Regeling vervallen per 01-01-2023

Verordening commissie bezwaarschriften 2018

Geldend van 01-11-2018 t/m 31-12-2022

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften 2018

De raad van de gemeente Hardinxveld-Giessendam;

gezien het voorstel van het college van 19 juni 2018, nr. 2018_GHG_B&W_00182;

gelet op de relevante bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

b e s l u i t

vast te stellen de volgende

Verordening commissie bezwaarschriften 2018

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: de adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    het Juridisch Kenniscentrum: de afdeling van het Servicecentrum Drechtsteden, waar het secretariaat van de commissies van de deelnemende gemeenten is ondergebracht;

  • e.

    de gemeente: de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

  • f.

    ambtelijk horen: het horen door een ambtenaar namens het bestuursorgaan zoals bedoeld in artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 behandeling

  • 1.

    Er is een commissie ter advisering van de raad, het college en de burgemeester inzake beslissingen op bezwaar.

  • 2.

    De commissie is bevoegd te adviseren ten aanzien van bezwaarschriften tegen:

    • a.

      besluiten van de raad;

    • b.

      besluiten die tot de gemeente zijn gericht;

    • c.

      besluiten die zijn genomen op een aanvraag van een derde waarbij de aanvraag een zwaarwegend gemeentelijk belang dient;

    • d.

      besluiten die zijn gericht tot instellingen, bedrijven of organisaties of het bestuur waarvan het gemeentebestuur een overwegende invloed heeft of waarin de gemeente een bestuurlijk belang heeft;

    • e.

      overige besluiten, voor zover behandeling door de commissie door het verwerend orgaan noodzakelijk wordt geacht.

  • 3.

    De bezwaarschriften die niet behoren tot de bevoegdheid van de commissie worden ambtelijk gehoord door het Juridisch Kenniscentrum.

  • 4.

    De commissie noch het Juridisch Kenniscentrum zijn bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken, besluiten inzake de rechtspositie van medewerkers in dienst van de gemeente en besluiten inzake sociale zekerheid, wet maatschappelijke ondersteuning en op grond van de jeugdwet.

  • 5.

    Op het ambtelijk horen is het bepaalde over de behandeling door de commissie in de artikelen 7, 9, 11, 13 en 15 van overeenkomstige toepassing, waarbij geldt dat daar vermelde bevoegdheden dan bevoegdheden zijn van het Juridisch kenniscentrum.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen lid zijn van het bestuursorgaan of werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid daarvan.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door de teamleider van het Juridisch Kenniscentrum aangewezen medewerker.

  • 2.

    De teamleider van het Juridisch Kenniscentrum wijst tevens de plaatsvervanger(s) van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De raad benoemt voor een periode van vier jaar de voorzitter en de leden van de commissie. Zij kunnen maximaal eenmaal voor een periode van vier jaar worden herbenoemd.

  • 2.

    De voorzitter en de leden kunnen om dringende redenen door het college worden geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze Verordening uitgeoefend door de secretaris.

  • a.

    2:1, tweede lid,

  • b.

    6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld,

  • c.

    6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie,

  • d.

    7:4, tweede lid,

  • e.

    7:6, vierde lid.

Artikel 8 Bemiddeling

De secretaris onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt alvorens de zaak door de commissie in behandeling wordt genomen en verricht daartoe de nodige handelingen.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De secretaris is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd om namens de voorzitter rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De secretaris bepaalt namens de voorzitter plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het in het tweede lid genoemde artikel besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De secretaris nodigt namens de voorzitter de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na verzending van de uitnodiging kunnen belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van het verzoek aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De secretaris is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist, dat de voorzitter, dan wel zijn plaatsvervanger, en minimaal één lid aanwezig is.

Artikel 13 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien een van de gevallen zich voordoet in de zin van artikel 8:62, sub a, c en d van de wet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag, als bedoeld in de artikel 7:7 van de wet, vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte en zakelijke vermelding in van over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de commissie uit eigen beweging dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 3.

    Het advies omvat een gemotiveerd voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt, als bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van twaalf weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

Artikel 19 Vergoeding

De raad stelt de vergoeding van de voorzitter en de overige leden van de commissie vast.

Artikel 20 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 21 Overgangsregeling

Op de behandeling van de bezwaarschriften die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening en die op dat moment nog in behandeling zijn, is de Verordening commissie bezwaarschriften, vastgesteld op 1 januari 2011 van toepassing.

Artikel 22 Intrekking oude regeling

De “Verordening commissie bezwaarschriften”, vastgesteld op 1 januari 2011, wordt ingetrokken met op 1 november 2018 met uitzondering voor de bezwaren waarop artikel 21 van toepassing is.

Artikel 23 Inwerkingtreding

Deze Verordening treedt in werking op 1 november 2018.

Artikel 24 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening commissie bezwaarschriften 2018".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hardinxveld-Giessendam d.d. 20 september 2018.

de griffier, de voorzitter,

mevr. A. van der Ploeg dhr. D.A. Heijkoop

Ondertekening