Regeling vervallen per 01-10-2010

Verordening brandveiligheid en hulpverlening van de gemeente Heerlen 2005

Geldend van 01-07-2005 t/m 30-09-2010

Intitulé

Verordening brandveiligheid en hulpverlening van de gemeente Heerlen 2005

Artikel 1 Definities

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      repressieve taken:

    • b.

      het beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • c.

      het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

    • d.

      de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken en bestrijden van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen;

  • 2. preventieve taken:

    • a.

      het voorkomen en beperken van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • b.

      de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen;

    • c.

      de uitvoering van voorschriften met betrekking tot het brandveiliggebruik van woningen, woonketen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouwen zijnde en standplaatsen;

    • d.

      de uitvoering van de brandbeveiligingsverordening.

  • 3. brandweer: het bij gemeenschappelijke regeling opgerichte Openbaar Lichaam Brandweer Parkstad-Limburg;

Artikel 2 Brandweer

Burgemeester en wethouders beschikken over een brandweer; hierin wordt voorzien door de gemeenschappelijke regeling intergemeentelijke Brandweer Parkstad-Limburg.

Artikel 3 Taken brandweer

De taken van de brandweer bestaan, naast de in de gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer Zuid-Limburg aan de regionale brandweer opgedragen taken, uit:

  • 1.

    de feitelijke uitvoering van de preventieve en repressieve taken;

  • 2.

    het leveren van de producten, onder beschreven rechten en plichten, zoals opgenomen in de productmatrix, bijgevoegd als bijlage 1 bij deze verordening.

Burgemeester en Wethouders dragen de zorg voor de aanlevering van gemeentelijke informatie aan de brandweer, die voor haar taakuitoefening noodzakelijk is.

Artikel 4 Beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening

Burgemeester en wethouders leggen, op voorstel van Brandweer Parkstad Limburg, de gemeenteraad eenmaal per vier jaar een plan ter vaststelling voor op welke wijze aan de inhoud van in artikel 3 omschreven taken uitvoering gegeven zal worden (Beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening).

Dit plan omvat in elk geval een omschrijving van de mate van dekking van het grondgebied van de gemeente, de financiële, materiele en personele middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering van de preventieve en repressieve taken.

Artikel 5 Personeel

De zorg voor kwalitatief en kwantitatief voldoende personeel is opgedragen aan Brandweer Parkstad-Limburg.

Artikel 6 Opleiding en oefening

De zorg voor de opleiding en oefening van het brandweerpersoneel, die voor de taakuitoefening noodzakelijk zijn, is opgedragen aan Brandweer Parkstad-Limburg.

Artikel 7 Instructie Commandant

De commandant van de brandweer heeft de algemene leiding en het bevel over de brandweer, overeenkomstig door het bestuur van Brandweer Parkstad-Limburg vastgestelde instructies.

Artikel 8 Materieel

  • 1. De zorg voor voldoende en kwalitatief goed materieel van de brandweer is opgedragen aan Brandweer Parkstad-Limburg.

  • 2. Brandweer Parkstad-Limburg bepaalt in afstemming met de regionale brandweer de plaats waar en de wijze waarop het materieel en de overige goederen van de brandweer worden ondergebracht.

Artikel 9 Bluswatervoorziening

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.

Citeertitel en in werking treden

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als:

    Verordening brandveiligheid en hulpverlening van de gemeente Heerlen 2005.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2005.

Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad der gemeente Heerlen van 14 juni 2005

griffier, voorzitter,

Bijlage 1 Productmatrix brandveiligheid en hulpverlening.

Programma

Product

Verantwoordelijkheden

Rechten en plichten

Noodzakelijke info van gemeente

Wettelijke taak?

1 Pro-actie

-adviezen bestemmingsplannen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) bestemmingsplannen

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

-adviezen inrichting ruimte / infra

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Tijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) infrastructuur

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

-risico-inventarisatie

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risico-inventarisaties

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

-risicoanalyse

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risicoanalyses

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

2 Preventie

-adviezen gebruiksvergunningen

Recht en plicht tot het ten behoeve van de gemeenten verzorgen van het gehele proces tot afgifte van de gebruiksvergunningen met uitzondering van de ondertekenings-bevoegdheid.

Recht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveilig gebruik van objecten richting diensten en colleges.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t.de afgifte van gebruiksvergunningen.

Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening en de brandbeveiligingsverordening

-controles gebruiksvergunningen

Plicht tot het uitvoeren van de in het PREVAP vastgestelde aantal controles.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van gebruiksvergunningen

Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening en de brandbeveiligingsverordening

-adviezen handhaving

Recht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. handhaving brand veiligheid richting diensten en colleges

Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening

-adviezen bouwvergunningen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges

Tijdig inzage in en beschikbaarheid van bouwaanvragen

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

-controles bouwvergunningen

Plicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeenten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

-adviezen milieuvergunningen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de milieuvergunningen

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

-brandveiligheidrapporten provincie

Plicht voor het leveren desgevraagd van brandveiligheidadvies richting provincie

Inzage in en gebruik van binnen de provincie en gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de brandveiligheidsrapporten

Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen:

Voorkomen en beperken van brand en rampen.

-adviezen evenementen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. evenementen

Taak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening.

-controles evenementen

Plicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeenten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van evenementen

Taak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening.

3 Voor-lichting

-incidentvoorlichting

Plicht tot het verstrekken van juiste info m.b.t. brandweerinzet bij incidenten aan gemeenten en pers

neen

-preventieve voorlichting

Plicht tot het uitvoeren van voorlichting aan met de gemeenten overeengekomen doelgroepen

neen

-risicocommunicatie

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de communicatie van risico’s aan diensten en colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. risicocommunicatie en het gebruik van gemeentelijke kanalen m.b.t. voorlichting.

neen

-public relations

De zorg voor goed imago brandweer en een positieve bijdrage aan het imago m.b.t. veiligheid van deelnemende gemeenten

neen

4 Preparatie

-onderhoud bedrijfsmiddelen

De verplichting tot het in stand houden van adequate bedrijfs-

middelen.

Art. 17 brandweerwet 1985

-scholing en oefening repressie

De verplichting tot het leveren van adequaat brandweerpersoneel

Art 14 brandweerwet 1985

-procedures

De verplichting tot het werken middels adequate procedures

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. het opstellen van procedures

arbowet

-actuele bereikbaarheidskaarten

De verplichting tot het maken en in standhouden van adequate bereikbaarheidskaarten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheidskaarten

neen

-actuele aanvalsplannen

De verplichting tot het maken en in standhouden van adequate aanvalsplannen

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. aanvalsplannen

neen

-bluswatercontrole

De verplichting tot het controleren volgens planning van de bluswatervoorziening in de gemeenten

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten en WML voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. voor de bluswatercontrole

neen

-adviezen bereikbaarheid

Recht en plicht tot het geven van adequate adviezen betreffende de bereikbaarheid aan diensten en college

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheid

neen

-dienstverlening gemeenten en derden

Betaald uitvoeren van door gemeenten en derden opgedragen dienstverlening

neen

5 Repressie

-paraatheid

De verplichting tot het instandhouden van de overeengekomen paraatheid.

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de gemeentelijke organisatieverordening brandweer aan gemeenten

Vaststellen en zonodig actualiseren van gemeentelijke organisatieverordening brandweer.

Art 1 brandweerwet

-opkomsttijden

De verplichting tot het leveren van de overeengekomen opkomsttijden binnen een overschrijdings-

percentage en voor zover beïnvloedbaar.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen. tbv de opkomsttijden

Neen, landelijke richtlijnen

-operationele leiding

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de intergemeentelijke HOVD regeling.

Plicht tot (gegarandeerde) levering van operationele leiding.

Vaststellen en zonodig actualiseren van de intergemeentelijke HOVD regeling

Art 14 brandweerwet 1985

6 Rampen-

bestrijding

-adviezen gemeentelijk rampenplan en deelplannen

Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. het gemeentelijk rampenplan aan diensten en college

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv van het rampenplan

neen

-opl. en oef. gemeentelijk personeel

Het in overleg leveren van ondersteuning bij opleiding en oefening van gemeentelijk personeel

neen

7 Nazorg

-incidentevaluatie

Verantwoording over de brandweerinzet. Verplichting tot het leveren van analyses van inzetten ter lering en verbetering wat betreft doelmatigheid en efficiëntie waarbij nadrukkelijk effect van preventieve en preparatieve voorzieningen worden betrokken.

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv incidenten

neen

-opvang eigen personeel

Verplichting tot het in stand houden van organisatie (afspraken / mensen en middelen) t.b.v. opvang eigen personeel

arbowet

8 Bedrijfs-voering

-algemene leiding

Verplichting tot het voorzien in adequate leiding

-algemene administratie

Verplichting tot het voeren van een adequate algemene administratie

-personele administratie

Verplichting tot het voeren van een adequaat personeelsbeleid en voorzien in een adequate personeelsadministratie.

Info P&O gemeente Heerlen omtrent ontwikkelingen CAR/UWO en Arbeidsvoorwaardenpakket.

-opleiding en ontwikkeling pers.

Verplichting tot het leveren van adequaat overig personeel

-financiële administratie

Verplichting tot het voeren van een adequaat financieel beleid en voorzien in een adequate financiële administratie

-automatisering

Verplichting tot het voeren van een adequaat informatiebeleid en voorzien in een adequate automatisering

Relevante tijdige info omtrent ICT-dienstverlening

-controlling

Voorzien in een adequate controlling

-beleidsadviezen

Recht en plicht tot het geven van adequate adviezen het gehele vlak van brandweerzorg en fysieke veiligheid betreffende inclusief de organisatie daarvan aan colleges

Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. deze beleidsadviezen

-ondersteuning bestuur

Het voorzien in een adequate bestuurlijke ondersteuning

Info wijzigingen bestuursafvaardigingen

-facilitaire diensten

Het leveren van adequate facilitaire interne diensten