Regeling vervallen per 01-01-2016

Beleidsnotitie grootschalige evenementen 1998

Geldend van 15-07-1998 t/m 31-12-2015

Intitulé

Beleidsnotitie grootschalige evenementen 1998

Raadsvergadering: niet van toepassingCommissievergadering ABZ en Middelen 15-09-98Agendapunt:Onderwerp: Beleidsnotities inzake coffeeshops, houseparty's en grote evenementen.Aan de commissie,AanleidingDe notitie inzake coffeeshops, houseparty's en grote evenementen hebben van 30 maart 1998 tot 15 april ter inzage gelegen.Kort samengevat behelzen de notities inhoudelijk het volgende:- Coffeeshops; in de notitie " het gemeentelijk beleid ten aanzien van coffeeshops" is aangegeven dat de gemeente Haaren een nuloptie inzake coffeeshops wenst te voeren; dit betekend dat coffeeshops in de gemeente zullen worden verweerd; in den notitie is beargumenteerd aangegeven waarom het college voor het nuloptiebeleid heeft gekozen. Deze notitie is voortgekomen uit de districtelijke werkgroep IVB / Driehoeksoverleg.- Houseparty's; in de notitie "houseparty's" is aangegeven waarom de houseparty's en vergelijkbare evenementen tot reguliere horeca-inrichtingen wordt beperkt. Aanleiding tot het opstellen van deze notitie was de escalatie van een "examenfeest", zomer 1997, dorp Haaren.- Grote evenementen; in de notitie "beleid inzake grote evenementen" is aangegeven dat de beleidsregels een uitwerking zijn van de artikelen in de A.P.V. en ondersteunen de beoordeling van elke afzonderlijke vergunningaanvraag; uitgangspunt bij het evenementenbeleid is dat rekening gehouden wordt met het specifieke karakter van de gemeente en met specifieke eigenschappen van evenementen.VoorstelKennis te nemen van de door B&W op 7 juli 1998 vastgestelde notities.Haaren, 7 juli 1998.Burgemeester en wethouders van Haaren,Sectretaris, burgemeester,H. Verhoeven. J.E.A. Haas.BELEID INZAKE GROTE EVENEMENTEN.

Hoofdstuk 1 INLEIDING.

De laatste jaren heeft een geleidelijke stijging plaatsgevonden van het aantal en soort evenementen. Ook de hiermee samenhangende overlast neemt toe. Dit vormt voor de gemeente Haaren aanleiding om, in aanvulling op het beleid inzake houseparty's, beleidsregels vast te stellen ten aanzien van evenementen. De beleidsregels ten aanzien van evenementen zijn gebaseerd op de Algemeen Plaatselijke Verordening van de gemeente Haaren op basis waarvan zowel voor het organiseren van een evenement als voor het gebruik van geluidsapparatuur vergunning vereist is. Deze beleidsregels zijn een uitwerking van de artikelen in de APV en ondersteunen de beoordeling van elke afzonderlijke vergunningaanvraag. Het vaststellen van beleidsregels op het gebied van evenementen is een bevoegdheid van de burgemeester, het vaststellen van beleidsregels op het gebied van geluidhinder is een bevoegdheid van Burgemeester en Wethouders.Uitgangspunt bij het vaststellen van evenementenbeleid is dat er rekening gehouden wordt met het specifieke karakter van de gemeente en met specifieke eigenschappen van evenementen.

Hoofdstuk 2 EVENEMENTEN.

De evenementen waar deze notitie betrekking op heeft zijn te karakteriseren als:- grootschalige evenementen;- die langer duren dan één dagdeel;- met een grote publieke belangstelling/toeloop;- waarvan het geluid tot ver buiten het terrein hoorbaar is.(Nota: Evenementen met een luidruchtig karakter, Inspectie Milieuhygiëne (VROM)De organisatie van dergelijke evenementen gaat vaak gepaard met de aanwezigheid van een grote (feest)tent.Evenementen in de gemeente Haaren die passen binnen genoemde beschrijving zijn:- Helvoirts Weekend;- Carnaval;- Outdoor Helvoirt;- Jaarmarkt;- Incidentele evenementen als: buurtfeesten, sportevenementen en jubileumfeesten.

Hoofdstuk 3 KNELPUNTEN.

Problemen die kunnen voorkomen naar aanleiding van deze evenementen zijn:- geluidsoverlast;- vervuiling;- verstoring van de openbare orde;- verkeersproblemen (bv. Gebrek aan parkeerplaatsen, ongewenst verkeer op en om evenemententerrein)Het plaatsvinden van evenementen brengt echter niet alleen nadelen met zich mee. Er gaan ook positieve economische en promotionele aspecten voor de gemeente mee gepaard. De gemeente krijgt naamsbekendheid, een positieve uitstraling en trekt toeristen/mensen uit de omgeving aan. Omdat dit echter niet onevenredig ten koste mag gaan van de bewoners van Haaren wordt op deze wijze vastgelegd hoe de gemeente omgaat met evenementen.

Hoofdstuk 4 JURIDISCH KADER

Voor het organiseren van evenementen dient op grond van artikel 2.2.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening vergunning aangevraagd te worden bij de burgemeester, zijnde het competente bestuursorgaan. Een evenement wordt in de APV omschreven als: 'elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van bioscoopvoorstellingen, markten, kansspelen, dansen in een Horeca-inrichting en openbare manifestaties'.Mits in overeenstemming met de wet en algemene beginselen van behoorlijk kan vergunning of ontheffing worden geweigerd in het belang van:

  • a.

    de openbare orde;

  • b.

    het voorkomen of beperken van overlast;

  • c.

    de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;

  • d.

    de zedelijkheid of gezondheid.

Voor het gebruik van geluidsapparaten (niet in horeca-inrichting) dient op basis van artikel 4.1.7. ontheffing aangevraagd te worden bij burgemeester en wethouders, zijnde het competente bestuursorgaan. 'Het is verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt'.Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid voorschriften te verbinden aan eerdergenoemde vergunning en ontheffing, mits;

  • a.

    zij niet in strijd zijn met enige wettelijke regeling;

  • b.

    zij redelijkerwijs nodig zijn in verband met het voorkomen van aantasting van de openbare orde, veiligheid, zedelijke of gezondheid;

  • c.

    zij niet in strijd komen met enig beginsel van behoorlijk bestuur.

Hoofdstuk 5 BELEID.

Er bestaan grote verschillen tussen aard, omvang en tijdstip en locatie van evenementen. Het is dan ook vrijwel onmogelijk alle evenementen door middel van een beleidsnotitie te reguleren. Daarom worden in deze notitie de uitgangspunten weergegeven die de gemeente hanteert bij het verlenen van evenementenvergunningen. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op het beperken van overlast en op een redelijke verdeling van ruimte en tijd en een redelijke belasting van hulpdiensten. Bij iedere aanvraag worden deze uitgangspunten in acht genomen en wordt op basis daarvan een beslissing genomen. Ook wordt in deze notitie aangegeven welke voorschriften de gemeente Haaren zal verbinden aan vergunningen ten behoeve van evenementen.

Hoofdstuk 6 UITGANGSPUNTEN.

Omvang van het evenement.De gemeente streeft ernaar het aantal grootschalige evenementen dat niet past binnen het dorpse karakter van onze gemeente te beperken. Het betreft hier in het bijzonder evenementen met een grote toeloop die een grote mate van geluidsoverlast veroorzaken en een zware belasting leggen op hulpdiensten en parkeerruimte.Tentfeesten.Een bijzondere categorie vormen die evenementen waar tenten bij gebruikt worden. De gemeente wens het aantal tentfeesten in de gemeente te beperken. Deze 'tentfeesten' gaan vaak gepaard met een grote mate van geluidsoverlast omdat de tenten niet (voldoende) geïsoleerd zijn. Ook worden deze tenten vaak opgebouwd op locaties buiten centrumgebieden wat toezicht bemoeilijkt en waar niet voldoende parkeergelegenheid en/of verlichting is. Bovendien voldoen deze tenten niet altijd aan alle brandveiligheidseisen als nooduitgangen, blusapparatuur ed.Tijdstip en locatie.De gemeente streeft ernaar evenementen te spreiden naar tijd en locatie. Meerdere evenementen binnen een korte periode en in dezelfde omgeving leiden tot teveel overlast en beperking van bewegingsvrijheid van omwonenden. Van belang hierbij is ook of het evenementen zijn die overdag of 's avonds plaatsvinden. Overlast 's avonds is voor omwonenden vaak hinderlijker dan overdag.Organisatie.De gemeente kan, afhankelijk van het evenement, contact opnemen met e organisatie om het evenement en eventuele voorwaarden bespreken. Op deze wijze kan de organisatie indien nodig maatregelen treffen. Bovendien wordt zo voor de organisatie duidelijk welke belangen voor de gemeenten een rol spelen en vice versa.Evaluatie.Er dienen periodiek evaluaties plaats te vinden van de georganiseerde evenementen. Deze evaluatie heeft zowel intern plaats als extern, met de organisatie. Afhankelijk van de resultaten van deze evaluaties wordt het beleid ten aanzien van evenementen aangepast, of worden andere voorwaarden opgenomen in de vergunning.Voorschriften.Geluidsoverlast.In de vergunning wordt opgenomen welk geluidsniveau toelaatbaar is, evenals waar deze niveaus gelden en welk meet- en controlemethoden van toepassing zijn.Veiligheidsvoorschriften.Bij de organisatie van een evenement dienen brandveiligheidsvoorschriften en andere wettelijke bepalingen in acht genomen te worden.Opening- en sluitingstijden.Afhankelijk van aard, locatie en tijdstip van het evenement stelt de burgemeester een sluitingsuur vast. Uiterlijk sluitingsuur is 01.00 uur.Zorgplicht vergunninghouder.De vergunninghouder dient zelf te zorgen voor het verwijderen en opruimen van afval;De vergunninghouder is aansprakelijk voor beschadiging van de weg of delen daarvan;De vergunninghouder dient overleg te plegen met politie, brandweer en omwonenden.Plaatsen van een tent.Indien er een tent wordt geplaatst worden de volgende voorschriften (aanvullend) opgenomen in de vergunning:- brandveiligheidsvoorschriften, afhankelijk van grootte van tent in overleg met brandweercommandant.- Extra geluidsvoorschriften gelet op het feit dat tenten niet geïsoleerd zijn.NB. Vooral, maar niet uitsluitend, als het gaat om gebruik van tenten is het belangrijk dat duidelijk wordt gemaakt dat de tenten dienen te voldoen aan de brandveiligheidseisen en dat daar op gecontroleerd kan worden door leden van de brandweer, gemeentemedewerkers of andere daartoe aangewezen personen. Dit laatste geldt ook voor de geluidsoverlast.Hulpdiensten.Bij grootschalige evenementen dient de organisatie contact op te nemen met brandweer en GGD zodat zij op de hoogte zijn en aldus toegerust zijn om waar nodig hulp te verlenen.Omwonenden.Omwonenden dienen tijdig op de hoogte te worden gesteld van het te organiseren evenement.De gemeente zet hiervoor een bestaan procedure in werking, namelijk het publiceren van het evenement waarbij mensen op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht bezwaren kunnen inbrengen. Echter ook de vergunninghouder dient contact op te nemen met de omwonenden.

Hoofdstuk 7 CONCLUSIES.

Iedere aanvraag voor het organiseren van een evenement wordt door de gemeente getoetstaan wettelijke bepalingen. Per verzoek wordt bekeken of het laten plaatsvinden van het evenement op de gewenste datum in het belang is van de openbare orde, overlast, veiligheid en gezondheid. Hierdoor worden de in deze notitie beschreven uitgangspunten in acht genomen. Door het verbinden van voorschriften aan de vergunning wordt getracht denegatieve effecten van het evenement te beperken. Als blijkt dat dit niet mogelijk is wordthet verzoek afgewezen.