Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR133199
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR133199/1
Regeling vervallen per 01-07-2013
Uitwerkingsbesluit diensten aan derden
Geldend van 01-01-2012 t/m 30-06-2013
Intitulé
Uitwerkingsbesluit diensten aan derdenArtikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
uitwerkingsbesluit
uitwerkingsbesluit “diensten aan derden”
Inleiding
Dit besluit geeft aan welk bedrag aan derden in rekening gebracht moet worden als Heerlense ambtenaren voor hen werken, bijvoorbeeld het onderhouden van verkeerslichten in een andere gemeente. Bij dit besluit is een checklist gevoegd met aandachtspunten voor de eigen bedrijfsvoering en het opstellen van de samenwerkings- en dienstverleningsovereenkomsten. Voor hulp en / of ondersteuning kan worden aangeklopt bij de Stafafdeling Jurap / cluster Juridische Zaken.
Inhoudelijk
- ·
Dit besluit vervangt de bestaande regeling uit 2011.
- ·
De regeling gaat uit van een apart tarief voor elke functieschaal.
- ·
Uitgangspunt is de hoogste rang binnen de betreffende schaal, omdat in het algemeen de meest bekwame dus duurste medewerkers hiervoor worden ingezet. Vertrekpunt is niet het salaris, maar zijn de werkgeverslasten.
- ·
Wordt de uitgehuurde ambtenaar bij de gemeente Heerlen vervangen door een uitzendkracht, dan blijft doorberekening van de overhead (op de ambtenaar) achterwege en wordt alleen de werkgeverslast (linker kolom in onderstaand schema) in rekening gebracht. Als de inhuurvergoeding van de uitzendkracht hoger is dan de werkgeverslast, dan geldt dat hogere bedrag.
- ·
Bij een volledige aanstelling (1 fte) wordt uitgegaan van 1350 productieve uren.
- ·
De overhead bedraagt € 22,35 per persoon per uur. Dit is afgestemd op de overheadkosten van de Afdeling B&O (i.v.m. de meeste uitleningen).
- ·
De bedragen worden jaarlijks door S&C aangepast, waarop Jurap het uitwerkingsbesluit nieuw laat vaststellen.
- ·
Bestaande overeenkomsten hoeven niet opgezegd te worden; of het nieuwe tarief wordt toegepast hangt af van wat in de overeenkomst daarover bepaald is.
- ·
Maatwerk is altijd mogelijk als de omstandigheden daartoe nopen. In dat geval dient toetsing door de stafafdeling S&C plaats te vinden.
Bedragen per 1 januari 2012 (in €)
Schaal
Werkgeverslasten / jaar
Productieve uren
Salaris-component
Overheadcomponent
Afgerond / uur
1
30.810
1350
22,82
22,35
46
2
33.713
1350
24,97
22,35
48
3
36.647
1350
27,15
22,35
50
4
38.608
1350
28,60
22,35
51
5
40.612
1350
30,08
22,35
53
6
42.653
1350
31,59
22,35
54
7
46.720
1350
34,61
22,35
57
8
53.121
1350
39,35
22,35
62
9
60.200
1350
44,59
22,35
67
10
67.083
1350
49,69
22,35
73
11
76.698
1350
56,81
22,35
80
12
86.524
1350
64,09
22,35
87
13
93.427
1350
69,21
22,35
92
14
102.197
1350
75,70
22,35
99
15
111.730
1350
82,76
22,35
106
16
122.222
1350
90,53
22,35
113
17
133.770
1350
99,09
22,35
122
18
146.487
1350
108,51
22,35
131
Opslag en bijkomende kosten
- ·
Het uurtarief wordt met 10% verhoogd als sprake is van één of meer van de volgende situaties:
- o
als een vervanger georganiseerd moet worden om de levering van de dienst voort te zetten bij ziekte of andere vormen van afwezigheid dan regulier verlof;
- o
als door de gemeente Heerlen verplichtingen bij derden moeten worden aangegaan om de dienst te kunnen leveren en deze een langere opzegtermijn kennen dan de dienstverleningsovereekomst;
- o
als door de gemeente Heerlen wachtgeldverplichtingen en andere doorlopende verplichtingen moeten worden aangegaan.
- o
- ·
Bijkomende kosten, zoals het gebruik van materialen en voertuigen, worden als “maatwerk” berekend en aanvullend in rekening gebracht.
Randvoorwaarden
Bij het aanbieden van diensten aan derden geldt:
- ·
deze regeling en het daarin genoemde tarief is het uitgangspunt. Daarvan afwijken is alleen mogelijk na toetsing door S&C;
- ·
de dienst wordt alleen aangeboden aan met overheidsgeld gefinancierde instellingen zoals gemeenten, woningbouwverenigingen, scholen etc;
- ·
geen diensten of werkzaamheden worden aangeboden / uitgevoerd die het volume ingevolge de aanbestedingsrichtlijn EU 2004-18 te boven gaan (*);
- ·
in de dienstverleningsovereenkomst (DVO) moet de aansprakelijkheid van de gemeente Heerlen beschreven en beperkt worden;
- ·
de DVO wordt opgenomen in de contractenbank.
(*) de afnemer moet voldoen aan de aanbestedingsregels
Besluitbevoegdheid
Het afdelingshoofd is bevoegd mìts de werkzaamheden in het afdelingsplan zijn benoemd en voldaan wordt aan de randvoorwaarden. Het afdelingshoofd besluit tot het verrichten van de werkzaamheden en gaat namens de gemeente een (civielrechtelijke) overeenkomst aan. In alle andere gevallen is het aangaan van een overeenkomst en het besluiten daarover een bevoegdheid van de directie.
Heerlen,
de Algemeen Directeur,
Mw. C.L.A.M. Bruls
Bijlage
Samenwerkings- en dienstverleningsovereenkomst met andere overheidsorganisaties. Checklist voor het maken van afspraken en het opstellen van een overeenkomst.
De centrale vraag voor samenwerking en dienstverlening is:
·waarom werken we samen of verlenen wij een dienst en als we het doen waar moeten we dan op letten?
Aandachtspunten eigen bedrijfsvoering:
- ·
wat is ons belang; waarom voeren wij taak uit ten behoeve van andere overheidsorganisatie;
- ·
betreft het een taak die wij al voor onszelf uitvoeren of gaan uitvoeren;
- ·
als het een taak is die wij niet zelf hoeven te doen en dus alleen voor de ander doen, wat betekent dat voor de uitvoering van ons eigen takenpakket; kunnen we ons eigen werk dan nog doen;
- ·
hoeveel fte is gemoeid met de uitvoering van de taken;
- ·
raming van kosten (zie daarvoor de tarievenlijst);
- ·
is de dienstverlening kostendekkend;
- ·
handelt opdrachtgevende organisatie overeenkomstig het aanbestedingsrecht?
Aandachtspunten bij het opstellen van een overeenkomst:
- ·
de Algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing;
- ·
let op onderhandelingsprotocol;
- ·
maak duidelijke afspraken met de andere overheidsorganisatie;
- ·
leg de afspraken vast in een overeenkomst;
- ·
overeenkomst opstellen volgens methode contractenbank;
- ·
wat is het begrippenkader met definitie van begrippen;
- ·
wat is het doel van de overeenkomst, wat willen we bereiken;
- ·
wat moet het resultaat zijn; duidelijke en heldere formulering; moet toetsbaar zijn;
- ·
aansprakelijkheid; wie is aansprakelijk voor het geval er iets mis gaat; zijn wij voor eventuele schade verzekerd;
- ·
behandeling klachten van burgers; klachtenregeling;
- ·
bezwaar en beroepsprocedure; wie behandelt;
- ·
duur van de overeenkomst;
- ·
welke werkzaamheden moeten daarvoor worden uitgevoerd;
- ·
welke taakomschrijving hoort daarbij;
- ·
welke faciliteiten op gebied van huisvesting; kantooromgeving; middelen;
- ·
welk tarief wordt afgesproken (zie tarievenlijst);
- ·
wijze van betaling en termijnen;
- ·
is er mandaat of machtiging nodig, zo ja een mandaat moet schriftelijk aanvaard worden;
- ·
opzegging overeenkomst;
- ·
geschillenregeling (géén arbitrage afspreken!);
- ·
inwerkingtreding;
- ·
evaluatie.
- ·
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl