Mandaatbesluit Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden

Geldend van 12-07-2018 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hardinxveld-Giessendam en de Burgemeester van de gemeente Hardinxveld-Giessendam, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op de Gemeentewet, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Algemene wet bestuursrecht en de Collectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) en op artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden;

overwegende,

dat met ingang van 1 april 2008 de dienstverlening op de middelenfuncties aan en binnen de gemeente wordt verzorgd door en vanuit het Servicecentrum Drechtsteden, als organisatieonderdeel van het openbaar lichaam Drechtsteden (GRD);

dat, om die dienstverlening goed, rechtmatig en efficiënt te laten verlopen, de in dit besluit neergelegde bevoegdheden zijn gemandateerd en volmacht en machtiging is verleend aan het Drechtstedenbestuur, met de mogelijkheid om daarvan ondermandaat te verlenen;

Dat mede door reorganisaties bij de GRD het mandaatbesluit geactualiseerd moet worden;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het navolgende

Besluit mandaat, volmacht en machtiging tot het uitoefenen van bevoegdheden van de deelnemers door het Servicecentrum Drechtsteden en Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam;

  • b.

    de burgemeester: de burgemeester van Hardinxveld-Giessendam als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • c.

    deelnemer: een gemeente die aangesloten is bij de Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden en het openbaar lichaam Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid;

  • d.

    de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

  • e.

    de raad: de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam;

  • f.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen.

  • g.

    ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om door het bestuursorgaan genomen besluiten namens hem te ondertekenen en bekend te maken.

  • h.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • i.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 2 Mandaat

  • 1.

    Aan het Drechtstedenbestuur wordt mandaat verleend ten aanzien van de in de bijlagen genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Het Drechtstedenbestuur is bevoegd om van de bevoegdheden die bij dit besluit aan hem zijn toegekend, ondermandaat te verlenen.

  • 3.

    Ondermandaat wordt verleend tot een leidinggevend niveau niet lager dan dat van het laagste leidinggevend niveau, behalve bij Treasury. Daar worden bevoegdheden tot aan de Treasurer ondergemandateerd. Plaatsvervangend leidinggevenden oefenen de bevoegdheden uit van de leidinggevende die zij bij diens afwezigheid vervangen.

  • 4.

    Een ondermandaat besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan de betreffende deelnemer gezonden.

Artikel 3 Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1.

    Aan het college en de burgemeester blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:

    • a.

      de Raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

    • g.

      enig bestuursorgaan van een provincie voor zover geen sprake is van een aanvraag voor een subsidie, vergunning, ontheffing of vrijstelling ten behoeve van het openbaar lichaam of een deelnemer ervan;

    • h.

      enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap;

    • i.

      de Nationale Ombudsman.

  • 2.

    Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing:

    • a.

      indien het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester zijn gesteld;

    • b.

      indien de verantwoordelijke portefeuillehouder namens het college beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan en indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties;

    • c.

      indien de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;

    • d.

      indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen.

Artikel 4 Voorwaarden

Het college respectievelijk de burgemeester kan voorwaarden stellen met betrekking tot de verlening van het (onder)mandaat.

Artikel 5 Ondertekening

  • 1.

    Dit besluit heeft betrekking op de volgende besluiten en documenten:

    • a.

      Publiekrechtelijke besluiten en documenten waarin deze worden vastgelegd;

    • b.

      Privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen en documenten waarin deze worden vastgelegd;

    • c.

      Officiële standpunten van of namens het gemeentebestuur en documenten waarin deze worden vastgelegd.

  • 2.

    Documenten, bedoeld in het eerste lid, worden opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van de betreffende deelnemer en worden als volgt ondertekend:

    “Het college van <naam gemeente>”, respectievelijk “Het dagelijks bestuur van de Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid”,

    namens deze,

    <functienaam ondertekenaar>,

    <naam ondertekenaar>”

  • 3.

    Documenten, anders dan in het eerste lid bedoeld, zoals stukken ter voorbereiding van vergaderingen e.d., kunnen desgewenst door medewerkers worden ondertekend.

  • 4.

    Ingeval van ondertekeningsmandaat, worden de documenten opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van betreffende deelnemer en als volgt ondertekend:

    “Overeenkomstig het door <naam bestuursorgaan, naam deelnemer en datum besluit> genomen besluit”,

    <functienaam ondertekenaar>

    <naam ondertekenaar>

Artikel 6 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    Volmacht;

  • b.

    Machtiging.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2018.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit SCD/GBD".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 29 mei 2018.

Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam, De burgemeester

de secretaris, de burgemeester,

drs. Robert ’t Hoen MPM D.A. Heijkoop D.A. Heijkoop

Bijlage 1 Bevoegdheden van algemene aard

Bevoegdheid

Voorwaarden

Aangaan en opzeggen van contracten, voor zover het aangelegenheden betreft waartoe de deelnemer expliciet budget beschikbaar heeft gesteld, of waartoe de deelnemer opdracht heeft gegeven

Dit mandaat geldt niet ter uitbreiding of beperking van de specifieke mandaten als genoemd in bijlage 2 tot en met 9.

Bijlage 2 Bevoegdheden op het gebied van juridische zaken

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het voeren van de correspondentie en het verrichten van alle (rechts)handelingen in het kader van bezwaarprocedures, met uitzondering van het nemen van de beslissing op bezwaar.

Het bekendmaken van besluiten op bezwaar

Voor Dordrecht, Papendrecht en Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid

Het in behandeling nemen, behandelen en nemen van besluiten over aansprakelijkstellingen door derden

Erkenning van aansprakelijkheid na overleg vooraf met de betreffende deelnemer

Het aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schades aan gemeentelijke eigendommen

Het voeren van de correspondentie en het verrichten van (rechts)handelingen in het kader van de coördinatie van de nazorg van schade bij calamiteiten

Het voeren van schriftelijk en mondeling verweer, het verschaffen van nadere inlichtingen en het vertegenwoordigen van de burgemeester, het college en de gemeenteraad en het Dagelijks Bestuur van het openbaar lichaam Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid ter rechtszitting in verband met de ingediende bezwaarschriften, zienswijzen en bedenkingen, ingesteld (hoger) beroep en/of verzoeken om voorlopige voorziening en verzetprocedures bij de gemeentelijke commissie bezwaarschriften, de gerechten, het college van Gedeputeerde Staten, de CRvB en de (voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Het inschakelen van juridische bijstand ten behoeve van rechtsgedingen.

na overleg met de deelnemer

Het benoemen van de Functionaris Gegevensbescherming

Het melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens

Voor Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht: na overleg

Het afdoen van verzoeken om informatie of inzage op grond van de Wet openbaarheid van bestuur en van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Het bekendmaken van besluiten en andere daarvoor in aanmerking komende mededelingen in het elektronisch Gemeenteblad, respectievelijk in de Staatscourant respectievelijk in het elektronisch GR-blad.

Bijlage 3 Bevoegdheden op het gebied van documentaire informatievoorziening

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het verzenden van bevestigingen van ontvangst van aanvragen en stukken, gericht aan de deelnemers

Het uitvoeren van de bevoegdheden die voortvloeien uit de Archiefwet, voor zover het de taken van het team Documentaire Informatievoorziening betreft

Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht

Het doorgeven van deze mutaties aan de Landelijke Voorziening, een en ander ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht en Papendrecht, Zwijndrecht

Het behandelen van herstelverzoeken en doorvoeren van correcties in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht

Het voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, en Papendrecht en Zwijndrecht

Het op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften van opgenomen beperkingenbesluiten, een afschrift of uittreksel van de in de registratie opgenomen gegevens in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, en Papendrecht en Zwijndrecht

Het op verzoek afgeven van een schriftelijke verklaring dat er blijkens de gemeentelijke beperkingenregistratie op een aangegeven onroerende zaak geen beperking van kracht is in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

Alleen voor Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, en Papendrecht en Zwijndrecht

Bijlage 4 Bevoegdheden op personeelsgebied

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het uitvoeren van het wervings- en selectiebeleid, waaronder het voeren van sollicitatieprocedures en het ondertekenen van de relevante correspondentie zoals ontvangstbevestiging, uitnodiging etc.

Ondertekeningsmandaat

Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de deelnemers, op grond van de desbetreffende rechtspositieregeling (CAR-UWO) en eigen lokale regelingen,

Ondertekeningsmandaat

en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen

Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de deelnemers, op grond van regelingen betreffende de arbeidsvoorwaarden, waaronder de Attentieregeling, de Bezoldigingsregeling, de Garantieregeling gratificatie ambtsjubileum, de Klokkenluidersregeling en de Werktijdenregeling.

Ondertekeningsmandaat

en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen

Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de deelnemers, in het kader van de functiebeschrijving en functiewaardering

Ondertekeningsmandaat

en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen

Het verstrekken van informatie aan UWV/ABP/Loyalis/IZA/Arbo Unie en/of overige uitvoeringsinstanties in het kader van sociale zekerheidswetgeving, de bovenwettelijke WW en suppletieregelingen.

Het uitvoeren van (gelegd) loonbeslag

Het afgeven van werkgeversverklaringen

Het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van de salaris- en personeelsadministratie

Bijlage 5 Bevoegdheden op financieel gebied

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het verlenen van uitstel van betalingen en het in dat verband treffen van betalingsregelingen

Het versturen van aanslagen en facturen en het treffen van betalings- en invorderingsmaatregelen van o.a. grafrechten, brandweerrechten, leges, huren, (erf)pachten, marktgelden, verbeurde dwangsommen en vorderingen uit hoofde van privaatrechtelijke verbintenissen.

Het bij de rechtbank aanhangig maken van een vordering kleiner dan € 25.000

Bij Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht na overleg vooraf

Het ondertekenen van de verklaring derdenbeslag, wanneer derdenbeslag onder de deelnemer is gelegd

Het doen van aangifte BTW voor het totaal van de deelnemers en aangiften van het BTW-compensatiefonds en het indienen van suppleties en bezwaarschriften omzetbelasting en BTW compensatiefonds.

Het doen van verklaring van de vorderingen en zaken die door beslag zijn getroffen.

Het verrichten van betalingen en spoedbetalingen t.b.v. door of namens de deelnemer aangegane verplichtingen

Het doen van aangifte van Informatie Voor Derden (IV3), EMU-saldo en van andere aangiftes waartoe een deelnemer als werkgever of als rechtspersoon is gehouden

Bijlage 6 Bevoegdheden op communicatiegebied

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het plaatsen van gemeentenieuws in het elektronisch gemeenteblad, in de Staatscourant en in het daartoe bestemde huis-aan-huisblad

Na accordering van redactie door deelnemer

Het verzorgen van publicaties

Na accordering van redactie door deelnemer

Bijlage 7 Bevoegdheden op het gebied van inkoop en aanbesteding

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het verrichten van rechts- en feitelijke handelingen in het kader van aanbestedingsprocedures voor werken, leveringen en diensten, niet zijnde het gunningsbesluit en het besluit tot het aangaan van een overeenkomst

Bijlage 8 Bevoegdheden op het gebied van Treasury

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het voeren van onderhandelingen inzake bancaire dienstverlening met dien verstande dat geen mandaat wordt verleend voor het aangaan van een overeenkomst met een nieuwe bank

Verantwoording achteraf aan gemeente

Het aangaan van overeenkomsten

Na voorafgaande toestemming gemeente. Voor Papendrecht geldt dat de overeenkomst moet worden getekend door de burgemeester

Het openen en sluiten van bankrekeningen

Verantwoording achteraf aan gemeente

Het verrichten van overboekingen ten behoeve van saldoregulatie

Het opnemen of uitzetten van middelen met een looptijd van minder dan 1 jaar

Verantwoording achteraf aan gemeente

Het aangaan van rente-instrumenten

Na voorafgaande toestemming gemeente

Het opnemen van middelen met een looptijd van 1 jaar of langer alsmede het voeren van onderhandelingen daarover

Na voorafgaande toestemming gemeente

Het uitzetten van middelen met een looptijd van 1 jaar of langer bij 's Rijks Schatkist of uit hoofde van treasury met een maximum van € 2 miljoen bij één tegenpartij alsmede het voeren van onderhandelingen daarover

Na voorafgaande toestemming gemeente

Het beheer van de portefeuille van opgenomen en uitgezette langlopende middelen

Bijlage 9 Bevoegdheden op het gebied van facilitaire dienstverlening

Bevoegdheid

Voorwaarden

Het plaatsen van opdrachten en bestellingen bij leveranciers ter uitvoering van contracten die door de klantorganisatie zijn aangegaan, voor zover de klant daartoe opdracht heeft gegeven

Het nemen van besluiten ten aanzien van het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de deelnemer, voor de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur en met uitzondering van schoolgebouwen