Regeling vervallen per 01-01-2016

Uitvoeringsprogramma "integrale handhaving" gemeente Heemstede 2015

Geldend van 10-02-2015 t/m 31-12-2015

Intitulé

Uitvoeringsprogramma "integrale handhaving" gemeente Heemstede 2015

1 ALGEMEEN

1.1 Inleiding

Voor u ligt het vierde uitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gebaseerd op de 17 april 2012 vastgestelde beleidsnota “integrale handhaving” gemeente Heemstede. De beleidsnota geeft de kaders weer van het toezicht en de handhaving in de gemeente Heemstede en in dit uitvoeringsprogramma wordt weergegeven wat op het gebied van toezicht en handhaving wordt uitgevoerd. Het opstellen van een uitvoeringsprogramma vloeit voort uit de kwaliteitseisen voor handhaving, zoals deze in het Besluit omgevingsrecht (Bor) zijn gesteld.

Dit uitvoeringsprogramma is tevens een aanzet om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie. Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.

Het college heeft daarom twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door monitoren en evalueren.

Zoals in de beleidsnota is aangegeven zal het optimaliseren en verder ontwikkelen van de integrale handhaving zich toespitsen op het “controleren voor elkaar op basis van checklisten”, “controleren met elkaar door middel van een handhavingteam” en het “signaleren voor elkaar op basis van oog- en oorfunctie”.

Hiervoor zijn werkafspraken worden gemaakt met de desbetreffende afdelingen.

Door monitoring en evaluatie wordt aangegeven in hoeverre de voorgenomen werkzaamheden zijn bereikt. De uitkomst van deze evaluatie dient als input voor het ‘Handhavinguitvoeringsprogramma 2016’.

1.2 Uitgangspunten

Het uitvoeringsprogramma behandelt de toezicht- en handhavingstaken

(omschrijving + geraamde uren) op het gebied van:

  • ·

    Bouwen;

  • ·

    Ruimtelijke Ordening;

  • ·

    Milieu;

  • ·

    APV en bijzondere wetten (handhaving openbare ruimte).

Voor het berekenen van de beschikbare capaciteit is uitgegaan van het gegeven dat per fte op jaarbasis 1350 uur beschikbaar is voor de werkzaamheden die direct zijn gerelateerd aan het houden van toezicht. Voor de medewerkers van bureau handhaving (BOA’s) geldt dat op jaarbasis 1480 uur beschikbaar is.

1.3 Wijzigingen t.o.v. uitvoeringsprogramma 2014

In het uitvoeringsprogramma 2015 zijn geen beleidsmatige wijzigingen opgenomen t.o.v. het uitvoeringsprogramma 2014. De wijzigingen die zijn doorgevoerd zijn van tekstuele aard en de nieuwe ontwikkelingen zijn aangepast aan de laatste stand van zaken.

1.3 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt het uitvoeringsprogramma 2014 geëvalueerd op basis van monitoring.

In hoofdstuk 3 worden de prioriteiten en doelstellingen voor het jaar 2015 gegeven.

1.4 Wijzigingen uitvoeringsprogramma 2015 ten opzichte van 2014

Het uitvoeringsprogramma heeft dezelfde opzet en kent dezelfde inhoud als het uitvoeringsprogramma van 2014. Het uitvoeringsprogramma 2015 is op onderdelen tekstueel aangepast en/of verbeterd. De grootste inhoudelijke wijzigingen betreffen de onderdelen die een conclusie bevatten en/of voortvloeien uit de resultaten van de evaluatie. In onderstaand schema staat aangegeven waar deze wijzigingen zijn terug te vinden.

2. Evaluatie 2014 (periode 1 november 2013 – 31 oktober 2014)

2.1 Algemene doelstelling

Doelstelling aangevuld/aangepast aan college akkoord 2014-2018

2.2. Vergelijk aanvragen omgevingsvergunning en meldingen 2013 en 2014

Om het vergelijk met 2013 inzichtelijk te maken zijn de tabellen uit het uitvoeringsprogramma 2014 ingevoegd.

De toelichting op de activiteiten is uitgebreid.

Aanvragen brandveilig gebruik op basis van de brandbeveiligingsverordening zijn toegevoegd.

Meldingen brandveilig gebruik zijn toegevoegd.

2.3 Vergunninggericht toezicht

Om het vergelijk met 2013 inzichtelijk te maken zijn de tabellen uit het uitvoeringsprogramma 2014 ingevoegd.

- 2.3.6 conclusie vergunninggericht toezicht.

2.4 Objectgericht toezicht

Om het vergelijk met 2013 inzichtelijk te maken zijn de tabellen uit het uitvoeringsprogramma 2014 ingevoegd.

- 2.4.3 Controles in het kader van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

- 2.4.4 Controles in het kader van de drank- en horecawet

- 2.4.5 Bijstellen bestuurlijke prioriteit controles in het kader van de drank- en horecawet

- 2.4.6 conclusie brandveilig gebruik

- 2.4.7 conclusie BAG

2.5 Gebiedsgericht toezicht

  • - bouwen zonder vergunning

  • - vergunningvrij bouwen

  • - conclusie

2.6 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving in 2014 (tot 1 november)

Toegevoegd is paragraaf 2.6.2 Reguliere inzet. In deze paragraaf zijn ook de resultaten van de reguliere handhaving en parkeercontrole opgenomen, waardoor er een vollediger beeld is.

3. Doelstellingen/prioriteiten voor 2015

3.1 Algemene doelstelling

Het accent op het verbeteren/ intensiveren van de samenwerking met de BOA’s, de Regionale Uitvoeringsdienst IJmond en de Veiligheidsregio Kennemerland is voor de afdeling bwt verschoven naar de samenwerking met Bloemendaal.

3.2 Vergunninggericht toezicht

Naar aanleiding van de evaluatie en de (mogelijk) toekomstige ontwikkelingen op het gebied van private kwaliteitsborging zijn de doelstellingen bijgesteld.

3.4 Gebiedsgericht toezicht

In paragraaf 3.4 Gebiedsgericht toezicht is aangegeven dat de wijkverdeling voor de BOA’s is aangepast van 4 wijken naar 3. De wijken zijn hierdoor afgestemd op de wijkverdeling van de wijkagenten. In die rondes kunnen zaken worden opgepakt of besproken die vanuit beide partijen (politie en BOA’s) aandacht nodig hebben. Hieronder valt bijvoorbeeld de extra aandacht voor de stationsomgeving en het fout parkeren en laden/lossen buiten de toegestane uren op de Binnenweg.

3.5 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving

In de tabel bij 3.5 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving is het aantal uren voor acties t.b.v. veiligheid op trottoirs (overlast fietsen) verhoogd van 25 naar 40 uur. Dit omdat de aandacht voor de weekmarkt het afgelopen jaar is verhoogd en de resultaten daarvan goed zijn.

Daarnaast zijn in paragraaf 3.5 een aantal specifieke zaken uit het collegeakkoord 2014- 2018 opgenomen, zoals verkeerd parkeren en het laden/lossen buiten de toegestane tijden op de Binnenweg en aandacht voor de omgeving van het station.

3.6 Nieuwe ontwikkeling

  • De onderdelen:

    • -

      Kwaliteitscriteria vergunningverlening handhaving en toezicht,

    • -

      Privatisering bouwtoezicht (private kwaliteitsborging) en

    • -

      Samenwerking Bloemendaal,

    zijn aangepast aan de laatste en meeste recente ontwikkelingen.

    Nieuw zijn de onderdelen:

    • -

      Verruiming vergunningvrij bouwen

    • -

      Herziening parkeerbeleid

    Bijlage 2

    Gewijzigde werkzaamheden/nieuwe taken is aangepast aan mogelijk toekomstige ontwikkelingen.

    Bijlage 3

    Bij "Nieuwe taken 2014/2015" wordt de capaciteit benodigd voor het ligplaatsbeleid nader toegelicht.

    Bijlage 4

    Prioriteit drank en horecawet opgeplust van "laag" naar "gemiddeld"

2. Evaluatie 2014 (periode 1 november 2013 – 31 oktober 2014)

2.1 Algemene doelstelling

In de inleiding is aangegeven dat naast de wettelijke verplichting om een uitvoerings-programma op te stellen, dit programma tevens een aanzet is om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie.

Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.

Het oude college had daarmee twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door monitoren en evalueren

Het nieuwe college onderschrijft deze doelen en heeft in het kader hiervan in het college-akkoord 2014-2018 de inzet voor een aantal specifieke actie’s, op het gebied van handhaving openbare ruimte, uitgebreid (zie bladzijde 19).

1.Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

Net als in de voorgaande jaren is bij het controleren van de complexe gebruiksvergunningen en – meldingen gebruik gemaakt van een handhavingsteam, bestaande uit een medewerker van de VRK en een medewerker van de afdeling bouw- en woningtoezicht. De ervaringen, zowel bij de VRK als het bouwtoezicht, zijn nog steeds positief. Het samen uitvoeren van controles heeft als voordeel dat de lijnen kort gehouden kunnen worden en dat er geen “storingen” zijn op het communicatieve vlak, zowel onderling als naar de gecontroleerde instelling toe.

Het signaleren voor elkaar op basis van oog- en oorfunctie is in de periode 2012-2013 goed van de grond gekomen en functioneert nog steeds goed. Zo zijn er heldere afspraken gemaakt over het controleren van het “illegaal” gebruiken van gemeentegrond door het plaatsen van containers, bouwketen, bouwmaterialen, etc. op de openbare weg en/of het openbare groen. Door de BOA’s worden gebiedsgewijze controles uitgevoerd, waar het controleren op het “illegaal” gebruik van gemeente grond vast onderdeel van is.

De constateringen van het illegale gebruik worden door de BOA’s vastgelegd in een korte rapportage met foto’s. Deze wordt doorgestuurd naar de afdeling bouw- en woningtoezicht met de mededeling dat de gebruiker van de grond verzocht is om een “aanvraag gebruik gemeentegrond” in te dienen. Na ontvangst van de aanvraag worden de BOA’s hierover geïnformeerd. Bij uitblijven van de gevraagde aanvraag wordt door de BOA’s een proces-verbaal opgemaakt.

2.het verbeteren van de kwaliteit van handhaving en toezicht door monitoren en evalueren

Met het vaststellen van het uitvoeringsplan 2012 op 29 mei 2012 is een start gemaakt met monitoren van het vergunninggericht-, het objectgericht- en het gebiedsgericht toezicht.

Door de buitendienstinspecteur wordt het aantal toezichtmomenten vastgelegd in excelbestand, dat als basis dient voor het monitoren en aansluitend het evalueren. In het uitvoeringsprogramma voor 2015 zijn nu ook de gegevens van het uitvoeringsprogramma 2014 opgenomen. Hiermee is het verschil tussen beide jaren beter zichtbaar gemaakt.

2.2 Vergelijk aanvragen omgevingsvergunning en meldingen 2013 en 2014

Aanvragen omgevingsvergunning

In de tabel is een vergelijk gemaakt met het aantal aanvragen onder de Wabo in 2013 en 2014.

Met betrekking tot de tabel dient te worden opgemerkt dat een aantal activiteiten is gecombineerd in één aanvraag om een omgevingsvergunning.

In de periode 1 november 2013 t/m 31 oktober 2014 zijn 326 aanvragen om een omgevingsvergunning ingediend, die 336 activiteiten omvatten. Hiermee ligt het aantal aanvragen 17% lager dan 2013. Dit valt deels toe te wijzen aan de recessie en de mogelijkheid om vergunningvrij (bouw)werkzaamheden uit te voeren, maar zeker aan de afname van de aanvragen om een vergunning voor de activiteit kappen.

Wabo activiteiten

2013

(1-11-’12 t/m 31-10-‘13)

365 aanvragen

2014

(1-11-‘13 t/m 31-10-‘14)

326 aanvragen

bouwen

169

150

monument

3

7

sloop

0

1

gebruik

3

5

aanleggen

5

2

afwijken RO

69

44

kappen

156

127

milieu

1

0

inrit

0

0

totaal

406

336

Nadere toelichting op deze tabel:

Activiteit bouwen:

Het is verboden om een bouwwerk te bouwen zonder omgevingsvergunning, tenzij vergunningvrij zoals bedoeld in Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Voor het realiseren van niet vergunningvrije bouwwerken is dus een omgevingsvergunning vereist.

Activiteit monument:

Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Per definitie zijn bijna alle (onderhouds)werkzaamheden aan een monument, die het normale onderhoud overstijgen, vergunningplichtig. Voorbeeld: het schilderen van kozijnen is vergunningvrij, als deze (over)geschilderd worden in de bestaande kleuren. Is het de wens van de eigenaar om een ander kleurstelling toe te passen, dan is hiervoor alleen een omgevingsvergunning nodig voor de activiteit wijzigen monument. Er is dan geen omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig. Voor het vervangen van een kozijn is zowel een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen als wijzigen monument vereist.

Activiteit gebruik:

Voor het brandveilig gebruiken van een gebouw is een omgevingsvergunning brandveilig gebruik vereist als;

  • -

    er bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 50 personen;

  • -

    er dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar

  • -

    er dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen met een lichamelijke of verstandelijke handicap

Hierbij valt te denken aan het gebruik van een gebouw door een bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, ziekenhuis, etc.

Activiteit aanleggen:

In onze bestemmingsplannen is, voor een aantal bestemmingen, bepaald dat het verboden is om zonder omgevingsvergunning werkzaamheden uit te voeren die geen bouwwerk betreffen. Hierbij valt te denken aan het graven en dempen van sloten, het verhogen of verlagen van het grondwaterpeil, het aanleggen van ondergrondse leidingen, etc.

Activiteit sloop:

Hierbij valt te denken aan het slopen van een monument (Monumentenwet) of als dit bepaald is in een bestemmingsplan (Wet op de Ruimtelijke Ordening). In de periode 1 november 2013 t/m 31 oktober 2014 is één aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het slopen van een Rijksmonument aan de Glipperweg 70.

Activiteit afwijken RO:

Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Met het inwerking treden van het vergunningvrij bouwen is het mogelijk om bouwwerken vergunningvrij te bouwen die voldoen aan de voorschriften van het bestemmingsplan. Is er sprake van strijd met het bestemmingsplan dan kan hiervoor vrijstelling worden verleend, al dan niet in samenhang met het bouwen.

Activiteit kappen:

In artikel 4.10a van de APV is bepaald dat het verboden is zonder vergunning van het college houtopstand te vellen of te doen vellen.

Activiteiten reclame en inrit:

Medio 2011 zijn de inritvergunning op gemeentewegen en de reclamevergunning op basis van de APV komen te vervallen. Voor het maken van een inrit op de gemeentelijke openbare weg geldt alleen nog maar een meldingsplicht, die door de afdeling VOR wordt afgewikkeld.

Aanvragen voor een in – en of uitritvergunning op een provinciale weg maken nog wel onderdeel uit van de omgevingsvergunning.

Aanvragen brandveilig gebruik op basis van de brandbeveiligingsverordening

2013

(1-11-’12 t/m 31-10-‘13)

2014

(1-11-’13 t/m 31-10-‘14)

Aanvragen

13

12

Dit zijn aanvragen die betrekking hebben op evenementen die buiten de gebruiksvergunning vallen, zoals jaarmarkten, muziekfestivals en soortgelijke bijeenkomsten in de openbare ruimte.

Meldingen brandveilig gebruik

2013

(1-11-’12 t/m 31-10-‘13)

2014

(1-11-’13 t/m 31-10-‘14)

Meldingen

20

5

Nadere toelichting op deze tabel:

Melding brandveilig gebruik;

Een melding is in de volgende gevallen verplicht:

  • -

    het gebouw is bedoeld voor het verblijf van meer dan 50 personen

  • -

    er is sprake van kamergewijze verhuur aan 5 of meer personen

  • -

    er wordt met behulp van een gelijkwaardige oplossing aan de rechtstreeks werkende voorschriften van het Gebruiksbesluit voldaan.

Hierbij valt te denken aan gebouwen die worden gebruikt als Raadhuis, restaurant, supermarkt, etc.

2.3 Vergunninggericht toezicht

De in de tabellen voor 2014 opgenomen resultaten zijn het product over de periode 1 november 2013 t/m 31 oktober 2014. De ter vergelijking opgenomen tabellen uit 2013 bestrijken de periode 1 november 2012 t/m 31 oktober 2013.

Uitleg tabellen:

Aantal = het aantal gecontroleerde vergunningen.

Uren = het totaal aan uren besteed aan de gecontroleerde vergunningen.

Toezichtmomenten = zie bladzijde 14 (bijlage 1).

Uitgevoerd = gemiddeld aantal keren dat een toezichtmoment is uitgevoerd.

2.3.1 Toezicht op de activiteit bouwen

Activiteit bouwen 2013

Aantal

Uren

Aantal

 

toezicht

momenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Bouwsom tot € 100.000,--

64

110

2

8

3,5

Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

10

22

8

12

3,8

Bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

2

14

10

12

7

Uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging

107

175

1

4

3,6

Bouwwerken geen gebouw zijnde

54

81

1

3

3,4

Tijdelijke bouwwerken

2

2

2

7

3,5

Totaal

239

404

 

 

 

 

Activiteit bouwen 2014

Aantal

Uren

Aantal

toezicht

momenten

 

 

 

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Bouwsom tot € 100.000,--

45

97

2

8

3,5

Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--

1

6

8

12

6

Bouwsom van meer dan € 1.000.000,--

2

14

10

12

7

Uitbouw, aanbouw, bijgebouw, dakkapel, gevelwijziging

60

150

1

4

3,5

Bouwwerken geen gebouw zijnde

55

110

1

3

3,6

Tijdelijke bouwwerken

3

6

2

7

3,7

Totaal

166

383

 

 

 

 

Momenteel zijn er nog twee bouwprojecten met een bouwsom van meer dan € 1.000.000,00 in uitvoering, Nieuw Overbos en De Hartekamp. Hier zijn tot op heden gemiddeld 7 toezichtmomenten uitgevoerd waar 70 uur aan is besteed.

2.3.2 Toezicht op de activiteit sloop

Activiteit slopen 2013 en 2014

Aantal

Uren

Aantal

toezicht

momenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op slopen ingevolge monumentwet

0

2.3.3Toezicht op de activiteit wijzigen monument

Activiteit wijzigen monument 2013

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften wijzigen monument i.c.m. bouwen

5

7

1

3

3,4*

Controle op voorschriften wijzigen monument zonder bouwen

0

2

6

Activiteit wijzigen monument 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften wijzigen monument i.c.m. bouwen

2

3

1

3

3,0*

Controle op voorschriften wijzigen monument zonder bouwen

0

2

6

*Toelichting op het werkelijke aantal toezichtmomenten:

Omdat de controle op het monument gelijktijdig wordt uitgevoerd met een controle op de activiteit bouwen kan het totaal aantal toezichtmomenten hoger liggen dan het maximale.

2.3.4Toezicht op de activiteit aanleggen

Activiteit aanleggen 2013

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften van de aanlegvergunning

3

4,5

1

2

3,3

Activiteit aanleggen 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften van de aanlegvergunning

2

4.5

1

2

3,5

In 2014 zijn er 2 aanlegvergunning gecontroleerd:

  • -

    Het aanleggen van parkeerplaatsen aan de Nijverheidsweg en

  • -

    Het graven van een leidingsleuf op het terrein van Glipperweg 9.

Dat het aantal toezichtmomenten op 3,5 ligt, wat boven het maximaal aantal toezichtmomenten van 2 ligt, is het gevolg van het feit dat meer tijd is besteed aan het voorbereiden van de controles en het controleren en verifiëren van de gegevens uit het dossier.

2.3.5Toezicht op de activiteit kappen

Activiteit kappen 2013

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften herplant

10

5

5

10

10

Activiteit kappen 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controle op voorschriften herplant

7

3,5

5

10

10

Het toezicht op de activiteit kappen wordt verzorgd door de afdeling Voorbereiding Openbare Ruimte. In de periode 1 november 2013 t/m 31 oktober 2014 zijn 7 omgevingsvergunningen voor het kappen verleend waarbij een herplant plicht was opgenomen. Deze vergunningen zijn gecontroleerd op de herplant plicht.

2.3.6 Conclusie vergunninggericht toezicht

Uit de bovenstaande tabellen blijkt dat het aantal toezichtmomenten in 2014 nagenoeg gelijk is aan die van 2013. Bij bouwwerken met een Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,--is het aantal toezichtmomenten weliswaar substantieel toegenomen, maar ligt nog wel onder het minimale. Ook bij de bouwwerken van meer dan € 1.000.000,-- ligt het aantal toezichtmomenten onder het minimale. De vraag is of dit ernstig is, het antwoord hierop is neen. Bij dit soort grote kapitaalwerken wordt ook gecontroleerd door adviseurs van de bouwer, zoals bijvoorbeeld de architect en/of de constructeur. Hierdoor is de noodzaak om tot in detail te controleren minder dan bij de kleinere bouwwerken, waar geen controle door de architect of constructeur plaatsvindt . Bij de controles op grote kapitaalwerken bouwwerken beperken wij ons dan ook hoofdzakelijk tot het controleren van de constructieve onderdelen.

Het aantal vergunning dat gecontroleerd is in 2014 ligt 73 lager dan in 2013 (166 om 239), de reden hiervoor is dat in 2013 een inhaalslag is gemaakt in het controleren van vergunningen die nog “in de la” lagen komt. Hierbij hebben geen controles op de uitvoering plaatsgevonden, maar deze zijn enkel administratief afgehandeld. Ondanks het feit dat het aantal toezichtmomenten nagenoeg gelijk zijn gebleven is de tijdsbesteding per controle voor de activiteit bouwen toegenomen van 1,6 uur (404:239) in 2013 naar 2,3 uur (383:166) in 2014.

2.4 Objectgericht toezicht

2.4.1 Toezicht op de activiteit brandveilig gebruik

Controles veilig gebruik bouwwerken 2013

doelstelling

uitgevoerd

Toelichting

aantal

aantal

Regulier/enkelvoudig

75

140

Het betreft hier (gebruiks)controles of hercontroles.

Intensief/meervoudig

25

40

Het betreft hier een controle of hercontrole op zowel gebruik als bouwkundige staat i.r.t. brandveiligheid.

Controles APV / BBV (evenementen)

10

13

Het betreft hier een controle of hercontrole tijdens opbouw of activiteiten bij evenementen.

Themacontroles

1

1

Controles rond de feestdagen. Steekproefs-gewijs - kerstversiering i.r.t. brandveiligheid

Incidentele controles op verzoek bwt

0

0

Controles veilig gebruik bouwwerken

2014

doelstelling

uitgevoerd

Toelichting

aantal

aantal

Regulier/enkelvoudig*

75

96

Het betreft hier 50 controles en 46 hercontroles.

Intensief/meervoudig*

25

16

Het betreft hier een controle of hercontrole op zowel gebruik als bouwkundige staat i.r.t. brandveiligheid.

Controles APV / BBV (evenementen)

10

13

Het betreft hier een controle of hercontrole tijdens opbouw of activiteiten bij evenementen.

Themacontroles

2

2

Steekproefsgewijze rond de feestdagen (kerstversiering) en het wk voetbal i.r.t. brandveiligheid .

Incidentele controles op verzoek bwt

0

1

Bezoek restaurant Sabra i.v.m. brandveilig gebruik.

* Voor een toelichting zie “Enkelvoudige- en meervoudige controles”

De gemeente en de VRK spreken af in welke objecten de meervoudige controles gaan plaatsvinden. Voor 2014 heeft de VRK bepaald in welke gebouwen een meervoudige of enkelvoudige controle plaats vindt. Afwijkingen blijven in goed overleg mogelijk.

De gemeente heeft zorg gedragen voor een lijst met te controleren objecten (prio 1 t/m 4). Hierbij zet de VRK zijn controle capaciteit vooral in, bij de cat.1 en 2 objecten. Dit zijn de gebouwen met de grootste risico’s. Indien er controle capaciteit overblijft, zal deze worden ingezet op de cat. 3 en 4 objecten.

De VRK stuurt alle controle rapportages naar de gemeente. Hierdoor is de gemeente geïnformeerd over alle controle resultaten en kan de gemeente de nodige actie ondernemen. Bij bijzondere afwijkingen wordt de gemeente zo spoedig mogelijk (mondeling) in kennis gesteld.

Controles kunnen verspreid over het jaar worden gepland. Dus niet altijd in de dezelfde periode of maand van het jaar voor één en hetzelfde object, gedurende meerdere jaren.

De VRK zal op basis van de PREVAP* een controle planning voor de gemeente Heemstede opstellen en deze met de Gemeente bespreken.

* PREVAP staat voor preventie-activiteitenplan. De handleiding gaat vooral in op de preventieactiviteiten in het kader van meldingen, vergunningverlening en controle en handhaving. Zo worden aanbevelingen gedaan voor de brandpreventieve prioriteit van verschillende situaties (gebruiksfuncties/gebouwtypen). De handleiding doet geen uitspraken over de wijze waarop de preventiewerkzaamheden door gemeenten (kunnen) worden georganiseerd. Hiervoor is het gemeentebestuur verantwoordelijk. Het wordt aanbevolen om de systematiek van PREVAP vanaf het begin in samenspraak met de betrokken bestuurder(s) te gebruiken.

Evenementen

De Gemeente en VRK hebben in gezamenlijk overleg bepaald welke evenementen door de VRK afdeling preventie bezocht worden.

Enkelvoudige- en meervoudige controles

In de periode 2012-2013 is een inhaalslag gemaakt in het controleren van de zorginstellingen. Deze is volledig afgerond en nu worden er weer reguliere controles uitgevoerd op basis van de gemaakte afspraken.

Controles Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Brand Beveiligings Verordening (BBV)

Tot op heden (peildatum 1 november) zijn 12 evenementen gecontroleerd door de VRK. In haar eigen jaarverslag zal de VRK hierover nader rapporteren.

Tussen de afdeling bouw- en woningtoezicht en de VRK zijn over de zwaarte en de frequentie (voor de controles op basis van de APV en de BBV) nader afspraken gemaakt.

Themacontroles

Tijdens de kerstperiode 2013 zijn diverse horecagelegenheden gecontroleerd op brandveiligheid en brandveilig gebruik. Deze controles staan ook voor 2014 gepland.

Daarnaast is er in 2014 tijdens het WK-voetbal steekproefsgewijs gecontroleerd op brandveiligheid en brandveilig gebruik.

Incidentele controles

In deze periode is er op verzoek van de afdeling bwt een incidentele controle uitgevoerd bij het restaurant Sabra aan de Binnenweg 202. De aanleiding hiertoe waren signalen van bezoekers die hun twijfels hadden over de brandveiligheid. Tijdens de controle zijn wat tekortkomingen geconstateerd, maar deze waren niet van dien aard dat er sprake was van een onveilige situatie. De geconstateerde gebreken/tekortkomingen zijn hersteld.

Inzet bouw- en woningtoezicht voor brandveiligheid

Op jaarbasis zijn ruim 400 uren ingezet voor:

  • -

    het administratief afhandelen van de door de VRK uitgebrachte adviezen;

  • -

    het deelnemen aan overleggen;

  • -

    het in samenwerking met de VRK uitvoeren van (meervoudige) controles;

2.4.2 Toezicht op de activiteit Milieu

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een milieujaarverslag en is om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.

2.4.3 Controles in het kader van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

BAG-controles 2014

Aantal

Uren

Controles

40

145

In de periode 1 november 2013 tot 1 november 2014 zijn door de buitendienstinspecteur 40 adressen bezocht op verzoek van de collega’s van de afdeling BAG en Burgerzaken. De aanleiding tot deze verzoek was vrij divers, variërend van een verzoek tot inschrijven op een niet bestaand adres tot het controleren van vergunningvrij gerealiseerde (bouw)werkzaam-heden die op basis van de BAG een eigen huisnummer dienen te krijgen.

Aan deze controles is door de buitendienstinspecteur 145 uur besteed, wat neerkomt op 3,6 uur per adres.

2.4.4 Controles in het kader van de drank- en horecawet

De Milieudienst IJmond is ingehuurd om op jaarbasis 300 uur controles in het kader van de Drank- en Horecawet uit te voeren. Naast deze controles geven ze ook voorlichting over de wet en de inrichtingseisen. Als een nieuw horecabedrijf wordt gestart en de uitbater meldt zich voor een drank- en horecavergunning, dan treedt de Milieudienst, op ons verzoek, in contact met de toekomstige uitbater om te bezien of de activiteiten vergunbaar zijn.

Voor het 2014 is een lijst gemaakt met 18 te controleren objecten, deze zijn allemaal bezocht Daarnaast zijn er nog een aantal objecten ad-hoc gecontroleerd n.a.v. klachten en de eerder genoemde contacten met startende ondernemingen. Totaal zijn er 30 objecten bezocht/gecontroleerd.

De Milieudienst maakt van de controles een rapport op waarin overtredingen of tekortkomingen vermeldt staan. De uitbater krijgt dan een termijn om orde op zaken te stellen. Daarna volgen (indien) noodzakelijk hercontroles. Wij ontvangen alleen rapporten als er iets niet in orde is.

2.4.5 Bijstellen bestuurlijke prioriteit controles in het kader van de drank- en horecawet

Bij het vaststellen van het handhavingsbeleidsplan in 2012 heeft de controle op de drank- en horecawet de bestuurlijke prioriteit “laag” gekregen. Op 30 oktober 2014 heeft de raad het “Preventie- en Handhavingsplan 2014-2018 Drank en Horeca” vastgesteld. In het verlengde hiervan heeft het college besloten de bestuurlijke prioriteit “laag” op te plussen naar “gemiddeld”.

2.4.6 Conclusie object gericht toezicht, brandveilig gebruik.

Geconcludeerd kan worden dat door de extra inzet van de VRK en de afdeling bouw- en woningtoezicht, in de periode 2012/2013 een efficiënte inhaalslag is gemaakt op het onderdeel brandveiligheid, mat name bij de zorginstellingen. Alle zorginstellingen zijn gecontroleerd en voldoen (bijna) allemaal aan de gebruikseisen. Bij twee instellingen lopen nog (her)controles, de verwachting is dat deze begin 2015 voldoen aan de eisen voor brandveilig gebruik.

2.4.7 Conclusie object gericht toezicht,BAG.

Opvallend is dat in verhouding tot het vergunninggericht toezicht er relatief veel tijd is besteed aan de BAG controles, bijna 11 % van de uren die de buitendienstinspecteur voor het uitvoeren van zijn werkzaamheden ter beschikking heeft (1350 uur). Slaan we het om naar aantal uren dat is besteed aan het vergunnings- en objectgericht toezicht (622,5 uur), dan is dit zelfs 23 %. Een groot deel van de tijd gaat zitten in het maken van afspraken om de panden te kunnen bezoeken en archief – en/of bouwkundig onderzoek. Bekeken zal worden of aan de BAG-controles een efficiëntere invulling kan worden gegeven.

2.5 Gebiedsgericht toezicht

Bouwen zonder vergunning.

De afdeling bouw- en woningtoezicht heeft in de periode van 1 november 2013 tot 1 november 2014 in 38 gevallen een vooraanschrijving uitgevaardigd voor het bouwen zonder vergunning of strijdig gebruik met de voorschriften van het bestemmingsplan. Dit is een toename van 22 vooraanschrijvingen ten opzicht van 2013.

Hierbij zijn 32 gevallen door de afdeling bouw- en woningtoezicht zelf geconstateerd en in 6 gevallen is de afdeling bouw- en woningtoezicht via het “piepsignaal” geattendeerd op een illegale situatie.

Aan deze vooraanschrijvingen is ongeveer 50 uur besteed (exclusief de interne juridische afhandeling).

In het uitvoeringsprogramma van 2014 is aangegeven dat het aantal vooraanschrijvingen lager lag dan vermeld in het uitvoeringsprogramma van 2013. De reden hiervoor was dat wij aan de overtreders, bij zicht op legaliseren, een “zachte” vooraanschrijving verstuurden zonder het opleggen van sancties (last onder dwangsom). Op zich levert dit minder formele aanschrijvingen op, maar het nadelige effect is dat de “zachte” aanschrijving in de praktijk te vrijblijvend is, waardoor veel tijd verloren gaat met het “herinneren” van de overtreder aan de gemaakte afspraken. Om die reden zijn wij afgestapt van de “zachte” aanschrijving en ligt het aantal vooraanschrijvingen hoger dan in het uitvoeringsprogramma van 2014.

Vergunningvrij bouwen.

Vergunningvrij bouwen 2014

Aantal

Uren

Aantal toezichtmomenten

Minimaal

Maximaal

Uitgevoerd

Controles

34

64

1

2

3,5

In de periode van 1 november 2013 t/m 31 oktober 2014 zijn 34 bouwwerken gecontroleerd die vergunningvrij werden uitgevoerd. In de 1 november 2012 tot 1 november 2013 waren dit er nog slechts 8.

De controles vonden plaats op eigen initiatief van de buitendienstinspecteur of naar aanleiding van vragen uit de omgeving omtrent het al dan niet vergunningvrij zijn van de ten uitvoer genomen bouwwerkzaamheden. Aan deze controles is totaal 64 uur besteed wat neerkomt op bijna 2 uur per vergunningvrij bouwwerk, wat tevens het aantal toezichtmomenten verklaart dat boven het maximale ligt.

2.5.1 Conclusie

De controle op het bouwen zonder vergunning gebeurde in het verleden hoofdzakelijk op basis van het “piepsignaal” en voor een klein gedeelte door eigen constateringen. Door de inzet van een fulltime inspecteur is de verhouding omgedraaid en worden meer “illegale” bouwwerken zelf geconstateerd. Hetzelfde geldt voor de controle op vergunningvrije bouwwerken, door de inzet van een fulltime inspecteur zijn de controles geïntensiveerd.

Het gegeven dat aan het gebiedsgericht toezicht in verhouding tot het vergunninggericht toezicht relatief meer tijd wordt besteed, zoals ook aangegeven in de evaluatie over 2012 en 2013, is voor 2014 wederom een feit.

2.6 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving in 2014 (tot 1 november)

2.6.1 Specifieke acties o.b.v. uitvoeringsprogramma 2014

Veiligheid rond school

Na de zomervakantie is in samenwerking met de politie gedurende vier weken gericht actie gevoerd rond de basisscholen. Hierbij zijn in de eerste twee weken 17 waarschuwingen gegeven. In de overige twee weken zijn tenslotte 8 bekeuringen uitgeschreven. Ten opzichte van vorig jaar is dat een sterke verbetering.

Veiligheid op trottoirs

Op zowel de Binnendoor als op de Valkenburgerlaan tijdens (en na) de weekmarkt hebben specifieke acties plaatsgevonden. Na de opbouw in 2013 is het afgelopen jaar niet meer waarschuwend opgetreden, maar zijn direct boetes uitgeschreven. Totaal zijn er 28 boetes uitgeschreven op de Binnendoor (met daarnaast twee waarschuwingen) en 19 bekeuringen op de Valkenburgerlaan.

Met name op de Valkenburgerlaan (weekmarkt) is dit een verbetering t.o.v. het jaar daarvoor.

Hondenpoep

In 2014 is dit meegenomen met de reguliere rondes en de wijkgerichte aanpak. Daarbij wordt specifieke aandacht gegeven aan de locaties die d.m.v. meldingen binnenkomen. Er zijn 11 boetes uitgedeeld voor het niet aangelijnd hebben van een hond (en daarnaast 6 waarschuwingen) en er zijn 6 boetes uitgedeeld voor het laten lopen van honden op daarvoor verboden gebied zoals speelplaatsen (en daarvoor tevens 6 waarschuwingen). Voor hondenpoep zijn geen boetes uitgeschreven.

Het aantal boetes is nagenoeg gelijk aan vorig jaar.

Parkeeroverlast en –excessen

Er zijn een aantal locaties die standaard worden meegenomen in de weekend- en avonddiensten. Tot 1 november zijn op de volgende locaties overtreders geverbaliseerd door de BOA’s:

  • -

    Ringvaartlaan/Sportparklaan: 144x (en 5 waarschuwingen)

  • -

    Cruquiusweg (HBC): 8x

  • -

    Cruquiusweg overig: 3x

  • -

    Jan van Goyenstraat (blauwe zone): 130 (en 14 waarschuwingen)

Het aantal boetes op de Cruquiusweg is lager dan vorig jaar. Het aantal op de jan van Goyenstraat voor blauwe zone is hoger, mede doordat dit pas later in het vorige jaar ter hand is genomen. Het aantal geconstateerde overtredingen op de Ringvaartlaan/Sportparklaan is nagenoeg gelijk gebleven. Op zich is dit niet erg verwonderlijk, aangezien de evenementen hier ook veel bezoekers van buiten Heemstede trekken.

Illegaal gebruik gemeentegrond

In het uitvoeringsprogramma 2012 was bij de doelstellingen, onderdeel handhaving openbare ruimte, opgenomen dat er 4 keer in dat jaar wijkgewijs gecontroleerd zou worden op het illegaal gebruik van gemeentegroen. Het betreft hier met name het bij de tuin voegen van gemeentegrond. Vanaf 2014 is dit onderwerp meegenomen in de structurele wijkgerichte handhavingsrondes. Op één locatie heeft dit geleid tot nadere onderzoek.

Daarnaast zijn er door de BOA’s 97 kaarten uitgedeeld voor het in gebruik hebben van gemeentegrond voor bijvoorbeeld containers zonder dat daarvoor een vergunning is aangevraagd. Deze acties worden gedaan in het kader van het signaleren voor elkaar op basis van oog- en oorfunctie.

Deze acties hebben er toe geleid dat er in 2014 door de afdeling bouw- en woningtoezicht 52 meer vergunning zijn uitgeschreven dan in 2013.

Vergunningen gebruik gemeentegrond

2013

2014

aantal

62

114

Fietswrakken

In de periode van november 2013 tot november 2014 zijn er vier actierondes uitgevoerd waarbij 187 fietsen uit de openbare ruimte zijn verwijderd. Het grootste aantal is verwijderd rond het station, maar ook in de winkelgebieden en in de woonwijken zijn fietswrakken weggehaald.

Het aantal wrakken is iets hoger (14 stuks) dan het eerdere jaar. Daartegenover staat dat er nu wel vier rondes zijn uitgevoerd.

Overhangend groen

Overhangend groen is onderdeel van de structurele wijkgerichte handhaving. Gebleken is dat drastisch snoeien in het najaar grote gevolgen kan hebben voor bepaalde plantensoorten. Daarom is per locatie gekeken wat de beste snoeiperiode is. Hierover worden dan afspraken gemaakt met de eigenaar. In de aansluitende handhavingsrondes wordt hierop gecontroleerd en wordt zo nodig verder opgetreden. Over het algemeen is de bereidheid na een eerste gesprek groot. In 2014 is in het gebied Jacob van Campenstraat e.o. extra aandacht besteedt aan dit onderwerp. Door perceeleigenaren actief te benaderen en ook vanuit de gemeente een negental anti-parkeerpalen te verwijderen die de toegankelijkheid van het trottoir beperkten, is een verbetering van de toegankelijkheid bereikt.

2.6.2 Reguliere inzet

Naast de inzet op specifieke actie’s, is ook reguliere inzet geweest. Door de parkeercontroleurs wordt na constatering dat er geen of te weinig parkeergeld is betaald, een naheffing uitgeschreven. In totaal zijn in de periode november 2013 tot november 2014 3127 naheffingen uitgeschreven.

De BOA’s hebben in de betreffende periode 749 boetes uitgeschreven voor Mulder-feiten (verkeerd parkeren, parkeren zonder vergunning, e.d.). Daarnaast zijn 41 boetes uitgeschreven voor overige overtredingen op het gebied van vuurwerk, afval of honden. In deze aantallen zitten ook de boetes die zijn uitgeschreven binnen de eerder specifieke acties.

3. Doelstellingen/prioriteiten voor 2015

3.1 Algemene doelstelling

Net zoals in de voorgaande jaren heeft het uitvoeringsprogramma 2015 tot doel om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie.

Het college heeft daarmee twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door betere monitoren en evaluatie

Het doel voor 2015 is om de geboekte resultaten in de voorgaande jaren vast te houden, zodat daarmee de kwaliteit van de integraal handhaving wordt geborgd.

In het verleden lag het accent op verbeteren/ intensiveren van de samenwerking met de BOA’s, de Regionale Uitvoeringsdienst IJmond en de Veiligheidsregio Kennemerland. Voor 2015 zal het accent liggen op de samenwerking met de afdeling Bouw- en woningtoezicht van de gemeente Bloemendaal en dan met name op het gebied van de komende Wet VHT (zie 3.6 nieuwe ontwikkelingen, kwaliteitscriteria en samenwerking Bloemendaal).

3.2 Vergunninggericht toezicht

Toezicht op de activiteit bouwen

Uit de evaluatie/monitoring blijkt dat in 2014 het minimaal aantal toezichtmomenten gehaald wordt, met uitzondering van de projecten met een bouwsom van € 100.000,00 en hoger. Hierbij is de conclusie getrokken dat het feit dat het aantal toezichtmomenten bij de bouwprojecten van € 100.000,00 en hoger geen nadelige consequenties heeft. Voor 2015 zullen er daarom geen acties worden ondernomen om het aantal toezichtmomenten te vergoten.

De grootste verandering op het gebied van het vergunninggericht toezicht op het bouwen zal het effectueren van het privatiseren van het bouwtoezicht zijn (zie 3.6 Nieuwe ontwikkelingen, privatisering bouwtoezicht).

Afhankelijk van het tijdstip waarop de private kwaliteitsborging (waarschijnlijk) in 2015 zijn intrede gaat doen, betekent dat bij circa 80% van alle verleende vergunningen, die worden uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf, er geen controles meer door het bouwtoezicht worden uitgevoerd. Dit zal in 2015 waarschijnlijk nog niet direct waarneembaar zijn, maar zeker in de jaren daarna.

Toezicht op de activiteit slopen

Hierbij valt te denken aan het slopen van een monument (Monumentenwet) of als dit bepaald is in een bestemmingsplan (Wet op de Ruimtelijke Ordening). Het vergunninggericht toezicht zal zich dan ook beperken tot bovengenoemde vergunningplichtige onderdelen. De verwachting is dat voor 2015 slechts een object zal worden gesloopt waarop wij een controle moeten uitoefenen, namelijk het pand Glipperweg 70.

Toezicht op de activiteit monument

Zie de toelichting op de activiteit bouwen.

3.3 Objectgericht toezicht

VRK (brandweer)

Met de VRK is afgesproken dat ze rond de 100 controles (Nb. de hercontroles tellen ook als een controle) op jaarbasis gaan doen, dit aantal is vastgelegd in het activiteitenplan.

In 2015 zal de intensiteit van de controles (alle zorginstellingen worden meervoudig gecontroleerd) voortgezet worden. Zo als het er nu naar uitziet kan de VRK dit met de bestaande capaciteit uitvoeren.

Milieu

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een milieujaarverslag, de doelstellingen voor het jaar 2014 zijn om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.

3.4 Gebiedsgericht toezicht

Prioriteit gemiddeld

Fietswrakken

De acties ter verwijdering van fietswrakken in de gemeente blijven nodig, omdat fietswrakken de druk op de beschikbare stallingcapaciteit verhogen. Bovendien leidt de aanwezigheid van fietswrakken tot ongewenste verloedering en onveilige situaties (fietsen in looproutes) van de openbare ruimte. In de afgelopen jaren zien we een constant aantal van verwijderde fietsen De prioriteit en het aantal acties blijven dus in 2015 gehandhaafd.

Na merken van de fietsen worden deze na een bepaalde periode weggehaald en opgeslagen. Indien de fietsen niet worden afgehaald binnen de vastgestelde termijn, worden de restantfietsen overgedragen aan derden. Juridisch is het nu mogelijk onderscheid te maken in de bewaartermijn van de verwijderde fietsen. Doordat deze nu in sommige gevallen verkort kan worden, kan het aantal acties worden uitgebreid van 4 naar 6. Komend jaar zal gekeken worden hoe de bestaande procedures kunnen worden aangepast om het aantal acties uit te breiden.

Overhangend groen

Het aantal locaties met extreem overhangend groen beperkt zich met name tot gebieden waar ook de trottoirs smal zijn. Dit onderwerp gaan we koppelen aan de wijkschouwrondes. Indien overhangend groen in een geschouwde wijk een specifiek probleem is, wordt dit door handhaving als specifiek project opgepakt. Daarnaast blijft dit onderwerp tijdens de gewone wijkgerichte rondes een van de structurele aandachtspunten, waarbij het accent bij grootschalige ingrepen (drastisch terugsnoeien) wordt gekoppeld aan het soort beplanting. Dit betekent dat het accent in de herfstperiode (start snoeiperiode) groter is. Het streven bij handhaving op overhangend groen is het oplossen van de overlast. In overleg met de eigenaar wordt de oplossing en de afhandeltermijn besproken. Na een eerste waarschuwing volgt eventueel een vervolgactie (bijvoorbeeld een schriftelijk verzoek of desnoods een beschikking).

Prioriteit groot

Vergunningvrij bouwen.

In 2014 zijn de controles op vergunningvrij uitgevoerde werkzaamheden geïntensiveerd en deze lijn zal in 2015 worden voortgezet. Zeker als de private kwaliteitsborging een feit is, kan hiervoor meer tijd worden ingezet.

Handhaving openbare ruimte

De integrale aanpak van de openbare ruimte op het gebied van illegaal gebruik van gemeentegrond voor (bouw)containers e.d. wordt voortgezet. In 2013 werd dit signaaltoezicht ingevuld op basis van constatering tijdens een ronde of naar aanleiding van meldingen van burgers, maar ook tijdens de wijkgerichte rondes. Voorheen was Heemstede voor de wijkgerichte rondes verdeeld in vier wijken. Om aansluiting te vinden bij de wijkverdeling van de wijkagenten, is in 2014 de verdeling aangepast naar drie handhavingsgebieden.

Doordat de wijken voor de inzet van de BOA’s is afgestemd op de wijken van de wijkagenten, is een structurele gezamenlijke inzet mogelijk geworden. Dat gebeurt nu één dag per week. In die rondes kunnen zaken worden opgepakt of besproken die vanuit beide partijen (politie en BOA’s) aandacht nodig hebben. Hieronder valt bijvoorbeeld de extra aandacht voor de stationsomgeving en het fout parkeren en laden/lossen buiten de toegestane uren op de Binnenweg.

Iedere twee weken wordt een specifiek gebied door de BOA’s bekeken en op alle handhavingsaspecten. Waar nodig wordt daarbij contact gezocht met de andere handhavingsdisciplines binnen de gemeente of externe partijen zoals de wijkagenten of de wijkcoördinator van Elan Wonen.

Meldingen die binnen komen via het meldpunt overlast worden, indien dit mogelijk is, in de betreffende wijkronde meegenomen. Wanneer echter een hogere prioriteit nodig is, wordt er uiteraard direct actie ondernomen.

Door de wijk gerichte aanpak krijgen een aantal onderwerpen uit de actielijst regelmatiger aandacht. Op zich loopt de wijkgerichte aanpak prima. Komend jaar zal verder worden gekeken naar de onderwerpen die worden meegenomen in de rondes. Daardoor wordt ook de continuïteit van de handhaving op deze onderwerpen verbeterd.

Hondenpoep

Doordat er veel aandacht aan gegeven is, lijkt het probleem na het afgelopen jaar minder te zijn worden. Om te voorkomen dat dit zou ‘verwateren’, is de inzet hierop vorig jaar verhoogd. Dit wordt zelfs versterkt door de wijkgerichte handhaving, waardoor de BOA’s regelmatig in alle wijken aanwezig zijn. Het aantal uren voor dit specifieke aspect blijft daarom gehandhaafd.

Parkeeroverlast en -excessen

De parkeeroverlast, die voornamelijk in de avonduren aanwezig is, wordt in samenwerking met de lokale politie aangepakt. Het aantal gezamenlijke rondes met de wijkagenten is inmiddels verhoogd naar ca. 1 per week. Het doel is om ook de avonddiensten samen op te pakken. Dan kunnen de locaties waar parkeeroverlast of parkeerexcessen plaatsvinden nog beter worden aangepakt. Omdat ook de brandweer bij calamiteiten problemen heeft met foutgeparkeerde auto’s, wordt ook met deze hulpdienst samengewerkt. De aanpak vindt bovendien ook in de wijkgerichte handhaving plaats, waardoor de bekende locaties ook in de avonduren en weekenden (sportpark) meegenomen worden.

Illegaal gebruik gemeentegrond

Tijdens de wijkgerichte rondes wordt ook het illegaal gebruik van gemeentegrond meegenomen. Doordat het wijkgericht handhaven structureel plaatsvindt, kunnen geconstateerde locaties beter gemonitord worden. Afhankelijk van de situatie worden vervolgstappen genomen. Dit kan variëren van het maken van concrete afspraken (zoals plantsoenadoptie) tot aanschrijving.

Prioriteit zeer groot

veiligheid op de weg -> rond scholen

Gebleken is dat dit een belangrijk onderwerp is. Met name na de zomervakantie blijkt hiervoor extra aandacht nodig. De aanpak van de veiligheid rond scholen is daarom nog steeds onderdeel van het handhavingsprogramma. Ook in 2015 wordt direct na de zomer in samenwerking met de politie een aparte actie ingepland. Gedurende het jaar is continuïteit in de handhaving van groot belang om de aandacht op de veiligheid rond scholen actueel te houden. De scholen zijn daarom ook een specifiek aandachtspunt tijdens de wijkgerichte handhaving. Op die manier kan worden bereikt dat de ouders ook gedurende het jaar zich aan de regels blijven houden en niet alleen rond de aangekondigde acties.

veiligheid op de weg -> fietsers op trottoirs

Regelmatig komen er klachten binnen over fietsen in gebieden waar dit verboden is. Dit betreft een paar kleine doorsteken (Binnendoor, onderdoorgang Drenthelaan – Raadhuisstraat) en de weekmarkt. Door deze locaties structureel mee te nemen in de wijkgerichte rondes, ontstaat continuïteit in de handhaving en is het niet meer nodig eerst een periode van waarschuwen te hanteren voordat tot boetes kan worden overgegaan.

Verhoging van de inzet op dit onderdeel heeft een verlaging van het aantal boetes opgeleverd. Het aantal uren is daarom nog iets verhoogd van 25 naar 40 uur per jaar.

Controle op sloop met asbest, Uitvoering asbesttaken door de Regionale Uitvoeringsdienst IJmond (Milieudienst)

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een jaarverslag, de doelstellingen voor het jaar 2015 zijn om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.

3.5 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving

Prioriteit

Actie

Planning

Capaciteitsinzet

handhaving

zeer groot

veiligheid rond school

Bij begin schooljaar projectmatig in samenwerking met politie en in de wijkgerichte rondes (iedere zes weken) uitvoeren van verkeerscontroles

100 uur in acties

100 uur wijkgericht

Ad hoc in samenwerking met de politie uitvoeren van verkeerscontroles

50 uur

Zeer groot

veiligheid op trottoirs

Binnen de betreffende wijken tijdens het wijkgericht handhaven op een aantal locaties acties op fietsen op het trottoir te beperken

Voornamelijke locaties: weekmarkt en Binnendoor

40 uur

groot

Hondenpoep

Vast aandachtspunt binnen de wijkgerichte rondes met het accent in de vroege avonduren

200 uur

groot

parkeeroverlast en –excessen

Vast aandachtspunt tijdens de weekenddiensten en in de avonduren i.c.m. politie-inzet

200 uur

groot

illegaal gebruik gemeentegrond

Vast aandachtspunt binnen de wijkgerichte rondes

80 uur

gemiddeld

Fietswrakken

Vier maal per jaar verwijderen van fietswrakken in de hele gemeente.

200 uur

gemiddeld

overhangend groen

Vast aandachtspunt binnen de wijkgerichte rondes. Daarnaast accenten per plantensoort in de herfstperiode gekoppeld aan schouwwijk.

150 uur

Totaal inzet

1120 uur

Collegeakkoord 2014- 2018

De gezamenlijke ronde met de politie is momenteel nog beperkt tot uren overdag. Dat betekent dat tijdens deze rondes extra aandacht gegeven kan worden aan het verkeerd parkeren en het laden/lossen buiten de toegestane tijden op de Binnenweg. De bedoeling is de gezamenlijke inzet in 2015 verder uit te bouwen naar ook structurele avonddiensten. Hierdoor kan de aandacht voor de omgeving van het station wat betreft ‘hangjongeren’ extra aandacht krijgen.

Rond het station speelt momenteel de discussie over het uitbreiden van het aantal fietsvoorzieningen. Doorat er nu op veel momenten een tekort aan stallingsruimte is, is het handhaven op verkeerd geplaatste fietsen lastig. Wel wordt er regelmatig een wrakkenactie gehouden (uitbreiding in 2015 van 4 naar 6 acties wordt onderzocht) en worden verkeerd geplaatst fietsen in de loop weggezet.

3.6 Nieuwe ontwikkeling

Kwaliteitscriteria vergunningverlening handhaving en toezicht.

Een professionele kwaliteit van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) is wat de samenleving van de overheid verwacht. De regelgeving in het Wabo-domein is complex. Eenduidige kwaliteitscriteria maken de uitvoering een stuk eenduidiger. Het doel is om de uitvoering transparanter en voorspelbare te maken en een meer gelijkmatige aanpak over het land te realiseren.

Kwaliteitscriteria maken inzichtelijk welke kwaliteit burgers, bedrijven en instellingen, maar ook overheden onderling en opdrachtgevers mogen verwachten bij de uitvoering of de invulling van de VTH-taken.

Het Rijk, IPO en VNG hebben daarom eind juni 2012 de set met VTH-kwaliteitscriteria 2.1 vastgesteld en een zelfevaluatietool ontwikkelt. De kwaliteitscriteria gelden zowel voor de taken die worden uitgevoerd door een RUD, als voor de taken die het bevoegd gezag in eigen beheer uitvoert.

De gemeente Heemstede heeft de zelfevaluatietool ingevuld en daarbij is geconcludeerd dat op onderdelen (zelfstandig) niet voldaan wordt de kwaliteitscriteria. In het verbeterplan dat is geschreven in samenwerking met de gemeente Bloemendaal (zie ook samenwerking Bloemendaal) is opgenomen hoe de gemeente Heemstede, samen met de gemeente Bloemendaal, aan de kwaliteitscriteria kan voldoen..

Opmerking: In de memorie van toelichting op de consultatiewet kwaliteitsverbetering bouw (Private Kwaliteitsborging) staat te lezen, dat voor de BWT-taken de kwaliteitscriteria uit de wet VTH niet gaan gelden, omdat hier de taken over een tijd toch naar de markt zullen gaan.

In het uitvoeringsprogramma van 2014 is aangegeven dat deze kwaliteitscriteria naar verwachting per 1 januari 2015 een wettelijk karakter zouden krijgen en dat dan alle organisaties die wettelijke taken uitvoeren in het Wabo-domein aan deze criteria moeten voldoen. Op 26 augustus 2014 heeft staatssecretaris Mansveld (I&M) echter een uitstelbrief gestuurd aan de Tweede Kamer over beantwoording van vragen van de Tweede Kamer over de beantwoording van de vragen en opmerkingen in het verslag van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu over het wetsvoorstel 'Verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving. Volgens de vereniging BWT is het duidelijk dat de wet zeker niet per 1 januari 2015 in werking treedt. Dit houdt tevens in dat dat de behandeling mogelijk pas volgend jaar plaatsvindt.

Privatisering bouwtoezicht (private kwaliteitsborging)

De commissie Fundamentele Verkenning Bouw heeft, onder voorzitterschap van oud-minister Sybilla Dekker, onderzoek gedaan naar de rol van wet- en regelgeving in het bouwproces. De begrippen “vertrouwen” en “verantwoordelijkheid” staan centraal

in de analyse van de Commissie. Vanuit het principe “Publiek wat moet, privaat wat kan” heeft de Commissie een aantal aanbevelingen gedaan aan de overheid en het bouwbedrijfsleven.

Het ministerie van BZK werkt aan een nieuw stelsel waarbij het uitgangspunt is: de bouw doet er een stap bij, de overheid doet een stap terug.

In het uitvoeringsprogramma van 2014 was er nog sprake van een duaal stelsel waarbij de aanvrager twee mogelijkheden had om een aanvraag in te dienen, deze waren:

  • ·

    een vergunning voor het bouwen aan te vragen bij de gemeente (de traditionele omgevingsvergunning), of

  • ·

    zonder vergunning te bouwen indien de initiatiefnemer aantoonbaar gebruik maakt van een goede private kwaliteitsborging (werken met gecertificeerde bouwpartners).

Onder andere onder druk van de VNG, die in en brief heeft aangegeven heel veel haken en ogen te zien in de plannen en uitwerkingen zoals die er nu liggen, heeft minister Blok aangekondigd van het duale stelsel af te zien.

In het Algemeen Overleg Stelselwijziging Bouwregelgeving van 27 maart 2014 is kort samengevat het volgende geconcludeerd:

  • ·

    Er komt geen duaal stelsel met keuzevrijheid voor de consument;

  • ·

    De Kamer en de minister hebben nadrukkelijk afgesproken dat er geen sprake kan zijn van invoering voordat duidelijk is dat partijen er ook klaar voor zijn;

  • ·

    Er wordt gestart met het door partijen zelf laten borgen van de kwaliteit van ‘eenvoudige’ bouwwerken. Nadere uitwerking van ‘eenvoudig’ moet nog plaatsvinden, maar denk hierbij aan bedrijfspanden en woningbouw tot maximaal 4 bouwlagen*;

  • ·

    De gemeente controleert na oplevering of alle verplichte informatie ook door de private partijen wordt aangeleverd. Een volledigheidstoets, inclusief een controle op de juiste kwaliteitsborging en een verklaring van de bouwer / borger dan aan de regels is voldaan;

  • ·

    Er komt geen verplichte garantie voor alle koopwoningen.

Aanvankelijk zou het private toetsingsstelsel ingaan op 1 januari 2015. De minister heeft inmiddels aangegeven dat dit tijdstip niet wordt gehaald. De minister koerst er nu op aan om het wetsvoorstel gedurende 2015 in de Tweede Kamer te behandelen.

*dit zal circa 80% van alle aanvragen zijn

Samenwerking Bloemendaal

In het voorjaar van 2013 zijn verkenningen gestart naar de mogelijkheden voor (verdergaande) samenwerking met Bloemendaal op het gebied van bedrijfsvoering (fase1). Oktober 2013 zijn de eindrapportages hiervan gepresenteerd. Begin 2014 is de samenwerking fase 2 gestart voor de uitvoerende onderdelen van beide gemeenten, in dit kader de afdelingen bouw- en woningtoezicht en handhaving Openbare ruimte..

Deze verkenningen zijn in november 2014 afgerond met een eindverslag, geschreven door de verkenners van Heemstede en Bloemendaal. De eindconclusie van de verkenning is dat zowel het samenvoegen van de afdelingen bouw- en woningtoezicht als de teams handhaving geen optie is, maar dat vergaande samenwerking zeker tot de mogelijkheden behoort. In het eindverslag zijn hiervoor een aantal adviezen opgenomen om dit te optimaliseren.

Primair heeft de samenwerking tot doel om voordelen te behalen op het gebied van kwaliteit professionaliteit, efficiëntie, effectiviteit en beperking van de kwetsbaarheid.

Het secundaire doel, voor de afdelingen bouw- en woningtoezicht, is dat door de samenwerking voldaan kan worden aan de kwaliteitscriteria uit de Wet VTH en dat daarmee voorkomen kan worden dat wij gedwongen worden taken onder te brengen bij de RUD IJmond.

Kortom, de bundeling van krachten zorgt voor een professioneel organisatie, die beter kan anticiperen op ontwikkeling die door het Rijk worden geïnitieerd.

Verruiming vergunningvrij bouwen

Per 1 november 2014 is de het nieuwe stelsel rondom vergunningvrij bouwen inwerking getreden. Hierdoor is het (in principe) mogelijk om meer werkzaamheden vergunningvrij uit te voeren. Zo is de zone voor aan- en of uitbouwen vergroot van 2,50 meter naar 4,00 meter en mag er op een berging (onder voorwaarden) een kap worden geplaatst met een nokhoogte van maximaal 5,00 meter. Deze verruiming is echter wel limitatief, omdat nu een maximum is vastgesteld aan het aantal vierkante meters dat met- of zonder vergunning kan worden gebouwd. Zeker voor de eigenaren/bewoners van kleinere percelen kan dit betekenen dat zij nu minder vierkante meters vergunningvrij mogen bouwen.

De grootste winst zit echter in het verkorten van allerlei vrijstellingsprocedures en het verruimen van de mogelijkheden om een tijdelijk bouwwerk te mogen plaatsen .

Veel uitgebreide procedures (doorlooptijd 6 maanden) zijn nu ondergebracht in de reguliere procedure (maximale doorlooptijd 14 weken, inclusief 6 weken verdagen). Hierdoor wordt het makkelijker om bijvoorbeeld kantoorgebouwen om te bouwen tot woonruimte.

De periode voor een tijdelijk bouwwerk is verlengd van 5 jaar naar 10 jaar en het is niet meer noodzakelijk om de tijdelijkheid aan te tonen.

Herziening parkeerbeleid

Een groot aantal parkeerautomaten in met name de winkelgebieden is de afgelopen jaren vervangen. In de woonwijken rondom het station (m.u.v. Vogelpark) zijn de parkeerautomaten afgeschreven en aan vervanging toe. Vervanging kan achterwege blijven bij een aangepast parkeerbeleid. Dit kan een verschuiving betekenen tussen de benodigde capaciteit voor parkeercontrole en handhaving APV/parkeerovertredingen. Binnen de nieuwe contractvoorwaarden voor de inhuur van parkeercontrole, wat begin 2015 opnieuw zal worden aanbesteed, zijn mogelijkheden opgenomen om aanpassingen op te vangen.

Ondertekening

Vastgesteld bij collegebesluit van 6 januari 2015

Bijlage 1 tot en met 4