Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen (Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Heemskerk 2021)

Geldend van 10-04-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen (Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Heemskerk 2021)

Geregistreerd onder nummer BIVO/2020/30557

Wettelijke grondslag:

  • -

    Artikel 3.8 van de Wet Basisregistratie personen;

  • -

    Artikel 3.9 van de Wet Basisregistratie personen;

  • -

    Artikel 2 van de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    De Wet BRP: De Wet Basisregistratie Personen

  • -

    De AVG: De Algemene Verordening Gegevensbescherming

  • -

    De UAVG: De Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming

Artikel 2 Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een orgaan van de gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover dit is bepaald in artikel 1 van het reglement BRP 2021.

  • 2. De verstrekking van de gegevens kan de volgende wijzen van verstrekking betreffen:

    • a.

      Systematische verstrekkingen;

    • b.

      Incidentele verstrekkingen;

    • c.

      Spontane verstrekkingen;

    • d.

      Selectie verstrekkingen;

    • e.

      Ad-hoc verstrekkingen;

    • f.

      Rechtstreekse inzage.

Artikel 3 Verstrekking aan derden

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover dit is bepaald in artikel 1 van het reglement BRP 2021.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders wijst hiertoe de categorieën van derden aan:

    • a.

      Die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen en die hiervoor een voorafgaande schriftelijke toestemming nodig hebben van de ingeschrevenen over wie gegevens worden verstrekt, of:

    • b.

      Die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

  • 3. Bij het aanwijzen van derden, als bedoeld in lid 2 sub b, worden in beginsel slechts die werkzaamheden aangewezen:

    • a.

      Die samenhangen met een overheidstaak;

    • b.

      Strekken tot het in stand houden van een maatschappelijke voorziening voor burgers;

    • c.

      Anderszins, gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevens verstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.

  • 4. Het college van burgemeester en wethouders kan bij aanwijzing van de categorieën van derden bepalen welke gegevens maximaal worden verstrekt, met in achtneming van artikel 3.9 lid 4 van de Wet BRP en kan andere beperkende condities voor de verstrekking opleggen.

  • 5. Het college van burgemeester en wethouders kan tevens categorieën van derden of doelen aanwijzen, waarvan in afwijking van lid 2, in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen verstrekt zullen worden.

  • 6. Aan derden wordt niet verstrekt indien de ingeschrevene over wie gegevens wordt verstrekt, een verzoek om verstrekkingsbeperking heeft gedaan overeenkomstig met artikel 3.21 van de Wet BRP.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 5 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: 'Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen

Heemskerk 2021’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Heemskerk in zijn openbare vergadering van 25 maart 2021.

de raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

Toelichting bij de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie persoonsgegevens Heemskerk 2021

Algemeen

Deze verordening geeft uitvoering aan 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie personen (Wet BRP).

Deze verordening betreft een technische wijziging ten opzichte van de vorige ‘verordening basisregistratie personen gemeente Heemskerk 2014’. Aanleiding voor deze nieuwe verordening is de intrekking van de Wet Bescherming persoonsgegevens (Wbp), de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de daarop volgende technische wijzigingen van de Wet BRP.

Artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG) bepaalt dat de AVG niet van toepassing is op de basisregistratie personen, net zoals de Wbp dat ook bepaalde. De Wet BRP kent immers zijn eigen strenger regime voor de verwerking en verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP en de privacybescherming daarbij. Wel is de Wet BRP qua terminologie nu aangepast en gelijk getrokken met de AVG. Het verstrekkingsregime, dat we sinds 1994 in de Wet GBA en sinds 2014 in de Wet BRP kennen is ongewijzigd gebleven.

Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie, over de actuele en overleden gegevens van inwoners van de eigen gemeente aan:

  • a.

    Organen van de eigen gemeente (op grond van artikel 3.8 van de Wet BRP, zie artikel 2 van deze verordening) ook wel ‘binnengemeentelijke afnemers’ genoemd, en:

  • b.

    Derden (op grond van artikel 3.9 van de Wet BRP, zie artikel 3 van deze verordening die geen (semi-) overheidsorgaan zijn en ook geen ‘bijzondere derde’ die door de minister is aangewezen (zie ook bijlage 4 en 5 van het besluit BRP), ook wel ‘vrije derden genoemd’.

Het college stelt hiervoor (als beheerder van de BRP, zie artikel 1.4 BRP) nadere regels in de ‘Nadere Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie personen Heemskerk 2021’, die in de dagelijkse praktijk worden uitgevoerd door de medewerkers van het bureau Informatie en dienstverlening.

Artikelsgewijze toelichting

Hieronder vindt u per artikel een toelichting.

Artikel 1Begripsomschrijving

De begripsbepalingen uit de Wet BRP werken door in deze verordening. Daarmee wordt in deze verordening verstaan onder:

  • a.

    Wet: de Wet Basisregistratie personen, ingegaan op 6 januari 2014 (Wet BRP);

  • b.

    Basisregistratie: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet basisregistratie personen;

  • c.

    Derde: elke natuurlijke persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, nog met enig openbaar gezag is bekleed;

  • d.

    Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst inde basisregistratie is opgenomen;

  • e.

    Overheidsorgaan: een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • f.

    Persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid, van de Wet basisregistratie personen over één persoon in de basisregistratie.

Artikel 2Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

Met dit artikel wordt het college – als wettelijk beheerder van de BRP – de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisadministratie te verstrekken aan organen van de eigen gemeente. Het wordt aan het college overgelaten om te bepalen welke gegevens uit de basisadministratie, over welke personen en voor welke taken, de verschillende gemeentelijke organen verstrekt krijgen. Het college verstrekt de gegevens vervolgens zelf, al dan niet systematisch met dien verstande dat gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8 tweede lid, van de Wet BRP).

De verstrekking van op de volgende wijzen plaatsvinden:

  • a.

    Systematische verstrekkingen: verstrekkingen die aan de afnemer worden gedaan via een geautomatiseerde koppeling met de applicatie van de afnemer.

  • b.

    Incidentele verstrekkingen: het is ook mogelijk dat voor een specifiek, eenmalig doel informatie uit de BRP te ontvangen. Er is dan sprake van incidentele verstrekking van persoonsgegevens. Dat is bijvoorbeeld indien een afdeling incidenteel persoonsgegevens of een uittreksel uit de BRP nodig heeft voor zijn publiekrechtelijke taak.

  • c.

    Spontane verstrekkingen: deze door de actualiseringsprocedures gemelde actualiseringen worden verstrekt aan de hand van de in de BRP-applicatie aanwezige afnemersindicaties. Afnemers krijgen hierdoor bij iedere actualisering van een gegeven, waarop ze volgens hun autorisatie bij spontane gegevensverstrekking recht hebben, automatisch een melding.

  • d.

    Selectieverstrekkingen: de selecties worden uitgevoerd aan de hand van een selectiedatum. Aan de hand van de vastgelegde voorwaarde-regel worde de persoonslijsten geselecteerd waarvan aan de betreffende afnemer gegevens verstrekt zullen worden. Welke gegevens van de geselecteerde persoonslijsten worden verstrekt, is ook in de voorwaarderegel vastgelegd.

  • e.

    Ad-hoc verstrekkingen: een afnemer verzoekt om gegevens door het opgeven van een identificatie en geeft hierbij de rubrieknummers van de gewenste gegevens. Hierbij geldt dat, zowel voor de gegevens waarmee wordt geïdentificeerd als voor de gevraagde gegevens, er uitsluitend gebruik gemaakt mag worden van gegevens waarvoor de afnemer geautoriseerd is bij ad-hoc gegevensverstrekking.

  • f.

    Rechtstreekse inzage: een medewerker van een afdeling of bureau wordt geautoriseerd om zelf de persoonslijsten in de BRP te raadplegen in de BRP-applicatie. De BRP-applicatie logt deze inzage momenten en geraadpleegde gegevens voor latere controles.

Artikel 3verstrekkingen aan derden

Dit artikel maakt het mogelijk dat op verzoek van een derde aan hem door het college gegevens worden verstrekt over inwoners van de gemeente. De verstrekking kan echter uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen, namelijk:

  • a.

    Als de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt (artikel 3.9, eerste lid, aanhef onder a van de Wet BRP); of:

  • b.

    Het een verzoek betreft ten behoeve van door een derde verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente (artikel 3.9, eerste lid, aanhef onder b, en tweede lid van de Wet BRP).

De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt en de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie, worden door het college aangewezen. Op grond van lid twee tot en met lid vier wijst het college in haar nadere regeling deze beide groepen derde aan en bepaalt welke gegevens zij voor welke doelen verstrekt mogen krijgen.

Op grond van lid vijf van dit artikel kan het college algemene gevallen bepalen, waarin in geen geval gegevens worden verstrekt. Dit zijn vaak situaties waarin de privacy van de inwoners onnodig geschonden zou worden of het belang van de verzoeker niet opweegt tegen het algemeen privacy belang van de inwoners.

Lid zes van dit artikel bepaalt dat er in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt worden, als op de persoonslijst een aantekening omtrent een beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoelt in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Dat wil zeggen: De burger heeft om geheimhouding verzocht bij het bureau Informatie en dienstverlening.

Daarnaast bepaalt artikel 3.9 Wet BRP zelf dat verstrekking alleen plaatsvindt, voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

Artikel 4Inwerkingtreding

Spreekt voor zich.

Artikel 5 Citeertitel

Spreekt voor zich.