Regeling vervallen per 10-04-2008

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens + bijlagen + toelichting

Geldend van 27-11-2003 t/m 09-04-2008

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens + bijlagen + toelichting

De raad van de gemeente Haaren;in zijn vergadering van 20 november 2003;gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 oktober 2003;gelet op het advies van de commissie bestuurszaken van 27 oktober 2003;gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens.BESLUIT:Vast te stellen de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

  • 2.

    De bijlagen vormen één geheel met deze verordening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    houder: degene die zeggenschap heeft over de GBA, zijnde het college van Burgemeester en Wethou­ders;

  • f.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet, over één persoon in de GBA;

  • i.

    aangehaakte gegevens: de in de GBA opgeno­men gegevens die niet behoren tot de persoonslijst;

  • j.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de houder aangewezen instan­ties die taken uitoefe­nen die door het gemeente­be­stuur zijn opge­legd en/of belast zijn met de uitvoe­ring van publiek­rechtelijke taken;

  • l.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • m.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens.

Artikel 2 Beheer van de GBA

Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Burgerzaken.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde secties Belastingen/WOZ en Welzijn de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van: de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen die niet krachtens bijzondere wetten geschieden en het toesturen van beschikkingen; het organiseren en coördineren van de regionale melding, registratie en doorverwijzing van voortijdige schoolverlaters.

Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de GBA

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:de beheerder;

  • 2. de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de sector publiekszaken, afdeling burgerzaken, sectie bevolking;

  • 3. met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de aan hen toegewezen wettelijke taken.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen die niet krachtens bijzondere wetten geschieden en het toesturen van beschikkingen; ingeschrevenen die werkzaam zijn in een sociaal werkvoorzieningsbedrijf, het terugvorderen en verhalen van kosten van bijstand en het opleggen van boetes en maatregelen; het behandelen van verzoeken, in verband met een huisvestingsvergunning, de inschrijving als woningzoekende, een urgentietoekenning, een woningtoewijzing of woningonttrekking; het organiseren, coördineren van de regionale melding, registratie en doorverwijzing van voortijdige schoolverlaters.

  • 2. De houder kan besluiten aan andere afnemers systema­tisch gegevens te verstrekken. In het be­sluit worden tenminste de volgende punten schrifte­lijk vastge­legd:- het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;- de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen   en privacyreglementen; - een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 6 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1. 1.Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 7 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonische verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 8 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aange­haakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling burgerzaken, sectie bevolking ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzake­lijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betref­fende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 9 Aangehaakte gegevens

  • 1. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gege­vens opgenomen zijn.

  • 2. De houder kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 10 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezete­ne, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 11 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 3), toegang (artikel 4) en verstrekkingen (artikel 5), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 12 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevol­kings­administratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 13 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 10, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 5, gedurende het jaar volgend op de verstrek­king bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 14 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 15 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de GBA als zodanig zijn opgenomen.

Artikel 16 Terugmelding

De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

Artikel 17 Slotbepalingen

  • 1. De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Haaren van 15 mei 2003, wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens gemeente Haaren.

  • 5. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

Ondertekening

De raad van de gemeente Haaren,raadsgriffier,                                               voorzitter,Drs. S.H.G.A. van der Schans-Jacobs. F.H.G.M. Ronnes.