Regeling vervallen per 01-10-2012

Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeente Haarlemmermeer

Geldend van 01-11-2009 t/m 30-09-2012

Intitulé

Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeente Haarlemmermeer

HOOFDSTUK I BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel l

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;

  • b.

    hoorcommissie: maximaal drie leden van de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften aan wie het houden van een hoorzitting is opgedragen.

  • c.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht.

  • d.

    verslag: verslag in de zin van artikel 7:7 van de wet

HOOFDSTUK II BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN

Paragraaf l De commissie

Taak

Artikel 2

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      geschillen inzake ambtenarenrecht;

  • 3. De commissie signaleert omstandigheden die naar haar oordeel het ontstaan van bezwaarschriften in de hand werken en doet aanbevelingen om hierin verbetering aan te brengen.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en leden kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Haarlemmermeer of van een door de gemeente Haarlemmermeer verzelfstandigde dienst of verzelfstandigd dienstonderdeel, noch deel uitmaken van een commissie of instelling die betrokken is bij de voorbereiding, de advisering dan wel de vorming van het gemeentelijke beleid, de gemeentelijke besluitvorming en de uitvoering daarvan.

  • 3.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Instellen van kamers

  • 1.

    De commissie kan kamers instellen, die belast worden met de voorbereiding van de adviezen van de commissie over de op de bezwaar te nemen beslissingen.

  • 2.

    De commissie bepaalt het aantal kamers en stelt voor elke kamer vast welke categorie bezwaarschrift door haar zal worden behandeld.

  • 3.

    Met betrekking tot de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze verordening zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Secretaris

Het college wijst ambtenaren aan als secretarissen van de commissie.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2.

    Benoeming vindt plaats voor een periode van 4 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de leden kunnen éénmaal worden herbenoemd.

  • 4.

    De voorzitter en de leden kunnen op eigen verzoek ontslag nemen.

  • 5.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden blijven hun functie vervullen tot dat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 8 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de volgende artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het aan de indiener stellen van een termijn, waarbinnen het verzuim in de zin van het niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet kan worden hersteld;

  • c.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 9 Vooronderzoek

De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Horen

  • 1.

    De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen en de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan in de gelegenheid wordt gesteld een toelichting te geven op het standpunt van het bestuursorgaan.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3.

    Het houden van de zitting kan worden opgedragen aan een hoorcommissie.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    De commissie stelt regels vast betreffende de termijn en de voorwaarden, waarbinnen belanghebbenden kunnen verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de in het tweede lid bedoelde regels.

  • 4.

    De beslissing op het verzoek tot wijziging van het tijdstip van de zitting wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden meegedeeld.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat ten minste twee leden aanwezig zijn.

Artikel 13 Niet deelneming aan de behandeling

De leden van de hoorcommissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De zitting van de hoorcommissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien een van de aanwezige leden van de hoorcommissie het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de hoorcommissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 15 Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen met daarbij een aanduiding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een verkorte vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter van de hoorcommissie en de secretaris.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld nader onderzoek wenselijk blijkt, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verzoek van de hoorcommissie dit onderzoek laten houden.

  • 2.

    Indien aan het in het eerste lid kosten genoemde onderzoek kosten zijn verbonden, is een machtiging van het college vereist.

  • 3.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden,

  • 4.

    Naar aanleiding van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie kan de hoorvoorzitter van de commissie, al dan niet op verzoek, besluiten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De hoorcommissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    a. De hoorcommissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • b.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • c.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter van de hoorcommissie en de secretaris ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

HOOFDSTUK III VEREENVOUDIGDE BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN

Paragraaf I Bevoegdheid

Artikel 19

  • 1. Het college respectievelijk de burgemeester, ieder voor zover het besluiten betreft die tot zijn bevoegdheid behoren, zijn bevoegd categorieën van besluiten aan te wijzen, waarbij ingediende bezwaarschriften naar zijn oordeel in aanmerking komen voor vereenvoudigde behandeling.

  • 2. De in lid 1 bedoelde bezwaren worden behandeld op de in dit hoofdstuk bepaalde wijze.

Paragraaf II De commissie

Artikel 20 Overeenkomstige toepassing

De in hoofdstuk I en II opgenomen artikelen zijn zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing, voor zover hierna niet anders is bepaald.

Paragraaf III Samenstelling van de commissie

Artikel 21

  • 1.

    De commissie bestaat bij toepassing van dit hoofdstuk uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter kan geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Haarlemmermeer of van een door de gemeente Haarlemmermeer verzelfstandigde dienst of verzelfstandigd dienstonderdeel, noch deel uitmaken van een commissie of instelling die betrokken is bij de voorbereiding, de advisering dan wel de vorming van het gemeentelijke beleid, de gemeentelijke besluitvorming en de uitvoering daarvan.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie als bedoeld in artikel 3 zijn voor de toepassing van dit hoofdstuk voor de duur van hun benoeming tevens lid van de commissie.

  • 4.

    Ook personen die op enigerlei wijze werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan kunnen voor de toepassing van dit hoofdstuk worden benoemd tot lid van de commissie.

  • 5.

    Artikel 6, leden 2, 3 en 5 zijn niet van toepassing op de in lid 4 bedoelde leden

  • 6.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 7.

    De plaatsvervangend voorzitter moet aan dezelfde eisen voldoen als de voorzitter.

Artikel 22 Horen

  • 1. De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich te laten horen en de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan in de gelegenheid wordt gesteld een toelichting te geven op het standpunt van het bestuursorgaan.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3. Het houden van de zitting kan worden opgedragen aan de voorzitter als bedoeld in artikel 3.

  • 4. De meerderheid van de leden van de hoorcommissie mogen niet betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van het bestreden besluit.

  • 5. Indien de hoorcommissie uit minder dan drie leden heeft bestaan, wordt het advies mede bepaald door zoveel leden van de commissie, waarvan de meerderheid niet betrokken is geweest bij de voorbereiding van het bestreden besluit, als de hoorcommissie uit minder dan 3 leden bestond.

  • 6. In afwijking van artikel 15, lid 5 en 17, lid 4, worden het advies van de hoorcommissie en het verslag van de hoorzitting slechts ondertekend door de voorzitter van de hoorcommissie.

HOOFDSTUK IV, SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN

Artikel 23 Overgangsbepaling

Bezwaarschriften die zijn ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening worden behandeld op de wijze zoals voor de inwerkingtreding van deze verordening was voorgeschreven.

Artikel 24 Jaarverslag

Jaarlijks stelt de commissie een jaarverslag van haar werkzaamheden vast, inclusief de werkzaamheden van de commissie als bedoeld in hoofdstuk III.

Artikel 25 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op een door het college te bepalen tijdstip.

Artikel 26 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeente Haarlemmermeer.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2009.

De griffier, De voorzitter,
De secretaris, De burgemeester,
De burgemeester,

Toelichting bij Verordening commissie bezwaarschriften Gemeente Haarlemmermeer

Deze verordening bevat ten opzichte van de voorgaande verordening de volgende wijzigingen:

Ten opzichte van de verordening uit 2007 wordt een nieuw hoofdstuk III ingevoerd. Aanleiding vormt de invoering van een pilot van het team Juridisch Advies ingaande vanaf 1 mei 2009 tot 31 december 2009 om te horen met een semi-externe commissie. De semi-externe commissie zal alleen advies uitbrengen over relatief eenvoudige bezwaarzaken. Dan rijst al snel de vraag wat onder eenvoudige zaken verstaan dient te worden. Dit zijn alle gebonden beschikkingen. Immers, bij een gebonden beschikking zijn er geen weigeringsgronden aanwezig zodat de zaak eenvoudig is af te doen.

Voorts wordt gedacht aan alle weigeringen van vergunningen: bij een geweigerde vergunning is er sprake van 1 partij die gehoord wordt. Kortom, bij dit type zaken is er sprake van een afgebakend toetsingskader en zijn er over het algemeen geen derde-belanghebbenden bij betrokken. Het doel van de pilot is dan ook om een snellere behandeltermijn van bezwaarschriften te bewerkstelligen.

Met de invoering van het nieuwe hoofdstuk wordt in ieder geval benadrukt dat er nog altijd sprake is van een onafhankelijke voorzitter van de commissie aan wie het horen wordt opgedragen.

Verder is artikel 2 lid 2 sub c geschrapt. Hierdoor is de commissie ook bevoegd om te adviseren over bezwaarschriften met betrekking tot sociale zekerheid. Beoogd is deze zaken mee te nemen in de pilot en te benoemen in het collegebesluit als bedoeld in artikel 18a van de verordening.

Vergelijking kan worden gemaakt met de Rechtbanken. In de wet staat dat rechtbanken in beginsel meervoudig zijn, Maar heel veel zaken worden enkelvoudig afgedaan.