Regeling vervallen per 01-09-2017

Regeling melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen gemeente Heerenveen

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-08-2017

Intitulé

Regeling melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen gemeente Heerenveen

Regeling melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen gemeente Heerenveen

De gemeentesecretaris van de gemeente Heerenveen

  

overwegende, dat hij daartoe gemandateerd is door het college van burgemeester en wethouders;

  

dat het wenselijk is de lokale regelingen qua terminologie en structuur te laten aansluiten bij de actualiteit;

  

gelet op artikel 15:1een f van de CAR-UWO

  

BESLUIT:

  

tot het vaststellen van de navolgende

  

Regeling melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen gemeente Heerenveen

Artikel 1 Begripsbepaling

  • a.

    werkgever:

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen

  • b.

    medewerker:

    De werknemer met een aanstelling of arbeidsovereenkomst naar Burgerlijk Recht bij de gemeente Heerenveen op grond van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO.

  • c.

    nevenwerkzaamheden:

    Alle werkzaamheden die, betaald of onbetaald, binnen of buiten de organisatie van de gemeente Heerenveen worden verricht door de medewerker en die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functie, kunnen raken.

  • d.

    financiële belangen:

    Onder financieel belang wordt in ieder geval verstaan het bezit van effecten, vorderingsrechten, onroerend goed, bouwgrond en een financiële deelneming in ondernemingen. De werkgever is bevoegd andere financiële belangen aan te wijzen, die betrekking hebben op deze regeling

  • e.

    registratie:

    De registratie van nevenwerkzaamheden zoals bedoeld in artikel 15:1e lid 2 en 15:1f lid 2 CAR-UWO.

  • f.

    openbaarmaking:

    De openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden zoals bedoeld in artikel 15:1e lid 4 van de CAR-UWO.

Artikel 2 Verbod en melding nevenwerkzaamheden

  • 1. Het is de medewerker overeenkomstig artikel 15:1e lid 3 CAR-UWO verboden nevenwerkzaamheden te verrichten, waardoor de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

  • 2. De medewerker maakt melding van de nevenwerkzaamheden op grond van artikel 15:1e, lid 1 van de CAR-UWO via het daartoe bestemde formulier “melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen”.

  • 3. De medewerker dient de beëindiging van de nevenwerkzaamheden schriftelijk te melden aan de werkgever.

  • 4. De medewerker is verplicht om zich te houden aan de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit. In deze wetten zijn bepalingen opgenomen over het maximale aantal werkuren per dag en per week. Tevens zijn er regels vastgesteld over verplichte rusttijden.

Artikel 3 Openbaarmaking nevenwerkzaamheden

  • 1. De openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden geldt voor de volgende functies:

    • a.

      Gemeentesecretaris

    • b.

      Directeur

    • c.

      Concerncontroller

    • d.

      Afdelingshoofd

    • e.

      Griffier

  • 2. Alleen de gegevens die vanuit integriteitoogpunt noodzakelijk zijn, worden openbaar gemaakt.

Artikel 4 Verbod en melding financiële belangen

  • 1. Het is de medewerker overeenkomstig artikel 15:1f lid 4 CAR-UWO verboden financiële belangen te hebben, effecten te bezitten en transacties in effecten te verrichten, waardoor de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

  • 2. Medewerkers in de volgende functies worden geacht te zijn aangesteld in een functie waaraan in het bijzonder het risico van financiële belangenverstrengeling of het risico van gebruik van koersgevoelige informatie is verbonden:

    • a.

      Gemeentesecretaris

    • b.

      Directeur

    • c.

      Afdelingshoofd

    • d.

      Medewerkers betrokken bij het verstrekken en handhaven van vergunningen

    • e.

      Medewerkers betrokken bij inkoop en aanbesteding

    • f.

      Projectmedewerkers

    • g.

      Medewerkers met een functie op financieel gebied

    • h.

      Medewerkers met een functie op het gebied van Planning & Control

  • 3. Iedere medewerker is verplicht financiële belangen te melden, voor zover de medewerker redelijkerwijs het vermoeden kan hebben dat het hebben van of handelen in deze financiële belangen de goede vervulling van de functie of goede functionering van de openbare dienst, niet in redelijkheid is verzekerd.

  • 4. Ongeacht of een dergelijke melding is gedaan kan de werkgever het hebben van of handelen in financiële belangen waarvan de werkgever van mening is dat de goede vervulling van de functie of goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid is verzekerd, verbieden.

  • 5. De medewerker maakt melding van de financiële belangen op grond van artikel 15:1f, lid 4 van de CAR-UWO via het daartoe bestemde formulier “melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen”.

Artikel 5 Besluit werkgever over nevenfuncties

  • 1. Indien de werkgever van mening is dat de geregistreerde nevenwerkzaamheden in strijd zijn met artikel 15:1e CAR-UWO ontvangt de medewerker een gemotiveerd besluit omtrent een verbod op deze nevenwerkzaamheden.

  • 2. De medewerker beëindigt na een besluit zoals genoemd in lid 1 met onmiddellijke ingang de nevenwerkzaamheden.

  • 3. De werkgever kan de nevenwerkzaamheden alleen verbieden indien door het verrichten van de werkzaamheden of het uitoefenen van het bedrijf de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met de functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd.

  • 4. De werkgever kan in plaats van het gestelde in lid 1 nadere afspraken maken met de medewerker of beperkingen opleggen aan de medewerker, zodanig dat de mogelijkheid van belangenverstrengeling zich niet meer voordoet.

  • 5. Bij voortzetting van verboden nevenwerkzaamheden kan een disciplinaire straf worden opgelegd, op grond van hoofdstuk 16 van de CAR-UWO.

Artikel 6 Besluit werkgever over financiële belangen

  • 1. Indien de werkgever van mening is dat naar aanleiding van de gemelde financiële belangen de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, niet in redelijk is verzekerd, ontvangt de medewerker een gemotiveerd besluit omtrent de financiële belangenverstrengeling.

  • 2. Indien er sprake is van financiële belangenverstrengeling wordt in samenspraak met de betrokken medewerker naar een oplossing gezocht.

  • 3. In het uiterste geval is de medewerker verplicht het financiële belang af te stoten.

  • 4. Bij het aanhouden van de verboden financiële belangen kan een disciplinaire straf worden opgelegd.

Artikel 7 Registratie

  • 1. De registratie van nevenwerkzaamheden en financiële belangen geschiedt door het formulier “melding nevenwerkzaamheden en financiële belangen” op te nemen in het Persoonsdossier.

  • 2. Een door de werkgever aangewezen persoon is belast met de registratie, de ter inzage legging, de rapportage van de nevenwerkzaamheden.

    De werkgever kan de medewerker verzoeken om nadere informatie.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als de “Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen gemeente Heerenveen”

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 3. Vanaf de inwerkingtredingdatum van deze regeling vervalt de “Regeling melding en openbaarmaking nevenfuncties en melding financiële belangen” (vastgesteld 4 september 2007).

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 24 november 2014
  
De secretaris,
F.Perdok

Toelichting

Deze regeling is een nadere uitwerking van de wijze waarop nevenwerkzaamheden en financiële belangen binnen onze organisatie worden gemeld en geregistreerd. Hoewel medewerkers geen toestemming hoeven te vragen voor het uitvoeren van nevenwerkzaamheden, vragen wij hen wel al hun nevenwerkzaamheden te melden. Dit heeft te maken met hetgeen hierover in de CAR-UWO (toelichting bij artikel 15:1e) is opgenomen:

De term ‘nevenwerkzaamheden’ dient ruim te worden opgevat. Hieronder worden verschillende werkzaamheden verstaan, zoals het lidmaatschap van het bestuur van een vereniging of stichting, het zijn van commissaris, bestuurder, vennoot of aandeelhouder. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde nevenwerk-zaamheden of nevenwerkzaamheden die binnen of buiten de normale diensttijd worden verricht.

 

Een gedane melding dient getoetst te worden aan het tot de ambtenaar gerichte verbod, dat in het derde lid is geformuleerd. De ambtenaar zal zich een oordeel moeten vormen over de vraag of door een nevenwerkzaamheid de goede functievervulling of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met de functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd.

 

De constatering dat een nevenwerkzaamheid zich niet goed verdraagt met de ambtelijke functie, hoeft niet zonder meer te leiden tot het opleggen van een verbod. Er kunnen ook zodanige nadere afspraken worden gemaakt dat de mogelijkheid van belangenver-strengeling of anderszins zich niet meer voordoet. Jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep over dit onderwerp geeft eenzelfde richting aan.

 

De registratie van nevenwerkzaamheden kan op verschillende wijzen worden ingericht. In elk geval dient de registratie te voldoen aan de regels die gesteld zijn op grond van de Wet persoonsregistraties en de op deze wet gebaseerde verordening, voor zover deze in de gemeente is vastgesteld.

Hoewel wij je dus vragen altijd je nevenwerkzaamheden te melden, is dit niet verplicht en mag je zelf de afweging maken. Alleen de werkzaamheden (betaald of onbetaald) die het belang van de gemeente kunnen raken, moet je melden.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat er belangenverstrengeling ontstaat door je bijbaan, of dat de schijn daartoe wordt gewekt. Ook kan het zijn dat de combinatie van je werk bij de gemeente en je bijbaan een te zware werkbelasting vormt.

Je zult zelf moeten beoordelen of het belang van de gemeente Heerenveen geraakt wordt door je nevenwerkzaamheden. Wanneer je dit niet zeker weet, kun je het beste je activiteiten melden. Er kan nog een reden zijn om je nevenwerkzaamheden te melden: als je veel tijd besteedt aan nevenwerkzaamheden, kan dat van invloed zijn op je prestaties op je werk. Door aan te geven hoeveel tijd je aan nevenwerkzaamheden besteedt, ben je transparant en creëer je de mogelijkheid dit bespreekbaar te maken.

Welke nevenwerkzaamheden moet je melden?

Naast je baan bij de gemeente een bestuursfunctie bij een sportclub? Een vennootschap in een adviesbureau of een bijverdienste als taxichauffeur of barman? Een raadslidmaatschap in een andere gemeente? Dergelijke bijbaantjes zullen je niet onbekend in de oren klinken. Misschien heb je zelf één van de genoemde functies of iets vergelijkbaars. Vaak gaan dergelijke nevenactiviteiten prima samen met je werk als medewerker van de gemeente Heerenveen, maar soms ook niet. Onderstaande voorbeelden geven je houvast bij de beslissing of je jouw nevenwerkzaamheden moet melden.

Veel nevenwerkzaamheden vallen in de categorie ‘vrijwilligerswerk’ en komen de maat-schappij ten goede. Bovendien doe je ervaringen op die je kunt gebruiken bij je werk voor de gemeente. Zo heeft je bijbaan niet alleen meerwaarde voor jezelf, maar kan deze ook meerwaarde hebben voor onze organisatie.

  

Alle andere betaalde werkzaamheden

Het kan zijn dat je op grond van de arbeidstijdenwet in de knel komt met je verplichte rusttijden. Voor nevenactiviteiten waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (een betaalde baan) zal de arbeidstijdenwet in acht moeten worden genomen.

  

Nevenactiviteiten in eigen bedrijf

Dit kan naast het werknemerschap bij de gemeente, mits de activiteiten buiten werktijd worden verricht en mits de (flexibele) inzetbaarheid voor de gemeente niet afneemt. Het gebied waar de werkzaamheden worden verricht mag niet de werkplek van de gemeente zelf zijn en er mag geen verwevenheid met de functie zijn. Het is altijd verstandig deze nevenactiviteiten te melden, ook in verband met de verplichte rusttijden.

  

Bestuurslid van een sportvereniging (vrijwilligerswerk)

Je zult deze nevenactiviteiten moeten melden wanneer je bijvoorbeeld beleidsmedewerker ‘sport’ bent, sportzalen verhuurt of subsidie verstrekt aan sportclubs.

  

Oproepmedewerker bij de politie, in de gezondheidszorg etc.

Wanneer je op afroep werkzaamheden verricht naast je huidige baan dien je dit te melden.

  

Werk bij een aannemer of als aannemer

Deze bijbaan is voor jou niet mogelijk als je bijvoorbeeld een medewerker bent die bouwvergunningen verstrekt. Ook al werk je parttime bij de gemeente.

  

Taxichauffeur

Deze bijbaan kun je niet vervullen wanneer je een medewerker bent met opsporings-bevoegdheid. Je zou namelijk fooien kunnen hebben accepteren van iemand die je als opsporingsambtenaar moet opsporen.

  

Commissaris, bestuurder, vennoot of aandeelhouder in een bedrijf waarvan de gemeente klant is

Je zult deze bijbaan moeten melden wanneer je inkoopwerkzaamheden verricht of op de enige andere wijze bij de keuze voor dit bedrijf betrokken kunt raken.

  

Barman op doordeweekse avonden en in het weekend

De kans is groot dat deze zware werkbelasting niet vol te houden is en dat je slaperig op het gemeentehuis verschijnt. Deze combinatie kan dus een goede functievervulling in de weg staan.

  

Verzekerings- of belastingadviseur

Deze bijbaan zul je moeten melden wanneer je werkzaam bent bij Team Belastingen en Team Bedrijfsvoering en Financiële zaken.

  

Medewerker/vennoot bij een onderzoeks- of adviesbureau

Als beleidsmedewerker zult je deze bijbaan moeten melden. Dat is ook het geval wanneer je op een andere wijze bij de keuze voor dit bureau betrokken kunt raken.

  

Je wilt je nevenactiviteiten melden. Wat moet je doen?

Op Intranet personeelsplein vind je onder het kopje ‘overige formulieren’ het formulier nevenwerkzaamheden. Dit formulier lever je in bij je leidinggevende. Deze beoordeelt vervolgens jouw opgave. Wanneer er geen bezwaar is tegen je nevenwerkzaamheid krijg je een schriftelijke verklaring waarin het college je bijbaan voor kennisgeving aanneemt. Ook kan het zijn dat je leidinggevende je vraagt of je jouw nevenfunctie in een gesprek wil toelichten (vaak in het bijzijn van een P&O-adviseur). De uitkomst van dit gesprek kan zijn dat je alsnog toestemming krijgt, dat de nevenwerkzaamheden worden verboden of dat er voorwaarden aan worden verbonden. Er kan bijvoorbeeld worden gevraagd om de nevenfunctie af te bouwen of er minder tijd aan te besteden.

  

Ten slotte

Vanuit P&O wordt jaarlijks door een van de medewerkers personeelszaken een oproep gedaan je nevenwerkzaamheden te melden, zodat de registratie op orde blijft. Ook als je eerder toestemming hebt gekregen, moet je op deze oproep reageren. Je hoeft dan niet opnieuw het meldingsformulier in te vullen; een mailtje met de boodschap dat je de nevenwerkzaamheden nog steeds uitvoert is dan voldoende.