Beleidsregel criteria toepassing planologische kruimelgevallenregeling ten behoeve van side-events voor het evenement 3FM Serious Request Heerlen / het Glazen Huis

Geldend van 26-11-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel criteria toepassing planologische kruimelgevallenregeling ten behoeve van side-events voor het evenement 3FM Serious Request Heerlen / het Glazen Huis

Het college van b urgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen

  • -

    gelet op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • -

    gelet op artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht;

  • -

    gelet op de artikelen 4:81 t/m 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Vast te stellen de volgende beleidsregel:

Beleidsregel criteria toepassing planologische kruimelgevallenregeling ten behoeve van side- events voor het evenement 3FM Serious Request Heerlen / het Glazen Huis

Een afwegingskader voor het al dan niet medewerking verlenen aan een afwijking van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2 ° Wabo en artikel 4 van Bijlage II bij het Bor ten behoeve van side-events verband houdende met het evenement 3FM S erious Request te Heerlen in 2015.

Artikel 1 begripsbepaling

  • · evenement Serious Request: het evenement ‘3FM Serious Request Heerlen’ zoals dat gedurende de periode 18 t/m 24 december 2015 in Heerlen plaatsvindt. Het evenement vindt jaarlijks op een andere locatie in Nederland plaats;

  • · festivalgebied Serious Request: het gebied grofweg begrensd door de Geerstraat, Muzenlaan, Homerusstraat, Apollolaan, Kruisstraat, Raadhuisstraat, Raadhuisplein, Doctor Poelsstraat, Putgraaf, Pancratiusstraat, Wilhelminaplein, Willemstraat, Stationstraat en Stationsplein. Binnen het festivalgebied gelden in de openbare ruimte (niet zijnde evenementengebieden) gedurende de periode 18 t/m 24 december 2015 specifieke regels met betrekking tot bijvoorbeeld 24 uurs-opening, venstertijden laden en lossen, aanbieden van afval, glas en blik op straat enz..) Daarnaast zullen middels verkeersbesluiten maatregelen ter beperking van gemotoriseerd verkeer en fietsers in het gebied worden geëntameerd;

  • · side-event: een door de Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen (namens particulieren, verenigingen of bedrijven) aangevraagde vergunning voor een evenement/initiatief, verband houdende met het evenement Serious Request, niet zijnde de vergunningaanvraag voor het Glazen Huis met NOS/BNN Studio op het Pancratiusplein, het podium en de merchandise truck op de Bongerd, het podium en het backstage gebied op het Van Grunsvenplein;

Artikel 2 Afgeweken kan worden van de regels van het bestemmingsplan voor het tijdelijk gebruiken van gronden en bouwwerken in strijd met deze regels van het bestemmingsplan (als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° Wabo jo. artikel 4 onderdeel 11 van Bijlage II Bor) indien:

  • 1. het gebruik plaatsvindt ten behoeve van een side-event;

  • 2. het gebruik plaatsvindt binnen het festivalgebied Serious Request;

  • 3. het gebruik plaatsvindt binnen de periode 18 t/m 24 december 2015 (exclusief de eventuele op- en afbouwperiode binnen het tijdsbestek van week 49 t/m week 53 van 2015);

  • 4. het gebruik na afloop van deze periode zonder onomkeerbare gevolgen kan en zal worden beëindigd;

  • 5. het gebruik de afwikkeling van het evenement Serious Request niet in de weg staat;

  • 6. er geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de woonsituatie en –functie, de (sociale) veiligheid, de verkeersveiligheid, de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden en de milieusituatie;

  • 7. het gebruik plaatsvindt conform de regels van de ‘Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen 2012’ en de beleidsregel ‘Geluidsbeleid voor Heerlense Evenementen 2009-2013’;

  • 8. het gebruik niet leidt tot knelpunten op het gebied van de externe veiligheid;

  • 9. de brandveiligheid is gewaarborgd door het voorkomen van een ruimtelijke situatie die uit dit oogpunt niet wenselijk is;

Artikel 3 Hardheidsclausule

Er kunnen altijd bijzondere omstandigheden zijn die bij toepassing van het vastgestelde beleid in een concreet geval tot onevenredige gevolgen in verhouding tot de daarmee te dienen belangen kunnen leiden. In het algemeen zal er een beroep op de hardheidsclausule kunnen worden gedaan indien:

  • 1.

    er bijzondere omstandigheden kunnen worden aangevoerd die tot medewerking in afwijking van het beleid noodzaken en er geen redelijke alternatieven bestaan om hierin te voorzien, mits de ruimtelijke consequenties beperkt blijven en geen (ongewenste) precedentwerking hoeft te worden gevreesd;

  • 2.

    een verzoek weliswaar past binnen de in dit beleid neergelegde uitgangspunten maar dat, gelet op de bijzondere omstandigheden van het geval, er geen medewerking dient te worden verleend.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking de dag nadat zij op de gebruikelijke wijze is bekend gemaakt en is van toepassing op verzoeken om omgevingsvergunning ten behoeve van side-events Serious Request welke na de dag van inwerkingtreding worden ingediend.

Artikel 5 Citeertitel

Dit beleid kan worden aangehaald als ‘Beleidsregel criteria toepassing planologische kruimelgevallenregeling ten behoeve van side-events voor het evenement 3FM Serious Request Heerlen / het Glazen Huis’

Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 17 november 2015.

gemeentesecretaris,

C.L.A.F.M.Bruls 

burgemeester,

R.K.H. Krewinkel

Toelichting

Inleiding en doelstelling

Van 18 t/m 24 december 2015 vindt het evenement ‘3FM Serious Request Heerlen’ in Heerlen plaats. Het evenement heeft als doelstelling geld in te zamelen om hulp te kunnen bieden aan jongeren die moeten overleven onder de meest extreme omstandigheden in landen als Syrië, Zuid-Soedan, Centraal Afrikaanse Republiek en de Democratische Republiek Congo. Naar verwachting zullen in de aanloop van dit evenement door particulieren, verenigingen en bedrijven initiatieven worden voorbereid om middels deze initiatieven een bijdrage te kunnen leveren aan het evenement: de zogenaamde side-events. Niet uitgesloten kan worden dat deze side-events tot een (op onderdelen) strijdige situatie met het bestemmingsplan kunnen leiden. Het verlenen van medewerking aan een dergelijk side-event kan dan enkel indien wordt afgeweken van het bestemmingsplan. Onderhavige beleidsregel heeft tot doel om bij concrete verzoeken tot afwijking van het bestemmingsplan op basis van geformuleerde criteria een afwegingskader te bieden waarmee snel een oordeel over de wenselijkheid en aanvaardbaarheid van het verlenen van medewerking kan worden verkregen. Daarnaast beoogt de beleidsregel de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid te bevorderen. De rechtszekerheid wordt vergroot doordat de beleidsregel het bestuursorgaan dwingt overeenkomstig de beleidsregel te handelen (art. 4:84 Awb). De beleidsregel geeft de burger vervolgens inzicht in de wijze waarop het bestuursorgaan een verzoek om af te wijken van het bestemmingsplan beoordeelt.

Algemeen en reikwijdte

Het verlenen van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder c Wabo is conform het mandaatbesluit gemandateerd aan het afdelingshoofd PuZa indien niet wordt afgeweken van het advies van de afdeling REO voor planologische medewerking als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° Wabo. Het planologisch advies voor aanvragen van side-events wordt verkregen door een toetsing van het initiatief aan de in onderhavige beleidsregel opgenomen criteria door het projectteam Serious Request aangevuld met een beleidsmedewerker van de afdeling REO. Enkel de gevallen die niet in overeenstemming zijn met de in de beleidsregel verwoorde criteria zullen de reguliere gemeentelijke voorbereidingsprocedure voor wat betreft de planologische aanvaardbaarheid doorlopen.

Op basis van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° Wabo kan worden afgeweken van het bestemmingsplan voor afwijkingen van geringe planologische betekenis indien het bestemmingsplan zelf niet in een regeling voor afwijking van de regels voorziet. In artikel 4 van bijlage II van het Bor is een limitatieve lijst opgenomen met gevallen waaraan toepassing kan worden gegeven: de zogenaamde kruimelgevallenlijst. Op de kruimelgevallenregeling is de reguliere voorbereidingsprocedure cf. art. 3.10 Wabo van toepassing. Dit houdt in dat op een aanvraag om omgevingsvergunning binnen 8 weken moet worden beslist (excl. termijn aanvullende stukken en eventuele opschorting). Als de wettelijke termijn wordt overschreden, ontstaat een vergunning van rechtswege. Onderhavige beleidsregel richt zich op toepassing van onderdeel 11 van artikel 4 bijlage II Bor: ‘Ander gebruik van gronden of bouwwerken dan bedoeld in de onderdelen 1 tot en met 10, voor een termijn van ten hoogste 10 jaar’.

Belangenafweging

Evenementen dragen bij aan de profilering van Heerlen en aan de ontwikkeling van de stad als uitgaanscentrum. Evenementen brengen levendigheid, sociale dynamiek en bedrijvigheid in de stad. Het houden van evenementen wordt derhalve in Heerlen gestimuleerd. Het evenement Serious Request neemt hierbij een bijzondere positie gezien de grootte van het evenement en de landelijke uitstraling van en aandacht voor het evenement. Omdat evenementen echter ook de leefbaarheid in de stad negatief kunnen beïnvloeden (bijvoorbeeld verkeersoverlast, afval, geluidsoverlast en het verstoren van de openbare orde en veiligheid) dient voor wat betreft de aanvaardbaarheid van een evenement een complete belangenafweging plaats te vinden waarbij de belangen van aanvrager, de belangen van de gemeente en de belangen van derdebelanghebbenden tegen elkaar worden afgewogen. Dit geldt ook voor de in het kielzog van het evenement Serious Request geïnitieerde side-events. Door het vaststellen van beleid in de vorm van een beleidsregel kan voor de toelaatbaarheid van dergelijk side-events worden verwezen naar dat beleid. In dat beleid zit dan als het ware de belangenafweging besloten. Met beleidsregels zorgt het bestuursorgaan ervoor dat een bestuursbevoegdheid op eenzelfde manier wordt gebruikt. Het zijn regels die enkel het bestuursorgaan binden en niet de burger.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 bevat de belangrijkste binnen de beleidsregel gehanteerde begrippen, te weten het ‘evenement Serious Request’, het ‘festivalgebied Serious Request’ en ‘side-event’.

Artikel 2 bevat de daadwerkelijke criteria waaraan verzoeken tot afwijking van het bestemmingsplan ten behoeve van het tijdelijk mogen gebruiken van gronden en opstallen voor een side-event worden getoetst. Van belang is de duidelijke verbondenheid van de aanvraag met het evenement Serious Request en de tijdelijke duur van de toegestane afwijking. In lijn hiermee dient ook de beoordeling van het voorkomen van een onevenredige afbreuk aan de woonsituatie en woonfunctie, de (sociale) veiligheid, de verkeersveiligheid en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden te worden gezien. Dit eveneens in samenhang met de specifieke spelregels welke gedurende het evenement binnen het festivalgebied gelden. Specifieke aandacht vraagt het geluidsaspect. Ter voorkoming van onaanvaardbare overlast door muziekgeluid dienen de side-events te voldoen aan de voor de gemeente Heerlen geldende geluidsnormen zoals vastgelegd in de ‘Algemeen Plaatselijke Verordening Heerlen 2012’ alsmede de beleidsregel ‘Geluidsbeleid voor Heerlense Evenementen 2009-2013’.

Artikel 3 bevat een hardheidsclausule om te voorkomen dat de in het beleid neergelegde uitgangspunten als een recht worden toegepast. Aan ieder afwijkingsbesluit gaat een belangenafweging vooraf die in een concreet geval, zelfs als het verzoek past binnen de in dit beleid opgenomen randvoorwaarden, tot weigering van het afwijkingsverzoek kan leiden. Onderkend moet worden dat elk beleid onvoorziene neveneffecten kan hebben. Met een beroep op de hardheidsclausule kunnen onvoorziene onaanvaardbare gevolgen van beleidsregels worden voorkomen.

Artikel 4 regelt de inwerkingtreding van de beleidsregel en artikel 5 bevat de citeertitel van de beleidsregel.