Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntenparticipatie 2010

Geldend van 01-07-2010 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie 2010

DE RAAD DER GEMEENTE HAREN,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 mei 2010, nr. 6950;

gelet op artikel 147, eerste lid en artikel 150, eerste lid Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 IOAW, artikel 42 IOAZ en artikel 12, eerste lid en onderdeel d van de Wet investeren in jongeren;

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken, bij verordening te regelen;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening Cliëntenparticipatie 2010

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1 Begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en de Algemene wet bestuursrecht (AWB).

  • 2 In deze verordening wordt verstaan onder:

    a. 

    de wet

    :  

    de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de wet tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Wet investeren in jongeren (WIJ);

    b.

    belanghebbenden

    :

    ingezetenen van de gemeente die bijstand op grond van de WWB ontvangen, die een werkleeraanbod al dan niet gecombineerd met een inkomensvoorziening op grond van de WIJ ontvangen, die een uitkering op grond van de IOAW en IOAZ ontvangen, nuggers en Anw-gerechtigden die door het college worden ondersteund bij hun arbeidsinschakeling;

    c.

    cliëntenraad

    :

    de cliëntenraad Wet werk en bijstand c.a. van de gemeente Haren;

    d.

    de afdeling

    :

    team Sociale Zaken & Wet Maatschappelijke Ondersteuning, als onderdeel van Ruimtelijke & Maatschappelijke Zaken;

    e.

    de coördinator

    :

    coördinator team Sociale Zaken & Wet Maatschappelijke Ondersteuning;

    f.

    het college

    :

    coördinator team Sociale Zaken & Wet Maatschappelijke Ondersteuning;

     

Paragraaf 2 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

Artikel 2 Samenstelling cliёntenraad

  • a.

    In de cliёntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van of actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener als gebruiker zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten die door de dienst worden uitgevoerd;

  • b.

    Het minimale aantal leden van de cliёntenraad is 4 en het maximale aantal is 10;

  • c.

    Leden van de cliёntenraad worden voorgedragen uit de bestaande belangengroepen in Haren of zijn individuele cliënten van de dienst. Nieuwe leden van de cliёntenraad worden door burgemeester en wethouders benoemd op voordracht van de cliёntenraad;

  • d.

    De belangengroepen als bedoeld in het derde lid moeten voldoen aan de volgende voorwaarden: het moeten belangenorganisaties zijn binnen de werkingssfeer van de dienst, er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden, zij moeten hun werkterrein mede hebben in de gemeente Haren, de leden moeten betrokken zijn bij het sociaal beleid van de gemeente Haren;

  • e.

    De leden moeten aan de volgende voorwaarden voldoen: zij moeten cliënt zijn van de dienst of en voor zover mogelijk een afspiegeling zijn van de verschillende doelgroepen;

  • f.

    De voorzitter van de cliёntenraad: heeft affiniteit en kennis van het vakgebied sociale zaken of is bereid deze te verwerven, beschikt over beleidsmatig en zakelijk inzicht, het lidmaatschap van de cliёntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van burgemeester en wethouder, is woonachtig in de gemeente Haren;

  • g.

    De cliёntenraad kan de gemeente verzoeken om een ambtelijk secretaris voor ondersteunende en uitvoerende taken. Deze maakt geen deel uit van de cliёntenraad.

Artikel 3 Benoeming en zittingsduur leden cliёntenraad en voorzitter

  • a.

    Nieuwe of vervangende leden van de cliёntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de cliёntenraad. De leden uit belangenorganisaties worden voorgedragen door de organisaties. Bij vacatures voor individuele leden van de cliёntenraad vindt een open sollicitatieprocedure plaats.

  • b.

    De voorzitter van de cliёntenraad wordt op voordracht van de cliёntenraad benoemd door het college.

  • c.

    De cliëntenraad kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • d.

    De zittingsduur van de leden is vier jaar.

  • e.

    De leden treden gelijktijdig af, doch zijn tweemaal terstond hernoembaar. De zittingsduur is maximaal 12 jaar. Zij blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • f.

    Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, dan houdt hij binnen drie maanden op lid van de cliёntenraad te zijn.

  • g.

    De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt bij voorkeur binnen drie maanden na het ontstaan van de vacature.

  • h.

    Het college kan op verzoek van de cliёntenraad en onder opgaaf van gemotiveerde redenen een lid van de cliёntenraad schorsen c.q. zijn lidmaatschap intrekken.

Paragraaf 3 Taken en bevoegdheden

Artikel 4 Taken en bevoegdheden cliёntenraad

  • a.

    Binnen de gemeente Haren is een cliёntenraad.

  • b.

    Met de instelling van een cliёntenraad wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de wet.

  • c.

    De cliёntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college, de coördinator en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijkswetgeving wordt uitgevoerd.

  • d.

    De cliёntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin kan worden geadviseerd inzake het personeels -en organisatiebeleid.

Artikel 5 Taken voorzitter en secretaris

  • a.

    a. Tot de taak van de voorzitter behoort:• het vaststellen van de agenda;• het bepalen van de dag en het uur van de vergadering;• het leiden van de vergadering;• het handhaven van de orde;• het schorsen van de vergadering;• het peilen van meningen en het meedelen van uitslagen van stemmingen;• het vertegenwoordigen van de cliёntenraad naar buiten.

  • b.

    Tot de taak van de secretaris behoort:• het mede opstellen van de agenda;• het bijwonen van alle vergaderingen en zorgdragen voor de besluitenlijst;• het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;• het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;• het mede bewaken van het beschikbaar gestelde budget;• in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van de cliёntenraad, opdat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren.

Paragraaf 4 Processen vergaderingen

Artikel 6 Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

  • a.

    De cliёntenraad vergadert minimaal twee keer per jaar of zoveel meer als waartoe zij besluit. Hiervan is minimaal één overlegvergadering met de wethouder sociale zaken.

  • b.

    De vergaderingen zijn als regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • c.

    De gemeente stelt voor de vergaderingen van de cliёntenraad faciliteiten beschikbaar zoals:• financiën; het college stelt een budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de cliёntenraad. Dit budget wordt toegekend in de vorm van een subsidie. De cliёntenraad dient jaarlijks voor 1 oktober een onderbouwde subsidieaanvraag in bij het college voor het daaropvolgend subsidiejaar. Jaarlijks dient voor 1 april van het daaropvolgend jaar een financiële verantwoording te worden overlegd aan het college;• het college stelt daarnaast faciliteiten beschikbaar voor overige werkzaamheden (zoals bijvoorbeeld kopiëren en postverzending);• ruimte op de gemeentepagina (aankondigingen openbare vergaderingen) en in de plaatselijke media.

Artikel 7 Agendering

  • a.

    De agenda wordt tenminste twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • b.

    Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliёntenraad te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden.

  • c.

    Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • d.

    De cliёntenraad kan in overleg met de coördinator, één of meerdere ambtenaren van de afdeling en/of derden uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 8 Besluitvorming

  • a.

    De cliёntenraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • b.

    Alleen de leden van de cliёntenraad hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door zijn plaatsvervanger dan heeft deze laatste stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • c.

    Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen van de op de presentielijst aanwezige leden.

  • d.

    Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in onderdeel e van dit artikel . Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen dat is uitgebracht meer bedraagt dan 50% van het totaal.

  • e.

    Bij staking van de stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter bepaald tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen behoudens het in onderdeel h van dit artikel gestelde.

  • f.

    Stemming over zaken geschiedt door handopsteken.

  • g.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten. Leidt een herstemming, ten gevolge van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen niet tot een beslissing, dan wordt beslist door loting.

  • h.

    Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de cliёntenraad toegevoegd worden aan de besluitenlijst, het voorstel of advies aan het college van burgemeester en wethouders.

Paragraaf 5 Overige bepalingen en slotbepalingen

Artikel 9 Overige bepalingen

  • a.

    De leden van de cliёntenraad, deskundigen en/of derden, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen zover dit door het college van burgemeester en wethouders of gemandateerden kenbaar is gemaakt.

  • b.

    Het voornemen tot geheimhouding wordt van te voren bekend gemaakt. De duur en inhoud van de geheimhoudingsplicht worden vooraf zijn aangegeven. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de cliёntenraad.

  • c.

    Tot de kosten van de cliёntenraad worden gerekend: het inhuren van derden, kosten voor vorming en scholing van de leden en organisatiekosten.

  • d.

    De cliёntenraad brengt jaarlijks aan het college verslag uit over het functioneren van de cliёntenraad.

  • e.

    De voorzitter en secretaris tekenen de stukken, die van de cliёntenraad uitgaan.

Artikel 10 Slotbepalingen

Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.

  • 2 De Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand wordt ingetrokken per 1 juli 2010.

Artikel 12 Naamgeving

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2010.
De raad voornoemd,
 
P.A. Lambeck MSc,
griffier
mr. M. Boumans MPM,
voorzitter
 

Toelichting 1 (bestuurlijke context)

Artikel 47 van de WWB, artikel 42 IOAW, artikel 42 IOAZ en artikel 12, eerste lid en onderdeel d van de Wet investeren in jongeren geven aan dat de gemeenteraad bij verordening de regels dient vast te stellen over de wijze waarop in de gemeente cliëntenparticipatie wordt vormgegeven, zoals:

• het voeren van periodiek overleg met cliënten of hun vertegenwoordigers;

• cliënten of hun vertegenwoordigers hebben de mogelijkheid om agendapunten aan te reiken;

• cliënten of hun vertegenwoordigers moeten worden voorzien van de informatie die nodig is om adequaat aan het overleg te kunnen deelnemen. In de voorliggende verordening komen al deze punten aan bod.