Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en minimabeleid Boxtel en Haaren 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en minimabeleid Boxtel en Haaren 2012

De raad van de gemeente Haaren;in zijn vergadering van 19 januari 2012;gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 december 2011;gelet op de behandeling in de raadscommissie van 19 januari 2012;gelet op artikel 8 eerste lid onder c en artikel 47 Wet werk en bijstand en artikel 12 van de Wet investern in jongeren, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers, en artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 150 van de Gemeentewet.

 BESLUIT:

 Vast te stellen de

Verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening cliëntenparticipatie WWB, IOAW en IOAZ 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:a. de wetten: de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers, de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;b. gemeenten: de gemeente Boxtel en de gemeente Haaren;c. het college: het college van de gemeente Haaren;d. belanghebbende: de inwoner van de gemeente Haaren die in het recente verleden, op dit moment of naar verwachting in de nabije toekomst een beroep doet of deed op de regelingen als bedoeld onder a;d. cliënt: cliënt van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling Boxtel-Haaren;e. belangenorganisaties: organisaties die binnen hun doelstelling (ook) de behartiging van de belangen van cliënten opgenomen hebben;f. adviesraad: raad van cliënten, die bestaat uit cliënten genoemd onder d en afgevaardigden van belangenorganisaties genoemd onder e;

 

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van cliëntenparticipatie is dat belanghebbenden en hun belangenorganisaties invloed kunnen uitoefenen op het gemeentelijk beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening in relatie tot de wetten en het minimabeleid door gevraagd dan wel ongevraagd het college te adviseren. Om dit doel te bereiken is een Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid opgericht.

Artikel 3 Taak

  • 1 In het kader van cliëntparticipatie adviseert de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid over het gemeentelijk beleid en de uitvoering van de wetten en de kwaliteit van de dienstverlening en het overig minimabeleid.

  • 2 De Adviesraad brengt gevraagd of ongevraagd advies uit aan het college.

  • 3 De Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid houdt zich niet bezig met:a. Individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;b. Verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte is voor gemeentelijk beleid;c. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning. 

Artikel 4 Samenstelling Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid

  • 1. 1. De Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid wordt samengesteld uit cliënten / belanghebbenden en hun belangenorganisaties, waarbij belangenorganisaties geacht worden te kunnen spreken namens en voeling hebben met de belanghebbenden.

  • 2. Het aantal leden van de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid is minimaal 5 en maximaal 14.

  • 3. Ambtenaren van de gemeente Boxtel en van de gemeente Haaren, leden van de gemeenteraad, dan wel collegeleden van die gemeenten, kunnen geen lid zijn van de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid.

Artikel 5 Advisering, informatie

  • 1 In het kader van de cliëntparticipatie vraagt het college de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid om advies over nieuw gemeentelijk beleid en de uitvoering van de wetten, zoals bedoeld in artikel 3 van deze verordening.

  • 2 Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid en har leden tijdig de nodige en relevante informatie wordt verstrekt teneinde naar behoren de functie als bedoeld in het eerste lid te kunnen vervullen. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen te kunnen volgen.

  • 3 De Adviesraad brengt binnen 4 weken na het verzoek schriftelijk advies uit aan het college, zodat dit advies kan worden toegevoegd aan de voor besluitvorming van het college of gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken. De Adviesraad kan zich desgewenst hierbij door derden laten ondersteunen.

  • 4 Het college c.q. de gemeenteraad kan afwijken van het advies. In dat geval verstrekt hij een schriftelijke motivering aan de Adviesraad.

  • 5 De Adviesraad is gerechtigd uit eigen beweging schriftelijk advies uit te brengen aan het college over zaken die betrekking hebben op het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3.

     

Artikel 6 Facilitering

  • 1. Het college stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar.

Artikel 7 Overleg Adviesraad

  • 1 De Adviesraad vergadert minimaal 4 maal per jaar en verder zo vaak als de adviesraad het nodig oordeelt..

  • 2 Tot 2 weken voor de vergadering kunnen agendapunten door de leden bij de voorzitter worden aangereikt.

  • 3 De Adviesraad en de ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente komen naar behoefte, maar minimaal 2 maal per jaar, in overleg bijeen.

  • 4 Bij het overleg tussen gemeenten en Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid is een ambtelijk vertegenwoordiger aanwezig. Tenminste eenmaal per jaar is ook een verantwoordelijk wethouder van tenminste een van de gemeenten aanwezig bij het overleg.

  • 5 De Adviesraad maakt binnen 6 weken na een vergadering een verslag en draagt zorg voor de verspreiding onder de leden van de Adviesraad en aan de ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente.

Artikel 8 Reglement Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid

De Adviesraad draagt zorg voor het opstellen van een reglement waarin nadere uitwerking wordt gegeven aan deze verordening en bevat in elk geval al hetgeen van belang is voor het goed functioneren van de Adviesraad.

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1 De Verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012 treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.

  • 2 De Verordening Cliëntenparticipatie WWB, IOAW en IOAZ wordt ingetrokken tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze verordening.

  • 3 Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012”.

     

Toelichting 1 Toelichting op de verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012

Vast te stellen de

Verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening cliëntenparticipatie WWB, IOAW en IOAZ

Artikel 1: BegripsomschrijvingIn deze verordening wordt verstaan onder:a. de wetten: de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers, de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;b. gemeenten: de gemeente Boxtel en de gemeente Haaren;c. het college: het college van de gemeente Haaren;d. belanghebbende: de inwoner van de gemeente Haaren die in het recente verleden, op dit moment of naar verwachting in de nabije toekomst een beroep doet of deed op de regelingen als bedoeld onder a;d. cliënt: cliënt van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling Boxtel-Haaren;e. belangenorganisaties: organisaties die binnen hun doelstelling (ook) de behartiging van de belangen van cliënten opgenomen hebben;f. adviesraad: raad van cliënten, die bestaat uit cliënten genoemd onder d en afgevaardigden van belangenorganisaties genoemd onder e;

Artikel 2 DoelstellingHet doel van cliëntenparticipatie is dat belanghebbenden en hun belangenorganisaties invloed kunnen uitoefenen op het gemeentelijk beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening in relatie tot de wetten en het minimabeleid door gevraagd dan wel ongevraagd het college te adviseren. Om dit doel te bereiken is een Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid opgericht.

Artikel 3: Taak1. In het kader van cliëntparticipatie adviseert de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid over het gemeentelijk beleid en de uitvoering van de wetten en de kwaliteit van de dienstverlening en het overig minimabeleid.2. De Adviesraad brengt gevraagd of ongevraagd advies uit aan het college.3. De Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid houdt zich niet bezig met:a. Individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;b. Verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte is voor gemeentelijk beleid;c. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Artikel 4: Samenstelling Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid 1. De Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid wordt samengesteld uit cliënten / belanghebbenden en hun belangenorganisaties, waarbij belangenorganisaties geacht worden te kunnen spreken namens en voeling hebben met de belanghebbenden. 2. Het aantal leden van de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid is minimaal 5 en maximaal 14.3. Ambtenaren van de gemeente Boxtel en van de gemeente Haaren, leden van de gemeenteraad, dan wel collegeleden van die gemeenten, kunnen geen lid zijn van de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid.

Artikel 5: Advisering, informatie1. In het kader van de cliëntparticipatie vraagt het college de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid om advies over nieuw gemeentelijk beleid en de uitvoering van de wetten, zoals bedoeld in artikel 3 van deze verordening.2. Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid en har leden tijdig de nodige en relevante informatie wordt verstrekt teneinde naar behoren de functie als bedoeld in het eerste lid te kunnen vervullen. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen te kunnen volgen. 3. De Adviesraad brengt binnen 4 weken na het verzoek schriftelijk advies uit aan het college, zodat dit advies kan worden toegevoegd aan de voor besluitvorming van het college of gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken. De Adviesraad kan zich desgewenst hierbij door derden laten ondersteunen. 4. Het college c.q. de gemeenteraad kan afwijken van het advies. In dat geval verstrekt hij een schriftelijke motivering aan de Adviesraad. 5. De Adviesraad is gerechtigd uit eigen beweging schriftelijk advies uit te brengen aan het college over zaken die betrekking hebben op het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3.

Artikel 6 Facilitering1 Het college stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar.

 

Artikel 7: Overleg Adviesraad1. De Adviesraad vergadert minimaal 4 maal per jaar en verder zo vaak als de adviesraad het nodig oordeelt..2. Tot 2 weken voor de vergadering kunnen agendapunten door de leden bij de voorzitter worden aangereikt. 3. De Adviesraad en de ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente komen naar behoefte, maar minimaal 2 maal per jaar, in overleg bijeen.4. Bij het overleg tussen gemeenten en Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid is een ambtelijk vertegenwoordiger aanwezig. Tenminste eenmaal per jaar is ook een verantwoordelijk wethouder van tenminste een van de gemeenten aanwezig bij het overleg. 5. De Adviesraad maakt binnen 6 weken na een vergadering een verslag en draagt zorg voor de verspreiding onder de leden van de Adviesraad en aan de ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente.

Artikel 8: Reglement Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid De Adviesraad draagt zorg voor het opstellen van een reglement waarin nadere uitwerking wordt gegeven aan deze verordening en bevat in elk geval al hetgeen van belang is voor het goed functioneren van de Adviesraad.

Artikel 9: Citeertitel en inwerkingtreding1 De Verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012 treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.2 De Verordening Cliëntenparticipatie WWB, IOAW en IOAZ wordt ingetrokken tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze verordening.3 Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012”.

 

Toelichting op de verordening Cliëntparticipatie Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid Boxtel en Haaren 2012

Artikel 1:In dit artikel worden begrippen gedefinieerd die betrekking hebben op de cliëntparticipatie. O.a. is aangegeven over welke wetten zij adviesrecht heeft. De Adviesraad werkt voor de gemeenten Boxtel en Haaren, waarvoor de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling deze wetten uitvoert. Zowel cliënten als belangenorganisaties kunnen zitting hebben in de Adviesraad. Er is gekozen voor de gecombineerde samenstelling om de continuïteit te waarborgen. Wij achten het van belang dat cliënten betrokken zijn bij de advisering van de colleges over beleid, kwaliteit en dienstverlening. Het cliëntenbestand van Maatschappelijke Ontwikkeling wisselt echter regelmatig. Om continuïteit te waarborgen is daarom gekozen voor de gecombineerde samenstelling. Niet alleen cliënten kunnen zitting nemen in de Adviesraad maar ook:• gewezen cliënten, dat wil zeggen personen die korter dan 24 maanden geleden cliënt waren van de afdeling Maatschappelijke ontwikkeling en gebruik maakten van een regeling genoemd in artikel 1 sub a;• cliënten die nu gebruik maken van een van de regelingen als bedoeld in artikel 1 sub a;• personen die verwachten binnen 12 maanden gebruik te moeten maken van een van de regelingen als bedoeld in artikel 1 sub a.Daarnaast kunnen belangenbehartigers ook een rol spelen bij de werving van cliënten voor de Adviesraad. Zij hebben immers een achterban die gebaat is bij goede invloed op het beleid, kwaliteit en dienstverlening.

Artikel 2:In dit artikel is opgenomen wat de doelstelling is van cliëntparticipatie. Om cliëntparticipatie mogelijk te maken wordt de Adviesraad Werk Inkomensondersteuning en Minimabeleid opgericht.

Artikel 3:In dit artikel wordt aangegeven wat de taken zijn van de Adviesraad. Zij geven gevraagd en ongevraagd advies aan het college over:• Beleid dat betrekking heeft op de in artikel 1 genoemde wetten en overig minimabeleid• De uitvoering van de taken door Maatschappelijke Ontwikkeling rondom deze wetten en overig minimabeleid• De kwaliteit van de dienstverlening rondom deze wetten en overig minimabeleidDaarmee heeft de Adviesraad geen bemoeienis met bijvoorbeeld de Wet maatschappelijke ondersteuning. Daarvoor is immers een andere vorm van cliëntparticipatie actief.De gemeente kan advies vragen aan de Adviesraad. Maar deze kan ook zelf ongevraagd onderwerpen bespreken en hierover aan het college advies uitbrengen.In lid 3 is opgesomd waarin de Adviesraad geen taak hebben. De Adviesraad behartigt geen individuele belangen, maar zet zich in voor het algemeen belang van de doelgroep. Daarnaast is het niet mogelijk om de colleges te adviseren om af te wijken van wettelijke voorschriften. De colleges moeten immers de wetten uitvoeren naar de letter van de wet. De Adviesraad zou in deze gevallen wel op andere wijze, bijvoorbeeld door de landelijke cliëntenorganisatie te adviseren of de politiek te benaderen, invloed uit kunnen oefenen op het landelijk vastgestelde of vast te stellen beleid. Nadrukkelijk is in dit artikel nog eens opgenomen dat de Adviesraad geen taak heeft in het adviseren over zaken rondom de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het betreft hier óók de individuele verstrekkingen vanuit de Wmo.

Artikel 4:In dit artikel is opgenomen dat de Adviesraad de belangen van de doelgroep moet behartigen inzake de genoemde wetten. Gestreefd wordt naar een vertegenwoordiging door personen die ondersteuning nodig hebben bij re-integratie, allochtonen, jongeren en ouderen. Voor belangenorganisaties geldt, dat zij in hun achterban cliënten hebben die behoren tot de cliëntengroep van Maatschappelijke Ontwikkeling. Door zitting te hebben in de Adviesraad kunnen zij hun invloed uitoefenen ten behoeve van hun cliëntengroep. Om de werkbaarheid van vergaderingen van de Adviesraad te borgen, is gekozen voor een minimaal en maximaal aantal leden van de Adviesraad. Het staat de Adviesraad vrij om derden te raadplegen, wanneer zij dit nodig vinden om een goed advies uit te kunnen brengen. Deze personen maken echter geen deel uit van de Adviesraad zelf.Om belangenverstrengeling te voorkomen is ervoor gekozen dat ambtenaren of leden van gemeenteraden of colleges van de gemeenten geen lid kunnen zijn van de Adviesraad. Zij mogen wel behoren tot de achterban waar een beroep op wordt gedaan wanneer de Adviesraad dit nodig acht om een goed advies uit te kunnen brengen. Zij hebben echter geen stemrecht.

Artikel 5:In artikel 5 is beschreven wanneer het college advies vraagt aan de Adviesraad. Dit is het geval wanneer nieuw beleid wordt geformuleerd. De gemeente zorgt ervoor dat de daarop betrekking hebbende stukken op tijd naar de Adviesraad en naar haar leden worden gestuurd. De Adviesraad heeft vervolgens 4 weken gelegenheid om een advies uit te brengen. Dit advies wordt toegevoegd aan de stukken die aan het college of de raad worden ingebracht voor besluitvorming. Wanneer het college of de raad het advies van de Adviesraad niet overneemt, moet zij hun besluit motiveren en aan de Adviesraad terugkoppelen. De gemeente kan de Adviesraad ook vragen om in een vroeg stadium mee te denken over bepaalde ontwikkelingen, bijvoorbeeld bij voorgenomen wetswijzigingen of beleid. Daarnaast kan de gemeente advies vragen over de uitvoering van de wetten. Hierbij wordt eenzelfde procedure gehanteerd. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij (een evaluatie van) de uitvoering van bepaalde taken, zoals jaarlijkse aanschrijving van de minimaregelingen, de inkoop van re-integratieactiviteiten, al dan niet creëren van de mogelijkheid van het digitaal indienen van aanvragen etc.In de verordening is niet opgenomen dat de Adviesraad gevraagd wordt om advies uit te brengen over de kwaliteit van de dienstverlening. Dat heeft veeleer betrekking op de manier waarop cliënten hun ondersteuning door Maatschappelijke Ontwikkeling ervaren. Er is een klanttevredenheidsonderzoek nodig om dit te achterhalen. De gemeente acht het niet wenselijk om de Adviesraad opdracht te geven tot een dergelijk onderzoek. Dat zal, indien gewenst, in overleg met de Adviesraad gepland moeten worden. Wel kan de Adviesraad, indien zij over bepaalde onderwerpen telkens klachten horen bij hun achterban, dit tijdens het overleg met de gemeente aan de orde stellen. Indien dit niet tot een afdoende oplossing leidt, kan hierover een advies worden uitgebracht aan het college.De Adviesraad kan op eigen initiatief ongevraagd advies uitbrengen over de in artikel 3 genoemde onderwerpen.

Artikel 6:Om kosten te sparen stelt de gemeente vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar.

Artikel 7:In dit artikel wordt omschreven hoe vaak de Adviesraad overleg heeft met de gemeente en wie daarbij namens de gemeente aanwezig zal zijn. De frequentie van de interne vergaderingen stelt de Adviesraad zelf vast. Minimaal dient de Adviesraad echter 4 keer per jaar bij elkaar te komen om zodoende tot een goede uitwisseling te komen van hetgeen uit de achterban naar voren is gekomen en om verdere ontwikkelingen te bespreken. Een minimaal aantal vergaderingen is tevens nodig om te zorgen voor een band tussen de leden.

Artikel 8In deze verordening zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de werking van cliëntparticipatie geregeld. Deze moeten nog nader worden uitgewerkt in een huishoudelijk reglement. De Adviesraad bepaalt de inhoud van dit reglement met in achtneming van de inhoud van deze verordening. In het huishoudelijk reglement kan bijvoorbeeld geregeld worden wat de zittingstermijn is van de leden, de wijze van benoeming door de Adviesraad, de benoeming van het Dagelijks Bestuur, hoe een advies wordt opgesteld voor de colleges, de wijze van communiceren onderling en naar de achterban toe etc. De gemeente vindt een goede communicatie naar de achterban van groot belang om te zorgen voor draagvlak en voldoende input vanuit de achterban voor de Adviesraad. Het is aan de Adviesraad om te bepalen op welke manier zij hun achterban willen informeren over de werkzaamheden. Te denken valt aan het openen van een eigen website, waarop o.a. de verslagen kunnen worden geplaatst.

Artikel 9Dit artikel spreekt voor zich.