Regeling vervallen per 01-03-2014

Reglement werktijden gemeente Heerhugowaard

Geldend van 01-05-2007 t/m 28-02-2014

Intitulé

Reglement werktijden gemeente Heerhugowaard

Reglement werktijden gemeente Heerhugowaard

Preambule

Door ingebruikname van het nieuwe gemeentehuis zijn ook de openingstijden van de gemeente aangepast. Dat vraagt een aanpassing van het reglement werktijden. Dit reglement vormt het kader voor de invulling van de individuele werkroosters van medewerkers. Doelstelling daarbij is dat het reglement een goede aansluiting mogelijk maakt tussen het werkaanbod en de personele inzet. Ook dient de bereikbaarheid van het ambtelijk apparaat gewaarborgd te blijven, evenals de voortgang van het productieproces.

Met invoering van dit reglement wordt zowel met de belangen van de organisatie als met die van de individuele medewerkers rekening gehouden. Om deze belangen zo goed mogelijk te kunnen behartigen, wordt een tijdschrijfsysteem van de aanwezigheid van de medewerk(st)ers gehanteerd.

Dit reglement is een nadere uitwerking van artikel 4.2 van de CAR-UWO

Artikel 1 Begripsbepalingen

1.De werknemer

De ambtenaar zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1 van de CAR-UWO, stagiaires en uitzendkrachten.

2.Hoofd bestuursdienst

De gemeentesecretaris

3.Bedrijfstijd

De tijd waarbinnen de werkzaamheden kunnen worden verricht. Op maandag t/m vrijdag van 7.00 – 18.00.

4.Formele arbeidsduur

De betrekkingsomvang (volgens de aanstelling). Bij een fulltime dienstverband bedraagt dit 36 uur per week.

5.Feitelijke arbeidsduur

De arbeidsduur zoals die voor de werknemer per week is vastgesteld. Hiermee wordt ook de arbeidsduur per dag bedoeld.

6.Bloktijd

De tijdsperiode waarin de werknemer aanwezig moet zijn om zijn of haar werk te verrichten (behoudens geoorloofde afwezigheid). Maandag t/m vrijdag van 9.30 – 12.00 en van 14.00 – 16.00.

7.Openingstijd

Tijd waarin een bepaalde afdeling bemenst moet zijn voor serviceverlening aan het publiek. Gemeentehuis: Maandag t/m vrijdag van 10.00 – 17.00.

Afdelingen burgerzaken en publiekszaken: Vrijdag van 17.00 – 20.00.

Gemeentewerf: Maandag t/m vrijdag van 8.00 – 16.00 en zaterdag van 9.00 – 14.00

8.Pauze

Bij meer dan 5,5 uur werk op een dag is het verplicht een pauze van tenminste 30 minuten op te nemen, die kan worden opgesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minuten.

Bij meer dan 10 uur werk op een dag is het verlicht een minimale pauze van 45 minuten te nemen, die kan worden opgesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minuten.

9.Overwerk

Zoals gedefinieerd in de CAR-UWO artikel 1:1 lid 1 sub 1.

Artikel 2 Regels

  • A.

    Voor de medewerkers van de gehele bestuursdienst geldt:

    • 1.

      Registratie

  • a)

    Registratie vindt plaats middels het tijdschrijf systeem BigBen. Het management ziet hierop toe.

  • b)

    De werknemer is verplicht wekelijks de begintijd, pauzetijd en eindtijd per dag te registreren en de werktijd te verantwoorden.

  • c)

    Bij registratie kan een verschil ontstaan in saldo tussen de feitelijke arbeidsduur (de tijd die de medewerkers die dag zou moeten werken) en de daadwerkelijk gewerkte uren.

  • d)

    Bij een negatief saldo van meer dan 10 uur wordt het meerdere als ongeoorloofde afwezigheid beschouwd.

  • e)

    Een positief saldo van meer dan 20 uur is niet toegestaan.

  • f)

    Bij ontslag dient het saldo tijdig tot nul te worden afgebouwd.

    • 2.

      Maaltijdvergoeding

  • a)

    Als een werknemer bij avondopenstelling zowel ’s middags als ’s avonds werkt, krijgt hij een maaltijd aangeboden in de kantine van het gemeentehuis.

    • 3.

      Overwerk

  • a)

    Voor ambtenaren ingeschaald in functieschaal 10A en hoger geldt dat overwerk inbegrepen is in het salaris. De artikelen in de CAR-UWO betreffende overwerkvergoeding zijn dus niet op hen van toepassing.

  • B.

    Voor de medewerkers van de binnendienst geldt het volgende:

    • 1.

      Feitelijke arbeidsduur

  • a)

    Invulling van de arbeidsduur voor de binnendienst omvat onder andere de volgende mogelijkheden:

    • ·

      Een week van 5 dagen van 7 uur en 12 minuten (7,2 uur)

    • ·

      Een week van 4 dagen van 9 uur

    • ·

      Een week van 4 dagen van 8 uur en een dag van 4 uur

    • ·

      Een tweewekelijkse cyclus met een week met 4 dagen van 8 uur en een week van 5 dagen van 8 uur.

Hierbij zal door het management na overleg met de werknemer worden bezien hoe het werkrooster kan worden ingevuld, rekening houdend met de randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden hebben betrekking op de bezettingsgraad, zodat er geen problemen ontstaan op het gebied van werkbelasting, bereikbaarheid van de afdeling en interne communicatie (afdelingsoverleg). Uiteraard zal hierbij zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de individuele wensen van ambtenaren.

  • 2.

    Pauze

    • a)

      Het opnemen van pauze kan naar keuze tussen 12.00 –14.00.

    • C.

      Voor de medewerkers van de buitendienst geldt het volgende:

  • 1.

    Feitelijke arbeidsduur

    • a)

      Voor de medewerkers Plantsoenen geldt een wisselrooster, waarbij de ene week 4 dagen en de andere 5 wordt gewerkt. Hierbij wordt de dag waarop niet wordt gewerkt ingeroosterd.

    • b)

      Voor de medewerkers reiniging geldt een rooster van 4 dagen 9 uur.

    • c)

      De arbeidstijd per dag is voor de medewerkers reiniging het gehele jaar van 7.00 – 16.30.

    • d)

      Voor de medewerkers plantsoenen geldt gedurende de maanden 1 april t/m 31 september een arbeidstijd van 7.00 – 16.00 en gedurende de maanden 1 oktober t/m 31 maart een arbeidstijd van 8.00 – 16.00.

    • e)

      Door het management zal na overleg met de werknemers worden bezien hoe het werkrooster (ook op de zaterdag) kan worden ingevuld, rekening houdend met de randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden hebben betrekking op de bezettingsgraad, zodat er geen problemen ontstaan op het gebied van o.a. werkbelasting, bereikbaarheid van de afdeling en interne communicatie (afdelingsoverleg). Uiteraard zal hierbij zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de individuele wensen van ambtenaren.

Artikel 3 Verantwoordelijkheid

De werknemer is zelf verantwoordelijk voor een goed gebruik van het tijdschrijfsysteem.

Artikel 4 Bevoegdheden leidinggevende

Het management kan beperkingen opleggen in het opnemen of sparen van uren indien de werkzaamheden op de afdeling dat noodzakelijk maken. Dat wil zeggen dat ook voor de flexibele werktijden geldt: mits de dienst het toelaat. Het management is dan ook bevoegd om tijdig en na overleg met de betrokken ambtenaren te zorgen voor een zodanige bezetting, ook buiten bloktijden, dat de werkzaamheden naar behoren uitgevoerd kunnen worden en de serviceverlening te allen tijde doorgang kan vinden.

Artikel 5 Parttime medewerkers

Voor de werknemer die in deeltijd werkt gelden de bepalingen van deze verordening naar evenredigheid van de omvang van de deelbetrekking.

Artikel 6 Onvoorzien

In gevallen waar deze voorschriften niet voorzien, beslist het hoofd bestuursdienst.

Artikel 7 Verordening

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 mei 2007. Zij wordt aangehaald als “Reglement werktijden Heerhugowaard”.

  • 2.

    Hierbij komt de op 1 oktober 1997 vastgestelde regeling “variabele werktijden” te vervallen.

  • 3.

    Hierbij komt het op 21 oktober 1996 vastgestelde principe-akkoord “36-urige werkweek” te vervallen.

  • 4.

    Hierbij komt de op 1 september 1990 vastgestelde “regeling betreffende uitsluiting van overwerkvergoeding” te vervallen.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Heerhugowaard,

de secretaris, de burgemeester,