Verordening WMO-raad gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Geldend van 22-07-2010 t/m heden

Intitulé

Verordening WMO-raad gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

De raad van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude;

Overwegende dat:

  • ·

    De gemeente verantwoordelijk is voor de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie in het kader van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning ( WMO);

  • ·

    Een verordening die dit regelt hierbij noodzakelijk is;

  • ·

    Het voor de cliënten van de WMO mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op beleidsvorming in brede zin en besluiten van algemene strekking die in het kader van de wet worden genomen;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouder van 4 september 2008;

Gelet op de WMO artikel 11 lid 1 en artikel 12 lid 1 en op de Gemeentewet artikel 150 en de Algemene Wet Bestuursrecht;

Besluit:

Vast te stellen de volgende verordening WMO-raad gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2008

Artikel 1 definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de gemeente : de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

  • b.

    de raad : de gemeente raad van de gemeente

  • c.

    college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

  • d.

    de wethouder : de portefeuillehouder WMO

  • e.

    WMO : Wet Maatschappelijke Ondersteuning

  • f.

    vertegenwoordiger : de vertegenwoordiger van een representatieve organisatie van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning

  • g.

    achterban : een representatieve groep van de kant van gebruikers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning

  • h.

    WMO-raad : het uit vertegenwoordigers van organisaties bestaand orgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening zijn omschreven

  • i.

    adviseren : het uitbrengen van een advies

  • j.

    beleidsfases : inventariseren, visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen, beleidsuitvoering, evaluatie

  • k.

    contactambtenaar : de medewerker van de gemeente, die deskundig is op het gebied van de WMO en als aanspreekpunt fungeert voor de WMO-raad

  • l.

    voorzitter : de voorzitter van de WMO-raad

  • m.

    vergadering : het overleg tussen de leden van de WMO-raad

  • n.

    periodiek overleg :officieel beraad tussen de wethouder en de WMO-raad

    • 0.

      structureel overleg : overleg tussen contactambtenaar en de voorzitter van de WMO-raad

Artikel 2 reikwijdte van de verordening

Deze verordening is van toepassing op de door de raad ingestelde WMO-raad.

Artikel 3 opdracht WMO-raad

De WMO-raad heeft als taak de raad en het college gevraagd en ongevraagd te informeren te adviseren, alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die van belang zijn voor diegenen die gebruik maken van de WMO, zoals beschreven in de WMO.

Artikel 4 doelstelling van de WMO-raad

De doelstelling van de WMO-raad is om de cliënten- en burgerparticipatie zoals omschreven in artikel 11 en 12 van de WMO zo goed mogelijk in te vullen en zo integraal mogelijk vorm te geven.

  • ·

    De WMO-raad streeft deze doelstelling na over de volle breedte van alle prestatievelden van de WMO en maakt daarvoor gebruik van een ruim aanbod aan hulpmiddelen en werkvormen om de relatie met burgers en achterbannen gestalte te geven.

  • ·

    Om haar opdracht goed te kunnen vervullen treedt de WMO-raad actief op naar burgers en instellingen in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude en dragen de leden er zorg voor dat zij actief gebruik maken van sociale netwerken en verbanden.

  • ·

    De WMO-raad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen de voor Haarlemmerliede en Spaarnwoude relevante prestatievelden voor zover deze doelgroepen of individuelen raken.

Artikel 5 bevoegdheden van de WMO-raad

  • 1. initiatiefrecht

    • a.

      De WMO-raad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering van de WMO door de gemeente raken in het periodiek overleg met de wethouder en de contactambtenaar van de gemeente aan de orde te stellen.

    • b.

      Tot de in het vorige lid bedoelde aangelegenheden behoren niet:

      • -

        klachten en bezwaren die op individuele cliënten betrekking hebben;

      • -

        de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften door gemeentelijke organen, indien daarbij geen ruimte is gelaten voor het ontwikkelen van gemeentelijke beleid.

    • c.

      De WMO-raad stelt jaarlijks in overleg met het college, op basis van de gemeentelijke jaarplanning met betrekking tot de WMO-besluitvorming, een activiteitenplan en een begroting op.

    • d.

      De WMO-raad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen binnen een door de gemeente beschikbaar gesteld budget, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 2. informatierecht

    • a.

      De WMO-raad wordt door het college geïnformeerd over de opzet en de resultaten van de klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenreportages.

    • b.

      De WMO-raad krijgt van het college spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staan.

    • c.

      Zonodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het WMO-beleidsterrein.

    • d.

      De leden van de WMO-raad dragen zorg voor de communicatie met de eigen achterban en andere achterbannen uit desbetreffende categorie of prestatievelden, betreffende de adviezen van de WMO-raad.

  • 3. adviesrecht

    • a.

      De WMO-raad heeft adviesrecht in de beleidsfases visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen verordeningen, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie, waarbij in de fase beleidsvoorbereiding waar mogelijk coproductie zal plaatsvinden binnen door het college vastgestelde taakstellende kaders.

    • b.

      Het college stelt de WMO-raad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de besluitvorming.

    • c.

      De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan.

    • d.

      Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies na het reguliere overleg , dan wel na een ingelast overleg, met de WMO-raadsleden uitgebracht.

    • e.

      Het college geeft binnen zes weken een schriftelijke reactie op de inhoud van een uitgebracht advies. Als het college afwijkt van het advies, zal zij de WMO-raad informeren over de redenen waarom zij daarvan heeft afgeweken.

Artikel 6 samenstelling WMO-raad

  • 1.

    De WMO-raad bestaat tenminste uit:

    • a.

      de gezamenlijke (plaatsvervangende) vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijk ondersteuning. Deze organisaties dragen ieder hun eigen vertegenwoordiger en plaatsvervangende vertegenwoordiger voor.

    • b.

      Vertegenwoordigers van niet-georganiseerde doelgroepen.

    • c.

      Vertegenwoordigers van kwetsbare categorieën burgers in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.

  • 2.

    Het college stelt, na overleg met vertegenwoordigers van representatieve organisaties, de functieprofielen van leden en voorzitter voor de WMO-raad vast.

    • a.

      Leden van de WMO-raad worden geacht deskundig te zijn met betrekking tot het WMO-veld waarui zij naar voren komen, de functies van burger- en cliëntenparticipatie, en het optreden als representant.

    • b.

      De voorzitter beschikt over beleidsmatig en zakelijk inzicht.

  • 3.

    Het geheel van de in het eerste lid genoemde organisaties en kringen van herkomst dekken de negen presentievelden van de WMO, namelijk;

    • a.

      het bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid in dorpen, wijken en buurten;

    • b.

      op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met het opgroeien en ondersteuning van ouders met problemen met opvoeden;

    • c.

      het geven van informatie, advies en cliëntenondersteuning;

    • d.

      het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;

    • e.

      het bevorderen van de deelnamen aan het maatschappelijk verkeer en het bevorderen van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem;

    • f.

      het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer;

    • g.

      het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang;

    • h.

      het bevorderen van de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ);

    • i.

      het bevorderen van het verslavingsbeleid.

  • 4.

    De WMO-raad is op zodanige wijze samengesteld dat elk van de categorieën wordt gedekt door minimaal een lid, met een maximum van 9 leden, inclusief de voorzitter.

Het totale minimum aantal leden voor een in functie zijnde WMO-raad bedraagt vier, inclusief de voorzitter.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de WMO-raad is niet verenigbaar als er conflicterende belangen zijn met:

  • a.

    het lidmaatschap van de gemeenteraad;

  • b.

    het lidmaatschap van een andere door het gemeentebestuur van Haarlemmerliede en Spaarnwoude ingestelde advies- en/of bestuurscommissie;

  • c.

    het beroepsmatig werkzaam zijn voor plaatselijke instellingen/organisaties met winstoogmerk op het terrein van de WMO;

  • d.

    het beroepsmatig werkzaam zijn bij de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude;

  • e.

    andere conflicterende betrekkingen.

    • 6.

      De leden zijn woonachtig binnen de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude en/of hebben een aantoonbare betrokkenheid bij de gemeente.

    • 7.

      De leden van de WMO-raad kiezen uit hun midden een voorzitter, secretaris en een penningmeester en kunnen voor iedere hunner een plaatsvervanger aanwijzen. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door een en dezelfde persoon worden uitgeoefend.

Artikel 7 voordracht, benoeming, zittingsduur, ontslag

  • 1.

    De voorzitter en de gezamenlijke (plaatsvervangende) vertegenwoordigers worden respectievelijk als voorzitter en (plaatsvervangende) leden door het college benoemd voor een periode van vier jaar, die overeenkomt met de zittingsperiode van de gemeenteraad. Benoemingen kunnen een keer met eenzelfde periode worden verlengd. De eerste leden van de WMO-raad worden benoemd voor de periode tot de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen.

  • 2.

    De vertegenwoordigde organisatie heeft het recht om zijn door het college als lid benoemde vertegenwoordiger tussentijds met opgave van redenen te vervangen en een nieuw lid voor te dragen.

  • 3.

    Als zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten verzuimt, wordt door de vertegenwoordigde organisatie een nieuw lid voorgedragen.

Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen, kan de vertegenwoordigde organisatie een nieuw plaatsvervangend lid voordragen.

  • 4.

    Alle benoemde personen ontvangen schriftelijk bevestiging van het college.

  • 5.

    Een lid kan te allen tijde ontslag vragen. Het lid, aan wie op diens verzoek tussentijds ontslag wordt verleend, blijft deel uitmaken van de WMO-raad totdat het opvolgende lid de benoeming heeft aanvaard. Dit in verband met de continuïteit en voorkoming van onderbezetting van de WMO-raad.

  • 6.

    Naast het vermelde in lid 5 eindigt het lidmaatschap door:

  • -

    overlijden;

  • -

    ontslag door het college van burgemeester en wethouders wegens het niet meer voldoen aan de eisen van het lidmaatschap als genoemd in artikel 6 en de leden 5 en 6.

  • -

    ontslag door het college van burgemeester en wethouders, nadat daartoe door de WMO-raad een gemotiveerd verzoek is ingediend. Een zodanig verzoek moet ondersteund worden door tenminste 2/3 meerderheid van het aantal zitting hebbende leden.

  • 7.

    De benoeming van een lid ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats geschiedt binnen drie maanden. De benoeming geschiedt voor de resterende zittingsduur van de WMO-raad.

Artikel 8. periodiek overleg

  • 1. De WMO-raad overlegt twee keer per jaar met de wethouder, die zich kan laten vergezellen door de contactambtenaar.

  • 2. Het periodiek overleg met de wethouder wordt voorgezeten door de voorzitter.

  • 3. De voorzitter bepaalt in overleg met de contactambtenaar de agenda samen voor het periodiek overleg. Ieder lid heeft het recht om via de secretaris onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de bijeenkomst vastgesteld.

  • 4. De voorzitter bepaalt in overleg met de contactambtenaar tijd en plaats van het periodiek overleg.

  • 5. De secretaris roept het periodiek overleg bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving en draagt er zorg voor dat deze kennisgeving, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken tenminste 10 werkdagen van tevoren in het bezit is van alle betrokkenen.

  • 6. Op verzoek van tenminste drie leden van de WMO-raad of op verzoek van de gemeente kunnen, naast de reguliere bijeenkomsten, extra zittingen worden belegd. Het verzoek dient met redenen omkleed bij de voorzitter worden gedaan. Aan dit verzoek wordt binnen zes weken voldaan, nadat het verzoek daartoe door de voorzitter is ontvangen, tenzij de voorzitter of de gemeente het verzoek afwijst, eveneens met redenen omkleed.

  • 7. De WMO-raad maakt van het periodiek overleg een verslag dat binnen twee weken aan de leden en de gemeente wordt verzonden.

Artikel 9 structureel overleg

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de WMO-raad overleggen minimaal twee keer per jaar met de contactambtenaar.

  • 2. De voorzitter stelt in overleg met de secretaris en de contactambtenaar de agenda samen voor het structureel overleg. Ieder lid heeft het recht om via de secretaris onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de bijeenkomst vastgesteld.

  • 3. De voorzitter bepaalt in overleg met de contactambtenaar tijd en plaats van het structureel overleg.

  • 4. De secretaris draagt er zorg voor dat de agenda en de vergaderstukken tenminste tien werkdagen van tevoren in het bezit zijn van alle betrokkenen.

  • 5. Op verzoek van de WMO-raad of op verzoek van de contactambtenaar kan, naast de reguliere bijeenkomsten, de contactambtenaar bij ( een gedeelte van) de vergadering van de WMO-raad aanwezig zijn voor het beantwoorden van vragen of voor het geven van toelichting. Het verzoek dient omkleed bij de voorzitter te worden gedaan. Aan dit verzoek wordt binnen zes weken voldaan, dan dat het verzoek daartoe door de voorzitter is ontvangen, tenzij de voorzitter of de contactambtenaar het verzoek afwijst, eveneens met redenen omkleed.

  • 6. De secretaris maakt van het structureel overleg een verslag dat binnen twee weken aan de leden en aan de contact ambtenaar wordt verzonden.

Artikel 10 vergaderingen en faciliteiten

  • 1. De WMO-raad vergadert ten minste vier keer per jaar.

  • 2. Het college faciliteert desgewenst de vergaderaccommodatie in het gemeentehuis, inclusief koffie en thee, voor vergaderingen ter voorbereiding van gevraagde adviezen. Het secretariaat van de WMO-raad bereidt de vergaderingen voor en draagt zorg voor de uitwerking van het advies.

  • 3. Het college stelt de WMO-raad faciliteiten en een gemaximeerd WMO-budget beschikbaar ten behoeve van secretariële ondersteuning, administratie, voorlichting, documentatie, PR, bijeenkomsten, deskundigheidsbevorderingen van de leden van de WMO-raad en het opstellen van een jaarverslag.

Artikel 11 openbaarheid

De vergaderingen van de WMO-raad zijn als regel openbaar. De WMO-raad kan besluiten een vergadering besloten te verklaren. De adviezen van de WMO-raad zijn openbaar.

Artikel 12 Jaarverslag

Jaarlijks voor 1 april maakt de WMO-raad ene verslag van de werkzaamheden en een financieel overzicht over het afgelopen jaar.

Artikel 13 vergoedingen

Voor de aanwezigheid bij vergaderingen ter voorbereiding van gevraagde adviezen, bij structurele halfjaarlijkse overleg met de contactambtenaar en bij het overleg tussen de wethouder en de WMO-raad, dat jaarlijks twee keer per jaar plaatsvindt, hebben de leden, inclusief de voorzitter, recht op een presentiegeldvergoeding, waarin een onkostenvergoeding is begrepen. De omvang van deze vergoeding wordt door het college bepaald en in de begroting opgenomen als budget WMO-raad.

Artikel 14 geheimhouding

Aan de leden van de WMO-raad wordt geen geheimhouding opgelegd ten aanzien van door de gemeente verstrekte informatie. Wel dienen de leden zicht te houden aan een van tevoren afgesproken embargoperiode.

Artikel 15 geschillen betreffende deze verordening

Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening beslist het college, gehoord de WMO-raad.

Artikel 16 slotbepaling

1. communicatie

Het college maakt het bestaan van de WMO-raad algemeen bekend. Daarnaast zorgt het college voor bekendmaking van de verordening.

2. evaluatie

De WMO-raad evalueert jaarlijks tezamen met het college het functioneren van het periodiek overleg. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen, dan wordt hiertoe door het college een voorstel ingediend bij de gemeenteraad.

3. huishoudelijk reglement

Ten dienste van zijn functioneren stelt de WMO-raad een huishoudelijk reglement op, waarin in ieder geval de communicatie met de achterban is geregeld.

4. nadere regels

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de wethouder na overleg met de WMO-raad en het college.

Artikel 17 uitsluiting op artikel 150 AWB

Voor de inspraak op het gebied van de WMO is de afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht niet van toepassing.

Artikel 18 citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: “Verordening WMO-raad gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2008”.

Artikel 19 inwerkingtreding van de verordening

Deze verordening treedt in werking met ingang van de 1e dag na de bekendmaking in 2008.

Ondertekening

Als dus vastgesteld in de raadsvergadering van 25 november 2008
De griffier
De voorzitter