Regeling vervallen per 09-03-2022

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard houdende regels omtrent mandaat Mandaatregeling Heerhugowaard

Geldend van 15-03-2019 t/m 08-03-2022

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard houdende regels omtrent mandaat Mandaatregeling Heerhugowaard

De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heerhugowaard, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;

overwegende dat:

• het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan de ambtenaren werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuur;

• het gelet op de wijziging in de organisatiestructuur noodzakelijk is de bevoegdhedenregeling aan te passen;

• op 15 december 2009 de volgende uitgangspunten voor mandaatverlening zijn vastgesteld welke nog steeds gelden:

a. Mandatering, tenzij.... (zoveel mogelijk mandateren);

b. Globale wijze van mandatering (geen gedetailleerde regeling);

c. Diepte mandatering (verantwoordelijk zo laag mogelijk in de organisatie);

d. Geen ondermandaat;

e. Mandaat is beslissen en ondertekenen (geen onderscheid in ondertekenings- en beslissingsmandaat);

f. Schakelbepaling volmachten en machtigingen (regeling geldt voor bestuursrechtelijk, privaatrechtelijk en feitelijk handelen);

• het wenselijk is deze uitgangspunten verdergaand te concretiseren in een nieuwe regeling;

• het wenselijk is te komen tot een goede, eenvoudige en onderhoudsarme mandaatregeling die zowel voor de organisatie als voor de burger duidelijk is;

• deze regeling de uitgangspunten zoals bovengenoemd belichaamt, in die zin dat de organisatie een organisatie van kansen beoogt te zijn waarbij eigenaarschap, meesterschap en omgevingsbewustzijn van medewerkers voorop staat.

• naast de mandaatregeling diverse andere beheersmaatregelen bestaan die gericht zijn op het borgen van een getrouwe, rechtmatige en doelmatige uitoefening van bevoegdheden binnen de organisatie. Zo zijn de budgettair-administratieve bevoegdheden nader geregeld in het Statuut budgetbeheer en zijn regels gesteld voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten. Daarnaast bestaan voor de diverse bedrijfsprocessen binnen de organisatie procesbeschrijvingen en instructies die gericht zijn op een betrouwbare, rechtmatige en doelmatige taakuitoefening. Deze mandaatregeling is te plaatsen binnen de context van die set van beheersmaatregelen binnen de organisatie.

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Mandaatregeling Heerhugowaard

Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

b. mandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen;

c. mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;

d. machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

e. volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

f. ambtenaar: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid van de Ambtenarenwet.

g. organisatie-eenheid: organisatieonderdeel dat is belast met de ontwikkeling en uitvoering van taken en beleid op daartoe door het college vastgestelde werkterreinen.

Artikel 2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, dient tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen machtiging en volmacht.

Artikel 3 Inhoud mandaat

De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

MANDAATVERLENING DOOR COLLEGE EN BURGEMEEESTER

Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan de ambtenaren

1. Het college en de burgemeester van Heerhugowaard verlenen de ambtenaar die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.

2. Het gestelde in het eerste lid geldt uitsluitend wanneer is voldaan aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 5.

3. De mandaathouder heeft tevens de bevoegdheid het in het eerste lid bedoelde mandaatbesluit te ondertekenen.

4. Voor het mandaat als bedoeld in het eerste lid worden in ieder geval de instructies gegeven zoals aangeven in de bij dit besluit behorende bijlage ‘Instructies Mandaatregeling Heerhugowaard’

Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening

1. Het in het artikel 4, eerste lid, bedoelde mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van de organisatie-eenheid c.q. taakveld waarbinnen de ambtenaar werkzaam is.

2. Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor ambtenaren met een leidinggevende functie.

3. De gemandateerde is niet bevoegd om in mandaat te besluiten, indien:

a. het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften;

b. het een bevoegdheid betreft die in een wettelijke regeling expliciet wordt uitgezonderd van mandaat en derhalve geacht wordt voorbehouden te zijn aan het desbetreffende orgaan aan wie het is toebedeeld;

c. het voorgenomen besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft dan wel een groot financieel risico met zich brengt;

d. het voorgenomen besluit dusdanige gevolgen heeft voor de rechtspositie van meerdere ambtenaren dat besluitvorming door het college vereist is, of wanneer het de rechtspositie van de gemeentesecretaris betreft;

e. een lid van het college of de leidinggevende van de gemandateerde heeft aangegeven dat hij het voorstel aan de mandaatgever wenst voor te leggen;

f. de mandaatgever heeft aangegeven zelf te willen besluiten;

g. het een voordracht voor of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband;

h. het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;

i. aan het voorgenomen besluit mogelijkerwijs politieke consequenties zijn verbonden dan wel dat dit precedentwerking tot gevolg kan hebben;

j. indien het voorgenomen besluit kan leiden tot bestuurlijke afbreuk.

k. indien het voorgenomen besluit anderszins aanmerkelijke (financiële) invloed heeft of zou kunnen hebben op regionaal of plaatselijk niveau.

4. Mandaat voor het nemen van besluiten die betrekking hebben op of raakvlakken hebben met de openbare ordebevoegdheid van de burgemeester, bestaat slechts voor zover zij specifiek is benoemd in bijlage 3.

5. Mandaat tot het beslissen op bezwaar of op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter, als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht, wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.

6. Mandaat tot het beslissen op bezwaar wordt slechts verleend in die gevallen waarin niet wordt afgeweken van het advies van de adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht.

7. Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5:53 van de Algemene wet bestuursrecht kan niet in mandaat worden gedaan door degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

8. De gemandateerde moet de instructies van de mandaatgever opvolgen.

Artikel 6 Specifieke mandaten aan derden

1. Verlening van mandaat aan een gemandateerde die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de instemming van de gemandateerde en in voorkomend geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid de gemandateerde werkt.

2. Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die aan een Gemeenschappelijke Regeling zijn opgedragen valt niet onder deze regeling.

3. Mandaat tot het uitoefenen van taken en bevoegdheden die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn overgedragen, valt niet onder deze regeling.

4. Aan de raadsgriffier, werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad van Heerhugowaard wordt de bevoegdheid verleend privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de gemeente te verrichten voor zover deze noodzakelijk zijn voor een goede uitoefening van de hem/haar toebedeelde taken.

5. Voor zover aan overige derden een specifiek mandaat wordt verleend, zijn deze opgenomen in Bijlage 2 “Specifiek Mandaat aan derden”.

6. Het specifieke mandaat laat onverlet de werking van het algemeen mandaat.

7. De voorwaarden en uitzonderingen zoals genoemd in artikel 5 zijn onverkort van toepassing op specifieke mandaten.

MANDAATVERLENING DOOR GEMEENTERAAD

Artikel 7 Mandaatverlening van de gemeenteraad aan de organisatie

1. De gemeenteraad verleent de raadsgriffier, de ambtenaar en de tijdelijk ingehuurde medewerker die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat, de volmacht en de machtiging om alle besluiten te nemen en alle rechtshandelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van de in het tweede lid genoemde taken en bevoegdheden nodig zijn.

2. Het eerste lid geldt voor de volgende taken en bevoegdheden:

- Uitvoering van de Wet openbaarheid van bestuur;

- Het nemen van beslissingen op bezwaar indien het primaire besluit in stand wordt gelaten;

- Besluiten tot het voeren van rechtsgeschillen namens de gemeente bv. bezwaar en (hoger) beroep en voorlopige voorziening en civielrechtelijke- en strafrechtelijke procedures;

- Vertegenwoordiging van de gemeenteraad bij bestuursrechtelijke procedures, daaronder begrepen het verrichten van de benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie;

- Uitvoering van de Wet voorkeursrecht gemeenten, afdoeningsmandaat mits besluitvorming in college en raad heeft plaatsgevonden.

OVERIGE ARTIKELEN

Artikel 8 Ondertekeningsmandaat

Voor zover op grond van deze regeling geen beslismandaat bestaat, is er wel sprake van mandaat om uitgaande stukken te ondertekenen, nadat door het college of de burgemeester het benodigde besluit is genomen. Dit mandaat komt toe aan de steller van het voorstel, diens leidinggevende en de leidinggevende(n) daarboven.

Artikel 9 Ondertekeningswijze bij mandaat

1. Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Heerhugowaard/ de burgemeester van Heerhugowaard,

namens deze,

<handtekening gemandateerde>

gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam en afdeling of organisatie-eenheid of taakveld.

2. Bij de uitoefening van een mandaat verleend door de gemeenteraad, worden uitgaande stukken als volgt getekend:

Hoogachtend

de gemeenteraad van Heerhugowaard,

namens deze,

<handtekening gemandateerde>

gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam en afdeling of organisatie-eenheid of taakveld.

3. Bij de uitoefening van een ondertekeningsmandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Hoogachtend,

overeenkomstig het door het college van burgemeester en wethouders/de burgemeester genomen besluit,

<handtekening gemandateerde>

gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam en afdeling of organisatie-eenheid of taakveld.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juni 2016.

Artikel 11 Intrekking oude regeling

Het bevoegdhedenregister zoals laatstelijk vastgesteld door het college en de burgemeester op 13 mei 2014 wordt per 1 juni 2016 ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Mandaatregeling Heerhugowaard’.

Ondertekening

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester,

Heerhugowaard, datum

Burgemeester, Secretaris,

BIJLAGE 1 INSTRUCTIES MANDAATREGELING HEERHUGOWAARD

Uitzonderingen en instructies

Op grond van artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht kan de mandaatgever de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. Middels het bepaalde in artikel 4 lid 4 van de mandaatregeling is van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Ten aanzien van de volgende specifieke onderwerpen hebben het college en de burgemeester bepaald dat deze niet door de ambtenaar kunnen worden uitgevoerd zonder een nadere instructie in acht te nemen. De instructies zijn van toepassing op toekenning, afwijzen en niet-ontvankelijk verklaren en ondertekening.

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Langdurige verplichtingen, strategische aankopen dan wel privaatrechtelijke rechtshandelingen met een politiek karakter worden in ieder geval voorgelegd aan het college.

-----------------------------

Bevoegde functionaris tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met geldelijke verplichtingen:

Leveringen/diensten

Tot € 25.000,00 -> budgethouder

€ 25.000,00 – Europees drempelbedrag -> Directeur 1

Vanaf Europees drempelbedrag -> geen mandaat (bevoegdheid blijft bij college)

Werken

Tot € 50.000,00 -> budgethouder

€ 50.000,00 – Europees drempelbedrag ->

Directeur 1

Vanaf Europees drempelbedrag -> geen mandaat (bevoegdheid blijft bij college)

Incidentele subsidies

Incidentele subsidies worden niet verleend dan na overleg en instemming van de portefeuillehouder en mits financiële dekking aanwezig

Behandeling van klachten

Klachtbehandeling vindt plaats conform de interne

klachtenprocedure (vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 20 januari 2009).

Behandelen van ingediende schadeclaims

Voor zover de schadeclaims het eigen risico overstijgt, vindt behandeling slechts plaats in overleg met verzekeraar

HRM zaken:

-Alle rechtspositionele besluiten, met uitzondering van disciplinaire straffen:

-Rechtspositionele besluiten, inhoudende disciplinaire straffen:

Bevoegd is de leidinggevende onder wiens verantwoordelijkheid de medewerker valt, of een plaatsvervangend leidinggevende.

Bevoegd is de leidinggevende onder wiens verantwoordelijkheid de medewerker valt, of de leidinggevende direct daarboven.

Beslissen op een bezwaarschrift, indien wordt afgeweken van het advies van de Commissie voor bezwaarschriften:

Beslissen op een bezwaarschrift, indien wordt besloten conform het advies van de Commissie voor bezwaarschriften:

Bevoegd is het bevoegde bestuursorgaan (veelal college).

Bevoegd is de ambtenaar werkzaam binnen het taakveld waar het primaire besluit is genomen, met dien verstande dat de beslissing op bezwaar niet genomen kan worden door degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen

Uitvoering Algemene plaatselijke verordening

Conform de door het college vastgestelde APV organisatie-index.

Bijlage 2 SPECIFIEK MANDAAT AAN DERDEN

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 6, vijfde lid van de Mandaatregeling Heerhugowaard worden door het college en de burgemeester ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft de volgende mandaten, volmachten en machtigingen verleend:

Korpschef politieregio Noord-Holland Noord:

1.Het aanwijzen van toezichthouders bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening

2.Verstrekken van een legitimatiebewijs als bedoeld in artikel 5:12 Algemene wet bestuursrecht aan de aangewezen toezichthouders

Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college en de burgemeester op grond van de Apv en de Awb. Het mandaat wordt verleend onder de voorwaarde dat een afschrift van de door de korpschef aangewezen toezichthouders en een afschrift van de door de korpschef verstrekte legitimatiebewijzen aan het college worden toegezonden

Centraal Orgaan Asielzoekers (COA)

Coördinatie civiele ontruimingsprocedure Project Terugkeer op grond van het Burgerlijk Wetboek. Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college van B&W op grond van het BW.

WNK

Afhandeling, maatregelen, beoordelingen en besluiten in het kader van de Wet sociale werkvoorziening. Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college van B&W op grond van de WSW.

Inspecteur GGD HN

Handhaving en toezicht Wet Kinderopvang.

Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college op grond van de Wet kinderopvang en de Awb.

directeur van Woningstichting Woonwaard NoordKennemerland - directeur van Woningstichting Ymere Noord-Kennemerland - directeur van Woningstichting Mooiland Vitalis

Afhandeling, maatregelen, beoordelingen en besluiten in het kader van de Huisvestingsverordening Heerhugowaard, met uitzondering van paragraaf 2.5. Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college op grond van de Huisvestingsverordening.

Bergingscentrale Koppes B.V, Berenkoog 3 te Alkmaar

Afhandeling, maatregelen, beoordelingen en besluiten in het kader van de Wegsleepverordening en Wegenverkeerswet (WVW), o.a:

-innen kosten bestuursdwang ivm strijd artikel 170 lid 1 WVW

-kwitantie maken en uitreiken aan rechthebbende voertuig

-Wegsleep- verordening - Awb - Wegenverkeerswet (WVW)

Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college op grond van de Wegsleepverordening en de WVW.

Hulpofficier van justitie (belast met de uitvoering van het huisverbod)

1.Ondertekeningsmandaat ten aanzien voor het nemen van het besluit tot het opleggen van een huisverbod (Wet tijdelijk huisverbod) De hulpofficier overlegt met de burgemeester voordat een huisverbod wordt opgelegd - De hulpofficier is opgeleid om het risicotaxatie-intrument (RiHG) af te nemen en de daarin gestelde afwegingen te maken.

2.Het verrichten van de volgende handelingen:

-Ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, alvorens te besluiten tot het wel of niet opleggen van een huisverbod, overleg te plegen met Bureau jeugdzorg.

-In een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet op schrift gesteld kan worden, het huisverbod mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon.

-het meedelen van het huisverbod en de consequentie van het niet naleven, aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies en/of hulpverlening en Bureau Jeugdzorg (ingeval van kindermishandeling of een vermoeden daarvan).

-het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat hij/zij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank. (Wet tijdelijk huisverbod)

3.Het nemen van het besluit tot het NIET opleggen van een huisverbod bij een negatieve uitkomst van het Risicotaxatieinstrument Huiselijk Geweld (RiHG).

Betreft mandatering van bevoegdheden van de burgemeester op grond van de Wet Tijdelijk Huisverbod.

Clienten adviesraad

Coördinatie Cliënten adviesraad (Verordening Cliënten Adviesraad). Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college aan de secretaris van de CAR op grond van de verordening op de CAR

Jeugd en Gezin coaches

Afhandeling, maatregelen, beoordelingen in het kader van de Jeugdwet.

Betreft mandatering van een bevoegdheid van het college op grond van de Jeugdwet, de Verordening Jeugdhulp, de Beleidsregels Jeugdhulp en het Besluit Jeugdhulp.

Instelling De Jeugd- Gezinsbeschermers

De bevoegdheid tot het indienen van verzoeken bij de rechtbank tot (spoed- of voorwaardelijke of verlenging van de) machtiging tot uithuisplaatsing van een jeugdige in een accommodatie voor gesloten jeugdhulp in het vrijwillig kader. Daar hoort ook het zorgen voor een verklaring van een gekwalificeerde gedragswetenschapper en de verantwoordelijkheid voor de verdere afhandeling

van de procedure machtiging gesloten jeugdhulp in het vrijwillig kader.

Betreft een bevoegdheid van het college op grond van de Jeugdwet.

De Officier van Dienst Bevolkingszorg en de Algemeen Commandant Bevolkingszorg van de Veiligheidsregio NHN

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, verlenen, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft, volmacht en mandaat aan de Officier van Dienst Bevolkingszorg en de Algemeen Commandant Bevolkingszorg van de Veiligheidsregio NHN, voor het verrichten van:

-Rechtshandelingen inzake aankopen, verkopen en (ver)huren van roerende zaken;

-Rechtshandelingen inzake opdrachtverlening en aanneming van werken als bedoeld in artikel 7:750 BW;

-Rechtshandelingen inzake opdrachtverlening en aanneming van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 BW;

-Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen voorzover die nodig zijn ter uitvoering van de werkzaamheden zoals geneomd in het Regionaal Crisisplan,

-Dit alles tot een totaalbedrag van € 25.000,00.

Het college en de burgemeester verlenen deze bevoegdheden op grond van het BW en de Gemeentewet, onder de voorwaarde dat de gemeente zo spoedig mogelijk in kennis wordt gesteld van de kosten. Ondermandaat is toegestaan.

BIJLAGE 3 MANDAATBESLUIT BURGEMEESTER

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 5, vierde lid van de Mandaatregeling Heerhugowaard worden door de burgemeester de volgende mandaten, volmachten en machtigingen verleend:

Bevoegdheid

grondslag

gemandateerde

Voorwaarden/instructies

Ondertekeningsmandaat voor het nemen van het besluit tot het opleggen van een huisverbod.

Wet tijdelijk huisverbod

Hulpofficier van justitie (belast met de uitvoering van het huisverbod)

De hulpofficier overlegt met de burgemeester voordat een huisverbod wordt opgelegd. De hulpofficier is opgeleid om het risicotaxatie-intrument (RiHG) af te nemen en de daarin gestelde afwegingen te maken.

Het verrichten van de volgende handelingen:

- Ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, alvorens te besluiten tot het wel of niet opleggen van een huisverbod, overleg te plegen met Bureau jeugdzorg.

- In een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet op schrift gesteld kan worden, het huisverbod mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon.

- het meedelen van het huisverbod en de consequentie van het niet naleven, aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies en/of hulpverlening en Bureau Jeugdzorg (ingeval van kindermishandeling of een vermoeden daarvan).

- het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat hij/zij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank.

Wet tijdelijk huisverbod

Hulpofficier van justitie (belast met de uitvoering van het huisverbod)

Het nemen van het besluit tot het NIET opleggen van een huisverbod bij een negatieve uitkomst van het Risicotaxatie-instrument Huiselijk Geweld (RiHG

Wet tijdelijk huisverbod

Hulpofficier van justitie (belast met de uitvoering van het huisverbod)

Het beslissen op een vergunningaanvraag voor het opgraven van een lijk

Wet op de lijkbezorging

Beleidsmedewerker B werkzaam binnen taakveld Wijkbeheer (Medewerker ontwikkeling IV)

Verlenen van uitstel door het stellen van een andere termijn voor begraving of crematie

Wet op de lijkbezorging

Afdelingshoofd (Strategisch manager II),

Kwaliteitsmedewerker werkzaam binnen taakveld Burgerzaken (Adviseur V) en consulenten B werkzaam binnen taakveld Burgerzaken (Medewerker beleidsuitvoering III)

Afhandelen van alle verzoeken, meldingen en aanvragen, het nemen van maatregelen, doen van beoordelingen en het nemen van besluiten ter uitvoering en bestuursrechtelijke handhaving van de Algemene plaatselijke verordening

Algemene plaatselijke verordening

Ambtenaren werkzaam binnen de taakvelden Omgevingsvergunning, Handhaving en Wijkbeheer

Afhandelen van alle verzoeken, meldingen en aanvragen, het nemen van maatregelen, doen van beoordelingen en het nemen van besluiten ter uitvoering en bestuursrechtelijke handhaving van de Drank- en Horecawet

Drank- en Horecawet

Ambtenaren werkzaam binnen taakvelden Omgevingsvergunning en Handhaving

Het beslissen op aanvragen van een vergunning voor het aanwezig mogen hebben van kansspelautomaten op grond van de Wet op de Kansspelen alsmede het besluiten tot intrekking van dergelijke vergunningen

Wet op de Kansspelen

Ambtenaren werkzaam binnen het taakveld Omgevingsvergunning

Het beslissen op bezwaarschriften, ingediend tegen besluiten van de burgemeester die betrekking hebben op dan wel raakvlakken hebben met de openbare orde, voor zover de bevoegdheid tot het nemen van die primaire besluiten gemandateerd is.

Algemene wet bestuursrecht

Bevoegd is de ambtenaar werkzaam binnen het taakveld waar het primaire besluit is genomen, met dien verstande dat de beslissing op bezwaar niet genomen kan worden door degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.

Besluiten om gebiedsontzeggingen op te leggen aan personen binnen de gemeente op grond van artikel 2:78 van de Algemene plaatselijke verordening Heerhugowaard 2015 en het voorafgaand daaraan geven van een waarschuwing

Algemene plaatselijke verordening

Teamchef politie Heerhugowaard

- Gemandateerde heeft de mogelijkheid tot ondermandatering

- Gemandateerde dient de bevoegdheid uit te oefenen conform de beleidslijn en beleidsregels Gebiedsontzegging 2017