Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636508
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636508/1
Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen gemeente Heerenveen 2019
Geldend van 28-01-2020 t/m heden
Intitulé
Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen gemeente Heerenveen 2019Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen
met inachtneming van:
- -
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- -
de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
- -
artikel 156 Gemeentewet;
- -
de Verordening Basisregistratie Personen gemeente Heerenveen 2014;
BESLUIT:
vast te stellen: Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen gemeente Heerenveen 2019.
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Heerenveen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Heerenveen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Heerenveen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Heerenveen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking. De vorige regeling gegevensverstrekkingen BRP 2014 wordt hiermee ingetrokken.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekkingen BRP gemeente Heerenveen 2019.
Ondertekening
aldus vastgesteld in de vergadering van 10 december 2019
Burgemeester,
dhr. T.J. van der Zwan
De secretaris,
dhr. J. van Leeuwestijn
Bijlage 1, tabel 1
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekkingen BRP gemeente Heerenveen 2019 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Voor verstrekkingen aan de DDS wordt aangesloten bij Besluit GABA-autorisaties 2019 van 01-10-2019. Gegevens die verstrekt worden aan de DDS worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 30b van dit besluit mogen alleen op grond van de taken behorende bij de bijlagen worden verstrekt aan de afnemer via de DDS.
TOELICHTING
Taak |
Uitvoering, door een afdeling van de gemeentelijke organisatie, van wettelijke taken op de benoemde gebieden. |
Doel |
Het doel waarvoor de gevraagde gegevens nodig zijn. |
Betrokkene en grondslag I |
Het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens over een persoon met vermelding van de grondslag. |
Gegevensset I |
Een gegeven, vermeld op de persoonslijst van een ingezetene, wordt slechts verstrekt indien het een gegeven betreft dat is opgesomd in de specifieke taakgerelateerde bijlage uit het 'Besluit GABA-autorisaties 2019' van 1 oktober 2019. Het gegeven wordt verstrekt bij ad hoc raadplegen persoon. Indien aangegeven worden relevante mutatieberichten verstrekt. |
Betrokkene en grondslag II |
Het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens van een op een bepaald adres ingeschreven persoon. |
Gegevensset II |
Een gegeven, vermeld op de persoonslijst van iedere ingezetene, wordt slechts verstrekt indien de actuele adresgegevens die op de persoonslijst zijn opgenomen overeenkomen met een in het verzoek aangegeven adres of het actuele adres is dat op de persoonslijst van een in het verzoek aangegeven ingezetene is opgenomen. Mits het gevraagde gegeven is opgesomd in de specifieke taakgerelateerde bijlage uit het 'Besluit GABA-autorisaties 2019' van 1 oktober 2019. Het gegeven wordt verstrekt bij ad hoc raadplegen adres. Indien aangegeven worden relevante mutatieberichten verstrekt. |
Besluit GABA-autorisaties 2019 |
www.rvig.nl/documenten/besluiten/2019/05/02/besluit-gaba-autorisaties-2019 |
Taak |
Doel |
Betrokkene en grondslag I |
Gegevensset I |
Organen van de gemeente |
raadplegen persoongegevens in de BRP |
<<tekst>> |
bijlage 1 |
Gemeentelijke belastingen |
gemeentelijke belasting heffen of invorderen |
(de erven van) een persoon ten aanzien van wie de gemeente belasting heft of invordert op grond van titel IV, hoofdstuk XV van de Gemeentewet, voor zover de gemeente deze bevoegdheid niet heeft gedelegeerd; |
bijlage 2 Mutatie-berichten |
Gemeentelijke belastingen |
een BIZ-bijdrage heffen |
(de erven van) een persoon ten aanzien van wie de gemeente een BIZ-bijdrage heft op grond van artikel 1 van de Wet op de bedrijveninvesteringszones, voor zover de gemeente deze bevoegdheid niet heeft gedelegeerd. |
bijlage 2 Mutatie-berichten |
Gemeentelijke belastingen |
afvalstoffenheffing heffen |
(de erven van) een persoon ten aanzien van wie de gemeente afvalstoffenheffing heft op grond van artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, voor zover de gemeente deze bevoegdheid niet heeft gedelegeerd |
bijlage 2 Mutatie-berichten |
Waardering onroerende zaken |
een WOZ-beschikking verlenen |
een persoon aan wie de gemeente een beschikking heeft verleend op grond van artikel 22 van de Wet waardering onroerende zaken. |
bijlage 3 |
Werk en inkomen |
een betalingsverplichting opleggen |
een persoon die een betalingsverplichting heeft jegens de gemeente op grond van: |
bijlage 27b |
• de artikelen 58, 59 en 60 van de Participatiewet; |
|||
• de artikelen 61 tot en met 62i van de Participatiewet; |
|||
• artikel 25 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; |
|||
• artikel 25 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. |
|||
Werk en inkomen |
een boete opleggen |
een persoon die een boete opgelegd heeft gekregen op grond van: |
bijlage 27b |
• artikel 18a van de Participatiewet; |
|||
• artikel 1.72 van de Wet kinderopvang. |
|||
Gemeentelijke opsporings-ambtenaren |
een fraudeonderzoek uitvoeren |
een persoon wiens gegevens nodig zijn in verband met een fraudeonderzoek op het gebied van werk en inkomen. |
bijlage 27b |
Gemeentelijke opsporings-ambtenaren |
opsporen van strafbare feiten |
een persoon wiens gegevens nodig zijn voor het opsporen van strafbare feiten op het gebied van de openbare ruimte door een buitengewoon opsporingsambtenaar van de gemeente, die is aangewezen bij besluit van de minister van Justitie en Veiligheid; |
bijlage 4b |
Gemeentelijke opsporings-ambtenaren |
opleggen van een bestuurlijke strafbeschikking of een proces-verbaal opmaken |
een persoon die een bestuurlijke strafbeschikking krijgt opgelegd of waartegen een proces-verbaal wordt opgemaakt vanwege overtredingen op het gebied van de openbare ruimte door een buitengewoon opsporingsambtenaar van de gemeente, die is aangewezen bij besluit van de minister van Justitie en Veiligheid. |
bijlage 4b |
Winkeltijden |
een vrijstelling verlenen |
een persoon die bij de gemeente een vrijstelling als bedoeld in artikel 3 van de Winkeltijdenwet aanvraagt of een persoon aan wie door de gemeente een dergelijke vrijstelling is verleend. |
bijlage 5 |
Drank- en horecabedrijf |
enn vergunning verlenen |
exploitanten en leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf waarvoor op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet bij de gemeente een vergunning wordt aangevraagd of waaraan door de gemeente een dergelijke vergunning is verleend. |
bijlage 6 |
Kansspelen |
een aanwezigheidsvergunning verlenen |
een persoon die bij de gemeente een aanwezigheidsvergunning op grond van artikel 30b van de Wet op de Kansspelen aanvraagt of een persoon aan wie door de gemeente een dergelijke vergunning is verleend. |
bijlage 7 |
Huisvesting |
een vergunning verlenen |
een persoon die aan de gemeente een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014 heeft aangevraagd, of een persoon aan wie door de gemeente een dergelijke huisvestingsvergunning is verleend; |
bijlage 8b |
Huisvesting |
een urgentietoekenning verlenen |
een persoon die aan de gemeente een urgentietoekenning als bedoeld in artikel 12 van de Huisvestingswet 2014 heeft aangevraagd of aan wie door de gemeente een dergelijke urgentietoekenning is verleend; |
bijlage 8b |
Huisvesting |
een vergunning tot het onttrekken aan de bestemming verlenen |
een persoon die aan de gemeente een vergunning heeft gevraagd om woonruimte geheel of gedeeltelijk te onttrekken aan de bestemming tot bewoning, op grond van artikel 21 van de Huisvestingswet 2014 of een persoon aan wie door de gemeente een dergelijke vergunning is verleend. |
bijlage 8b |
Omgevings-vergunning |
een omgevingsvergunning verlenen |
een persoon die aan de gemeente een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht heeft gevraagd of een persoon aan wie een omgevingsvergunning is verleend; |
bijlage 9 |
Omgevings-vergunning |
optreden middels bestuursrechtelijke handhaving |
een persoon die handelt in strijd met het in artikel 2.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht gestelde verbod en waartegen de gemeente op grond van artike 5.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht optreedt middels bestuursrechtelijke handhaving; |
bijlage 9 |
Omgevings-vergunning |
een gebruiksmelding ontvangen |
een persoon die aan de gemeente een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 1.18 van het Bouwbesluit 2012 heeft gedaan; |
bijlage 9 |
Omgevings-vergunning |
een ontheffing (Stookvergunning) verlenen |
een persoon die aan de gemeente een ontheffing als bedoeld in artikel 10.63, tweede lid van de Wet Milieubeheer (Stookvergunning) heeft gevraagd, of een persoon aan wie een dergelijke ontheffing is verleend. |
bijlage 9 |
Algemene plaatselijke verordening |
een vergunning of ontheffing verlenen |
een persoon die aan de gemeente een vergunning of ontheffing heeft gevraagd die op grond van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente kan worden verleend, of een persoon aan wie door de gemeente een dergelijke vergunning of ontheffing is verleend; |
bijlage 10 |
Algemene plaatselijke verordening |
een verplichte melding of een kennisgeving ontvangen |
een persoon die op grond van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente verplicht is om een melding of een kennisgeving te doen toekomen aan de gemeente. |
bijlage 10 |
Maatschap-pelijke ondersteuning |
een maatwerkvoorziening of persoonsgebonden budget verstrekken |
een persoon die een cliënt is als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. |
bijlage 25b Mutatie-berichten |
Gehandicapten-parkeerkaart |
een gehandicaptenparkeerkaart verstrekken |
een persoon aan wie de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart heeft verstrekt op grond van de artikelen 49 en 53 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. |
bijlage 11 |
Regionale meld- en coördinatie-functie (beperkt tot de 39 gemeenten die hiertoe zijn aangewezen); |
het volgen van een persoon die zonder startkwalificatie is gestopt met zijn opleiding |
een persoon die tussen de 17 en 23 jaar is, die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding en die door de gemeente gevolgd wordt of zal gaan worden op grond van de artikelen 118h van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 8.3.2 van de Wet educatie en beroepsonderwijs en artikel 162b van de Wet op de expertisecentra. |
bijlage 29 |
Pensioenen raadsleden en wethouders |
het verstrekken van een pensioen, een nabestaandenpensioen, een bijzonder nabestaandenpensioen of een wezenpensioen |
een persoon die ten opzichte van de gemeente een recht heeft op een pensioen, een nabestaandenpensioen, een bijzonder nabestaandenpensioen of een wezenpensioen op grond van de artikelen 138, 140, 142 of 143 van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers of op grond van artikel 10 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. |
bijlage 18 |
Wachtgelden gemeente-personeel |
het verstrekken van wachtgeld |
een persoon die ten opzichte van de gemeente een recht op wachtgeld heeft, op grond van artikel 125, eerste lid, onder c van de Ambtenarenwet of artikel 95 van de Gemeentewet. |
bijlage 19 |
Sociale werkvoorziening |
het ontvangen van een uitkering |
een persoon die werkzaam is in de sociale werkvoorziening van de gemeente als bedoeld in hoofdstuk 2 van de Wet Sociale Werkvoorziening en waarvoor de gemeente een uitkering ontvangt als bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening. |
bijlage 28 |
Jeugd |
een voorziening treffen |
a. een jeugdige als bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet ten behoeve van wie het college is gehouden een voorziening te treffen als bedoeld in artikel 2.3, eerste lid tot en met het derde lid, en uitvoering te geven aan artikel 2.4, tweede lid, van de Jeugdwet (bijlage 21a); |
bijlage 21a |
b. de wettelijk vertegenwoordiger of ouder als bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet van bovengenoemde jeugdige (bijlage 21b). |
bijlage 21b |
||
Het aanschrijven van zakelijk gerechtigden op onroerende zaken |
aanschrijven over het uitvoeren een publieke taak |
een persoon die zakelijk gerechtigde is op een onroerende zaak, ten aanzien waarvan de gemeente een publieke taak uitvoert bij of krachtens één van de volgende wetten: de Woningwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet voorkeursrecht gemeenten, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet bodembescherming, de Huisvestingswet, de Opiumwet, de Waterwet, de Erfgoedwet, de Monumentenwet, de Gemeentewet, de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek, de Wegenverkeerswet, de Wegenwet, de Wet Natuurbescherming, de Wet milieubeheer, de Onteigeningswet en de Leegstandwet, en die daarover door de gemeente moet worden aangeschreven. |
bijlage 22 |
Bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen |
in bewaring stellen van een persoon |
een persoon die op grond van artikel 20 van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen in bewaring wordt gesteld (bijlage 12b) |
bijlage 12b |
in kennis stellen van het in bewaring stellen van een persoon |
een persoon die echtgenoot, wettelijke vertegenwoordiger of naaste (familie-) betrekking van bovengenoemde persoon is en die op grond van artikel 26 van de Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen door de gemeente in kennis moet worden gesteld over de inbewaringstelling (bijlage 12c). |
bijlage 12c |
|
Rampen-bestrijding |
het opnemen in het CRIB |
een persoon die slachtoffer is van een ramp en wiens gegevens moeten worden opgenomen in het centraal registratie- en inlichtingenbureau van de gemeente als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s. |
bijlage 13 |
Gevonden voorwerpen |
traceren van rechtmatige eigenaar |
een persoon waarvan wordt vermoed dat hij of zij eigenaar is van een gevonden voorwerp dat bij de gemeente in bewaring is gegeven en waarvan de gemeente op grond van het Besluit gevonden voorwerpen de plicht heeft om te trachten de rechtmatige eigenaar te traceren. |
bijlage 14 |
Volmacht-verlening Kieswet |
volmachtbewijs Kieswet verlenen |
een persoon die gemachtigde is als bedoeld in artikel L8, tweede lid, van de Kieswet wiens gegevens door de gemeente moeten worden geverifieerd. |
bijlage 15 |
Naturalisatie |
een verzoek om naturalisatie indienen |
een persoon die een kind of een kleinkind is van een persoon die bij de gemeente een verzoek om naturalisatie als bedoeld in artikel 1, onder d, van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap heeft ingediend. |
bijlage 16 |
Dispensatie niet-openbare archiefstukken |
openbaar maken van een archiefstuk |
een persoon wiens gegevens zijn opgenomen in een archiefstuk en van wie moet worden geverifieerd of hij of zij is overleden, om openbaarmaking van het archiefstuk mogelijk te maken. |
bijlage 17 |
Burgerlijke stand |
het uitvoeren van de Burgerlijke Stand |
over een persoon wiens gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand op grond van de artikelen 16a, 18, tweede lid, 24 of 24a van Boek I van het Burgerlijk Wetboek. |
bijlage 20 |
Algemene taken |
het uitvoeren van Algemene taken |
de persoon ten aanzien van wie de gemeente algemene taken uitvoert op grond van artikel 3 van de Wet hergebruik overheidsinformatie, artikel 3 van de Wet openbaarheid van bestuur, artikel 15 t/m 22 van de Algemene verordening gegevensbescherming of artikelen 7:1 en 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht. |
bijlage 23 |
Leerplicht (ouders) |
het uitvoeren van de Leerplichtwet |
een persoon die ouder, voogd of verzorger is van een leerplichtige jongere die in de gemeente is ingeschreven en op wie de verplichtingen als bedoeld in de artikelen 2 en 22, eerste lid van de Leerplichtwet rusten. |
bijlage 26 |
Voorzien in lijkbezorging |
het voorzien in een lijkschouwing en lijkbezorging |
een persoon ten aanzien van wie de gemeente een verplichting heeft op grond van artikel 21 Wet op de lijkbezorging. |
bijlage 30a |
het elders beleggen van de lijkbezorging of het verhalen van kosten van lijkbezorging |
een persoon die kan voorzien in de lijkbezorging of op wie de gemeente de kosten van lijkbezorging kan verhalen als bedoeld in artikel 22 Wet op de lijkbezorging. |
bijlage 30b |
Taken |
Doel |
Betrokkene en grondslag II |
Gegevensset II |
Werk en inkomen |
betalingsverplichting opleggen |
een persoon is die een betalingsverplichting heeft jegens de gemeente op grond van: |
bijlage 27a |
• de artikelen 58, 59 en 60 van de Participatiewet; |
|||
• de artikelen 61 tot en met 62i van de Participatiewet; |
|||
• artikel 25 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; |
|||
• artikel 25 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. |
|||
Werk en inkomen |
een boete opleggen |
b. een persoon is die een boete opgelegd heeft gekregen op grond van: |
bijlage 27a |
• artikel 18a van de Participatiewet, of |
|||
• artikel 1.72 van de Wet kinderopvang. |
|||
Gemeentelijke opsporings-ambtenaren |
een fraudeonderzoek uitvoeren |
van belang zijn in verband met fraudeonderzoek op het gebied van werk en inkomen. |
bijlage 27a |
Gemeentelijke opsporings-ambtenaren |
opsporen van strafbare feiten |
van belang zijn in verband met het opsporen van strafbare feiten op het gebied van de openbare ruimte door een buitengewoon opsporingsambtenaar van de gemeente die is aangewezen bij besluit van de minister van Justitie en Veiligheid. |
bijlage 4a |
Huisvesting |
een vergunning verlenen |
a. een persoon is die aan de gemeente een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014 heeft aangevraagd, of een persoon aan wie door de gemeente een dergelijke huisvestingsvergunning is verleend; |
bijlage 8a |
Huisvesting |
een urgentietoekenning verlenen |
b. een persoon is die aan de gemeente een urgentietoekenning als bedoeld in artikel 12 van de Huisvestingswet 2014 heeft aangevraagd of aan wie door de gemeente een dergelijke urgentietoekenning is verleend; |
bijlage 8a |
Maatschap-pelijke ondersteuning |
een maatwerkvoorziening of persoonsgebonden budget verstrekken |
een cliënt is als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning. |
bijlage 25a Mutatie-berichten |
Bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen |
in bewaring stellen van een persoon |
een persoon is die op grond van artikel 20 van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen in bewaring wordt gesteld. |
bijlage 12a |
Jubilea overzichten: 50, 60 en 65 jarige huwelijken, 90, 100, 100+ jarigen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Ingezetene die aan jubilea criteria voldoen; lokale taak |
Jaarlijkse selectie; NAW-gegevens |
Ereburger gemeente Heerenveen |
Uitnodiging gedecoreerde op speciale momenten of condeleance |
verhuisde of overleden ereburgers; lokale taak |
Ad hoc; NAW-gegevens en overlijden |
Gedecoreerden |
Uitnodigen gedecoreerden Koningsdag |
Gedecoreerden; lokale taak |
Jaarlijkse selectie; NAW-gegevens en Anr |
Stembureau-leden |
Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding |
Kandidaat stembureauleden; Kiestwet (E4) |
Ad hoc; NAW-gegevens en BSN |
Leerlingen-vervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer |
Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen; Wet op het primair onderwijs |
Ad hoc; NAW-gegevens |
Tijdelijke verhuur-vergunning |
Behandelen van aanvragen voor tijdelijke verhuur-vergunningen, heffen van leges |
Aanvrager en gemachtigden van aanvragers; Leegstandswet |
Ad hoc; NAW-gegevens |
Bijlage 1, tabel 2
Met het oog op het met elkaar in verband brengen van persoonsgegevens worden de applicaties genoemd waarmee een koppeling is (rechtstreeks danwel via het Datadistributiesysteem)
Bijlage 2
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bijhouden begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg; met als doel het geven van hulp en voorlichting aan ouderen |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Het bijhouden van de administratie en uitkeren van pensioenen |
Pensioenfondsen |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
ten behoeve van eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen organisaties met een doelstelling die ten goede komt aan de inwoners |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke of filantropische doelen (bijv.: Rode Kruis, Astma-fonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank) |
Instellingen. verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Maatschappelijke ondersteuning | Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties, Kredietbank (privaatrechtelijk, bijv. een stichting) |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp | Migrantenorganisaties (bijv. Stichting Vluchtelingenwerk) |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Onderlinge hulp patiënten | Het geven van hulp en voorlichting en het organiseren van lotgenotencontact |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid | Stimuleren sport en beweging |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijkeorganisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet. |
Buitenlandse niet EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse rechtspersonen (o.a. instellingen voor sociale zorgen zekerheid)(met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Werkzaamheden op het terrein van: Kinderopvang, Jeugdwelzijnswerk, Gehandicaptenzorg, Socialewerkvoorziening, Reclassering/verslaafdenzorg |
Instellingen of organisaties die werkzaamheden verrichten op deze terreinen |
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang,waarbij het doel verschillend van aard kan zijn per aanvrager |
Rechtspersonen die niet in de gemeentelijkeverordening benoemd zijn (met toestemming van de ingeschrevene / gezaghouder) |
Een juiste registratie in de leerlingenadministratie |
Onderwijsinstellingen |
Het juist functioneren van de parlementaire democratie |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Behartiging van de belangen van de aangesloten (ex)werknemers |
Vakorganisaties |
Toelichting
Algemene toelichting
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling van de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Heerenveen.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Heerenveen en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Heerenveen aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Heerenveen over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeente Heerenveen beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Heerenveen woont.
Derde
Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Heerenveen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Heerenveen op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Heerenveen wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Heerenveen heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Heerenveen woonachtig zijn, dient de gemeente Heerenveen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Ook voor de verstrekking aan de DDS wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Organen van de gemeente Heerenveen mogen alleen gebruik maken van de DDS zoals vermeld in het autorisatiebesluit.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Heerenveen.
De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:
- -
die samenhangen met een overheidstaak;
- -
gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;
- -
waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.
Beperkte gegevensverstrekking
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling gegevensverstrekkingen BRP Personen gemeente Heerenveen 2019, die uit deze regeling kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl