Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95221
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95221/2
Besluit gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid gemeente Harderwijk 2010
Geldend van 10-10-2013 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013
Intitulé
Besluit gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid gemeente Harderwijk 2010Gelet op artikel 255 van de Gemeentewet, alsmede de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;
Overwegende dat het gewenst is om nadere regels te stellen voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen;
Is vastgesteld het
BESLUIT GEMEENTELIJK KWIJTSCHELDINGSBELEID GEMEENTE HARDERWIJK 2010
ARTIKEL 1. Verruimde kwijtschelding
Bij de invordering van de volgende belastingen wordt in afwijking van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 het percentage voor de berekening van de kosten van bestaan vastgesteld op 100 %:
- a.
Afvalstoffenheffing
- b.
Rioolheffing
ARTIKEL 2. Beperkte kwijtschelding
-
a. Voor de door de gemeente gemaakte vervolgingskosten (kosten van aanmaning en/of een dwangbevel) zal geen kwijtschelding worden verleend
-
b. Bij de afvalstoffenheffing wordt voor een tweede container geen kwijtschelding verleend
ARTIKEL 3 Huishoudens 65+ met uitsluitend een AOW inkomen
De kwijtscheldingsnorm voor inwoners vna 65 jaar en ouder wordt vastgesteld op 100% van de toepasselijke netto AOW bedragen.
ARTIKEL 4 Eigen bijdrage kinderopvang
Bij de beoordeling van een kwijtscheldingsverzoek wordt bij het bepalen van het netto besteedbare inkomen rekening gehouden met de netto-kosten van kinderopvang (na aftrek ontvangen kinderopvangtoeslag en tegemoetkomingen kinderopvang).
Voor de berekening van de kosten wordt gerekend met de maximum uurprijs zoals vermeld in artikel 4, eerste lid, van het Besluit kinderopvangtoeslag en tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang.
ARTIKEL 5 Kwijtschelding ingeval een natuurlijk persoon die een bedrijf uitoefent en een BBZ uitkering ontvangt
Met betrekking tot een natuurlijke persoon die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefent en een BBZ uitkering ontvangt, en die een verzoek om kwijtschelding indient is, in plaats van de afdelingen 3 en 4 van hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, ten aanzien van de in artikel 2 genoemde belastingen en heffingen die geen (geheel of gedeeltelijk) verband houden met de uitoefening van dat bedrijf of beroep.
ARTIKEL 6. Termijn indienen verzoek
Een verzoek om kwijtschelding moet binnen zes weken na dagtekening van de aanslag worden ingediend. Als het verzoek later wordt ingediend, kan het verzoek ambtshalve in behandeling worden genomen.
ARTIKEL 7 Voorwaarden
Indien een verzoek buiten de in artikel 5 genoemde termijn wordt ontvangen en er op de aanslag, waarvoor het verzoek om kwijtschelding wordt gedaan, reeds invorderingskosten in rekening zijn gebracht, dan kan niet eerder tot kwijtschelding worden overgegaan dan nadat de kosten volledig zijn voldaan.
ARTIKEL 8. Uitgesloten van kwijtschelding
Bij de invordering van de overige belastingen wordt overeenkomstig de betreffende verordening, geen kwijtschelding verleend.
ARTIKEL 9. Automatische kwijtschelding
Indien de belastingschuldige voorafgaand aan het belastingjaar AOW, zonder aanvullend pensioen, of een Wet Werk en Bijstand (WWB) uitkering ontvangt, wordt automatische kwijtschelding verleend, zonder dat de belastingschuldige een kwijtscheldingsverzoek hoeft in te dienen.
ARTIKEL 10. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Het gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid, vastgesteld in de vergadering van 20 maart 2013, wordt bij inwerkingtreding van dit beleid ingetrokken met dien verstande dat deze van toepassing blijft voor gemeentelijke belastingen opgelegd voor 1-1-2013
-
2. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1-1-2013
-
3. Dit besluit kan worden aangehaald als Gemeentelijk kwijtscheldingsbesluit 2010.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl