Regeling vervallen per 01-01-2016

Risico analyse model evenementen

Geldend van 05-04-2011 t/m 31-12-2015

Intitulé

Risico analyse model evenementen

Risico-analysemodel evenementen

In de APV (m.i.v. 26e wijziging) zijn de volgende bepalingen met betrekking tot Evenementen opgenomen.

Afdeling 7 Evenementen

Artikel 2:24 Begripsbepaling (evenement)

  • 1.

    In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en als bedoeld in artikel 5:22 van deze verordening (snuffelmarkten);

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      reguliere sportactiviteiten in en op sportaccommodaties;

    • g.

      reguliere activiteiten in een cultureel centrum (zoals dorpshuizen, wijkgebouwen, enzovoort)

    • h.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2:39 van deze verordening.

    • i.

      voetbalwedstrijden zoals bedoeld in afdeling 7a van deze verordening.

  • 2.

    Onder evenement wordt mede verstaan:

    • a.

      een herdenkingsplechtigheid;

    • b.

      een braderie;

    • c.

      een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

    • d.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd of recreatieve tocht op of aan de weg, voor zover in het geregelde onderwerp niet wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 3.

    Onder A-evenement wordt verstaan een evenement dat op basis van een door het college vast stellen risico-analysemodel wordt omschreven als een regulier evenement;

  • 4.

    Onder B-evenement wordt verstaan een evenement dat op basis van een door het college vast te tellen risico-analysemodel wordt omschreven als een evenement met verhoogde aandacht;

  • 5.

    Onder C-evenement wordt verstaan een evenement dat op basis van een door het college vast te stellen risico-analysemodel wordt omschreven als een grootschalig evenement/risico-evenement.

    Artikel 2:25 Evenement

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een C-evenement te organiseren.

  • 2.

    De vergunning wordt verleend voor de duur van het C-evenement.

  • 3.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een B-evenement te organiseren.

  • 4.

    De vergunning wordt verleend voor de duur van het B-evenement voor een periode van maximaal drie jaar.

  • 5.

    Aan de vergunning voor maximaal drie jaar kunnen door de burgemeester ook tussentijds voorschriften worden verbonden.

  • 6.

    Geen vergunning is vereist voor een A-evenement, indien

    • a.

      de organisator van een A-evenement binnen 10 werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester met een door de burgemeester vastgesteld meldingsformulier;

    • b.

      binnen 10 werkdagen na ontvangst van het meldingsformulier geen tegenbericht is verzonden aan de organisator dat alsnog een vergunning nodig is dan wel dat het evenement alsdan niet vergund kan worden op grond van artikel 1:8 van deze verordening.

      Voor het kunnen uitvoeren van deze bepalingen is het dus noodzakelijk een risico-analysemodel vast te stellen (zijnde een beleidsregel conform artikel 4:81 Awb).

      Risico-analyse-model evenementen (naar analogie van het regionale risico-analyse-model)

      Het al dan niet vergunningplichtig zijn van evenementen moet afhankelijk zijn van het risico-profiel van het evenement. Vergunningplicht moet op grond van de Dienstenrichtlijn proportioneel zijn, hetgeen betekent dat voor evenementen met een laag risico-profiel volstaan moet worden met algemene regels dan wel met een meldingsplicht.

      In de risico-analyse worden op basis van diverse indicatoren bij daarbij behorende waarden scores toegekend; hoe hoger de score, hoe hoger het risico.

      De risico-analyse gaat uit van een inschatting van de volgende vier groepen indicatoren:

  • 1.

    soort evenement

  • 2.

    samenstelling van het publiek

  • 3.

    plaats en tijdstip van het evenement

  • 4.

    overige

    Ad 1 Soort evenement

    De evenementen worden gerubriceerd volgens onderstaande tabel, waarbij de risico’s worden uitgebruikt in risicopunten (gebaseerd op praktijkervaring): hoe meer punten, des te groten de inschatting dat er een risicovolle situatie ontstaat. Indien het evenement niet genoemd wordt, het evenement dat er het dichtst bij in de buurt komt (slechts één evenement invullen!)

    Ad 2. Samenstelling van het publiek

    Het publiek en/of de deelnemersgroep bij een evenement kan al naar gelang de aard van het evenement, sterk variëren. Daarvan afhankelijk kunnen risico’s groter of kleiner zijn. Er zijn vijf categorieën risico-elementen:

    Ad 3. Plaats en tijdstip van het evenement

    Afhankelijk van het totaal aantal risicopunten, wordt het evenement ingedeeld in klasse A, B of C.

    Er kunnen nog andere factoren zijn (niet genoemd in de risico-analyse), zoals ervaringen bij een soortgelijk evenement, ingewonnen inlichtingen en gelijktijdigheid van evenementen, die van invloed kunnen zijn op het al of niet kunnen doorgaan van een evenement. Dit is vastgelegd in het evenementenbeleid (b.v. evenementenagenda is leidend). Het is niet toegestaan evenementenvergunningen te weigeren op andere gronden dan die welke door de APV worden beschermd.

    Afhankelijk van de historie van het evenement zelf en de ervaringen van de organisator van het evenement wordt het evenement definitief ingedeeld in klasse B of C.

    Uitwerking per klasse evenement:

    1. Klasse A

    Klasse A evenementen hebben geen vergunning nodig, maar moeten wel maximaal 10 dagen voor het evenement een meldingsformulier indienen, dat door de burgemeester is vastgesteld.

    2. Klasse B

    Klasse B evenementen hebben wel een vergunning nodig, maar die kan verleend worden voor 3 jaar als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • er zich naar verwachting in de komende 3 jaren geen veranderingen in het evenement zelf zullen voordoen (programma, omvang en locatie);

  • de organisator van het evenement zijnde de vergunningaanvrager de komende 3 jaren dezelfde blijft;

  • het eerste jaar volledig is voldaan aan de indieningsvereisten van de vergunningaanvraag.

  • het eerste jaar volledig is voldaan aan de vergunningsvoorwaarden en –voorschriften.

    Daarnaast kunnen door de burgemeester gedurende de 3 jaar nog andere voorschriften worden verbonden aan de vergunning.

    3. Klasse C

    Klasse C evenementen hebben jaarlijks een vergunning nodig. De vergunningprocedure verloopt volgens het geldende “Protocol grootschalige evenementen”.

    Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 februari 2011.

    P. de Jonge, burgemeester.

    F. Perdok, secretaris.