Regeling vervallen per 12-07-2013

Verordening SoZaWe-raad

Geldend van 01-01-2011 t/m 11-07-2013

Intitulé

Verordening SoZaWe-raad

De raad van de gemeente Haarlem,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Haarlem d.d. 16-11-2010

Gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

Gelet op het advies van de SoZaWe-raad,

Gelet op artikel 2 van de Wet sociale werkvoorziening;

Gelet op het advies van de Wsw-raad,

Vast te stellen de verordening “SoZaWe-raad”

luidende als volgt:

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de raad: de gemeenteraad van de gemeente Haarlem;

  • b.

    het College: het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem;

  • c.

    de SoZaWe-raad: de adviesraad met betrekking tot het gehele domein van sociale zaken en werkgelegenheid, inclusief Wet sociale werkvoorziening;

  • d.

    de wethouder: de portefeuillehouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid

  • e.

    SoZaWe: de gemeentelijke afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid

  • f.

    vertegenwoordiger: de vertegenwoordiger van belanghebbenden op het terrein van sociale zaken en werkgelegenheid;

  • g.

    klantenkring: de klanten van de gemeentelijke afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

  • h.

    adviseren: het uitbrengen van een advies;

  • i.

    secretaris: een door het College aangewezen persoon, die deskundig is op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid en fungeert als secretaris voor de SoZaWe-raad;

  • j.

    onafhankelijk voorzitter: de voorzitter van de SoZaWe-raad, die geen binding heeft met één van de representatieve organisaties als genoemd onder f;

  • k.

    contatcambtenaar: de ambtenaar die namens de gemeentelijke afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de SoZaWe-raad aanwezig is;

  • l.

    Wwb: Wet werk en bijstand;

  • m.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening.

Paragraaf 2 Taken en bevoegdheden

Artikel 2 Taken

  • 1. Er is een SoZaWe-raad die tot taak heeft de raad en het College gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren, evenals ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die van belang zijn voor belanghebbenden op het terrein van sociale zaken en werkgelegenheid.

  • 2. Het terrein van sociale zaken en werkgelegenheid omvat de Wet sociale werkvoorziening en de Wet werk en bijstand waaronder onder meer het minimabeleid, schuldhulpverlening, re-integratiebeleid en handhaving.

  • 3. Onderwerpen die ter advisering aan de SoZaWe-raad worden voorgelegd, worden in principe niet aan andere adviesraden voorgelegd.

  • 4. Het College kan aan de SoZaWe-raad verzoeken één of meerdere leden uit de SoZaWe-raad deel te laten nemen aan vormen van cliëntenparticipatie in de keten werk en inkomen.

Artikel 3 Bevoegdheden

  • 1. De SoZaWe-raad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden met betrekking tot sociale zaken en werkgelegenheid in het structureel overleg met de contactambtenaar aan de orde te stellen, voor zover dit niet betreft zaken die betrekking hebben op individuele cliënten.

  • 2. De SoZaWe-raad heeft adviesrecht in de beleidsfases visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie.

  • 3. Het adviesrecht ten aanzien van de Wsw heeft een regionaal karakter en geldt de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort.

  • 4. De SoZaWe-raad heeft adviesrecht over de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wwb en de Wsw, onder meer met betrekking tot folders en formulieren.

  • 5. De SoZaWe-raad kan in overleg met de contactambtenaar externe deskundigen uitnodigen ter ondersteuning van de advisering door de SoZaWe-raad.

  • 6. Als het College om advies vraagt, wordt het advies binnen twee weken schriftelijk uitgebracht. De SoZaWe-raad kan het College, met redenen omkleed, verzoeken van deze termijn af te wijken.

  • 7. Het College neemt binnen vier weken een besluit op een gevraagd of ongevraagd advies van de SoZaWe-raad.

  • 8. Als het College besluit van een advies van de SoZaWe-raad af te wijken, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de SoZaWe-raad medegedeeld. Hierbij zijn de termijnen als genoemd in lid 6 en lid 7 van toepassing

  • 9. Het advies van de SoZaWe-raad en het antwoord van het College maken onderdeel uit van de bestuurlijke besluitvorming en worden op het Bestuurlijk Informatiesysteem geplaatst.

Paragraaf 3 Informatie

Artikel 4 Door het College te verstrekken informatie

  • 1. De SoZaWe-raad wordt door het College geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheids-onderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

  • 2. De SoZaWe-raad krijgt van het College spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen ter zake deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid en/of over ideeën en plannen van College en/of gemeenteraad op de beleidsterreinen van SoZaWe.

  • 3. Het College verstrekt geen informatie aan de SoZaWe-raad over individuele personen.

Paragraaf 4 Samenstelling en benoeming

Artikel 5 Samenstelling

  • 1. De SoZaWe-raad heeft, naast de onafhankelijk voorzitter en de secretaris, maximaal 13 leden.

  • 2. Elk van de volgende doelgroepen is in de SoZaWe-raad vertegenwoordigd:

    • ·

      Twee personen uit de klantenkring van de Wsw;

    • ·

      Vijf personen afkomstig uit de klantenkring van de Wwb;

    • ·

      Zes vertegenwoordigers van personen uit de klantenkring van SoZaWe

  • 3. De leden van de SoZaWe-raad zijn qua leeftijd en diversiteit zoveel mogelijk een afspiegeling van de Haarlemse samenleving.

  • 4. Van de leden van de SoZaWe-raad wordt verwacht dat zij een brede oriëntatie hebben op het gehele domein sociale zaken en werkgelegenheid.

  • 5. De leden van de SoZaWe-raad hebben zitting in de SoZaWe-raad zonder last en ruggespraak.

  • 6. De leden van de SoZaWe-raad bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede of Zandvoort.

  • 7. De leden van de SoZaWe-raad hebben een aantoonbare binding met de Haarlemse samenleving en de doelgroepen.

Artikel 6 Voordracht, benoemingen en zittingsduur van de leden

  • 1. Het College benoemt de twee leden uit de klantenkring Wsw en de vijf leden uit de klantenkring Wwb op voordracht van een selectiecommissie, die is samengesteld uit een vertegenwoordiger van de SoZaWe-raad, de voorzitter en de gemeente.

  • 2. De werving van de leden vindt plaats via een open sollicitatieprocedure.

  • 3. Het College ontslaat de leden van de SoZaWe-raad op hun eigen verzoek of op voordracht van de SoZaWe-raad.

  • 4. Het College benoemt de zes vertegenwoordigers van personen uit de klantenkring Wwb.

  • 5. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Benoemingen kunnen één keer met eenzelfde periode van vier jaar worden verlengd.

  • 6. Degene die ter vervulling van een tussentijdse vacature tot lid van de SoZaWe-raad is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij of zij is benoemd zou hebben moeten aftreden.

  • 7. Van de leden wordt verwacht dat zij de bijeenkomsten bijwonen ter voorbereiding van een gevraagd advies. Als een zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal overleggen verzuimt, wordt een nieuw lid voorgedragen. Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen, kan de SoZaWe-raad een plaatsvervangend lid voordragen.

Artikel 7 Voordracht, benoemingen en zittingsduur van de voorzitter en de secretaris

  • 1. Het College benoemt de voorzitter van de SoZaWe-raad op voordracht van een selectiecommissie die is samengesteld uit een vertegenwoordiger van de SoZaWe-raad, de secretaris en de gemeente.

  • 2. De werving van de voorzitter vindt plaats via een open sollicitatieprocedure.

  • 3. De voorzitter wordt benoemd voor een periode van vier jaar. Benoemingen kunnen één keer met eenzelfde periode van vier jaar worden verlengd.

  • 4. Als de voorzitter ontslag wenst te nemen doet hij hiervan mededeling aan het College.

  • 5. Ten behoeve van vervanging bij afwezigheid van de voorzitter, wijst de SoZaWe-raad een plaatsvervangend voorzitter aan uit de leden van de SoZaWe-raad.

  • 6. Het College draagt zorg voor de werving en aanstelling van een secretaris die tevens het secretariaat vervult van de SoZaWe-raad.

Paragraaf 5 Werkwijze

Artikel 8 Periodiek overleg met de wethouder en structureel overleg

  • 1. Tweemaal per jaar vergadert de SoZaWe-raad met de wethouder. Dit overleg wordt voorgezeten door de voorzitter.

  • 2. De voorzitter stelt in overleg met de secretaris en SoZaWe de agenda samen voor de overleggen.

  • 3. De SoZaWe-raad vergadert in beginsel eens per zes weken.

  • 4. De voorzitter bepaalt in overleg met de secretaris de tijd en plaats van de overleggen.

  • 5. De secretaris roept de overleggen bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving en draagt er zorg voor dat deze kennisgeving, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, ten minste tien werkdagen van tevoren in het bezit is van alle betrokkenen.

  • 6. De secretaris maakt van het overleg een verslag dat bij de vergaderstukken wordt gevoegd.

  • 7. De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de gevraagde en ongevraagde adviezen op.

Artikel 9 Vergaderingen, middelen en faciliteiten

  • 1. De vergaderingen zijn openbaar. In uitzonderlijke gevallen kan de SoZaWe-raad besluiten tot een niet openbare vergadering.

  • 2. Elk lid van de SoZaWe-raad kan één stem uitbrengen. De voorzitter is niet stemgerechtigd.

  • 3. De beslissingen van de SoZaWe-raad worden genomen bij meerderheid van uitgebrachte stemmen.

  • 4. Wanneer een beslissing niet met algemene stemmen is genomen, wordt in het verslag van de desbetreffende vergadering, of als een schriftelijk advies is uitgebracht in het advies, melding gemaakt van de bij de bespreking naar voren gebrachte afwijkende meningen evenals van de stemverhouding.

  • 5. De gemeente Haarlem stelt de SoZaWe-raad faciliteiten voor haar vergaderingen beschikbaar.

  • 6. De leden en de voorzitter van de SoZaWe-raad ontvangen een vergoeding overeenkomstig de Verordening Geldelijke Voorzieningen Raadsleden, Wethouders, Commissieleden en fractieassistentie.

  • 7. In onderling overleg stelt het College faciliteiten beschikbaar ten behoeve van deskundigheids-bevordering van de leden van de SoZaWe-raad.

Paragraaf 6 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 10

Het College draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of lid zijn geweest van de SoZaWe-raad uit hoofde van hun lidmaatschap, op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering en de bejegening door medewerkers van de afdeling Sociale zaken en Werkgelegenheid.

Artikel 11

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het College na overleg met de SoZaWe-raad.

Artikel 12

Deze verordening wordt slechts gewijzigd nadat de SoZaWe-raad in de gelegenheid is gesteld haar standpunt hierover kenbaar te maken

Artikel 13

Twee jaar na inwerkingtreding van deze verordening stelt het College een onderzoek in naar het functioneren van de SoZaWe-raad en brengt hiervan verslag uit. Dit verslag kan worden vergezeld van voorstellen tot wijziging van deze verordening. Voorts evalueert de SoZaWe-raad haar functioneren iedere 4 jaar.

Artikel 14

Het College maakt het bestaan van de SoZaWe-raad algemeen bekend.

Artikel 15

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening SoZaWe-raad gemeente Haarlem’.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011

  • 3. De Verordening SoZaWe-raad de dato 1 januari 2009, kenmerk SZW/2008/139535, wordt hiermee ingetrokken.

  • 4. De Verordening Wsw-raad de dato 1 juli 2008, kernmerk SZW/BB/2008/85851, wordt hiermee ingetrokken.

Toelichting bij Verordening SoZaWe-raad gemeente Haarlem

Algemene toelichting

De Wet werk en bijstand en de Wet sociale werkvoorziening verplichten gemeenten om een verordening cliëntenparticipatie vast te stellen. De Wwb en de Wsw vallen onder één programma in de programmabegroting van de gemeente Haarlem en de beleidsmatige verantwoordelijkheid is onder gebracht bij de gemeentelijke afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Daarom kiest de gemeente Haarlem ervoor één adviesorgaan voor de Wwb en de Wsw in te stellen, de SoZaWe-raad, waardoor de participatie van belanghebbenden bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie wordt gewaarborgd. De SoZaWe-raad wordt betrokken bij het totale domein sociale zaken en werkgelegenheid in Haarlem, de Wsw en de Wwb waaronder de bijstandsverlening, minimabeleid, re-integratie, handhaving, schuldhulpverlening et cetera.

Omdat de uitvoering van de Wsw is ondergebracht in een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort, geldt de advisering ten aanzien van de Wsw voor deze regio.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Definities

In deze Artikel wordt een aantal begrippen nader omschreven. De verordening verwijst daar verder kortheidshalve naar.

Artikel 2 Taken

De SoZaWe-raad heeft als taak het College en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd te adviseren over zaken betreffende de Wsw en de Wwb.

Gelet op de ontwikkelingen in de sociale zekerheid (de keten werk en inkomen), waarbij de frontoffices van UWV en gemeentelijke sociale diensten samenwerken in één Werkplein, kan de SoZaWe-raad uitgenodigd worden één of meerdere leden aan te wijzen voor deelname aan cliëntenparticipatie op het Werkplein.

Artikel 3 Bevoegdheden

Dit artikel beschrijft de wijze van advisering door de SoZaWe-raad en de reactie hierop van het College. Het regionale karakter van de advisering Wsw staat in dit artikel beschreven.

Artikel 4 Informatieverstrekking door het College

Dit artikel beschrijft de wijze waarop het College de SoZaWe-raad informeert over relevante onderwerpen.

Individuele casuïstiek wordt niet besproken in de SoZaWe-raad. Dat neemt niet weg dat de kwaliteit van de uitvoering van de Wwb en de Wsw wel tot de onderwerpen van de SoZaWe-raad behoort.

Het College informeert de gemeenten Zuid Kennemerland over onderwerpen die betrekking hebben op de Wsw en in de SoZaWe-raad zijn besproken.

Artikel 5 Samenstelling

De SoZaWe-raad bestaat uit totaal dertien leden, bestaande uit de doelgroep van de Wwb (vijf), de Wsw (twee) en uit vertegenwoordigers van de doelgroep (zes).

Met betrekking tot de doelgroep van de Wsw is het hebben van een indicatie voor de Wsw leidend, er kunnen dus ook personen op de wachtlijst voor de Wsw in de SoZaWe-raad zitting nemen. Ten aanzien van de Wsw, wordt in ieder geval getracht één lid te werven uit de andere gemeenten in Zuid Kennemerland.

De volgende zes organisaties hebben zitting in de SoZaWe-raad:

  • 1.

    Samenwerkende ouderenbonden

  • 2.

    Release

  • 3.

    FNV

  • 4.

    Miss Minima

  • 5.

    Cliënten Belangen Bureau

  • 6.

    Vacature

Artikel 6 Voordracht, benoemingen en zittingsduur van de leden

Dit artikel beschrijft de wijze waarop de leden worden geworven.

De leden uit de doelgroep worden geworven door middel van mailings en advertenties.

De vertegenwoordigers van organisaties worden geselecteerd door de gemeente op basis van kennis over één of meerdere doelgroepen van SoZaWe. Deze leden vertegenwoordigen een doelgroep of een maatschappelijk belang en geen individueel belang zoals advocaten of sociaal raadslieden.

Artikel 7 Voordracht, benoemingen en zittingsduur van de voorzitter en de secretaris

Dit artikel beschrijft de wijze waarop de voorzitter en de secretaris worden geworven.

De secretaris heeft vier uur per week beschikbaar voor de ondersteuning van de SoZaWe-raad. De secretaris wordt door de gemeente geworven.

Artikel 8 Periodiek overleg met de wethouder en structureel overleg

Dit artikel beschrijft de wijze waarop het periodiek overleg vorm krijgt. Er is twee maal per jaar overleg in aanwezigheid van de wethouder verantwoordelijk voor de Wsw en de Wwb.

De agenda van de SoZaWe-raad wordt voorbereid door een agendacommissie bestaande uit de voorzitter, de secretaris en de vertegenwoordiger van de gemeente.

Artikel 9 Vergaderingen, middelen en faciliteiten

De vergadering van de SoZaWe-raad is openbaar, tenzij er aanleiding is tot een besloten vergadering. Dit kan aan de orde zijn indien er onderwerpen worden besproken die door het College als niet openbaar worden beschouwd conform artikel 55 gemeentewet. Bezoekers aan de vergaderingen hebben geen spreekrecht, tenzij zij door de SoZaWe-raad worden uitgenodigd te spreken.

Voorts regelt dit artikel de wijze van besluitvorming door de SoZaWe-raad en de wijze waarop de gemeente faciliteiten beschikbaar stelt aan de SoZaWe-raad.

De leden en de voorzitter van de SoZaWe-raad ontvangen een vergoeding overeenkomstig de Verordening Geldelijke Voorzieningen Raadsleden, Wethouders, Commissieleden en fractieassistentie. Deze vergoeding geldt als onkostenvergoeding en wordt daarmee niet betroken bij het vaststellen van het recht op een Wwb-uitkering. De vergoeding aan de leden wordt alleen verstrekt voor deelname aan de formele overlegvergadering met de gemeente.

Artikel 10 tot en met 14

Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

Artikel 15

Met het vaststellen van de verordening SoZaWe-raad, komen de twee aparte verordeningen voor de SoZaWe-raad en de Wsw-raad te vervallen.

De nieuwe verordening SoZaWe-raad betreft een aanpassing van de oude verordening. Dat betekent dat de huidige leden van de SoZaWe-raad in functie blijven en dat hun zittingstermijn geldt vanaf de ingangsdatum van de oude verordening SoZaWe-raad, te weten 1 januari 2009.

Voor de leden uit de klantenkring van de Wsw wordt een werving gestart, opdat zij per 1 januari 2011 als lid deelnemen aan de SoZaWe-raad.