Regeling vervallen per 31-12-2018

Beleidsregels detacheringsbanen 2008

Geldend van 11-06-2008 t/m 30-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2008

Intitulé

Beleidsregels detacheringsbanen 2008

Beleidsregels detacheringsbanen WWB 2008

(Artikel 13 Reïntegratieverordening gemeente Haaren)

 

Definities:

detacheringsbaan: dienstverband voor (on)bepaalde tijd gericht op de bevordering van de arbeidsinschakeling van uitkeringsgerechtigden, niet-uitkeringsgerechtig-den en personen met een uitkering krachtens de Algemene nabestaandenwet uit de gemeente Haaren, aangeboden en gesubsidieerd door de gemeente, waarbij het werkgeversschap is opgedragen aan een private rechtspersoon die de uitkerings-gerechtigde in dienst neemt en vervolgens detacheert bij een inlener

opstapbaan: de eerste detacheringsbaan voor de duur van één jaar

vangnetbaan: het vervolg op de opstapbaan, indien voor bepaalde tijd, dan voor maximaal 2 jaar

snelwerkplus: een dienstverband voor maximaal 6 maanden met als doel door activering, het in kaart brengen van mogelijkheden en beperkingen en het volgen van een adequaat traject de uitstroom naar regulier werk of regulier onderwijs te bevorderen.

uitvoerder: de organisatie aan wie de gemeente de uitvoering en het werkgeversschap van de detacheringsbanen heeft opgedragen

werknemer: de persoon die een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht heeft met de uitvoerder, als bedoeld in artikel 7, lid 4 van de Wet werk en bijstand

inlener: de organisatie of het bedrijf waar de werknemer gedetacheerd is dienstverband: de arbeidsovereenkomst die de werknemer en de uitvoerder aangaan

detacheringsovereenkomst: de overeenkomst die de inlener en de uitvoerder aangaan, waarbij wordt overeengekomen dat een gedetacheerde werkzaamheden zal verrichten

ten behoeve van de inlener, tegen betaling van een overeengekomen bedrag

inleenvergoeding: het bedrag dat de inlener aan de uitvoerder betaalt als vergoeding voor de werkzaamheden die de werknemer voor hem verricht

verdiencapaciteit: een inschatting van de mate waarin de werknemer de werkzaamheden volgens de geldende maatstaven kan uitvoeren uitgedrukt als percentage van de "normale" verdiencapaciteit

werkgever: de werkgever die een werknemer op grond van het Besluit In- en Doorstroombanen in dienst heeft

college: Het college van burgemeester en wethouders van Haaren 

Artikel 1 Doel

Een detacheringsbaan heeft tot doel uitkeringsgerechtigden, niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden geschikt te maken voor regulier werk door het aanbieden van een arbeidsovereenkomst, in combinatie met intensieve begeleiding en / of scholing.

Artikel 2 Doelgroep

  • 1

    • a.

      Uitkeringsgerechtigden (WWB, IOAW, IOAZ), niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden uit de gemeente Haaren met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor wie, naar het oordeel van de gemeente, een detacheringsbaan een noodzakelijke voorziening gericht op arbeidsinschakeling is;

    • b.

      Uitkeringsgerechtigden (WWB, IOAW, IOAZ), niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden uit de gemeente Haaren, die over onvoldoende of geen startkwalificatie beschikken kan scholing in combinatie met een detacheringsbaan worden aangeboden om de afstand op de arbeidsmarkt te verkleinen.

    • c.

      Uitkeringsgerechtigden (WWB, IOAW, IOAZ), niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden uit de gemeente Haaren die bemiddelbaar zijn en na 3 maanden intensieve bemiddeling nog geen werk hebben gevonden.

  • 2 Het college beslist of de uitkeringsgerechtigde, niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden in aanmerking komt voor een detacheringsbaan. Bij dit besluit betrekt zij:- het advies van het Centrum voor Werk en Inkomen en/of een door de gemeente ingeschakeld- reïntegratiebedrijf;- het advies van de gemeentelijke casemanager.

Artikel 3 Werkgeversschap en taakverdeling uitvoerder - inlener

  • 1 Het college draagt het formeel werkgeversschap op aan een derde, verder "de uitvoerder" genoemd.

  • 2 De uitvoerder biedt de uitkeringsgerechtigde, niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden namens de gemeente een dienstverband aan en plaatst deze op basis van een detacheringsovereenkomst bij een inlener.

  • 3 De uitvoerder is verantwoordelijk voor begeleiding van werknemer en inlener.

  • 4 De inlener is verantwoordelijk voor de werkinhoudelijke begeleiding van de werknemer alsmede feitelijke leiding en toezicht.

Artikel 4 Werkplekken

  • 1 De werkplekken kunnen in alle sectoren worden gecreëerd, zowel bij organisaties met winstoogmerk als zonder winstoogmerk, binnen of buiten Haaren.

  • 2 De uitvoerder streeft bij detachering naar passende werkplekken waarmee de kans op doorstroming naar regulier werk (intern en/of extern) wordt vergroot.

  • 3 Voorwaarden waaraan de inlener moet voldoen:- de inlener dient bereid te zijn mee te werken aan doorstroom naar niet-gesubsidieerde arbeid, zowel intern als extern;- het aantal gesubsidieerde dienstverbanden mag niet meer zijn dan 25% van het aantal formatieplaatsen binnen het bedrijf. Bij een bedrijf met minder dan vier formatieplaatsen is één gesubsidieerd dienstverband toegestaan.

Artikel 5 Duur dienstverband

  • 1 De duur van een dienstverband op basis van Snelwerkplus wordt aangegaan voor de maximale duur van 6 maanden.

  • 2 De duur van een opstapbaan wordt in principe voor één jaar aangegaan.

  • 3 Het dienstverband kan daarna nog als vangnetbaan worden verlengd voor bepaalde tijd met een maximale duur van 2 jaar of voor onbepaalde tijd indien lid 7 van toepassing is.

  • 4 Maatwerk is mogelijk mits daarbij de volgende restricties in acht worden genomen:- de minimale duur van een dienstverband is zes maanden, uitgezonderd Snelwerkplus;- binnen een periode van maximaal 36 maanden mag het contract ten hoogste twee maal worden verlengd, overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de wet Flexibiliteit en Zekerheid.

  • 5 Het dienstverband wordt niet verlengd als:- de werknemer bij beëindiging van de detacheringsbaan naar het oordeel van het college geacht wordt in zijn eigen levensonderhoud te voorzien door middel van doorstroming naar regulier werk;- de werknemer niet langer inwoner is van de gemeente Haaren;- verlenging naar het oordeel van het college niet bijdraagt aan de versterking van het arbeidsmarktperspectief van de betrokken werknemer, tenzij het dienstverband verlengd moet worden als overbrugging c.q. aansluiting op de aanvang van een dienstverband regulier werk of Wswwerk.

  • 6 Indien betrokkene verhuist naar een andere gemeente, zal het college zich inspannen om het dienstverband over te dragen aan de betreffende gemeente. Het dienstverband wordt na ten hoogste drie maanden gerekend vanaf de datum van inschrijving in de bevolkingsadministratie van de andere gemeente - en met inachtneming van de geldende opzegtermijn - beëindigd. Is de afstand wonen-werken dusdanig dat betrokkene niet in staat is de werkzaamheden te blijven verrichten, dan wordt het dienstverband, met inachtneming van de geldende opzegtermijn, onmiddellijk beëindigd.

  • 7 Indien werknemer aangewezen blijft op langdurige gesubsidieerde arbeid en een indicatieverzoekvoor een dienstbetrekking in het kader van de Wet sociale Werkvoorziening is afgewezen omdat betrokkene meer kan presteren dan de bovengrens voor de WSW, kan aan hem een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd worden aangeboden met in achtneming van het bepaalde in het vijfde lid

Artikel 6 Omvang dienstverband

  • 1 In de regel biedt de uitvoerder de uitkeringsgerechtigde, niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden een dienstverband van 32 uur per week aan.

  • 2 Minder uren dan 32 uur per week is mogelijk indien dit naar het oordeel van het college wegens in de persoon gelegen factoren noodzakelijk is, dan wel indien de uitkeringsgerechtigde met minder uren uit de uitkering kan geraken.

  • 3 Meer uren dan 32 uur per week is alleen toegestaan indien dit nodig is om uitstroom uit de uitkering te realiseren en het gemis van een langdurigheidstoeslag wordt opgevangen. 

Artikel 7 Loon

De werknemer heeft recht op het wettelijk minimumloon naar rato van de overeengekomen arbeidsduur.

Artikel 8 Toepasselijke regelingen

Van toepassing zijn de volgende regelingen:- Algemene voorwaarden voor detachering voor werknemers in het kader van het opdoen van werkervaring via WSD Personeelsbeheer B.V. (mei 2004)- Arbeidsvoorwaardenregeling in het kader van het opdoen van werkervaring via WSD Personeelsbeheer B.V. (mei 2004).

 

Eventuele aanpassingen van bovengenoemde regelingen zijn onverkort van toepassing.

Artikel 9 Vaststellen verdiencapaciteit

  • 1 Voorafgaand aan het sluiten van een detacheringsovereenkomst zal de uitvoerder de verdiencapaciteit van de werknemer vaststellen. Bij de opstapbaan zal de vaststelling in twee fasen plaatsvinden:- op basis van een onderzoek door de uitvoerder vindt een voorlopige vaststelling van de verdiencapaciteit plaats;- de definitieve vaststelling vindt plaats nadat de werknemer een week heeft proefgedraaid bij de potentiële inlener. Indien van toepassing vindt dit proefdraaien plaats met behoud van uitkering.

  • 2 Indien verlenging van het dienstverband aan de orde is vindt opnieuw een beoordeling plaats van de verdiencapaciteit.

Artikel 10 Hoogte inleenvergoeding

  • 1 Het college stelt de inleenvergoeding steeds voor een jaar vast op basis van de verdiencapaciteit van de werknemer.

  • 2 Indien een detacheringsovereenkomst voor een kortere periode (zes maanden tot een jaar) wordt gesloten, stelt het college de inleenvergoeding voor de duur van de detacheringsovereenkomst vast.

  • 3 De inleenvergoeding wordt uitgedrukt als percentage van de bruto loonkosten.

  • 4 De minimale inleenvergoeding voor een inlener, die economische activiteiten uitvoert, bedraagt 25% van de bruto loonkosten, tenzij bij het bepalen van de verdiencapaciteit voor de opstapbaan blijkt dat dit percentage niet reëel is.

  • 5 Indien de inlener geen economische activiteiten uitvoert, wordt afgezien van een inleenvergoeding.

  • 6 Het percentage van de bruto loonkosten dat de inlener als vergoeding betaalt is gelijk aan het percentage verdiencapaciteit van de klant.

Artikel 11 Arrangementen

Ter bevordering van de uitstroom uit de detachering kan de uitvoerder, indien dit noodzakelijk wordt geacht door het college, aan de inlener en of de werknemer ondersteunende activiteiten bieden.

Artikel 12 Begeleiding

Gedurende de detachering wordt de werknemer door de uitvoerder intensief begeleid teneinde de doorstroom naar regulier werk te bevorderen.

Artikel 13 Stroomlijning ID-banen en WIW-dienstverbanden

  • 1 Op grond van het Besluit In- en Doorstroombanen en op grond van de Wet Inschakeling

    Werkzoekenden gerealiseerde banen zullen vanaf de datum waarop deze beleidsregels van kracht zijn overeenkomstig de detacheringsbanen worden uitgevoerd (stroomlijning), met dien verstande dat de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van personen die op grond van genoemde regelingen werkzaam zijn, onaangetast blijven.

  • 2 Ten aanzien van de In -en Doorstroombanen gelden de met de individuele werkgevers overeengekomen afbouwregelingen.

  • 3 In geval van (langdurige) ziekte van de werknemer wordt de bijdrage van de gemeente verlaagd met het bedrag dat de werkgever in verband hiermee ontvangt.

Artikel 14 Intrekking eerder vastgestelde beleidsregels

De beleidsregels detacheringsbanen 2006, vastgesteld 8-11-2005, en de aanpassing per 1-1-2007, vastgesteld 23-1-2007, in te trekken per 1-1-2008.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels detacheringsbanen treden in werking op 1 januari 2008.