Regeling vervallen per 01-03-2017

Reglement burgerlijke stand

Geldend van 11-02-2010 t/m 28-02-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2002

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

a.

de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555));

b.

het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

c.

ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

d.

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

e.

gemeentehuis: alle huizen welke bij (raads)besluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Heemstede, werkzaam bij de afdeling Burgerzaken.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Heemstede, voor het structureel voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

    • b.

      personen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie, mits deze reeds elders zijn benoemd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3. Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode van ten hoogste vier jaren benoemd.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 kan een lid van het college van burgemeester en wethouders of een ambtenaar in dienst van de gemeente Heemstede, niet werkzaam bij de afdeling Burgerzaken, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd voor maximaal de duur van de betrekking.

Artikel 4. Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5. Bezoldiging

  • 1. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 2. De vergoeding is gelijk aan drie maal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 9, bijlage II a van de CAR/UWO.

    • a.

      Deze vergoeding wordt opgehoogd met:

      • -

        het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid, van de CAR/UWO;

      • -

        het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de CAR/UWO en:

      • -

        een extra vergoeding in verband met afkoop vakantiedagen ter hoogte van 8,6 % van het totaal van de vergoedingen op basis van de hiervoor genoemde percentages.

  • 3. Indien de voltrekking plaats vindt op een zaterdag dan bedraagt de vergoeding 1 ½ maal het onder 2 genoemde bedrag.

  • 4. Indien de voltrekking plaats vindt tussen 00.00 uur en 08.00 uur dan bedraagt de vergoeding 2 ½ maal het onder lid 2 genoemde bedrag.

  • 5. Indien de voltrekking plaats vindt op een zondag, een algemene feestdag of daarmee gelijk gestelde dag, dan bedraagt de vergoeding 4 maal het onder lid 2 genoemde bedrag.

  • 6. De bode ontvangt een bezoldiging van € 40,00 per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap, tenzij de voltrekking plaatsvindt gedurende de tijden als genoemd in artikel 7, lid 1 onder a en b (m.u.v. de zaterdag).

  • 7. Indien de voltrekking plaats vindt tussen 00.00 uur en 08.00 uur dan bedraagt de vergoeding 2 ½ maal het onder lid 6 genoemde bedrag.

  • 8. Indien de voltrekking plaats vindt op een zondag, een algemene feestdag of daarmee gelijk gestelde dag, dan bedraagt de vergoeding het onder lid 5 genoemde bedrag.

  • 9. De onder lid 2 en 6 genoemde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de loonontwikkelingen van gemeentepersoneel.

Artikel 6. Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 7. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      Voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van het partnerschap op maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 16.30 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur;

    • b.

      Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met donderdag van 8.30 uur tot 15.00 uur en op vrijdag van 8.30 uur tot 13.00 uur.

    • c.

      Voor het voltrekken van kosteloze huwelijken en partnerschapregistraties op woensdag tussen 8.30 uur en 09.15 uur.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en op andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont, dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2. Het treedt in werking op 1 september 2002.

Ondertekening

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 6 augustus 2002.