Regeling vervallen per 05-11-2021

Beleidskader elektrische laadinfrastructuur in de openbare ruimte van de gemeente Heereenveen

Geldend van 25-12-2019 t/m 04-11-2021

Intitulé

Beleidskader elektrische laadinfrastructuur in de openbare ruimte van de gemeente Heereenveen

1. Doel van de beleidsregels

Het doel van de beleidsregels is om:

  • particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en aanbieders van oplaadinfrastructuur duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en aanbieders van oplaadinfrastructuur te informeren over de te volgen procedure;

  • aanvragen voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op een zelfde en gelijkwaardige manier te kunnen beoordelen en af te handelen.

Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op publieke oplaadpalen en andere oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte op of aan de openbare weg, waaronder ook openbare P&R-terreinen.

2. Beleidsregels

1. Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

APV:

Algemeen Plaatselijke Verordening van de gemeente Heerenveen.

Beheerder:

De marktpartij en aanvrager van de toestemming voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is tevens de beheerder hiervan.

College:

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen.

De gemeente:

Gemeente Heerenveen

Elektrische voertuigen:

Een motorvoertuig dat bij de RDW staat geregistreerd als auto die geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden.

Exploiteren:

Het tegen een vergoeding voor gebruikers, voor eigen rekening en risico van aanvrager ter beschikking stellen, beheren en toegang verlenen tot de interoperabele oplaadinfrastructuur. 

Gebruiker:

  • a)

    Een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Heerenveen en eigenaar en/of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig.

  • b)

    Een particulier die eigenaar en/of houder is van een elektrisch voertuig en woonachtig en/of werkzaam is in de gemeente Heerenveen.

  • c)

    Een bezoeker die eigenaar of houder is van een elektrische voertuig.

Interoperabiliteit:

De mogelijkheid om met een laadpas van verschillende serviceproviders gebruik te maken van een laadpaal van verschillende aanbieders van oplaadinfrastructuur.

Laadkabel:

Een kabel, in eigendom van de gebruiker, benodigd om het elektrische voertuig op te laden door deze aan te sluiten op een oplaadpunt.

Laadpas:

Een pas, benodigd voor het gebruik van de laadpaal, gebaseerd op de landelijke afspraken op het gebied van interoperabiliteit.

Marktpartij:

De aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.

Oplaadinfrastructuur:

Het geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en anders voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg, bestemd voor het (snel)laden van elektrische voertuigen.

Oplaadlocatie:

Locatie in de openbare ruimte waar een laadpaal en een of meer parkeerplaatsen uitsluitend ten behoeve van opladen van elektrische voertuigen aanwezig zijn.

Oplaadpaal:

Een oplaadobject (doorgaans in de vorm van een paal) met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig (snel)laden van elektrische voertuigen.

Oplaadpunt:

een op de oplaadpaal aanwezige voorziening waarmee de gebruiker zijn elektrische voertuig van stroom kan voorzien.

(Basis) Overeenkomst:

Overeenkomst tussen de gemeente en marktpartij over het exploiteren van oplaadinfrastructuur in de gemeente.

Service provider:

Aanbieder van laaddiensten aan gebruiker zoals de uitgifte van laadpassen.

2. Toepassing beleidsregels

Lid 1. Bevoegdheden College

Deze beleidsregels zijn van toepassing op de bevoegdheden van het College om te besluiten op aanvragen en ambtshalve verkeersbesluiten te nemen alsook op haar bevoegdheid ex artikel 160 van de Gemeentewet tot besluiten van privaatrechtelijke handelingen in het kader van publieke oplaadlocaties op gronden waarvan de Gemeente eigenaar is.

Lid 2. Ontwikkelingen

Het College beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en oplaadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn en dat de vraag naar het realiseren van laadpalen toeneemt. Met deze Beleidsregels wil het College duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van publieke oplaadlocaties op gemeentegronden van Heerenveen.

Lid 3. Afwijking van beleidsregels

In geval van bijzondere of onvoorziene omstandigheden (bijvoorbeeld ten gevolge van voortschrijdend inzicht) kan het College besluiten van deze Beleidsregels af te wijken.

3. Juridisch kader – Wegenverkeerswet

Lid 1. Ontheffing APV, artikel 2:10

Voor het plaatsen van een publieke oplaadpaal kan een ontheffing op grond van artikel 2:10 van de APV benodigd zijn. Dit artikel gaat over het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie daarvan. Het college is bevoegd om categorieën van voorwerpen aan te wijzen waarvoor geen ontheffing benodigd is. Oplaadpalen die door een marktpartij worden gerealiseerd conform deze beleidsregels en waarvoor Toestemming wordt gegeven zijn door het college aangewezen als voorwerp waarvoor geen ontheffing op grond van artikel 2:10 van de APV benodigd is.

Lid 2. Verkeersbesluit

Om te voorkomen dat niet elektrische voertuigen parkeren op parkeerplaatsen bestemd voor elektrische voertuigen, dienen deze parkeerplaatsen met een verkeersbesluit aangewezen te worden voor uitsluitend elektrische voertuigen.

Lid 3. Aanvragen verkeersbesluit

De marktpartij vraagt de benodigde publiekrechtelijke besluiten bij het College aan.

Voor de aansluiting van de oplaadinfrastructuur wendt de verzoeker zich tot de netbeheerder die de benodigde publiekrechtelijke besluiten bij het College aanvraagt.

Het te nemen verkeersbesluit (in de zin van artikel 3 lid 2) wordt ambtshalve door het College genomen, echter alleen bij een positieve beoordeling van het verzoek. De benodigde besluiten, zowel ambtshalve als op aanvraag, worden beoordeeld op basis van de betreffende wet- en regelgeving.

Een aanvraag voor toestemming voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door een marktpartij waarmee de gemeente een (Basis) Overeenkomst heeft gesloten.

4. Verzoek en aangaan (Basis) Overeenkomst

Lid 1. Overeenkomst met marktpartij

Het realiseren, exploiteren, beheren en onderhoud van één of meerdere publieke oplaadlocatie(s) op of in gronden van de gemeente is pas mogelijk nadat de desbetreffende marktpartij met de gemeente een overeenkomst heeft gesloten hierover. Het College besluit over het aangaan van die overeenkomst.

Lid 2. Verzoek tot aangaan (Basis) Overeenkomst

Een marktpartij kan een verzoek indienen tot het aangaan van een Overeenkomst bij het College. Het College kan alleen een Overeenkomst met een bedrijf sluiten dat:

  • 1.

    Is ingeschreven in het handelsregister

  • 2.

    Zich bedrijfsmatig bezighoudt met het aanbieden van publieke oplaadlocaties

Lid 3. (Basis) Overeenkomst

Als het college bereid is om een (Basis) Overeenkomst met een marktpartij aan te gaan, biedt het College de marktpartij een (Basis) Overeenkomst aan, zoals opgenomen in bijlage I. In deze (Basis) Overeenkomst worden onder meer afspraken gemaakt over:

  • 1.

    De realisatie, de exploitatie, het beheer en het onderhoud van de publieke oplaadlocatie;

  • 2.

    De veiligheid, de bruikbaarheid en aansprakelijkheid;

  • 3.

    De realisatie van Basis op Orde laadpalen.

Lid 4. Afwijkingen (Basis) Overeenkomst

Het uitgangspunt is dat de (Basis) Overeenkomst ongewijzigd en integraal door de marktpartijen wordt aanvaard. Indien partijen het noodzakelijk achten, kan van de (Basis) Overeenkomst worden afgeweken, echter geldt dit alleen voor ondergeschikte delen van de (Basis) Overeenkomst.

Lid 5. Verzoek indienen oplaadlocaties na sluiten (Basis) Overeenkomst

Na het sluiten van de (Basis) Overeenkomst kan de marktpartij een verzoek indienen voor het realiseren, exploiteren, beheren en onderhouden van publieke oplaadlocaties in de gemeente Heerenveen. Het college beoordeeld het verzoek op basis van voorliggende Beleidsregels. Bij een positief oordeel zal medewerking worden verleend enerzijds door het verlenen van toestemming om de gemeentegronden te gebruiken en anderzijds door het verlenen van het benodigde publiekrechtelijke besluiten.

Lid 6. Publiekrechtelijke besluiten

Het sluiten van een (Basis) Overeenkomst laat de publieksrechtelijke bevoegdheden van de bestuursorganen onverlet. Onder meer kan dit betekenen dat de publiekrechtelijke besluiten voor het realiseren van de aangevraagd publieke oplaadlocatie(s) niet tot stand komen, herroepen, vernietigd of ingetrokken worden.

5. Inhoud verzoek voor publieke oplaadlocatie

Lid 1. Verzoek tot realiseren en exploiteren oplaadlocatie

De marktpartij vraagt per oplaadlocatie, middels een verzoek, toestemming aan het college om de gemeentegronden te gebruiken voor het realiseren en exploiteren van de desbetreffende oplaadlocatie. Het verzoek kan gestoeld zijn op een aanvraag van een gebruiker hetzij op een eigen initiatief. In het geval van een aanvraag van een gebruiker wordt de ladder van laden toegepast.

Een verzoek als omschreven onder 5 lid 1 bestaat in ieder geval uit:

  • a.

    Een foto en plattegrond van de betreffende publieke oplaadlocatie(s) waarop de exacte plek van de gewenste publieke oplaadpaal is aangegeven met tevens de aan te wijzen parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen;

  • b.

    Een foto of tekening van het type, uiterlijk en maten van de oplaadpaal;

  • c.

    Een onderbouwing van de behoefte bij gebruikers aan een publieke of aan de openbare weg binnen een straal van 250m van de beoogde locatie.

Lid 2. Nadere gegevens

Het College kan bij de marktpartij nadere gegevens opvragen die nodig zijn voor de beoordeling van het verzoek.

Lid 3. Wijziging bestaande situatie

Wanneer een verzoeker reeds Toestemming voor een oplaadlocatie heeft en deze vanwege een gezonde business case wil verplaatsen, dan dient de marktpartij hiervoor een verzoek in. Daarbij wordt het verplaatsen in behandeling genomen als zijnde een verzoek voor een nieuwe oplaadlocatie. Daarbij dient de marktpartij aan te geven dat de bestaande oplaadlocatie wordt opgezegd.

6. Volgorde besluitvorming

De toestemming voor het plaatsen van een oplaadpaal wordt pas overeengekomen nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden en de overeenkomst is gesloten met de gemeente Heerenveen.

7. Veiligheid

De oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

8. Interoperabiliteit

Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

9. Bereikbaarheid

De marktpartij van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal.

10. Openbaarheid oplaadpaal/-infrastructuur

De oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De marktpartij zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van de oplaadlocatie.

11. Legeskosten, inrichting en beheer parkeerplaatsen

Het nemen van een verkeersbesluit en het plaatsen van de verkeersborden zijn voor rekening van de gemeente.

12. Vermogen oplaadlocatie

Het vermogen van de oplaadlocatie bedraagt ten minste 10 kW.

13. Uiterlijk laadpalen

De laadpalen hebben een uniform uiterlijk wat past binnen het straatbeeld. Bij het aangaan van een (Basis) Overeenkomst levert de marktpartij afbeeldingen van de te gebruiken laadpalen en RAL-kleuren aan.

14. Groene stroom

Om te bewerkstelligen dat elektrische voertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, dient de marktpartij gebruik te maken van groene-stroom van Nederlandse bodem. Op verzoek toont de marktpartij dit aan door middel van een overzicht van afgeboekte Garanties van Oorsprong.

15. Beoordeling van verzoek voor een publieke oplaadlocatie

Lid 1. Beoordeling verzoek publieke oplaadlocatie

Het College beoordeelt het verzoek voor plaatsing van een openbare oplaadpaal op publieke oplaadlocatie(s). Voor de plaatsing van de oplaadpaal gelden de volgende criteria:

  • a.

    De aangevraagde oplaadlocatie;

    • i.

      Is voldoende zichtbaar en vindbaar;

    • ii.

      Staat op ondergrond dat in eigendom is van de gemeente;

    • iii.

      Bevindt zich op een bestaande openbare parkeerplaats;

    • iv.

      Hiervan is aannemelijk dat de oplaadlocaties door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er ‘privé-parkeergelegenheid’ gecreëerd word).

  • b.

    De doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) blijft gewaarborgd;

  • c.

    Zijn er geen belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

  • d.

    De behoefte aan een oplaadlocatie is voldoende aangetoond;

  • e.

    Zijn er al bestaande openbare oplaadlocaties aanwezig op of aan de weg binnen de genoemde straal van 250 meter;

  • f.

    De oplaadlocatie kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en kunnen – eventueel op termijn – twee of meer parkeerplaatsen bedienen;

  • g.

    Is er sprake van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen;

  • h.

    De oplaadlocatie past in het straatbeeld;

  • i.

    Aansluiting op het ondergrondse elektriciteitsnet is mogelijk;

  • j.

    De parkeerdruk laat het realiseren van een oplaadlocatie toe.

Lid 2. Recht om af te wijken van de beoordelingscriteria verzoek oplaadlocatie

Het college kan afwijken van de beoordelingscriteria bedoeld onder lid 1 a t/m j indien er sprake is van zwaarwichtige publieke of gemeentelijke belangen.

16. Recht van opstal

Voor de laadpaal wordt geen recht van opstal gevestigd tenzij de marktpartij hierom verzoekt, en de kosten hiervoor volledig draagt.

De gemeente verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een (Basis) Overeenkomst is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder het gebruik en onderhoud van de laadpalen en het oplaadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening komen van de leverancier van het oplaadpunt.

17. Basis op orde laadpaal

Lid 1. Realisatie basis op orde laadpaal

Om een dekkend netwerk van laadlocaties te realiseren zal de gemeente met marktpartijen overeenkomen dat één ´Basis op Orde´ laadpaal wordt geplaatst voor elke vier openbare laadpalen die door deze marktpartij wordt gerealiseerd. De realisatie en locatie van deze ´Basis op Orde´ laadpaal vindt plaats in overleg met de gemeente Heerenveen, de locaties staan ook op een dynamische lijst die t.z.t. gepubliceerd wordt. In de (Basis) Overeenkomst worden nadere afspraken vastgelegd over de basis op orde laadpaal.

18. Verlenen toestemming van verzoek oplaadlocatie

Lid 1. Positieve beoordeling verzoek oplaadlocatie

Bij een positieve beoordeling van het verzoek wordt toestemming verleend door de gemeente voor de oplaadlocatie. De toestemming wordt dan onderdeel van de tussen de gemeente en marktpartij gesloten (Basis) Overeenkomst. De toestemming heeft in beginsel een looptijd van tien jaar, gerekend vanaf de dag waarop het verkeersbesluit onherroepelijk is geworden. De looptijd, voorwaarden en eventuele afwijkende looptijd, worden op de toestemming vermeld. Indien van toepassing wordt ook melding gemaakt van eventuele omstandigheden die een looptijd van tien jaar in de weg staan, zoals bijvoorbeeld voorgenomen wegconstructies ter plaatse.

Lid 2. Realiseren en aansluiten oplaadpaal

Een oplaadpaal mag pas worden gerealiseerd en aangesloten als het verkeersbesluit onherroepelijk is geworden en de toestemming is verleend.

Lid 3. Moment van exclusief aanwijzen parkeerplaatsen

Het markeren van een parkeerplaats exclusief voor elektrisch voertuigen gebeurt pas als het verkeersbesluit onherroepelijk is en de oplaadpaal gerealiseerd is. De gemeente voorziet dan het parkeervak van een verkeersbord E4 met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’.

19. Plaatsing en beheer oplaadpaal infrastructuur

Lid 1. Beheerder

De marktpartij en aanvrager van de toestemming voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van de oplaadpaal/-infrastructuur (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder.

Lid 2. Bijkomende aanleg- en herstelkosten

De marktpartij draagt de kosten voor bijkomende aanleg- en herstelkosten zoals; Beplanting, bestrating, aanrijbeveiliging et cetera. De gemeente verzorgt de bebording behorende bij het verkeersbesluit.

20. Aansprakelijkheid

De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Heerenveen is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere infrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis.

21. Parkeerplaatsen exclusief voor elektrische voertuigen

Lid 1. Parkeerplaatsen exclusief voor elektrische voertuigen

Voor een nieuw te realiseren publieke oplaadlocatie is het nodig om parkeergelegenheid exclusief voor elektrische voertuigen aan te wijzen door middel van een verkeersbesluit. Op deze plekken mag dan alleen een elektrisch voertuig staan die met een kabel verbonden is met de oplaadpaal.

Lid 2. Aantal parkeerplaatsen exclusief voor elektrische voertuigen

Het aantal aan te wijzen parkeerplaatsen in het verkeersbesluit exclusief voor elektrische voertuigen komt overeen met het aantal aansluitingen van de te plaatsen publieke oplaadpaal. Daarbij wordt een oplaadpaal standaard uitgevoerd met minimaal twee aansluitingen, zodat er standaard ook minimaal twee parkeerplaatsen bij een oplaadpaal worden aangewezen voor elektrische voertuigen. Bij uitzondering wordt bij een oplaadpaal één parkeerplaats voor elektrische voertuigen toegestaan.

Lid 3. Aanwenden van bestaande parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen

Afhankelijk van de parkeerdruk in de directe omgeving worden van het huidige parkeeraanbod het benodigde aantal parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen aangewezen. De parkeerdruk wordt getoetst aan de hand van de meest recente parkeerdrukmeting.

22. Handhaving

Lid 1. Gebruik oplaadpaal

Het College ziet toe op juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden.

23. Termijn

De Beleidsregels publieke oplaadpalen elektrische voertuigen gemeente Heerenveen treden in werking de dag na bekendmaking daarvan. Deze worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Als de Beleidsregels bijgesteld worden dan worden de samenwerkende marktpartijen hiervan op de hoogte gesteld.

De Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrisch voertuigen gemeente Heerenveen geldt voor de periode tot en met 31-12-2023 en word jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

24. Informatie over gebruik oplaadinfrastructuur

Periodiek, in principe 4 keer per jaar, wordt door de marktpartij een managementrapportage geleverd die inzicht geeft in het maandelijks gebruik per laadlocatie.

De beheerder van een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik van specifieke laadpalen en -punten, waaronder maar niet uitsluitend verbruik, laadtijden, connectietijden, sessies et cetera.

25. Intrekken / wijzigen van toestemming en verkeersbesluit

Indien de beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de toestemming, kan het college de toestemming intrekken. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.

Het college kan de toestemming en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur.

26. Overgangsrecht

Lid 1.

Alle op het tijdstip van het in werking treden van deze beleidsregel bestaande rechtsgeldige aanspraken en rechten, welke voor het van kracht worden van deze beleidsregel zijn verkregen, blijven gehandhaafd.

Lid 2.

Het verzoek tot toestemming voor het plaatsen van laadpalen voor gevallen waarin de gemeente geen overeenkomst heeft gesloten die voor het van kracht worden van deze beleidsregels zijn ingediend, worden gelijktijdig behandeld.

Lid 3.

Verzoeken, welke voor het van kracht worden van deze beleidsregels zijn ingediend door marktpartijen waarmee de gemeente op dat moment nog geen overeenkomst heeft, worden evenredig over de marktpartijen verdeeld indien de verzoeken zien op een locatie binnen een straal van 250 meter van elkaar.

Ondertekening

3. Toelichting bij de beleidsregels

1. Begripsbepalingen

Artikel spreekt voor zich.

2. Toepassing beleidsregels

Lid 1 en 2

Bij de gemeente Heerenveen komen regelmatig verzoeken binnen voor het plaatsen van publieke oplaadpalen in de openbare ruimte. Deze verzoeken hebben een publiekrechtelijke kant (bijvoorbeeld de Wegenverkeerswet) en een privaatrechtelijke kant (de gemeente Heerenveen is eigenaar van de gronden).

In deze Beleidsregels wordt ingegaan op de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden die de gemeente heeft in het kader van een publieke oplaadlocatie op gronden waarvan de gemeente eigenaar is. Hiermee wil het College duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van publieke oplaadlocaties op gemeentegronden van Heerenveen.

Lid 3

Hier is sprake van een zogenaamde ‘hardheidsclausule’ op grond waarvan het College in bepaalde bijzondere en/of onvoorziene situaties kan afwijken van de Beleidsregels.

3. Juridische kader – Wegenverkeerswet

Lid 1

Spreekt voor zich.

Lid 2

Om te voorkomen dat niet elektrische voertuigen parkeren bij oplaadlocaties dienen de parkeerplaatsen bij oplaadlocaties met een verkeersbesluit toegewezen te worden voor uitsluitend elektrische voertuigen. Hiervoor geldt reguliere wetgeving, op grond van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) en Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). In zo’n verkeersbesluit wijst het College de betreffende parkeerplaatsen dan exclusief aan voor elektrische voertuigen. Dit gebeurt door middel van het plaatsen van het bord E4 met onderbord “opladen elektrische voertuigen”. Tegen het verkeersbesluit staat echter de bezwaar- en beroepsmogelijkheden uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) open. Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het verkeersbesluit.

Lid 3

Om de publieke oplaadlocatie te kunnen realiseren, dient de marktpartij een (publiekrechtelijke) verzoek bij de gemeente te doen. Of het verzoek kan worden gehonoreerd en welke toetsingsgronden gelden, volgt uit de betreffende wet- en regelgeving (Wegenverkeerswet) zelf.

De marktpartij is zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van de publiekrechtelijke besluiten, met uitzondering van het verkeersbesluit dit gebeurt ambtshalve als gevolg van een verzoek tot het realiseren, exploiteren, beheren en onderhouden van een oplaadlocatie.

4. Verzoek en aangaan (Basis) Overeenkomst

Lid 1

Omdat de gemeente eigenaar is van de grond, is voor het realiseren en exploiteren van publieke oplaadlocaties het sluiten van een (Basis) Overeenkomst nodig. Het College kan besluiten tot het aangaan van die (Basis) Overeenkomst.

Lid 2

Bij het College kan door een professionele partij een verzoek worden ingediend tot het sluiten van deze (Basis) Overeenkomst. In bijlage I is een (Basis) Overeenkomst opgenomen die het College aan de marktpartij zal voorleggen.

Lid 3, 4 en 5

Spreken voor zich.

Lid 6

Let op: de (publieksrechtelijke) aanvraag van de mogelijke besluiten die nodig zijn op basis van de Wegenverkeerswet los staan van het (privaatrechtelijke) verzoek tot het aangaan van de (Basis) Overeenkomst.

5. Inhoud verzoek voor publieke oplaadlocatie

Lid 1 en 2

Een verzoek voor het realiseren, exploiteren, beheren en onderhouden van een oplaadlocatie kan alleen worden ingediend door een marktpartij, waarmee het College een (Basis) Overeenkomst heeft gesloten. Particulieren, organisaties en/of bedrijven kunnen niet zelf een verzoek indienen tot het plaatsen van een publieke oplaadlocatie op gronden van de gemeente. Dit ter voorkoming dat particulieren, organisaties en/of bedrijven denken exclusief recht te krijgen op het gebruik van de betreffende oplaadlocatie en de bijbehorende parkeerplaats(en). Wanneer een particulier, organisatie en/of bedrijf bij de gemeente aanklopt voor het plaatsen van een oplaadlocatie op of aan de openbare weg, zal de gemeente hen doorverwijzen naar de marktpartijen waarmee de gemeente Heerenveen een (Basis) Overeenkomst heeft voor publieke oplaadlocaties.

In deze leden wordt tevens geregeld welke informatie de verzoeker bij een verzoek voor een oplaadlocatie moet indienen. Het gaat onder andere om een plattegrond van de locatie, een tekening of foto van de publieke oplaadpaal en de afmetingen.

Lid 1 c

De verzoeker dient aan te tonen dat er behoefte bestaat aan een oplaadlocatie op de verzochte locatie. Dit kan gedaan worden door middel van het op verzoek tonen van één of meerdere aanvragen van potentiële gebruikers (naam en adresgegevens van de gebruiker en kenteken van elektrische voertuig(en)). De marktpartij kan ook op eigen initiatief een verzoek indienen zonder dat daar een aanvraag van een gebruiker aan ten grondslag ligt. De marktpartij dient de behoefte aan de oplaadlocatie dan op een andere manier te onderbouwen. Bij het bepalen van de behoefte van potentiële gebruikers kan het College meewegen of zij de beschikking hebben of kunnen hebben over een eigen parkeergelegenheid bij de woning of het bedrijf.

Bij het meewegen wordt gebruik gemaakt van de volgende ladder van laden.

Een gebruikersaanvraag zal enkel in behandeling worden genomen indien de gebruiker niet zelf de mogelijkheid heeft op eigen terrein een laadvoorziening te realiseren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de volgende ladder van laden.

  • 1.

    Laden op eigen terrein bij woning en/of bedrijf

  • 2.

    Parkeren op openbaar terrein met laadpaal op eigen terrein

  • 3.

    Een publiek toegankelijk laadpunt op privaat terrein

  • 4.

    Een openbare parkeerplek en publiek toegankelijk laadpunt in de openbare ruimte

Lid 3

Voor een gezonde business case kan het wenselijk zijn om een oplaadpaal te verplaatsen binnen de toestemmingstermijn. In dat geval dient de marktpartij een nieuw verzoek voor een oplaadpaal in te dienen en daarbij aan te geven dat de bestaande oplaadlocatie op te willen zeggen. Het nieuwe verzoek wordt volgens de reguliere wijze verwerkt.

6. Volgorde besluitvorming

De volgorde van de besluitvorming is als volgt: Eerst wordt de overeenkomst gesloten met de gemeente Heerenveen daarna moet het verkeersbesluit, wat de parkeerplekken aanwijst, onherroepelijk zijn. Als laatste wordt de toestemming overeengekomen.

7. Veiligheid

Spreekt voor zich. Voor meer informatie over de huidige veiligheidseisen (www.elaad.nl).

8. Interoperabiliteit

Interoperabiliteit maakt het mogelijk om met een laadpas van verschillende service providers gebruik te maken van verschillende infraproviders. Deze interoperabiliteit gebeurt conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

9. Bereikbaarheid

Spreekt voor zich.

10. Openbaarheid oplaadpaal/-infrastructuur

Door de oplaadlocatie 24 uur per dag 7 dagen openbaar toegankelijk te houden wordt er geen afbreuk gedaan aan de openbaarheid van de parkeerplek. In die zin dat die openbaar beschikbaar blijft voor het opladen van elektrische voertuigen. De marktpartij zorgt voor actuele informatie over de beschikbaarheid, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een applicatie voor op de mobiel telefoon of op de website.

11. Legeskosten, inrichting en beheer

Legeskosten zijn de kosten die de gemeente maakt voor het in behandeling nemen van een aanvraag. De kosten hiervan zijn opgenomen in de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2019 voor de gemeente Heerenveen.

12. Vermogen oplaadlocatie

Spreekt voor zich.

13. Uiterlijk laadpalen

Bij het toetsen van de oplaadpalen in het straatbeeld kijkt de gemeente o.a. naar de kleur, kwaliteit, hoogte en omvang in combinatie met bijvoorbeeld beschermde stads en dorpsgezichten.

14. Groene stroom

Spreekt voor zich.

5. Beoordeling van verzoek voor een publieke oplaadlocatie

Lid 1

Dit artikel bepaalt hoe het College beoordeelt of met de publieke oplaadlocatie ingestemd kan worden. Enkele voorwaarden worden hieronder toegelicht.

Lid 1 a

Bij beoordeling van het verzoek toetst het College aan de overwegingen zoals opgenomen in lid 1 die ten grondslag liggen aan de opgenomen potentiële locaties.

  • i.

    Is voldoende zichtbaar en vindbaar;

  • ii.

    Staat op ondergrond dat in eigendom is van de gemeente;

  • iii.

    Bevindt zich op een bestaande openbare parkeerplaats;

  • iv.

    Hiervan is aannemelijk dat de oplaadlocaties door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er ‘privé-parkeergelegenheid’ gecreëerd word).

  • i.

    Is voldoende zichtbaar en vindbaar: de oplaadpalen worden bij voorkeur geplaatst op strategische zichtlocaties in de nabijheid van functies (woningen, bedrijven, sportverenigingen, etc.) van potentiële gebruikers. Hemelsbreed wordt een maximale afstand van 250 m aangehouden. Openbare publieke oplaadpalen hebben dus een verzorgingsgebied van een hemelsbrede afstand van maximaal 250 m. Er wordt uitgegaan van maximaal, omdat bij hoge concentraties van functies, waarbij tevens geschikte parkeerplaatsen aanwezig zijn in de publieke ruimte voor het plaatsen van openbare oplaadpalen een dichter netwerk van openbare oplaadpalen wenselijk is. Dit is wenselijk aangezien er op deze locaties meer potentiële bezitters van elektrische voertuigen zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval bij appartement complexen. Verdichting van het oplaadpalen netwerk is daarom mogelijk. De voorkeur voor locaties van oplaadpalen gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijken, zoals langs ontsluitingswegen of doorgaande wegen. Hiermee wordt voorkomen dat er grote verkeersstromen ontstaan binnen woonwijken wanneer elektrisch rijden zijn vlucht neemt.

  • ii.

    Staat op ondergrond dat in eigendom is van de gemeente: Het uitgangspunt is dat het opladen van elektrische voertuigen plaatsvindt op eigen terrein. Wanneer een particulier geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein op te laden, dan kan deze een aanvraag indienen bij een aanbieder voor het plaatsen van een openbare publieke oplaadpaal. Dit heeft tot gevolg dat in gebieden waar op eigen terrein opgeladen kan worden er geen publieke oplaadpalen in de openbare publieke ruimte nodig zijn of dat geaccepteerd wordt dat verder gelopen dient te worden naar een openbare oplaadpaal. Een openbare publieke oplaadpaal staat op een parkeerplaats op het grondgebied van de gemeente op de openbare weg, zodat een ieder van de oplaadpaal gebruik kan maken. Oplaadpalen op openbaar eigen terrein (zoals bij supermarkten of woonboulevards) hoeven niet publiekelijk toegankelijk te zijn. Wanneer op deze locaties een oplaadpaal gewenst is dan richt de eigenaar van het terrein zelf zich hiervoor tot een partij die oplaadpalen kan realiseren. De Beleidsregels zijn dan niet van toepassing.

  • iii.

    Bevindt zich op een bestaande openbare parkeerplaats: De oplaadpaal wordt alleen geplaatst bij parkeervakken en niet langs de kant van de openbare weg waar geen parkeervakken zijn aangeduid.

  • iv.

    Het is aannemelijk dat de oplaadpaal door meerdere gebruikers gedeeld kan worden: De verzoeker toont aan dat de oplaadpaal door meerdere gebruikers gedeeld kan worden en niet als privé-oplaadpaal gebruikt zal worden.

Het College is tot deze eisen gekomen omdat ze wil voorkomen dat een particulier een oplaadpaal aanvraagt direct voor zijn eigen woning en vervolgens deze gaat zien als persoonlijk bezit met privéparkeerplaats. Daarnaast dient voorkomen te worden dat een oplaadpaal wordt gerealiseerd op een voorkeurslocatie van de 1e gebruiker die niet de voorkeur heeft voor andere (toekomstige) gebruikers.

Lid 1 i

De oplaadpaal dient aangesloten te worden op het hoofdstroomnetwerk en niet op een stoppenkast van een particulier. Voor het aansluiten van de oplaadpaal op het hoofdstroomnetwerk richt de verzoeker zich tot de netwerkbeheerder. De netbeheerder volgt voor een aansluiting de geldende procedures. Eventuele kosten die hieruit voortvloeien zijn voor de marktpartij.

Lid 3

Het College heeft het recht om af te wijken van de beoordelingscriteria als publieke of gemeentelijke belangen een rol spelen. Op deze wijze kan het College inspelen op onder andere ruimtelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.

16. Recht van opstal

Spreekt voor zich.

17. Basis op orde laadpaal

Lid 1. Realisatie basis op orde laadpaal

De gemeente Heerenveen heeft als doelstelling om een dekkend laadnetwerk te realiseren voor de gehele gemeente Heerenveen. Om dit te realiseren word met iedere marktpartij overeengekomen dat zij één ´Basis op Orde´ laadpaal plaatst voor elke vier openbare oplaadpalen die deze marktpartij wordt gerealiseerd. De realisatie en locatie van deze ´Basis op Orde´ laadpaal vindt plaats in overleg met de gemeente Heerenveen. In de (Basis) Overeenkomst worden nadere afspraken vastgelegd over de basis op orde laadpaal

18. Verlenen toestemming van verzoek oplaadlocatie

Bij een positieve beoordeling van het verzoek wordt deze toegevoegd aan de (Basis) Overeenkomst die de marktpartij aangegaan is met het College van de gemeente Heerenveen. De Toestemming zal gelden voor een looptijd zoals opgenomen in de (Basis) Overeenkomst en begint vanaf het moment dat het verkeersbesluit onherroepelijk is. Doorgaans zal de looptijd tien jaar bedragen.

In de (Basis) Overeenkomst is opgenomen dat de (Basis) Overeenkomst door beide partijen opgezegd kan worden met inachtneming van een opzegtermijn. Na beëindiging van de (Basis) Overeenkomst kunnen geen nieuwe verzoeken voor een oplaadlocatie meer worden ingediend bij het College van de gemeente Heerenveen. De al toegekende oplaadlocaties blijven doorgaans van kracht tot het einde van de looptijd, waarvoor de (Basis) Overeenkomst geldt die vigerend was ten tijde van de toekenning van de oplaadlocatie.

Lid 2

Spreekt voor zich.

Lid 3

De gemeente zal de parkeerplaatsen exclusief voor elektrische voertuigen pas realiseren, nadat het verkeersbesluit daartoe onherroepelijk is. Het is niet gewenst dat de oplaadpaal al vóór dit tijdstip wordt aangebracht.

19. Plaatsing en beheer oplaadpaal infrastructuur

Lid 1. Beheerder

Spreekt voor zich.

Lid 2. Bijkomende aanleg- en herstelkosten

De marktpartij draagt de kosten voor bijkomende aanleg- en herstelkosten zoals; Beplanting, bestrating, aanrijbeveiliging et cetera. De gemeente verzorgt de bebording behorende bij het verkeersbesluit.

20. Aansprakelijkheid

Spreekt voor zich.

21. Parkeerplaatsen exclusief voor elektrische voertuigen

Lid 1 en 2

Spreken voor zich.

Lid 3

Daar waar de parkeerdruk hoog is en de verwachte vraag naar elektrische auto’s sterk zal toenemen kan gekozen worden om wel een verkeersbesluit te nemen waarin de parkeervakken exclusief worden aangewezen voor elektrische voertuigen maar dit slecht gedeeltelijk te effectueren. Omdat een elektrisch voertuig in de basis een fossiel voertuig vervangt zal bij toenemend gebruik van de laadpalen het parkeerbesluit voor meer parkeervakken geëffectueerd worden.

22. Handhaving

Een oplaadlocatie wordt onder andere ingericht met het verkeersbord E4 met het onderbord “opladen elektrische voertuigen”. Onder ‘opladen’ verstaat de gemeente Heerenveen dat de elektrische auto meteen kabel verbonden is met de oplaadpaal. Door (technische) ontwikkelingen, zoals Smart Charging is het mogelijk dat het opladen daarbij geen continue proces is. Het gevolg is, dat gedurende de tijd dat een elektrische auto aan de oplaadpaal is gekoppeld, er ook periodes zullen zijn dat de accu niet gevuld wordt. Dit vindt de gemeente Heerenveen acceptabel.

Het juiste gebruik van parkeerplaatsen die exclusief voor elektrische voertuigen zijn gereserveerd is dat hier elektrische voertuigen staan. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op de oplaadpaal.

23. Termijn

Bepaling spreekt voor zich.

24. Informatie over gebruik oplaadinfrastructuur

Marktpartijen geven inzicht in het gebruik van de oplaadinfrastructuur binnen de gemeente Heerenveen. De gemeente wil inzicht hebben in deze data als input voor de actualisatie van beleid en bij (her)beoordeling van de verkeersbesluiten bij hoge of juist lage bezetting van de laadinfrastructuur. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de parkeerdruk hoog is en het gebruik van de laadpaal laag. Of om te bepalen of de verdichting van het laadpalennetwerk noodzakelijk is.

Marktpartijen geven 4 keer per jaar informatie door middel van een managementrapportage. Op verzoek geven de marktpartijen ook gedetailleerd inzicht in het gebruik van individuele laadpalen of laadpunten.

25. Intrekken / wijzigen van toestemming en verkeersbesluit

Het college kan de toestemming en/of het verkeersbesluit intrekken op basis van verschillende gronden. Bijvoorbeeld wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur (<800 kWh per jaar).

Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven. In deze gevallen heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.

Het college kan de toestemming ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is.

26. Overgangsrecht

Spreekt voor zich.

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na die van bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen op 10 december 2019.

De Gemeentesecretaris,

Jeroen van Leeuwestijn

De burgemeester,

Tjeerd van der Zwan

Bijlage 1 (Basis) Overeenkomst

Zie de externe bijlage bij deze publicatie.