid. Op het raadsplein hebben beiden gelijke rechten, samen zijn zij lid van het raadsplein.

Artikel 5. De voorzitter(s)

Gelet op het informele karakter van het raadsplein is het niet nodig om de voorzitters formeel te benoemen door de raad. Met dit artikel is het mogelijk om dit aan het Presidium over te laten als zijnde het gremium voor huishoudelijke aangelegenheden. Dit maakt het ook mogelijk om voorzitters makkelijk te vervangen dan wel uit de pool of in de pool te laten deelnemen.

Naast dat voorzitters voorkeuren hebben over mogelijke onderwerpen is het in de praktijk vaak ook de logistiek die zorgt voor de verdeling van onderwerpen over de voorzitters. Het kan zijn dat op het laatste moment een voorzitter niet kan of juist wel. Om flexibel te kunnen zijn heeft het dan de voorkeur dat de griffier regelt dat de voorzitters ieder op de juiste plek zitten voor die avond.

Wel zal de griffier de uiteindelijke verdeling publiceren op de borden in de hal zodat voor iedereen ook duidelijk is wie waar voorzit. Gelet op het digitale systeem kan dit zelfs op het laatste moment nog.

Artikel 6. Griffier

De griffier zit bij alle vergaderingen van de raad en dus ook bij de gesprekken in het Raadsplein. De griffier is er ter ondersteuning en advisering van de voorzitters. De griffier bereidt de gesprekken ook voor met de voorzitters.

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereidingen

Artikel 7. Vergaderstukken en voorlopige agenda

Het gevolg van deze handelswijze is dat al wel duidelijk is welke raadsvoorstellen in principe op de agenda staan, maar dat de behandelwijze tussentijds kan veranderen. Er kan in ieder geval ruim op tijd kennis genomen worden van alle vergaderstukken.

Alle vergaderstukken en de agenda worden twee weken van te voren op de website gezet en de agenda wordt gepubliceerd in de Leije van die week. Dit betekent dat de agenda nog niet door het presidium is goedgekeurd maar dat de griffier deze heeft samengesteld in overleg met de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris geeft aan welke stukken daadwerkelijk tijdig aangeleverd zullen worden. De griffier maakt, in overleg met de gemeentesecretaris, een inschatting welke onderwerpen aan de gesprekstafel geagendeerd worden. Duidelijk wordt daarbij dat een ieder een verzoek kan indienen om een tafelgesprek over een onderwerp te voeren ook al staat deze niet als zodanig ingepland.

Aangegeven is wanneer het de versie betreft die het presidium heeft goedgekeurd, zonodig worden er aanpassingen verricht.

Alleen bij uitzondering en als er sprake is van spoedeisendheid kan het presidium na zijn vergadering en tot op de dag van het raadsplein de agenda aanpassen met een extra agendapunt.

Artikel 8. Agenda

De griffier zorgt dat aanpassingen aan de agenda zo snel mogelijk op de website komen te staan. Het blijft voor burgers mogelijk om zich te melden tot op de dag van het raadsplein waardoor het mogelijk is dat een niet geagendeerd onderwerp voor de gesprekstafel alsnog wordt geagendeerd. De agenda is dan in feite vastgesteld na het sluitingstijdstip van 12.00 uur op de dag van het raadsplein, zoals het presidium die heeft goedgekeurd met de verwerking van de daarna binnengekomen verzoeken.

De verdeling van de voorzitters over de agendapunten komt te staan op de agenda’s zodra hierover overeenstemming is, maar in ieder geval op de ‘vastgestelde’ agenda.

Artikel 9. Ter inzage en website

Geïnteresseerden hebben de mogelijkheid om stukken in te zien op de gemeentelijke website. Zonodig kan men de website op het gemeentehuis komen bekijken. Lang niet alles is op papier beschikbaar, met name niet bij bestemmingsplannen. Als het mogelijk is kan men een print verkrijgen. De insteek is om te voorkomen dat er hele papieren sets worden geprint.

Artikel 10. Openbare kennisgeving

Alle stukken en de agenda worden twee weken van tevoren op de website gezet en de agenda wordt gepubliceerd in de Leije. Duidelijk wordt daarbij uitgelegd hoe de behandelwijze zal zijn van de verschillende stukken en dat een ieder een verzoek kan indienen om een gesprek over een onderwerp te voeren ook als staat deze niet als zodanig ingepland voor een gesprek.

Paragraaf 2. Ter vergadering

Artikel 11. Presentielijst

De presentielijst en de ondertekening door de voorzitter en de griffier zijn van belang om de vergoedingen van de commissieleden te kunnen vaststellen. Er worden geen besluiten genomen op het raadsplein, slechts adviezen waarover de raad zelf beslist. Er is daarom geen ‘bewijs’ nodig van deelname.

Artikel 12. Opening vergadering en quorum

Ondanks dat er geen besluiten worden genomen, is het wenselijk geacht vergaderingen van het Raadsplein alleen te laten doorgaan als minstens de helft van de fracties aanwezig is.

Het tweede lid voorziet in een regeling voor een nieuwe vergadering indien minder dan de helft van de fracties vertegenwoordigd is, anders zou de afwezigheid de voortgang van werkzaamheden kunnen belemmeren. Indien er enkele dagen tussen de twee vergaderingen zitten, mag er vanuit worden gegaan dat het mogelijk is om 24 uur van tevoren een oproep digitaal te versturen.

Aangezien het voorzitterschap rouleert is het wenselijk om in bovenstaande situaties het presidium te laten beslissen over tijdstip van de nieuwe vergadering.

Artikel 13. Afsprakenlijst

Alleen in de raadsvergadering kunnen besluiten worden genomen, daarom is hier de term afsprakenlijst gebruikt. Wel kan er gevraagd en ongevraagd advies uitgebracht worden aan de raad. Het is goed om toch duidelijkheid te hebben over afspraken die gemaakt worden, dan wel toezeggingen of aandachtspunten die belangrijk zijn voor de behandeling in de raad. Een korte afsprakenlijst met eventuele aandachtspunten is ook nuttig, omdat er geen geluidsopname gemaakt worden.

Aan de ambtenaren bij de informatietafels wordt gevraagd om relevante punten op te schrijven. De griffier beoordeelt deze lijsten en maakt er één document van dat op de website komt te staan en zorgt dat aan de daaraan verbonden acties voldaan wordt voor zover van toepassing. Toezeggingen die niet direct de desbetreffende raadsvergadering aangaan worden opgenomen in de toezeggingenlijst.

Artikel 14. Informatietafel

Voor elk raadsvoorstel is er een informatietafel waar een ieder vooral technische vragen kan stellen of korte politiek inhoudelijke aan de portefeuillehouder als daarover niet een uitgebreid gesprek nodig is.

Iedereen mag vrijblijvend bij een informatietafel gaan staan en zich in het gesprek mengen. Juist bij de informatietafels zal niet altijd een collegelid staan, maar alleen een ambtenaar. Er kan gevraag worden om de portefeuillehouder als deze beschikbaar is. Ten tijde dat een onderwerp tevens aan de gesprekstafel aan de orde is zal er niemand bij de desbetreffende informatietafel staan.

Artikel 15. Gesprekstafel

Van te voren is er een volgorde van de gesprekonderwerpen bepaald voor de gesprekstafel met een tijdsindicatie. De deelnemers aan het gesprek voeren het tafelgesprek gezamenlijk. Dat betekent dat iedereen op elkaar mag reageren en vragen aan elkaar mag stellen. De tafelvoorzitter zorgt dat het gesprek goed verloopt en ziet erop toe dat er daadwerkelijk nuttige informatie naar voren komt. Een aandachtspunt is dat van een ambtenaar geen politieke uitspraken gevraagd mogen worden en dat hij die ook zelf niet mag doen. Leden kunnen zeker wel politieke uitspraken doen om zo ook reactie van de anderen, incl. de burgers, te verkrijgen. Een gesprek wil zeggen echt een gesprek en niet alleen het stellen van vragen en het geven van antwoorden.

Artikel 16. Deelname aan beraadslaging aan de gesprekstafel

Met de inzet van de tafelvoorzitter is geregeld dat het een formeel gesprek is.

Om het gesprek een echt gesprek te kunnen laten zijn is het nodig dat het gaat om een klein aantal deelnemers. Per fractie één vertegenwoordiger die meedoet aan het gesprek houdt in dat de fracties van te voren kiezen wie er deelneemt aan welk onderwerp. De overige leden mogen toehoren en zijn dus wel getuige van het gesprek. Dit geldt ook voor de collegeleden: alleen de portefeuillehouder neemt deel aan het tafelgesprek. Als een hele groep burgers zich aanmeldt voor een gesprek dan kan niet iedereen het woord voeren, er is een maximum. Alleen diegenen die echt wat willen zeggen nemen deel. Zijn er meer gegadigden dan kan er tussentijds gewisseld worden. Dit geldt ook voor de vertegenwoordigers van de fracties. Wisselen kan, als er dan wel nieuwe elementen aan het gesprek worden toegevoegd. Hier ziet de tafelvoorzitter op toe.

Artikel 17. Meespreekrecht burgers

Voor de informatietafels geldt dat iedereen daar bij kan gaan staan en zich in het gesprek kan mengen. Het is dan aan de ambtenaar om te zorgen dat iedereen wel voldoende aandacht dan wel de informatie krijgt.

Burgers die mee willen spreken aan de gesprekstafel melden zich bij de griffier. De griffier kan, indien nodig, de persoon uitleg geven over hoe het raadsplein werkt. Voor deelname aan een geagendeerd gesprek aan de gesprekstafel is de voorwaarde alleen dat diegene actief deel wil nemen aan het gesprek.

De tafelvoorzitter zorgt dat het gesprek goed verloopt en biedt eerst de burger(s) het woord en zorgt dat alle burgers aan tafel ook het woord krijgen tijdens het gesprek. De voorzitter let erop dat de burgers aan het eind van het gesprek zich goed gehoord weten en in ieder geval daarover tevreden zijn.

Artikel 18. Handhaving orde en schorsing

Alle deelnemers kunnen in bepaalde gevallen door de raadspleinvoorzitter maar ook door de tafelvoorzitter tot de orde worden geroepen.

Dit geldt voor de sprekers en de luisteraars, zij kunnen in bepaalde gevallen door de voorzitter(s) tot de orde worden geroepen. De tafelvoorzitter kan het gesprek schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, het gesprek stoppen. In het uiterste geval kan hij een lid of deelnemer het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de zaal doen verwijderen.

Artikel 19. Voorstellen van orde

Alleen over de agenda van de gesprekstafel kan een voorstel van orde gedaan worden. De raadspleinvoorzitter samen met de tafelvoorzitters, in overleg met de griffier, adviseren de leden om het ordevoorstel over te nemen eventueel in aangepaste vorm of juist af te wijzen.

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

Artikel 20. Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Bij uitzondering kan een onderdeel van het raadsplein besloten zijn. In dat geval bestaat het raadsplein uit een gesprek met alleen de leden, het college en speciaal genodigden.

Artikel 21. Afsprakenlijst besloten vergadering

Een afsprakenlijst van een besloten gesprek of bijeenkomst wordt aan de raad aangeboden, deze beslist of de lijst daadwerkelijk geheim is en zo ja, voor hoelang of wanneer de geheimhouding eindigt.

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

Artikel 22. Toehoorders en pers

De pers heeft vrijelijk toegang tot de gesprekken op de tribune of in de hal. Voor de pers staat een tafeltje tussen het publiek in de zaal. Het is wel nodig dat de pers als zodanig herkenbaar is, zodat deelnemers aan het raadsplein helder hebben dat zij van doen hebben met een journalist, ook als deze bij of in de buurt van een informatietafel staat.

Van het publiek wordt verwacht dat zij het gesprek niet verstoren en dus stil zijn.

Het presidium beslist over een voorstel van een voorzitter om iemand voor drie maanden de toegang te ontzeggen. Daarmee is elke fractie vertegenwoordigd bij het nemen van een dergelijk zwaar besluit.

Artikel 23. Geluid- en beeldregistraties

Aangezien het raadsplein in principe openbaar is, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Uiteraard vindt daarover overleg plaats zodat zij de bijeenkomst niet onnodig verstoren.