Regeling vervallen per 30-01-2014

Regeling briefadres gemeente Heemstede 2013

Geldend van 27-06-2013 t/m 29-01-2014

Intitulé

Regeling briefadres gemeente Heemstede 2013

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemstede,

gelet op de artikelen 1, 49, 65, 66, 67, 70, 72 en 77 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 58 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de artikelen 32, 33 en 34 van de Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht en op de circulaire briefadres (BPR2012/0000306843) van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 1 juni 2012;

overwegende dat het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan;

besluit vast te stellen:

Regeling briefadres gemeente Heemstede 2013 .

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    briefadres: adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken;

  • b.

    briefadresgever: de ingezetene in de basisadministratie of rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden;

  • c.

    briefadreshouder: de ingezetene in de basisadministratie die een briefadres houdt

  • d.

    gezinshuishouden:

    • 1

      twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd

      partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

    • 2

      twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

    • 3

      een alleenstaande ouder met kind(eren);

  • e.

    wet: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 2 Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • a.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • 1

      dak- of thuisloosheid;

    • 2

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • 3

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • 4

      kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derdenvan de tijd;

    • 5

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat dethuishaven in Nederland heeft;

  • b.

    verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • c.

    verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 67 derde en vierde lid van de wet.

Artikel 3 voorwaarden

  • 1. De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2. De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 3. Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan van de aangever;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van degene bij wie het briefadres wordt gehouden;

    • d.

      een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres, als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, eerste lid.

  • 4. De briefadresgever die als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ingeschreven staat, kan toestemming geven aan maximaal:

    • a.

      twee gezinshuishoudens of;

    • b.

      twee alleenstaanden of;

    • c.

      één gezinshuishouden en één alleenstaande.

Artikel 4 Onvolledige aangifte

  • 1. De aangifte is volledig indien alle benodigde stukken, zoals bedoeld in artikel 3, derde lid, zijn ingeleverd.

  • 2. Als één of meer stukken ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3. Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan de termijn eenmalig met veertien dagen verlnegd worden.

  • 4. Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte, aangevuld wordt of om uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

  • a.

    de aangever een woonadres heeft;

  • b.

    de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven buiten Nederland heeft, en

    langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

  • c.

    de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer

    dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • d.

    er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • e.

    het briefadres een adres betreft waarop reeds aan twee alleenstaanden, twee gezinshuishoudens of één gezinshuishouden en één alleenstaande een briefadres is verleend;

  • f.

    het briefadres geen bestaand adres betreft;

  • g.

    het briefadres een postbus is.

Artikel 6 Termijn briefadres

  • 1. In de situatie als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder a, sub 2o mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal drie maanden.

  • 2. In de situatie als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder a, sub 4o en 5o mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland zal verblijven.

  • 3. Als de aangever voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen woonadres heeft gekozen, wordt door de aangever een verzoek ingediend om het briefadres te verlengen.

  • 4. In de situatie als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder a, sub 2o kan de termijn voor een briefadres eenmalig met maximaal drie maanden verlengd worden.

  • 5. De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 en 5.

  • 6. Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het vijfde lid, is diegene waarop het briefadres betrekking heeft gehouden om binnen vijf dagen na de wijziging van zijn adres hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Heemstede 2013.

Ondertekening

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 11 juni 2013.

Vragenlijst briefadres (bijlage behorende bij Toelichting artikel 3, lid 2 en 3)

Vragenlijst briefadres

Toelichting behorende bij Regeling briefadres gemeente Heemstede 2013

Toelichting