Regeling vervallen per 15-11-2018

Verordening op de Raadscommissie gemeente Heerlen 2017-2

Geldend van 04-05-2017 t/m 14-11-2018

Intitulé

Verordening op de Raadscommissie gemeente Heerlen 2017-2

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

- commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

- commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

- commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

- griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger.

Artikel 2. Instelling raadscommissies

Er is een:

a. Raadscommissie Maatschappij en Financiën (MF) waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen: bestuurskracht, dienstverlening, middelen en heffingen, buurtgericht werken, begraafplaatsen, inkomensondersteuning, jeugd maatwerkvoorzieningen, sociale basisvoorzieningen, volwassen maatwerkvoorzieningen, volksgezondheid.

b. Raadscommissie Economische Stimulering (ES) waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen: economie, economische promotie, onderwijs, cultureel erfgoed, cultuur, arbeidsmarktbeleid

c. Raadscommissie Leefomgeving (LO) waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen: veiligheid, mobiliteit, wegen, straten en pleinen, groen, sport.

d. Raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) waarvan de werkzaamheden de volgende onderwerpen betreffen: ruimtelijke ordening, afval en milieubeheer, centrum, herstructurering.

Artikel 3. Taken

1. Een raadscommissie:

a. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

b. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a;

c. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder a.

2. De commissie Maatschappij en Financiën heeft tevens tot taak het geven van advies over de verantwoording van het door het college gevoerde bestuur in de jaarrekening en in het jaarverslag als bedoeld in artikel 197 van de Gemeentewet.

a. Met de voorbereiding van dit advies wordt belast een werkgroep Financial Audit bestaande uit raadsleden en fractiemedewerkers.

b. De raad stelt een reglement vast over de samenstelling, de taken en de werkwijze van deze werkgroep.

c. De werkgroep kan voor de vervulling van haar taken besluiten tot het houden van een onderzoek. De werkgroep kan daarbij beschikken over het in de begroting opgenomen budget voor het houden van onderzoeken door de raad.

Artikel 4. Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

1. Een raadscommissie bestaat uit ten minste 1 lid per fractie naar evenredigheid van drie zetels, of een deel hiervan, in de gemeenteraad.

2. De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

3. Zowel raadsleden als niet-raadsleden kunnen lid zijn. De artikelen 10, 11, 12 en 13 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

4. De raad benoemt op voordracht van de fracties voor iedere raadscommissie ten minste één plaatsvervangend lid per fractie, die bij afwezigheid van een commissielid zitting heeft in de betreffende raadscommissie.

5. De raad benoemt de commissievoorzitters.

6. De voorzitter is geen lid van de commissie.

Artikel 5. Zittingsduur en vacatures

1. De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

2. Een commissielid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

3. De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

4. De raad kan haar commissievoorzitter ontslaan.

5. Een commissielid en de commissievoorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

6. Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

7. Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van commissieleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.

Artikel 6. De commissiegriffier

1. De griffier van de raad benoemt ter ondersteuning van iedere raadscommissie een op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar, als commissiegriffier.

2. Een commissiegriffier is aanwezig in de vergaderingen of wordt vervangen door een daartoe door de griffier van de raad aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar.

3. Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereidingen

Artikel 7. Oproep en voorlopige agenda

1. De commissievoorzitter zendt ten minste 7 dagen voor een vergadering de commissieleden een oproep. De voorlopige agenda en bijbehorende stukken worden 7 dagen voor een vergadering via de website van de gemeente Heerlen gepubliceerd, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.

2. Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 8, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering via de website van de gemeente Heerlen gepubliceerd.

Artikel 8. Aanvullende agenda; vaststellen agenda

1. In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

2. Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

3. Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

Artikel 9. Ter inzage leggen van stukken

1. De voorlopige agenda en bijbehorende stukken worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie.

2. Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst.

3. Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 10. Openbare kennisgeving

Commissievergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging via de website van de gemeente Heerlen.

Paragraaf 2. Ter vergadering

Artikel 11. Presentielijst

1. De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

2. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 12. Verslag

1. Een commissiegriffier draagt zorg voor verslagen van vergaderingen, in de vorm van een audio-opname van de vergadering en een schriftelijke lijst met adviezen en conclusies.

2. Een lijst met adviezen en conclusies bevat in ieder geval:

a. de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

b. een aantekening van welke commissieleden afwezig waren;

c. een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest;

d. de toezeggingen onder vermelding van het agendapunt en de naam van degene die de toezegging heeft gedaan;

e. een samenvatting van het advies aan de raad;

f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 15 van deze verordening door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

3. De concept-lijst met adviezen en conclusies wordt via de website van de gemeente Heerlen kenbaar gemaakt.

Artikel 13. Advies; geen stemmingen

1. Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

2. In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties.

3. In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering Van die over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 14. Aantal spreektermijnen

1. Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

2. Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.

3. Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan eenmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

4. Bij de bepaling hoeveel malen een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 15. Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 16. Spreekrecht burgers

1. Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn.

2. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

3. De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.

4. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

5. De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

6. Degenen die van het spreekrecht gebruik maken krijgen, desgewenst nog eens drie minuten de tijd om te reageren op de inbreng van raadsleden en collegeleden over het onderwerp.

Artikel 17. Sprekersplein burgers

1. Burgers kunnen de commissieleden vijf minuten over een actueel en urgent samenlevingsvraagstuk informeren.

2. Degene die van het sprekersplein gebruik wenst te maken dient dit 24 uur voor de commissievergadering bij de griffie te melden.

3. De voorzitter beslist of het onderwerp in het sprekersplein aan de orde zal komen.

4. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. Er vindt geen discussie plaats tussen de spreker en deelnemers van de vergadering.

5. Degenen die van het sprekersplein gebruik maken krijgen, desgewenst nog eens drie minuten de tijd om te reageren op de inbreng van raadsleden en collegeleden over het onderwerp.

Artikel 18: Handhaving orde en schorsing

1. De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

2. Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig laat de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

3. Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

4. Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over aanhangige onderwerpen.

Artikel 19. Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

Artikel 20. Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 21. Verslag besloten vergadering

1. Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

3. De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 22. Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

Artikel 23. Toehoorders en pers

1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

3. De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

4. Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 24. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 25. Intrekken oude verordening

De verordening op de raadscommissies gemeente Heerlen 2017 wordt ingetrokken.

Artikel 26. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 4 mei 2017.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissie gemeente Heerlen 2017-2.

Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Heerlen van 3 mei 2017.

Ondertekening

De griffier,

drs. T.W. Zwemmer

De voorzitter,

R.K.H. Krewinkel