Regeling vervallen per 01-01-2018

DOELSTELLINGEN/PRIORITEITEN “INTEGRALE HANDHAVING” gemeente Heemstede 2017

Geldend van 09-08-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

DOELSTELLINGEN/PRIORITEITEN “INTEGRALE HANDHAVING” gemeente Heemstede 2017

INHOUDSOPGAVE

1. Doelstellingen/prioriteiten voor 2017

1.1 Algemene doelstellingen blz. 2

1.2 Specifieke doelstellingen blz. 2

1.3 Vergunninggericht toezicht blz. 5

1.4 Objectgericht toezicht blz. 6

1.5 Gebiedsgericht toezicht blz. 6

1.6 Specifieke acties van bureau handhaving blz. 8

1.7 Nieuwe ontwikkelingen blz. 9

1.8 Tabel bestuurlijke prioriteiten uit beleidsnota blz.13

BIJLAGE:

UITVOERINGSPROGRAMMA “INTEGRALE HANDHAVING” GEMEENTE HEEMSTEDE 2017

1. Doelstellingen/prioriteiten voor 2017

1.1 Algemene doelstelling

Net zoals in de voorgaande jaren heeft het uitvoeringsprogramma 2017 tot doel om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie.

Het college heeft daarmee twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door betere monitoren en evaluatie 

    Het doel voor 2017 is om de geboekte resultaten in de voorgaande jaren vast te houden en nieuwe instrumenten te ontwikkelen voor een nog beter integraal handhavingsbeleid.

    In het verleden lag het accent op verbeteren/ intensiveren van de samenwerking met de Boa’s, de Regionale Uitvoeringsdienst IJmond en de Veiligheidsregio Kennemerland. Voor 2017 zal het accent liggen op de samenwerking met de afdeling Bouw- en woningtoezicht van de gemeente Bloemendaal en dan met name op het gebied van de komende Wet VHT (zie 3.6 nieuwe ontwikkelingen, kwaliteitscriteria en samenwerking Bloemendaal).

    Ook de samenwerking van de BOA-teams van Heemstede en Bloemendaal krijgt extra aandacht, waarbij het komen tot uniformiteit van de werkprocessen het belangrijkste is.

     

1.2 Specifieke doelstellingen

 

De doelstellingen voor 2017 zijn niet alleen gericht op toezicht en handhaving, maar ook op het vergunningentraject, informatieverstrekking en het algeheel functioneren van de afdeling bouw- en woningtoezicht. Deze aspecten dragen uiteindelijk bij aan een goed functionerende afdeling bouw- en woningtoezicht op het gebed van toezicht en handhaving. Als voorbeeld: Het goed informeren van onze klanten draagt bij aan het verminderen van het aantal “illegale” bouwactiviteiten, dit is in lijn met artikel 3.3 “Communicatie en preventie” van de beleidsnota integrale handhaving.

Voor het jaar 2017 zijn de volgende 7 specifieke doelstellingen geformuleerd:

 

1. Verzoeken om informatie registreren.

Het aantal persoonlijk bezoeken aan het raadhuis zijn in de afgelopen 3 jaar significant afgenomen. De laatste jaren is een tendens waarneembaar dat de meeste verzoeken om informatie telefonisch en per mail worden ingediend. Daarnaast is door de laatste de wijziging van het vergunningvrij bouwen per 1 november 2014 en de complexheid daarvan, niet meer mogelijk om de klanten aan de balie gelijk de juiste informatie te verstrekken. Veel van deze informatie wordt naderhand aan de klant per e-mail ter beschikking gesteld.

 

Doelstelling: de dienstverlening met betrekking tot informatieverstrekking, zowel telefonisch, per e-mail als aan de balie te versterken.

 

2. Principeverzoeken via bwt laten lopen (frontoffice)

Regelmatig worden door initiatiefnemers plannen ingediend die in strijd zijn met het bestemmingsplan. Door de gemeente dient dan de afweging te worden gemaakt of het bouwinitiatief middels een vrijstellingsprocedure gerealiseerd kan worden.

Een aantal van deze verzoeken wordt rechtsreeks in behandeling genomen door de collega’s van de afdeling Ruimtelijke Beleid. Het nadeel hiervan is dat niet alle aspecten belicht worden die bij de uiteindelijke definitieve aanvraag om een omgevingsvergunning ook rol kunnen spelen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om vergunningvrij werkzaamheden te mogen uitvoeren en/of Bouwbesluiteisen die een beperkende factor kunnen vormen in de uitvoerbaarheid van het bouwplan. Om dit soort “problemen” te voorkomen is het raadzaam om alle principe verzoeken via de afdeling bouw- en woningtoezicht te laten lopen, als coördinerende afdeling inzake aanvragen om een omgevingsvergunning. In het kader van deze coördinerende taak zullen de casemanagers een verzoek om advies, bij strijdig planologisch gebruik, neerleggen bij de afdeling Ruimtelijk Beleid.

 

Doelstelling: Alle principeverzoeken indienen bij de afdeling bouw- en woningtoezicht (frontoffice).

 

3. Controles en informatieverstrekking op monumenten intensiveren.

De praktijk leert dat niet alle eigenaren en/of gebruikers van een monument op de hoogte zijn van de regels met betrekking tot het (dagelijks) onderhoud van hun monument. Zeer recent zijn wij geconfronteerd met een aantal ingrepen in een monumentaal pand, in het kader van onderhoud, waarbij essentiële onderdelen van het monument verloren zijn gegaan. Dit soort ingrepen kunnen niet meer ongedaan worden gemaakt en dit betekent niet alleen een groot verlies voor het monument, maar ook voor de samenleving.

Dit kan enerzijds voorkomen worden door intensiever te controleren op monument, maar nog beter de eigenaren en/of gebruikers actief benaderen en informeren wat zij wel niet kunnen met hun monument.

 

Doelstelling: alle eigenaren en/of gebruikers van een monument informeren over het onderhouden van hun monument en het toezicht intensiveren.

 

4. Na invoeren van de “Kan-bepaling” de afhandelingstermijn verkorten.

Met het invoeren van de kan-bepaling hoeven niet alle aanvragen om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen, voor advies te worden voorgelegd aan de welstandscommissie. Dit heeft in 2016 plaatsgevonden. De toets of voldaan wordt aan redelijke eisen van welstand kan ambtelijk worden afgedaan. In 2017 is de werking van de

“”Kan-bepaling” uitgebreid. Behalve de regulieren geldt hij nu ook voor de bijzondere welstandsgebieden.

 

Doelstelling: afhandelingstermijn voor aanvragen omgevingsvergunning waarop de

“Kan-bepaling” van toepassing is verkorten.

 

5. Indieningsvereisten voor kleine bouwwerken op website zetten

Het leeuwendeel van de aanvragen een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen betreft relatief kleine bouwwerken. Deze aanvragen worden vaak door eigenaren/bewoners zelf verzorgd en niet uitbesteedt aan een deskundige, zoals een architect. Hierdoor ontvangen wij met regelmaat incomplete aanvragen.

Door op de website aan te geven wat minimaal moet worden aangeleverd om een aanvraag te kunnen beoordelen, wordt de kans op een ontvankelijke aanvraag en daarmee het snel kunnen verlenen van de vergunning vergroot.

 

Doelstelling: Indieningsvereisten voor kleine bouwwerken op website zetten om daarmee een ontvankelijke aanvraag te verkrijgen, die sneller kan worden afgehandeld.

 

6. Samenwerking met Bloemendaal intensiveren

Na een kleine onderbreking is de samenwerking in oktober 2015 hervat. In het verlengde daarvan zijn ook de overleggen met de collega’s bouw- en woningtoezicht weer opgepakt. Zodra Mozard in Bloemendaal is ingevoerd, wordt een start gemaakt met het afstemmen van correspondentie en de werkprocessen. Naar verwachting kan hiermee na de zomer van 2017 worden gestart.

 

Doelstelling: Samenwerking intensiveren met als doel brieven en procedures (werken in Mozard) op elkaar afstemmen/synchroniseren.

 

7. Doorlooptijd van vooraanschrijving naar definitieve aanschrijving bekorten.

Het uitvaardigen van een vooraanschrijving bij een geconstateerde overtreding wordt voortvarend opgepakt. De tijd tussen constatering van de overtreding en het uitvaardigen van de vooraanschrijving bedraagt gemiddeld drie weken en kent een korte doorlooptijd. Wordt gehoor gegeven aan het in de vooraanschrijving gestelde ultimatum om de overtreding te beëindigen, dan is doorlooptijd gemiddeld zeven weken. Worden er echter zienswijze ingediend tegen de vooraanschrijving dan wordt de doorlooptijd aanzienlijk verlengd, vaak tot meer dan 3 maanden en dit wordt niet wenselijk gevonden.

In 2017 is ingevoerd dat bij een geconstateerde overtreding de overtreders eerst worden uitgenodigd voor een gesprek, opdat uiteen kan worden gezet waarom het gebouwde niet als vergunningvrij kan worden geaanmerkt.

 

Doelstelling: Doorlooptijd van vooraanschrijving tot definitieve aanschrijving verkorten tot maximaal 3 maanden.

 

1.3 Vergunninggericht toezicht

 

Toezicht op de activiteit bouwen

Uit de evaluatie/monitoring van het uitvoeringsprogramma 2016 blijkt dat in 2016 het minimaal aantal toezichtmomenten gehaald wordt, met uitzondering van de projecten met een bouwsom van € 100.000,00 en hoger. Hierbij is de conclusie getrokken dat het feit dat het aantal toezichtmomenten bij de bouwprojecten van € 100.000,00 en hoger geen nadelige consequenties heeft. Voor 2017 zullen er daarom geen acties worden ondernomen om het aantal toezichtmomenten te vergoten.

De grootste verandering op het gebied van het vergunninggericht toezicht op het bouwen zal het effectueren van het privatiseren van het bouwtoezicht zijn (zie 3.6 Nieuwe ontwikkelingen, privatisering bouwtoezicht).

Afhankelijk van het tijdstip waarop de private kwaliteitsborging –waarschijnlijk in 2018- zijn intrede gaat doen, betekent dat bij circa 80% van alle verleende vergunningen, die worden uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf, er geen controles meer door het bouwtoezicht worden uitgevoerd op het voldoen aan het Bouwbesluit. Er zal wel worden gecontroleerd of gebouwd wordt overeenkomstig de verleende vergunning op de onderdelen bestemmingsplan en redelijke eisen van welstand.

 

Toezicht op de activiteit slopen

Hierbij valt te denken aan het slopen van een monument (Monumentenwet) of als dit bepaald is in een bestemmingsplan (Wet op de Ruimtelijke Ordening). Het vergunninggericht toezicht zal zich dan ook beperken tot bovengenoemde vergunningplichtige onderdelen.

 

Toezicht op de activiteit monument

Zie de toelichting op de activiteit bouwen.

 

1.4 Objectgericht toezicht

 

VRK (brandweer)

Met de VRK is afgesproken dat ze rond de 100 controles (Nb. de hercontroles tellen ook als een controle) op jaarbasis doen, dit aantal is vastgelegd in het activiteitenplan.

In 2017 zal de intensiteit van de controles (alle zorginstellingen worden meer-voudig gecontroleerd) voortgezet worden. Zo als het er nu naar uitziet kan de VRK dit met de bestaande capaciteit uitvoeren.

  

Milieu

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een milieujaarverslag, de doelstellingen voor het jaar 2017 zijn om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.

 

1.5 Gebiedsgericht toezicht

 

Prioriteit zeer groot

 

Veiligheid op de weg -> rond scholen

Gebleken is dat dit een belangrijk onderwerp is. Met name na de zomervakantie blijkt hiervoor extra aandacht nodig. De aanpak van de veiligheid rond scholen is daarom nog steeds onderdeel van het handhavingsprogramma. Ook in 2017 wordt direct na de zomer in samenwerking met de politie een aparte actie ingepland. Gedurende het jaar is continuïteit in de handhaving van groot belang om de aandacht op de veiligheid rond scholen actueel te houden. De scholen zijn daarom ook een specifiek aandachtspunt tijdens de wijkgerichte handhaving. Op die manier kan worden bereikt dat de ouders ook gedurende het jaar zich aan de regels blijven houden en niet alleen rond de aangekondigde acties.

 

Veiligheid op de weg -> fietsers op trottoirs

Regelmatig komen er klachten binnen over fietsen in gebieden waar dit verboden is. Dit betreft een paar kleine doorsteken (Binnendoor, onderdoorgang Drenthelaan – Raadhuisstraat) en de weekmarkt. Door deze locaties structureel mee te nemen in de wijkgerichte rondes, ontstaat continuïteit in de handhaving en is het niet meer nodig eerst een periode van waarschuwen te hanteren voordat tot boetes kan worden overgegaan. Optreden op de weekmarkt wordt wel eerst kortgesloten met de ondernemers.

Verhoging van de inzet op dit onderdeel heeft een verlaging van het aantal boetes opgeleverd. Het aantal uren is daarom gelijk gehouden op 40 uur per jaar.

 

Controle op sloop met asbest, Uitvoering asbesttaken door de Regionale Uitvoeringsdienst IJmond (Milieudienst)

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een jaarverslag, de doelstellingen voor het jaar 2017 zijn om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.

 

Prioriteit groot

 

Vergunningvrij bouwen.

Vanaf 2014 zijn de controles op vergunningvrij uitgevoerde werkzaamheden geïntensiveerd en dit is in 2015 en 2016 voortgezet. Voor 2017 liggen er geen grote wijzigingen in het verschiet met betrekking tot het aantal controles. De verwachting is dat met het in werking treden van de private kwaliteitsborging meer tijd kan worden besteed aan de controles op vergunningvrije bouwwerken.

 

Handhaving openbare ruimte

De integrale aanpak van de openbare ruimte op het gebied van illegaal gebruik van gemeentegrond voor (bouw)containers e.d. wordt voortgezet. Om aansluiting te vinden bij de wijkverdeling van de wijkagenten, is in 2014 de verdeling aangepast naar drie handhavingsgebieden. Iedere twee weken wordt een specifiek gebied door de BOA’s bekeken op alle handhavingsaspecten. Waar nodig wordt daarbij contact gezocht met de andere handhavingsdisciplines binnen de gemeente of externe partijen zoals de wijkagenten of de wijkcoördinator van Elan Wonen.

 

Meldingen die binnen komen via het meldpunt overlast worden, indien dit mogelijk is, in de betreffende wijkronde meegenomen. Wanneer echter een hogere prioriteit nodig is, wordt er uiteraard direct actie ondernomen.

 

Door de wijkgerichte aanpak krijgt een aantal onderwerpen uit de actielijst regelmatiger aandacht.

 

Hondenpoep

Doordat er veel aandacht aan gegeven is, lijkt het probleem na het afgelopen jaar minder te zijn worden. Om te voorkomen dat dit zou ‘verwateren’, is de inzet hierop vanaf 2014 verhoogd. Door de wijkgerichte handhaving, waardoor de BOA’s regelmatig in alle wijken aanwezig zijn, is dit ook structureel. Het aantal uren voor dit specifieke aspect blijft daarom gehandhaafd.

 

Parkeeroverlast en -excessen

De parkeeroverlast, die voornamelijk in de avonduren aanwezig is, wordt in samenwerking met de lokale politie aangepakt. Het aantal gezamenlijke rondes met de wijkagenten is inmiddels verhoogd naar één dagdeel per week (middag of avond), waarbij ook avonden. Tijdens de avonden kunnen de locaties waar parkeeroverlast of parkeerexcessen plaatsvinden nog beter worden aangepakt. Omdat ook de brandweer bij calamiteiten problemen heeft met foutgeparkeerde auto’s, wordt ook met deze hulpdienst samengewerkt: de3 brandweer gaat dan mee “de straat”op.

 

Illegaal gebruik gemeentegrond

Tijdens de wijkgerichte rondes wordt ook het illegaal gebruik van gemeentegrond meegenomen. Doordat het wijkgericht handhaven structureel plaatsvindt, kunnen geconstateerde locaties beter gemonitord worden. Afhankelijk van de situatie worden vervolgstappen genomen. Dit kan variëren van het maken van concrete afspraken (zoals plantsoenadoptie) tot aanschrijving.

 

Prioriteit gemiddeld

 

Fietswrakken

De acties ter verwijdering van fietswrakken in de gemeente blijven nodig, omdat fietswrakken de druk op de beschikbare stallingcapaciteit verhogen. Bovendien leidt de aanwezigheid van fietswrakken tot ongewenste verloedering en onveilige situaties (fietsen in looproutes) van de openbare ruimte. In de afgelopen jaren zien we een constant aantal van verwijderde fietsen De prioriteit en het aantal acties blijven dus in 2017 gehandhaafd en waar mogelijk uitgebreid.

 

Na het merken van de fietsen worden deze na een bepaalde periode weggehaald en opgeslagen. Indien de fietsen niet worden afgehaald binnen de vastgestelde termijn, worden de restantfietsen overgedragen aan derden. Juridisch is het nu mogelijk onderscheid te maken in de bewaartermijn van de verwijderde fietsen (fietsen van nauwelijks tot geen waarde hoeven minder lang bewaard te blijven dan de standaard 13 weken). Doordat deze nu in sommige gevallen verkort kan worden, kan het aantal acties worden uitgebreid van 4 naar 6. Komend jaar zal gekeken worden hoe de bestaande procedures kunnen worden aangepast om het aantal acties uit te breiden.

 

Overhangend groen

Het aantal locaties met extreem overhangend groen beperkt zich met name tot gebieden waar ook de trottoirs smal zijn. Dit onderwerp wordt wederom gekoppeld aan de wijkschouwrondes. Indien overhangend groen in een geschouwde wijk een specifiek probleem is, wordt dit door handhaving als specifiek project opgepakt. Daarnaast blijft dit onderwerp tijdens de gewone wijkgerichte rondes een van de structurele aandachtspunten, waarbij het accent bij grootschalige ingrepen (drastisch terugsnoeien) wordt gekoppeld aan het soort beplanting. Dit betekent dat het accent in de herfstperiode (start snoeiperiode) groter is. Het streven bij handhaving op overhangend groen is het oplossen van de overlast. In overleg met de eigenaar wordt de oplossing en de afhandeltermijn besproken. Na een eerste waarschuwing volgt eventueel een vervolgactie (bijvoorbeeld een schriftelijk verzoek of desnoods een beschikking).

 

1.6 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving

afbeelding binnen de regeling   

1.7 Stand van zaken nieuwe ontwikkeling

 

Kwaliteitscriteria vergunningverlening handhaving en toezicht.

Wet VTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving ) is per 14 april 2016 in werking getreden..

 

Korte samenvatting van wat de Wet VTH inhoudt:

De wet is een aanpassing van de Wabo en regelt de randvoorwaarden voor gemeenten en provincies om tot een hogere kwaliteit van VTH te komen. Zo wordt het basistakenpakket van de omgevingsdiensten wettelijk vastgelegd en worden gemeenten en provincies verplicht een verordening kwaliteit VTH te hebben. De VNG heeft daarom in samenwerking met het IPO een modelverordening kwaliteit VTH opgesteld. De verordening dient gelijktijdig met inwerkingtreding van de wet te worden geïmplementeerd. Naast de wet komt er ook nog een AMvB VTH (wijziging van het Besluit Omgevingsrecht). De AMvB VTH is op 21 oktober 2015 opengesteld ter consultatie.

 

In 2017 heeft de raad de Verordening VTH vastgesteld. In deze verordening is vastgelegd dat het college jaarlijks aan de raad rapporteert op welk niveau het college de VTH-taken uitvoert en/of deze uitvoering als adequaat is aan te merken.

 

Privatisering bouwtoezicht (private kwaliteitsborging)

In december 2016 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel ‘Kwaliteitsborging voor het bouwen’. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. Marktpartijen zijn in het nieuwe stelsel zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke eisen. Bij het afgeven van een vergunning voor het bouwen kijkt de gemeente niet meer naar bouwtechnische aspecten en voert geen controles meer uit tijdens de bouw. In plaats daarvan komt een nieuw systeem van kwaliteitsborging waarin marktpartijen zorgen dat aan de wettelijke eisen wordt voldaan.

 

Vanuit de bouwwereld is veel weerstand tegen dit wetsvoorstel, zodat op dit moment nog niet bekend is wanneer het nieuwe stelsel wordt ingevoerd. Dit zal op zijn vroegst in 2018 plaatsvinden. Door de invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), vermoedelijk per 1 januari 2017, zal het takenpakket van BWT veranderen.

 

Omgevingswet

Op 1 juli 2015 is met een ruime meerderheid het wetsontwerp Omgevingsrecht aangenomen. Uitgangspunten van de nieuwe wet zijn: eenvoudiger, efficiënter en beter.

Maar ook zekerheid voor de burger en dynamiek voor nieuwe initiatieven met ruimte voor duurzame ontwikkeling en ruimte voor regionale verschillen met een actieve en kwalitatief goede uitvoering.

Om hieraan tegemoet te komen vormen zes instrumenten de kern van de Omgevingswet:

  • .

    de omgevingsvisie (het strategisch plan)

  • .

    het programma (de concrete maatregelen om de gestelde doelen te bereiken)

  • .

    het omgevingsplan (regels voor de fysieke leefomgeving worden vastgelegd in één

  • .

    gebied dekkende regeling voor gemeente, provincie en waterschap)

  • .

    algemene rijksregels voor activiteiten die sturing op rijksniveau vereisen

  • .

    de omgevingsvergunning (de toestemming vooraf om een initiatief te mogen

  • .

    realiseren)

  • .

    het projectbesluit (specifieke besluitvorming over complexe projecten). 

    Met de Omgevingswet verdwijnen er 26 wetten (4700 artikelen), 120 AMvB’s en 120 Ministeriële regelingen.

    De Omgevingswet kent 349 artikelen, vier AMvB’s en circa tien Ministeriële regelingen. De AMvB’s zijn volop in voorbereiding en de ontwerpen worden dit jaar nog gepubliceerd.

     

    Voor de inwerkingtreding van de stelselherziening wordt vooralsnog uitgegaan van eind 2019.

     

Samenwerking Bloemendaal

In verband met de reorganisatie bij de gemeente Bloemendaal hebben de overleggen om tot samenwerking te komen even stilgelegen. De overleggen zijn eind oktober 2015 weer opgepakt en in eerste instantie gericht op het harmoniseren van de werkprocessen, waarbij het gebruik van Mozard en het standaardiseren van brieven de speerpunten zijn.

Zodra Mozard in Bloemendaal is ingevoerd, wordt een start gemaakt met het afstemmen van correspondentie en de werkprocessen. Naar verwachting kan hiermee na de zomer van 2017 worden gestart.

 

Asbestdaken verboden in 2024

Op 2 maart 2015 heeft de rijksoverheid bekend gemaakt dat vanaf 2024 asbestdaken in Nederland verboden zijn. Dit betekent dat eigenaren van gebouwen met asbesthoudende dakbedekking deze voor die tijd moeten verwijderen. Op dit moment ligt er nog geen rol voor de gemeente om hier actief mee aan de gang te gaan. Eigenaren van asbestdaken zijn zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van asbest. De rijksoverheid heeft aangekondigd dat er per 1 januari 2016 een subsidieregeling komt voor de sanering van asbest daken. In het kader van voorlichting zullen de toezichthouders eigenaren op de hoogte brengen van de komende wettelijke verplichting en de mogelijke subsidies. Het is daarnaast niet ondenkbaar dat er vanaf 2024 een wettelijke handhavingstaak voor de gemeente komt om de nog niet verwijderde asbestdaken te verwijderen.

 

Subsidieregeling verwijderen asbestdaken

 

Voor de verwijdering van asbestdaken geldt sinds 1 januari 2016 de Subsidieregeling verwijderen asbestdaken. De regeling is voor particulieren, bedrijven, non-profit organisaties en overheden.

 

Asbestdak na 2024

 

Wie na 2024 nog een asbestdak heeft moet dit verwijderen. Gemeenten kunnen eigenaren met een boete (dwangsom) dwingen om het asbestdak te verwijderen.

 

Herziening parkeerbeleid

Een groot aantal parkeerautomaten in met name de winkelgebieden is de afgelopen jaren vervangen. In de woonwijken rondom het station (m.u.v. Vogelpark) zijn de parkeerautomaten afgeschreven en aan vervanging toe. Besloten is het gebied rond het station grotendeels om te vormen naar vergunningparkeren. Dit zal medio 2016 ingevoerd gaan worden. Dat betekent een verschuiving van de benodigde capaciteit voor parkeercontrole en handhaving APV/parkeerovertredingen. Binnen het huidige contract voor de inhuur van parkeercontrole is hier al rekening mee gehouden. Doordat naast parkeercontroleurs ook BOA’s ingezet kunnen worden, kan de capaciteit eenvoudig worden verschoven.

afbeelding binnen de regeling                             

afbeelding binnen de regeling

Bijlage:

UITVOERINGSPROGRAMMA “INTEGRALE HANDHAVING” GEMEENTE HEEMSTEDE 2017

Ondertekening

INHOUDSOPGAVE UITVOERINGSPROGRAMMA 2017

1. Algemeen blz. 3

1.1 Inleiding blz. 3

1.2 Uitgangspunten blz. 3

1.3 Leeswijzer blz. 3

2. Evaluatie/monitoring 2016

2.1 Algemene doelstellingen blz. 4

2.2 Vergelijk aanvragen 2015 en 2016 blz. 4

2.3 Vergunninggericht toezicht blz. 7

2.4 Objectgericht toezicht blz. 9

2.5 Gebiedsgericht toezicht blz. 12

2.6 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving blz. 13

3. Benodigde capaciteit

3.1 Grondslag voor capaciteitsberekening blz. 15

3.2 Vergunninggericht toezicht blz. 15

3.3 Objectgericht toezicht blz. 17

3.4 Gebiedsgericht toezicht blz. 17

4. Capaciteitsbepaling handhaving en toezicht blz. 20

4.1 Bouw- en woningtoezicht blz. 20

4.2 VRK (brandweer) blz. 21

4.3 Milieu blz. 21

4.4 Handhaving openbare ruimte

5. Financiële paragraaf blz.25

Bijlage 1 blz. 26

Tabel 1: capaciteitsberekening bouw- en woningtoezicht optimaal blz. 27

Tabel 2: capaciteitsberekening bouw- en woningtoezicht minimaal blz. 28

Tabel 3: benodigde fte’s op basis van toezichtmomenten blz. 29

1. ALGEMEEN

1.1 Inleiding

Voor u ligt het zesde uitvoeringsprogramma “integrale handhaving” gebaseerd op de 17 april 2012 vastgestelde beleidsnota “integrale handhaving” gemeente Heemstede. De beleidsnota geeft de kaders weer van het toezicht en de handhaving in de gemeente Heemstede en in dit uitvoeringsprogramma wordt weergegeven wat op het gebied van toezicht en handhaving wordt uitgevoerd. Het opstellen van een uitvoeringsprogramma vloeit voort uit de kwaliteitseisen voor handhaving, zoals deze in het Besluit omgevingsrecht (Bor) zijn gesteld.

Dit uitvoeringsprogramma is tevens een aanzet om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie. Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.

Het college heeft daarom twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door monitoren en evalueren.

    Zoals in de beleidsnota is aangegeven zal het optimaliseren en verder ontwikkelen van de integrale handhaving zich toespitsen op het “controleren voor elkaar op basis van checklisten”, “controleren met elkaar door middel van een handhavingsteam” en het

    “signaleren voor elkaar op basis van oog- en oor functie”.

    Hiervoor zijn werkafspraken worden gemaakt met de desbetreffende afdelingen.

     

    Door monitoring en evaluatie wordt aangegeven in hoeverre de voorgenomen werkzaamheden zijn bereikt. De uitkomst van deze evaluatie dient als input voor het uitvoeringsprogramma van 2017.

     

1.2 Uitgangspunten

 

Het uitvoeringsprogramma behandelt de toezicht- en handhavingstaken

(omschrijving + geraamde uren) op het gebied van:

  • .

    Bouwen;

  • .

    Ruimtelijke Ordening;

  • .

    Milieu;

  • .

    APV en bijzondere wetten (handhaving openbare ruimte).

    Voor het berekenen van de beschikbare capaciteit is uitgegaan van het gegeven dat per fte op jaarbasis 1350 uur beschikbaar is voor de werkzaamheden die direct zijn gerelateerd aan het houden van toezicht. Voor de medewerkers van bureau handhaving (BOA’s) geldt dat op jaarbasis 1480 uur beschikbaar is.

     

1.3 Leeswijzer

 

In hoofdstuk 2 wordt het uitvoeringsprogramma 2016 geëvalueerd op basis van monitoring.

In hoofdstuk 3 en 4 worden conclusies getrokken ten aanzien van de beschikbare en de benodigde capaciteit.

In hoofdstuk 5 vindt u de financiële verantwoording voor de uitvoeringstaken

  

2. Evaluatie 2016 (periode 1 januari 2016 – 31 december 2016)

 

2.1 Algemene doelstelling

 

In de inleiding is aangegeven dat naast de wettelijke verplichting om een uitvoerings-programma op te stellen, dit programma tevens een aanzet is om te komen tot een kwaliteitsverbetering op het gebied van toezicht en handhaving in de organisatie.

Dit moet worden bereikt door gecoördineerd toezicht te organiseren en waar mogelijk integraal handhavend op te treden.

Het college heeft daarmee twee specifieke doelen voor ogen:

  • 1.

    Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

  • 2.

    het verbeteren van de kwaliteit van handhaving door monitoren en evalueren.

1. Het optimaliseren en verder ontwikkelen van integrale handhaving.

Net als in de voorgaande jaren is bij het controleren van de complexe gebruiksvergunningen en – meldingen gebruik gemaakt van een handhavingsteam, bestaande uit een medewerker van de VRK en een medewerker van de afdeling bouw- en woningtoezicht. De ervaringen, zowel bij de VRK als het bouwtoezicht, zijn nog steeds positief. Het samen uitvoeren van controles heeft als voordeel dat de lijnen kort gehouden kunnen worden en dat er geen “storingen” zijn op het communicatieve vlak, zowel onderling als naar de gecontroleerde instelling toe.

 

Het signaleren voor elkaar op basis van oog- en oor functie is in de periode 2012-2013 goed van de grond gekomen en functioneert nog steeds goed. Zo zijn er heldere afspraken gemaakt over het controleren van het “illegaal” gebruiken van gemeentegrond door het plaatsen van containers, bouwketen, bouwmaterialen, etc. op de openbare weg en/of het openbare groen. Door de Boa’s worden wijkgewijze controles uitgevoerd, waar het controleren op het “illegaal” gebruik van gemeente grond vast onderdeel van is.

De constateringen van het illegale gebruik worden door de Boa’s vastgelegd in een korte rapportage met foto’s. Deze wordt doorgestuurd naar de afdeling bouw- en woningtoezicht met de mededeling dat de gebruiker van de grond verzocht is om een “aanvraag gebruik gemeentegrond” in te dienen. Na ontvangst van de aanvraag worden de Boa’s hierover geïnformeerd. Bij uitblijven van de gevraagde aanvraag wordt door de Boa’s een proces-verbaal opgemaakt.

 

2. Het verbeteren van de kwaliteit van handhaving en toezicht door monitoren en evalueren

Met het vaststellen van het uitvoeringsplan 2012 is een start gemaakt met monitoren van het vergunninggericht-, het objectgericht- en het gebiedsgericht toezicht.

Door de buitendienstinspecteur wordt het aantal toezichtmomenten vastgelegd in een excelbestand, dat als basis dient voor het monitoren en aansluitend het evalueren. In het uitvoeringsprogramma voor 2017 zijn ook de gegevens van het uitvoeringsprogramma 2016 opgenomen. Hiermee is het verschil tussen beide jaren inzichtelijk gemaakt.

 

2.2 Vergelijk aanvragen omgevingsvergunning 2015 en 2016

 

Aanvragen omgevingsvergunning

In de tabel is een vergelijk gemaakt met het aantal aanvragen onder de Wabo in 2015 en 2016. Met betrekking tot de tabel dient te worden opgemerkt dat een aantal activiteiten is gecombineerd in één aanvraag voor een omgevingsvergunning.

In de periode 1 januari 2016 t/m 31 december 2016 zijn 276 aanvragen voor een omgevingsvergunning ingediend. Hiermee ligt het aantal aanvragen 4% lager dan 2015. Opvallend is dat het aantal aanvragen voor de activiteit bouwen in 2016 met ruim 18 % is gestegen ten opzichte van 2015. Daaraan kan de conclusie worden verbonden dat de groei in de bouw, die in 2014 is ingezet, een blijvend karakter heeft gekregen.

afbeelding binnen de regeling   

Nadere toelichting op deze tabel:

 

Activiteit bouwen:

Het is verboden om een bouwwerk te bouwen zonder omgevingsvergunning, tenzij vergunningvrij zoals bedoeld in Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Voor het realiseren van niet vergunningvrije bouwwerken is dus een omgevingsvergunning vereist.

 

Activiteit monument:

Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Per definitie zijn bijna alle (onderhouds)werkzaamheden aan een monument, die het normale onderhoud overstijgen, vergunningplichtig. Voorbeeld: het schilderen van kozijnen is vergunningvrij, als deze (over)geschilderd worden in de bestaande kleuren. Is het de wens van de eigenaar om een ander kleurstelling toe te passen, dan is hiervoor alleen een omgevingsvergunning nodig voor de activiteit wijzigen monument. Er is dan geen omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig. Voor het vervangen van een kozijn is zowel een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen als wijzigen monument vereist.

 

Activiteit gebruik:

Voor het brandveilig gebruiken van een gebouw is een omgevingsvergunning brandveilig gebruik vereist als;

  • .

    er bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 50 personen;

  • .

    er dagverblijf wordt verschaft

  • .

    er dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen met een lichamelijke of verstandelijke handicap 

Activiteit aanleggen:

In onze bestemmingsplannen is, voor een aantal bestemmingen, bepaald dat het verboden is om zonder omgevingsvergunning werkzaamheden uit te voeren die geen bouwwerk betreffen. Hierbij valt te denken aan het graven en dempen van sloten, het verhogen of verlagen van het grondwaterpeil, het aanleggen van ondergrondse leidingen, etc.

 

Activiteit sloop:

Hierbij valt te denken aan het slopen van een monument (Monumentenwet) of als dit bepaald is in een bestemmingsplan (Wet op de Ruimtelijke Ordening).

Activiteit afwijken RO:

Deze aanvragen kunnen zowel in samenhang met de activiteit bouwen zijn aangevraagd, als zelfstandig. Met het inwerking treden van het vergunningvrij bouwen is het mogelijk om bouwwerken vergunningvrij te bouwen die voldoen aan de voorschriften van het bestemmingsplan. Is er sprake van strijd met het bestemmingsplan dan kan hiervoor vrijstelling worden verleend, al dan niet in samenhang met het bouwen.

 

Activiteit kappen:

Met ingang van april 2015 is geen omgevingsvergunning meer nodig voor het kappen of ingrijpend snoeien van bomen, tenzij het gaat om bomen die zijn opgenomen op de gemeentelijke Bomenkaart. Op deze Bomenkaart staan de bomen en boomzones die zó belangrijk zijn voor het groene karakter van Heemstede, dat ze een beschermde status hebben.

 

Activiteiten reclame en inrit:

Voor het maken van een inrit op de gemeentelijke openbare weg geldt alleen nog maar een meldingsplicht, die door de afdeling VOR wordt afgewikkeld.

Aanvragen voor een in – en of uitritvergunning op een provinciale weg maken nog wel onderdeel uit van de omgevingsvergunning.

 

Aanvragen brandveilig gebruik op basis van de brandbeveiligingsverordening

afbeelding binnen de regeling  

Dit zijn aanvragen die betrekking hebben op evenementen die buiten de gebruiksvergunning vallen, zoals jaarmarkten, muziekfestivals en soortgelijke bijeenkomsten in de openbare ruimte. Er wordt strenger op toegezien dat bij evenementen ook deze gebruiksvergunning wordt aangevraagd, daar het hogere aantal vergunningen ten opzichte van 2015.

 

Meldingen brandveilig gebruik

afbeelding binnen de regeling  

Nadere toelichting op deze tabel:

 

Melding brandveilig gebruik;

Een melding is in de volgende gevallen verplicht:

 

  • .

    het gebouw is bedoeld voor het verblijf van meer dan 50 personen

  • .

    er is sprake van kamergewijze verhuur aan 5 of meer personen

  • .

    er wordt met behulp van een gelijkwaardige oplossing aan de rechtstreeks werkende voorschriften van het Gebruiksbesluit voldaan 

2.3 Vergunninggericht toezicht

 

De in de tabellen voor 2016 opgenomen resultaten zijn het product over de periode 1 januari 2016 t/m 31 december 2016. De ter vergelijking opgenomen tabellen uit 2015 bestrijken de periode 1 januari 2015 t/m 31 december 2015.

 

Uitleg tabellen:

Aantal = het aantal gecontroleerde vergunningen.

Uren = het totaal aan uren besteed aan de gecontroleerde vergunningen.

Toezichtmomenten = zie bladzijde 14 (bijlage 1).

Uitgevoerd = gemiddeld aantal keren dat een toezichtmoment is uitgevoerd.

 

2.3.1 Toezicht op de activiteit bouwen

afbeelding binnen de regeling  

Het extra aantal uren in 2016 is een gevolg van het feit dat het aantal toezichtmomenten op verleende vergunningen is toegenomen en er 35 meer vergunningen zijn gecontroleerd.

 

2.3.2 Toezicht op de activiteit sloop

afbeelding binnen de regeling

In 2016 zijn er geen monumenten of delen van een monument gesloopt.

 

2.3.3 Toezicht op de activiteit wijzigen monument

afbeelding binnen de regeling

*Toelichting op het werkelijke aantal toezichtmomenten:

Omdat de controle op het monument gelijktijdig wordt uitgevoerd met een controle op de activiteit bouwen kan het totaal aantal toezichtmomenten hoger liggen dan het maximale.

 

2.3.4 Toezicht op de activiteit aanleggen

afbeelding binnen de regeling

In 2016 zijn er geen aanlegvergunningen gecontroleerd.

 

2.3.5 Toezicht op de activiteit kappen

afbeelding binnen de regeling

Het toezicht op de activiteit kappen wordt verzorgd door de afdeling Voorbereiding Openbare Ruimte. Door het afschaffen van de vergunningplicht per 15 april 2016 is aantal verleende vergunningen substantieel afgenomen. Alleen voor bomen die op de gemeentelijke Bomenkaart staan is na 15 april 2015 nog een vergunning afgegeven.

In de periode 1 januari 2016 t/m 31 december 2016 zijn 6 omgevingsvergunningen voor het kappen verleend waarbij een herplant plicht was opgenomen. Deze vergunningen zijn gecontroleerd op de herplant plicht.

 

2.3.6 Conclusie vergunninggericht toezicht

Uit de bovenstaande tabellen blijkt dat het aantal toezichtmomenten in 2016 nagenoeg gelijk is aan die van 2015, met over de gehele linie een kleine toename van het aantal toezichtmomenten. Alleen bij de grote kapitaalwerken met een bouwsom van meer dan € 1.000.000,00 , is het aantal toezichtmomenten gedaald van 10 naar 8.

Bij bouwwerken met een Bouwsom van € 100.000,-- tot € 1.000.000,-- is het aantal toezichtmomenten wederom licht toegenomen, maar ligt nog wel -net als in de voorgaande jaren- onder het minimale aantal.

Het aantal vergunning dat gecontroleerd is in 2016 ligt 35 hoger dan in 2015 (165 om 130), de reden hiervoor ligt mogelijk in het feit dat de economie een permanent herstel lijkt te vertonen en er meer vergunningen ten uitvoer worden genomen.

Ondanks de toename van het aantal gecontroleerde vergunningen ten opzichte van 2015 en het feit dat de toezichtmomenten licht zijn toegenomen (met uitzondering van de bouwprojecten met een bouwsom van € 1.000.000,00 en meer) is de tijdsbesteding per controle voor de activiteit bouwen slechts licht toegenomen van 6,0 uur (790:130) in 2015 naar 6,1 uur (1014:165) in 2016.

 

2.4 Objectgericht toezicht

 

2.4.1 Toezicht op de activiteit brandveilig gebruik

afbeelding binnen de regeling

* Voor een toelichting zie “Enkelvoudige- en meervoudige controles”

afbeelding binnen de regeling

De gemeente en de VRK spreken af in welke objecten de meervoudige controles gaan plaatsvinden. Voor 2015 heeft de VRK bepaald in welke gebouwen een meervoudige of enkelvoudige controle plaats vindt. Afwijkingen blijven in goed overleg mogelijk.

Nieuwe Toezicht Methodiek (NTM)

Eind 2016 is de implementatie van deze methodiek gestart. In 2017 worden alle gebouwen opgenomen in deze methodiek. De enkelvoudige controles worden in 2017 volledig vervangen door de zelfcontroles en de daarbij behorende controles door de brandweer.

Uitgangspunt van de NTM zelfcontroles is dat het aantal controlemomenten minimaal gelijk is aan het aantal te controleren gebouwen. Hierdoor wordt jaarlijks het gehele bestand aan gebouwen voor een controle benaderd en verzocht zelf een controle uit te voeren.

Voor Heemstede zijn dat 147 controles. Dit betekent dat er 147 links naar de digitale vragenlijst worden verstuurd. De verwachting is dat daarvan 60% in het eerste jaar reageert.

De verwachting is ook dat dit percentage na de eerste kennismaking gaat stijgen. De bedrijven die niet reageren, zullen een NTM non responscontrole krijgen. Deze controle wordt uitgevoerd door een controleur van de brandweer.

Bij de bedrijven die reageren zal naar schatting 10% een lage score op brandveiligheid hebben. Deze zullen een NTM interventiecontrole krijgen. Deze controle wordt uitgevoerd door een controleur van de brandweer. Van de overige bedrijven die in orde zijn, krijgt 10% een NTM steekproefcontrole. De steekproefcontrole is bedoeld om het systeem te controleren en wordt uitgevoerd door een controleur van de brandweer.

De Gemeente Heemstede heeft in 2016 meegedraaid in een pilot om de nieuwe methodiek te testen. Dit verklaart de afname van het aantal enkelvoudige controles.

 

Enkelvoudige- en meervoudige controles

Deze controles worden uitgevoerd op basis van de gemaakte afspraken. Het gaat jaarlijks om circa 100 controles.

 

Controles Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Brand Beveiligings Verordening (BBV)

In 2016 zijn 6 evenementen gecontroleerd door de VRK. In haar eigen jaarverslag zal de VRK hierover nader rapporteren. Het gaat om de jaarmarkt, de autoshow en de vlooienmarkt en dergelijke.

Tussen de afdeling bouw- en woningtoezicht en de VRK zijn over de zwaarte en de frequentie (voor de controles op basis van de APV en de BBV) nader afspraken gemaakt.

 

Themacontroles

In 2015 is de brandweer gestart met controles voor het KVO (keurmerk Veilig Wonen).

Dit is in 2016 voortgezet als themacontrole. In 2016 zijn 7 nieuwe controles uitgevoerd.

 

Incidentele controles

In 2016 zijn twee controles zijn uitgevoerd:-

  • .

    Herenweg 183 (de opvoedpoli), heeft zelf om controle gevraagd bij de gemeente.

  • .

    Binnenweg 204, op verzoek van de gemeente gecontroleerd  

Inzet bouw- en woningtoezicht voor brandveiligheid

Op jaarbasis zijn circa 100 uren ingezet voor:

  • .

    het administratief afhandelen van de door de VRK uitgebrachte adviezen;

  • .

    het deelnemen aan overleggen;

  • .

    het in samenwerking met de VRK uitvoeren van (meervoudige) controles;

    Dat het aantal uren t.o.v. 2015 met ca. 250 uur is verminderd, wat valt toe te schrijven aan het feit dat de VRK is overgegaan op een aangepast controlesyteem. De eerste aanschrijving na een controle wordt nu door de VRK zelf verzorgd, in plaats van door de gemeente. De gemeente komt pas in beeld als op deze vooraanschrijving niet adequaat door de gecontroleerde instantie is gereageerd. Daarnaast zijn een groot aantal grote projecten, zoals de Hartekamp en Sein zijn afgererond.

     

2.4.2 Toezicht op de activiteit Milieu

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een milieujaarverslag en is om die reden niet opgenomen in de evaluatie van dit uitvoeringsprogramma.

 

2.4.3 Controles in het kader van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

afbeelding binnen de regeling

In 2016 zijn door de buitendienstinspecteur 10 adressen bezocht op verzoek van de collega’s van de afdeling BAG en Burgerzaken. De aanleiding tot het verzoek was vrij divers, variërend van een verzoek tot inschrijven op een niet bestaand adres tot het controleren van (vergunningvrij) gerealiseerde (bouw)werkzaamheden die op basis van de BAG een eigen huisnummer dienen te krijgen.

Aan deze controles is door de buitendienstinspecteur 55 uur besteed, wat neerkomt op 5,5 uur per adres.

 

2.4.4 Conclusie object gericht toezicht, brandveilig gebruik.

Met de uitgevoerde controles en de daarop volgende aanschrijvingen, met her-controles, kan worden gesteld dat aan de brandveiligheid in Heemstede adequaat aandacht is besteed.

 

2.4.5 Conclusie object gericht toezicht,BAG.

Opvallend is dat wederom, net zoals in de voorgaande jaren, relatief veel tijd is besteed aan de BAG controles. In het uitvoeringsprogramma van 2016 was al aangegeven dat bekeken zou worden of aan de BAG-controles een efficiëntere invulling kan worden gegeven. Dit zal voor 2017 dus opnieuw een speerpunt zijn.

 

2.5 Gebiedsgericht toezicht

 

Controles

In 2015 zijn door de buitendienstinspecteur 49 adressen bezocht en gecontroleerd waar (bouw)werkzaamheden werden uitgevoerd die zonder vergunning zijn uitgevoerd of een anderszins bouwkundig probleem betroffen.

Een deel van de werkzaamheden bleek vergunningvrij te zijn of zijn zonder vooraanschrijving opgelost. Het behandelen en afhandelen van deze klachten is zeer tijdrovend, gemiddeld neemt het afhandelen van een klacht 7 uur in beslag. De meeste tijd wordt besteed aan het onderzoeken van de klacht (probleemstelling), interne afstemming en overleg met de “klagers”.

Van de 49 uitgevoerde controles heeft het uiteindelijk in 22 gevallen geleid tot een vooraanschrijving, zie hieronder “Bouwen zonder vergunning”.

afbeelding binnen de regeling

Bouwen zonder vergunning

afbeelding binnen de regeling

De afdeling bouw- en woningtoezicht heeft in de periode van 1 januari 2016 t/m 31 december 2016 in 22 gevallen een vooraanschrijving uitgevaardigd voor het bouwen zonder vergunning en/of strijdig gebruik met de voorschriften van het bestemmingsplan.

 

Hierbij zijn 21 gevallen door de afdeling bouw- en woningtoezicht zelf geconstateerd en in 1 geval is de afdeling bouw- en woningtoezicht via het “piepsignaal” geattendeerd op een illegale situatie.

Aan de procedure voor het uitvaardigen van deze vooraanschrijvingen is ongeveer 35 uur besteed (exclusief de interne juridische afhandeling).

  

Vergunningvrij bouwen.

afbeelding binnen de regeling

De controles in 2016 hebben, in tegenstelling tot 2015 hoofdzakelijk betrekking gehad op het controleren van vergunningvrije bouwwerken op aangeven van buren. Waarbij de vraag beantwoord diende te worden of datgene wat gebouwd werd daadwerkelijk vergunningvrij was. Hier gaat verhoudingsgewijs veel tijd inzitten, gemiddeld zo’n 5 uur per adres, wat hoofzakelijk is toe te schrijven aan het inwinnen van gegevens, het controleren van de gegevens en het vervolgens informeren van alle betrokken partijen.

 

2.5.1 Conclusie

In de evaluatie over het jaar 2015 werd in het uitvoeringsprogramma van 2016 de conclusie getrokken dat het merendeel van de zonder vergunning uitgevoerde werkzaamheden door ons zelf geconstateerd zijn en nog maar weinig op basis van het “piepsignaal”. Deze tendens heeft zich in 2016 voortgezet.

 

2.6 Inzet specifieke acties van bureau Handhaving in 2016

 

Algemeen

Vanaf het laatste kwartaal 2015 is het mogelijk via de inhuurovereenkomst voor parkeercontroleurs ook tijdelijk extra BOA-capaciteit in te huren. Daardoor is ondanks de vacatureruimte gedurende de eerste helft van 2016 toch voldoende inzet geweest.

 

Veiligheid rond school

Na de zomervakantie 2016 zijn de schoollocaties weer actief opgenomen in de surveillances. Bijna dagelijks zijn BOA’s aanwezig geweest bij scholen. Iedere dag is een specifieke school bezocht. De inzet van 200 uur is daarmee ruim waargemaakt. Naast de BOA’s zijn ook de wijkagenten af en toe aanwezig geweest.

Rond de scholen zijn tijdens de acties in totaal 14 bekeuringen en 2 waarschuwingen uitgedeeld. Vorig jaar waren dit 19 bekeuringen.

 

Veiligheid op trottoirs

Dit betreft een aantal specifieke locaites, namelijk de Binnendoor, de onderdoorgang bij de Drenthelaan en de Valkenburgerlaan.

Op de Valkenburgerlaan is uiteindelijk 1 bekeuring uitgeschreven. Wel is voorafgaand aan een actie contact geweest met de middelbare scholen, zodat hier via de schoolkanalen aandacht aan kan worden besteedt. Ten opzichte van het aantal waarschuwingen (215) en bekeuringen (4) in 2015 is dit een hele vooruitgang.

Vragen om handhaving vanuit de marktondernemers zijn er sindsdien niet meer geweest. Het aantal bekeuringen op de Binnendoor en Drenthelaan was 15 en 1 waarschuwing.

 

Hondenpoep

Net als andere jaren is de controle op hondenpoep meegenomen met de reguliere rondes en de wijkgerichte aanpak. Daarbij wordt specifieke aandacht gegeven aan de locaties die d.m.v. meldingen binnenkomen. Er zijn 5 boetes (in 2015 was dit er 1) en 4 waarschuwingen uitgedeeld voor het niet aangelijnd hebben van een hond. Voor het laten lopen van honden op daarvoor verboden gebied zoals speelplaatsen zijn 6 boetes (in 2015 waren dit er 5) en 4 waarschuwingen uitgedeeld. Daarnaast zijn 2 boetes uitgedeeld voor het niet kort aanlijnen en 1 voor het niet opruimen van hondenpoep.

 

Parkeeroverlast en –excessen

Tijdens de weekend- en avonddiensten (ook de diensten samen met de (politie) worden de bekende locaties meegenomen, zoals de Ringvaartlaan/Sportparklaan, de Cruquiusweg ventweg (HBC) en de wijk naast de Binnenweg. In totaal zijn 738 bekende parkeerfeiten bekeurd, waaronder:

  • .

    omgeving sportparken: 121 bekeuringen en 16 waarschuwingen

    In 2015 waren dit 85 bekeuringen

  • .

    - blauwe zone Jan van Goyenstraat/Willem Klooslaan: 139 bekeuringen en 11 waarschuwingen

    In 2015 waren dit 29 bekeuringen

  • .

    - laad- en losplaatsen: 81 bekeuringen en 31 waarschuwingen

    In 2015 waren dit 18 bekeuringen

  • .

    - parkeren op gehandicaptenparkeerplaats: 81 bekeuringen en 31 waarschuwingen

    In 2015 waren dit 34 bekeuringen

     

Illegaal gebruik gemeentegrond

In het uitvoeringsprogramma is bij de doelstellingen, onderdeel handhaving openbare ruimte, opgenomen dat er 4 keer in dat jaar wijkgewijs gecontroleerd zou worden op het illegaal gebruik van gemeentegroen. Het betreft hier met name het bij de tuin voegen van gemeentegrond. In 2015 is dit onderwerp meegenomen in de structurele wijkgerichte handhavingsrondes, zo ook in 2016.

 

Zowel in 2015 als in 2016 zijn door de BOA’s 97 kaarten uitgedeeld voor het in gebruik hebben van gemeentegrond voor bijvoorbeeld containers zonder dat daarvoor een vergunning is aangevraagd. De controle van gebruik op gemeentegrond maakt nu structureel onderdeel uit van de wijkgerichte rondes (oog- en oorfunctie). Gezien het aantal niet gemelde containers blijft de noodzaak aanwezig om hierop te controleren.

 

Fietswrakken

In 2016 zijn 176 fietswrakken uit de openbare ruimte verwijderd. Van de 176 zijn er 102 verwijderd rond het station (in 2015 waren dit er 88) en 74 in de winkelgebieden en in de woonwijken (in 2015 waren dit er 73). Het aantal wrakken is helaas weer wat hoger dan in 2015. Toen waren het er 161. Dit aantal geeft aan dat actie op dit punt nodig blijft.

 

Overhangend groen

Overhangend groen is onderdeel van de structurele wijkgerichte handhaving. Gebleken is dat drastisch snoeien in het najaar grote gevolgen kan hebben voor bepaalde plantensoorten. Daarom is per locatie gekeken wat de beste snoeiperiode is. Hierover worden dan afspraken gemaakt met de eigenaar. In de aansluitende handhavingsrondes wordt hierop gecontroleerd en wordt zo nodig verder opgetreden. Over het algemeen is de bereidheid na een eerste gesprek groot.

 

Ondersteuning politie

Samen met de politie is de parkeeroverlast in de Indische Wijk in kaart gebracht tijdens surveillances. Ook is er in de zomermaanden samen met de politie een aantal acties uitgevoerd richting varend verkeer.

In de dagen voor Oud en Nieuw is, n.a.v. gezamenlijke afspraken met de politie, tijdens de reguliere rondes opgetreden tegen vuurwerkoverlast.

 

2.6.1 Conclusie

De inzet zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma voor de openbare ruimte is in 2016 waargemaakt. Het meest lastige is de aanpak van hondenpoep (ergernis nummer 3 uit Veiligheidsmonitor). Hiervoor wordt daarom in 2017 een extra gecontroleerd.

De resultaten blijven wel gekoppeld aan de aanwezigheid op straat. Door de wijksgewijze opzet en de samenwerking met de politie versterken wij deze in 2017.

3. BENODIGDE CAPACITEIT

 

3.1 Grondslag voor capaciteitsberekening

 

In hoofdstuk 3 van de beleidsnota “integrale handhaving” Gemeente Heemstede zijn vier toezichtvormen omschreven;

  • .

    vergunninggericht toezicht,

  • .

    objectgericht toezicht,

  • .

    gebiedsgericht toezicht,

  • .

    signaal toezicht.  

    Bepalend voor het toezicht zijn niet alleen de vormen van toezicht, maar ook de intensiteit waarmee het toezicht wordt uitgevoerd.

    Op basis van de vastgestelde prioriteiten, in combinatie met de van toepassing zijnde toezichtsvorm, wordt de noodzakelijke intensiteit van het toezicht bepaald.

     

3.2 Vergunninggericht toezicht

 

Het vergunninggericht toezicht is gekoppeld aan het aantal verleende omgevings-vergunningen. De mate van toezicht op deze vergunningen wordt bepaald door het aantal afgegeven vergunningen en de daaraan gekoppeld toezichtmomenten. Op basis hiervan wordt een planning gemaakt van de benodigde toezichtcapaciteit.

 

Het toezicht op de verleende omgevingsvergunning is gericht op de volgende activiteiten:

  • 1.

    bouwen

  • 2.

    slopen (alleen op basis van Monumentenwet of bestemmingsplan)

  • 3.

    gebruiksveiligheid

  • 4.

    aanleggen

  • 5.

    wijzigen monument 

Toezicht op de activiteit bouwen

Een bouwwerk dient tijdens de uitvoeringsfase op een aantal belangrijke onderdelen te worden gecontroleerd. In de uitvoeringsfase wordt de bouw opgedeeld in de volgende (vijf) bouwfases en de daarbij behorende (12) toezichtmomenten:

 

Voorbereiding van de bouw

  • 1.

    check bouwdossier op volledigheid

  • 2.

    verificatie van gegevens over de bouwplaats

  • 3.

    bevestiging werkafspraken met de bouwer

    Onderbouw

  • 4.

    uitzetten van de bouw

  • 5.

    heien

  • 6.

    controleren van de wapening van de fundering

  • 7.

    begane grondvloeren

    Bovenbouw

  • 8.

    verdiepingsvloeren

  • 9.

    eventuele staalconstructies

    Gevel/dak

  • 10.

    kap

    Afbouw/ oplevering

  • 11.

    afbouw en installaties

  • 12.

    eindoplevering

    De prioriteit en de complexheid van het bouwwerk (gerelateerd aan de bouwsom) is uiteindelijk bepalend voor het aantal toezichtmomenten.

     

    Zo zal bij een eenvoudige uitbreiding van een woning volstaan kunnen worden met 3 toezichtmomenten en zullen bij een complex woningbouwproject alle toezichtmomenten aan bod komen. Waarbij een toezichtmoment, bijvoorbeeld het controleren van de wapening van de fundering, uit meerdere controles kan bestaan.

     

    Als uitgangspunt voor het bepalen van de benodigde capaciteit, is het aantal toezicht-momenten voor de activiteit bouwen in de onderstaande tabel. Deze tabel is op basis van ervaringsgegevens en kengetallen samengesteld.

    afbeelding binnen de regeling

    Het benodigde aantal fte’s op basis van de toezichtmomenten voor de activiteit bouwen is nader uitgewerkt in bijlage 1

     

Toezicht op de activiteit slopen bij monument

afbeelding binnen de regeling  

Toezicht op de activiteit wijzigen monument

In de regel maakt het wijzigen van een monument tevens onderdeel uit van de activiteit bouwen en zullen de toetsmomenten samenvallen. Vandaar dat de toetsmomenten in combinatie met bouwen lager liggen dan bij een omgevingsvergunning voor wijzigen van een monument zonder de activiteit bouwen.

afbeelding binnen de regeling

Toezicht op de activiteit aanleggen

afbeelding binnen de regeling

Toezicht op de activiteit kappen

In een omgevingsvergunning voor de activiteit kappen kan een voorwaarde zijn opgenomen die verplicht tot herplanten na de kap.

Het toezicht hierop wordt uitgevoerd door medewerkers van de afdeling Voorbereiding Openbare Ruimte.

afbeelding binnen de regeling

3.3 Objectgericht toezicht

 

Toezicht op de activiteit brandveilig gebruik.

Op 1 januari 2008 is een Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) i.o. van kracht geworden, waaraan de gemeente Heemstede deelneemt.

Tussen de Gemeente Heemstede en de VRK zijn bestuursafspraken gemaakt met betrekking tot de uitvoering van bepaalde taken.

Jaarlijks wordt door de VRK een activiteitenplan opgesteld, waarmee invulling wordt gegeven aan deze afspraken voor de onderdelen proactie en preventie. Dit activiteitenplan sluit aan op het jaarwerkplan brandweer Kennemerland en het gemeentelijke handhavingsbeleid. De enkelvoudige controles die worden uitgevoerd door de VRK, op basis van het activiteiten-plan, komen (in de regel) niet ten laste van de beschikbare capaciteit tijd van de Heemsteedse organisatie. De meervoudige controles worden in de regel uitgevoerd samen met een medewerker van de afdeling bouw- en woningtoezicht. De volledige administratieve afhandelingen van enkel- en meervoudige controles ligt bij de afdeling bouw- en woningtoezicht.

 

De geïntensiveerde controles op de zorginstellingen, n.a.v. het rapport van de Inspectie leefomgeving en Transport en de brand bij Rivierduinen in Oegstgeest heeft extra werk opgeleverd voor de afdeling bouw- en woningtoezicht. Dit in de vorm van extra rapporten, hercontroles en locatiebezoeken.

 

Toezicht op de activiteit milieu.

De gemeente Heemstede heeft de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken onder-gebracht bij de Milieudienst IJmond. De Milieudienst IJmond is een openbaar lichaam en rechtspersoon. In 2013 is het gemeentelijk milieubeleidsplan vastgesteld, dit beleid is opgenomen in de Duurzaamheidsnota 2012-2017 "Samenwerken en verbinden".

De milieudienst IJmond legt jaarlijks verantwoording af aan de Raad middels een jaarverslag, de doelstellingen voor het jaar 2017 zijn om die reden niet opgenomen in dit uitvoeringsprogramma.

 

3.4 Gebiedsgericht toezicht

 

Als uitgangspunt voor het bepalen van de benodigde capaciteit, is de frequentie per jaar in dagdelen in de onderstaande tabel aangehouden. Deze tabel is op basis van ervaringsgegevens en kengetallen samengesteld.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

     

4. Capaciteitsbepaling handhaving en toezicht

 

4.1 Bouw- en woningtoezicht.

 

Beschikbare uren voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.

 

Voor vergunningverlening, handhaving en toezicht zijn netto de volgende uren beschikbaar:

 

hoofd bouw- en woningtoezicht  0,88 fte = 1200 uur

senior medewerker bouw- en woningtoezicht 1 fte = 1350 uur

medewerker bouw- en woningtoezicht 1 fte = 1350 uur

medewerker bouw- en woningtoezicht 0,88 fte = 1200 uur

inspecteur bouw- en woningtoezicht 1 fte = 1350 uur

juridisch medewerker 1 fte = 1350 uur

administratief medewerkster 0,69 fte = 938 uur

 

Netto beschikbaar uren 6,45 fte = 8738 uur

 

De functie van hoofd bouw- en woningtoezicht is per 1 december 2016 weer ingevuld met 0,88 fte.

 

De capaciteitsberekening op basis van prioriteiten geeft aan dat een optimaal functionerend toezicht vraagt om een bezetting van ruim 1,3 fte.

 

Uit het monitoren van de werkzaamheden over een periode van 17 weken in het jaar 2010 (zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma van 2012) bleek dat op jaarbasis slechts 0,17 fte (226,5 uur) aan toezicht en handhaving werd besteed. Door het aanstellen van een fulltime inspecteur is nu op jaarbasis 1,17 fte beschikbaar (0,17 + 1,0) voor toezicht en handhaving.

 

Gewijzigde werkzaamheden/Nieuwe taken.

De verwachting is dat per 1 januari 2018 de privatisering van het bouwtoezicht (private kwaliteitsborging) een feit zal zijn. Voor een nadere toelichting zie artikel 3.6 “nieuwe ontwikkeling”, De uren die dan “vrijkomen” zullen worden ingezet voor het uitbreiden van het gebiedsgericht toezicht, zoals het vergunningvrije bouwen en bouwen zonder vergunning.

 

4.2 VRK (brandweer).

 

Zoals aangegeven in artikel 1.3 is de overdracht van taken van de gemeente Heemstede aan de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) vastgelegd in de zogeheten bestuurs-afspraken. Hierin is opgenomen dat ten aanzien van de uitvoering van de taken een door partijen gezamenlijk op te stellen werkplan wordt vastgesteld. Om verwarring met interne werkplannen van Gemeente en VRK te voorkomen wordt dit werkplan ‘activiteitenplan’ genoemd.

 

Met het activiteitenplan 2015 wordt invulling gegeven aan deze afspraak voor de onderdelen proactie en preventie. De intensieve samenwerking met tijdsgebonden producten tussen de VRK en de gemeente, maakt het noodzakelijk de wederzijdse verwachtingen en verplichtingen helder en tot in redelijk detail vast te leggen. Dit activiteitenplan sluit aan op het jaarwerkplan brandweer Kennemerland en het gemeentelijke handhavingsbeleid.

 

Opdracht

De gemeente Heemstede verleent de VRK opdracht om, binnen de gestelde wettelijke, financiële en personele kaders zoals vastgelegd in de bestuursafspraken, uitvoering te geven aan de in het activiteitenplan vastgelegde taken en activiteiten. Tenzij anders vermeld vallen deze binnen de kaders zoals verwoord in artikel 2 van de bestuursafspraken en de hier uit voortvloeiende wederzijdse verplichtingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

 

Preventie Controle

Controles veilig gebruik bouwwerken

De brandweer controleert gebruiksvergunning- en meldingplichtige panden, binnen de aangegeven capaciteit, op grond van de Prevap lijst.

afbeelding binnen de regeling    

Aanvullende werkafspraken

De gemeente en brandweer spreken af in welke objecten de meervoudige controles gaan plaatsvinden.

De gemeente levert een lijst met te controleren objecten (prio 1 t/m 4).

De brandweer stuurt alle controle rapportages naar de gemeente. Hierdoor is de gemeente geïnformeerd over alle controleresultaten en kan de gemeente de nodige actie ondernemen. Bij bijzondere afwijkingen wordt de gemeente zo spoedig mogelijk in kennis gesteld en vindt overleg met alle betrokkenen plaats.

De brandweer gaat alle objecten in een database (Registar) zetten. Hiermee beschikt de brandweer over een geautomatiseerd beheersprogramma.

De brandweer gaat de te controleren objecten in een controleplan opnemen. Hierbij wordt de richtlijn Prevap 2009 gevolgd. Dit plan is aan de gemeente beschikbaar gesteld.

 

4.3 Milieu.

 

Uitbesteding aan de Omgevingsdienst IJmond

Zoals aangegeven in artikel 1.3 heeft de gemeente Heemstede de uitvoering van de gemeentelijke milieutaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst IJmond.

 

Toezicht, controle en handhaving

Het programmatisch controleren van bedrijven en instellingen is een van de kerntaken van de gemeente. Door periodieke bedrijfsbezoeken wordt onderzocht of het betreffende bedrijf of instelling aan de voorschriften van de milieuvergunning of de Algemene Maatregel van Bestuur voldoet.

 

De zwaarte van de milieubelasting, de lokaal gekozen accenten voor externe veiligheid en verruimde reikwijdte (energiebesparingspotentieel), integrale gebiedsgerichte benadering (lokale omgevingsaspecten), klachtenpatronen en gehanteerde kengetallen zijn een filter om het uiteindelijke uitvoeringsprogramma in te vullen en de individuele inrichtingen te bepalen die bezocht gaan worden. Hieronder is het uiteindelijke aantal geplande controles voor 2016 weergegeven.

  

afbeelding binnen de regeling

 

4.4 Handhaving Openbare Ruimte.

 

Beschikbare uren voor handhaving Openbare Ruimte

 

Voor handhaving Openbare Ruimte zijn netto de volgende uren beschikbaar:

 

Boa’s 3,14 fte = 4647 uur

Marktmeester 0,7 fte = 1036 uur

Coördinator bureau handhaving 0,5 fte = 775 uur

Netto beschikbare uren* 4,34 fte = 6458 uur

 

* o.b.v. 1480 uur voor 1 fte.

  

Voor de handhaving van de openbare ruimte en de aansturing van het bureau handhaving zijn 4,34 fte’s beschikbaar. Naast de eigen BOA’s voor handhaving van de openbare ruimte, worden parkeercontroleurs ingehuurd bij een externe partij. In 2016 werd voor gemiddeld 60 uur per week ingehuurd. Hierdoor kan de inzet van de Boa’s en controle op betaald parkeren los van elkaar worden gepland. Dit is positief voor de effectiviteit. Met de huidige formatie, aangevuld met de externe inhuur kan het handhavingsprogramma worden uitgevoerd.

 

Door pensionering (eerste kwartaal 2016) en vertrek van een BOA (eind 2015) zijn begin 2016 twee vacatures opengesteld. Daarmee is het team weer op volle capaciteit gebracht. Daarnaast wordt samen met het team in Bloemendaal gedurende totaal 40 weken een stageplaats aangeboden. Om de stagiaire goed te kunnen begeleiden, beschikt het team over een certificaat “Leerbedrijf HTV” van ECABO.

 

Reguliere taken

 

Regulier zijn de taken die altijd moeten worden uitgevoerd volgens een min of meer vast schema of na melding. Vaak worden diverse taken in combinatie met elkaar uitgevoerd. Zo worden elke dag controles uitgevoerd op het gebied van fiscaal parkeren. Vanaf 2015 wordt de parkeercontroleur geleverd door Traffic Support. Sinds eind 2015 zijn de parkeercontroleurs ook bevoegd om op te treden bij eenvoudige parkeerovertredingen als bijvoorbeeld parkeren op de stoep, op laad- en losplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen. De inzet op dit vlak beperkt zich tot de fiscale gebieden (Binnenweg, Raadhuisstraat en Zandvoortselaan)

 

In 2016 zijn totaal 2345 naheffingsaanslagen opgelegd. 202 opgelegde aanslagen zijn na een gesprek met de ontvanger geseponeerd. Reden hiervoor kunnen medische zijn of een achteraf aangeleverd bewijs van betaling. Dit laatste komt helaas voor bij belparkeren, indien de server van de doorgevende partij niet snel communiceert door omstandigheden. Daarnaast zijn 55 waarschuwingen uitgedeeld voor het niet hebben van een betaalbewijs.

In 2016 zijn 137 bekeuringen uitgedeeld voor parkeren zonder geldige parkeervergunning en daarnaast ook 29 waarschuwingen.

 

Vanaf de tweede helft van 2016 is door de inzet van een nieuwe BOA (vervanging pensionering) de aanwezigheid van een BOA in het wandelbos weer op orde gebracht. Mede in combinatie met de aanpassing van het maximaal aantal honden, is daarmee weer een prettige sfeer in het bos aanwezig.

 

Ook is gedurende zo’n 60 uur in april een actieve flyeractie uitgevoerd rond het station om de gratis fietsenstalling te promoten. Helaas heeft dit niet tot een verhoging van het aantal vrije fietsplekken in de rekken geleid. Voor 2017 is hier nog extra aandacht voor nodig. Hoe, wordt nog nader bepaald.

 

Door wijkgerichte handhaving en actieve samenwerking met de politie (wijkagenten) en de wijkcoördinator van Elan Wonen, kunnen veel zaken binnen reguliere rondes worden meegenomen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de parkeeroverlast (o.a. Sportpark, Cruquiusweg), hondenpoep en overhangend groen. Een aantal zaken wordt, ondanks dat deze ook worden meegenomen in de wijkgerichte rondes, ook opgenomen als speciale actie (zie verder bij 2 inzet specifieke acties). Als voorbeeld kan worden genoemd het verwijderen van fietswrakken.

Naast het handelen na eigen constateringen, wordt direct gereageerd op meldingen van burgers. Dat geldt voor bijvoorbeeld milieu- en afvalklachten. De meldingen komen binnen op het Meldpunt Woonomgeving, rechtstreeks per telefoon of schriftelijk. Op elke melding volgt een reactie. Als de melder heeft aangegeven hier prijs op te stellen, wordt een terugkoppeling gegeven.

 

Ook de politie treedt handhavend op in de openbare ruimte. Er vindt regelmatig afstemmingsoverleg plaats om elkaar te informeren en de lijnen met de wijkagenten zijn kort. Bovendien dient dit overleg om de samenwerking met de politie in het algemeen en met de wijkagenten in het bijzonder verder te optimaliseren. Gezamenlijk worden al avonddiensten gelopen. Het doel is om dit verder uit te bouwen naar een volle dag/avond dienst, zodat gezamenlijk, maar ook tijdens de betreffende wijkgerichte ronde gericht kan worden gesurveilleerd.

afbeelding binnen de regeling    

Gewijzigde of nieuwe taken 2017

In 2015 is het ligplaatsbeleid geëvalueerd. Op basis van de evaluatie is besloten de handhaving breder uit te voeren. In 2017 wordt hier vervolg aan gegeven, waarbij de vergunninghouders van ligplaatsen die sinds 2015 zijn vergund en waar geen gebruik is geconstateerd worden aangesproken. Over de te nemen maatregelen wordt nog nagedacht.

 

5. Financiële paragraaf

 

De financiering van de werkzaamheden die voortvloeien uit het uitvoeringsprogramma en het handhavingsbeleidsplan zijn gekoppeld aan de gemeentelijke begrotingscyclus. Met de vaststelling van de gemeentelijke begroting medio november van het jaar voorafgaand aan de uitvoering van de desbetreffende jaarprogrammering autoriseert de gemeenteraad de benodigde financiële middelen.

De basis van de financiering ligt in de begrotingsprogramma’s 2 (Veiligheid), 8 (Groen en openbare ruimte) en 9 (Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting ). In de begroting is budget voor ambtelijke capaciteit opgenomen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.

De gemeente Heemstede heeft zijn takenpakket voor milieu door middel van een dienstverleningsovereenkomst uitbesteed aan de Omgevingsdienst IJmond. Heemstede neemt grofweg 2800 uur af van de Omgevingsdienst. Daarin zit behalve het basistakenpakket (wettelijke taken) ook het milieu- en duurzaamheidsbeleid en de uitvoering daarvan.

Met de vaststelling van de begroting 2017 (en de meerjarenbegroting 2017- 2019) is de financiële uitvoerbaarheid van de jaarprogrammering 2017 gegarandeerd.

 

BIJLAGE 1

 

  • 1.

    Tabel 1: capaciteitsberekening bouw- en woningtoezicht op basis van optimaal toezicht

  • 2.

    Tabel 2: capaciteitsberekening bouw- en woningtoezicht op basis van minimaal toezicht

  • 3.

    Tabel 3: benodigde fte’s voor toezicht op de activiteit bouwen op basis van toezichtmomenten 

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Vastgesteld bij collegebesluit van 20 juni 2017