Regeling vervallen per 01-12-2009

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 30-11-2009

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

“Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009 “

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van n-e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de n-e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2

Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verleende diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3

Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4

Vrijstellingen

  • 1.

    Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften met betrekking tot de plaatselijke belastingen;

    • b.

      het in behandeling nemen van aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 5.2.1 van de A.P.V. voor het openbaar inzamelen van geld of goederen (collecte-vergunningen voor “het goede doel”) ;

    • c.

      het in behandeling nemen van aanvragen voor het verkrijgen van vergunningen als bedoeld in de Wet milieubeheer en artikel 2 van de Lozingsverordening riolering;

    • d.

      kosten die reeds verhaald worden via de afdeling 6.4. betreffende de grondexploitatie.

  • 2.

    Leges worden niet geheven van:

    • a.

      de openbare besturen voorzover het nasporingen, stukken, inlichtingen of andere diensten, niet zijnde vergunningen, betreft, die door hen in het openbaar belang zijn gedaan/gevraagd;

    • b.

      de besturen van de stichtingen of instellingen, welke het gemeentebestuur van advies dienen, voor zover het nasporingen, stukken, inlichtingen of andere diensten betreft, die in verband met hun adviserende taak worden gevraagd.

Artikel 5

Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6

Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7

Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald in geval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8

Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10

Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘’Legesverordening 2008” van 4 december 2007, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing is.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening Heerlen 2009”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Heerlen van 2 december 2008,

griffier, voorzitter,

TARIEVENTABEL 2009 behorende bij de LEGESVERORDENING 2009

INHOUD TARIEVENTABEL

Hoofdstuk:

1. Algemeen

  • 1.

    1 beschikkingen, gedrukte stukken, afschriften e.d. (algemeen)

  • 1.

    2 diensten (algemeen)

2. Bestuursstukken

  • 2.

    1 financiële stukken

  • 2.

    2 raadsstukken

3. Burgerlijke stand

  • 3.

    1 huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap c.a.

  • 3.

    2 nasporingen burgerlijke stand

4. Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 4.

    1 verstrekkingen uit Gemeentelijke basisadministratie

  • 4.

    2 nasporingen Gemeentelijke basisadministratie

  • 4.

    3 uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie

5. Identiteitsbewijzen, reisdocumenten, rijbewijzen, e.d.

  • 5.

    1 legalisatie

  • 5.

    2 waarmerken stukken

  • 5.

    3 verklaring omtrent personen e.d.

  • 5.

    4 reisdocumenten

  • 5.

    5 rijbewijs

6. Bouwvergunningen c.a.

  • 6.

    1 definitie bouwkosten

  • 6.

    2 beoordeling bouwplan door de commissies Welstand en Ruimtelijke kwaliteit

  • 6.

    3 bouwen

  • 6.

    4 toepassing Wet Ruimtelijke Ordening

  • 6.

    5 toepassing Woningwet

  • 6.

    6 ontheffing bouwverordening

  • 6.

    7 slopen

  • 6.

    8 controle rookgaskanaal ten behoeve van opheffen stookverbod

  • 6.

    9 teruggaaf

7. Kadaster e.d.

7.1 inzage in de kadastrale registratie

8. Overige stukken

  • 8.

    1 automaten, uitstallingen e.d.

  • 8.

    2 brandveilig gebruik

  • 8.

    3 drank- en Horecawet e.d.

  • 8.

    4 smart-, head- en growshops

  • 8.

    5 gemeentegaranties op leningen

  • 8.

    6 opslag, verkoop en gebruik van vuurwerk

  • 8.

    7 wet op de Kansspelen

  • 8.

    8 speelhallen

  • 8.

    9 logementvergunning

  • 8.

    10 opkopersvergunning

  • 8.

    11 pachtwet

  • 8.

    12 wegenverkeersregeling

  • 8.

    13 winkeltijdenwet

  • 8.

    14 verkoopregister

  • 8.

    15 terrassen

  • 8.

    16 telecommunicatiewet

  • 8.

    17 vergunningen seksinrichtingen en escortbedrijven

  • 8.

    18 bodemgesteldheidonderzoek.

  • 8.

    19 kapvergunning

  • 8.

    20 ontheffing/vergunning leefmilieuverordening Heerlen 2003-2008

  • 8.

    21 tijdelijk gebruik gemeentegrond

  • 8.

    22 verspreiden van gedrukte stukken

  • 8.

    23 evenementen

  • 8.

    24 spandoeken

  • 8.

    25 containers

  • 8.

    26 tijdelijke reclame (2.1.5.1 A.P.V)

  • 8.

    27 reclame (4.7.2 A.P.V)

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Beschikkingen, gedrukte stukken, afschriften e.d.

(algemeen)

Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel

of in andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, ter zake

van het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

1.1.1

de afgifte van een beschikking op een aanvraag

7,00

1.1.2

de afgifte van kopieën van stukken, ongeacht de gegevensdrager,

per pagina met dien verstande dat deze bepaling niet van toepassing is

voor de afgifte van fotokopieën uit Rijckheyt

 0,10

1.1.3

de afgifte van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de

aanvrager moeten worden opgemaakt, per pagina

1,65

1.1.4

de afgifte van kopieën van terugvergrotingen van micro-

beelden in het Din A4-formaat, per kopie met dien verstande

dat deze bepaling niet van toepassing is voor de afgifte van kopieën

uit Rijckheyt

0,10

1.1.5

de afgifte van kaarten, technische tekeningen en bestemmingsplannen,

al dan niet behorende bij de in 1.1.1 t/m 1.1.4 genoemde stukken, dan wel

kopieën of lichtdrukken daarvan, per kaart, tekening, lichtdruk of fotokopie, per m2

7,00

1.2

Diensten (algemeen)

Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of

in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het

verlenen van diensten, per kwartier

7,00

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1

Financiële stukken

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van:

2.1.1

de programmabegroting

20,50

2.1.2

het jaarverslag en de jaarrekening

20,50

2.1.3

de voorjaars- of de zomer- of de najaarsnota

15,40

2.2

Raadsstukken

Het tarief bedraagt voor:

2.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van een exemplaar van het raadsvoorstel en bijlagen, per pagina

 0,10

2.2.2

het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de

de raadsvoorstellen en bijlagen

21,20

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

3.1

Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap c.a.

Het tarief bedraagt voor:

3.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het sluiten van

een huwelijk of het registreren van een partnerschap

op een andere tijd dan ingevolge artikel 4 van de Wet van 23 april 1879

(Stbl. 72) voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald:

a.op maandag tot en met donderdag op de daarvoor aangewezen uren:

1.in de daarvoor aangewezen lokaliteiten, met uitzondering van

de lokaliteiten Kasteel Hoensbroek, Kasteel Terworm en Auberge de Rousch

190,30

2.in een lokaliteit van Kasteel Hoensbroek

299,30

3.in de Oranjerie in de tuin van Kasteel Terworm en Auberge de Rousch

316,30

b.Op vrijdag op de daarvoor aangewezen uren:

1.in de daarvoor aangewezen lokaliteiten, met uitzondering van

de lokaliteiten Kasteel Hoensbroek, Kasteel Terworm en Auberge de Rousch

245,00

2.in een lokaliteit van Kasteel Hoensbroek

354,00

3.in de Oranjerie in de tuin van Kasteel Terworm en Auberge de Rousch

371,00

c.Op zaterdag, niet zijnde een feestdag of daarmee gelijkgestelde

dag, op de daarvoor aangewezen uren:

1.In een lokaliteit van Kasteel Hoensbroek

531,00

2.In de Oranjerie in de tuin van Kasteel Terworm en Auberge de Rousch

548,00

3.1.2

de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, dan wel

de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als

lokethandeling en zonder enig decorum, op een andere tijd dan ingevolge

artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 (Stbl 72) voor kosteloze

huwelijksvoltrekking is bepaald:

35,40

3.1.3

Indien het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een

partnerschap wordt afgezegd:

a.binnen een termijn korter dan een maand vóór de

oorspronkelijk geplande datum, bestaat aanspraak op teruggaaf

van 50% van de overeenkomstig 3.1.1 geheven leges.

b.langer dan een maand vóór de oorspronkelijk geplande datum,

bestaat aanspraak op teruggaaf van 100% van de overeenkomstig

3.1.1 geheven leges.

3.1.4

Het onder 3.1.1 a, b, of c vermelde bedrag wordt, voor een

huwelijkvoltrekking of de registratie van een partnerschap in een

bijzonder huis als bedoeld in artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek,

vermeerderd met

 56,40

3.1.5

Getuigen

het leveren door de gemeente van getuigen bij een huwelijksvoltrekking of

registratie van een partnerschap, per getuige (maandag t/m vrijdag)

31,20

3.1.6

Trouwboekje/partnerschapsboekje

het afgeven van een trouwboekje of een partnerschapsboekje inclusief

omslag:

a.eenvoudige uitvoering

11,30

b.luxe uitvoering

28,30

3.2

Nasporingen burgerlijke stand

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de niet

volgens de Archiefwet 1995 overgedragen registers van de burgerlijke

stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

11,30

3.2.1

elke categorie inlichtingen

71,40

3.2.2

alle (drie) categorieën inlichtingen

172,40

3.2.3

alle (drie) categorieën inlichtingen, alsmede

alle (drie) categorieën inlichtingen als bedoeld onder 4.3.2

323,30

Bij het gelijktijdig afsluiten van meerdere abonnementen van

dezelfde soort, is daarvoor verschuldigd:

3.2.4

bij twee abonnementen

125,60

bij drie abonnementen

168,60

bij vier abonnementen

200,80

voor elk volgend abonnement

21,90

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking

verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor

de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet

worden geraadpleegd.

4.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag:

4.1.1.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

7,00

4.1.1.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van

gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.1.1.3

voor 25 inlichtingen

159,70

4.1.1.4

voor 100 inlichtingen

560,60

4.1.1.5

voor 500 inlichtingen

2.576,00

4.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen

van een aanvraag voor het vervaardigen van incidentele

overzichten en selecties uit de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens (GBA), indien gebruik wordt gemaakt

van standaard selectieprogrammatuur:

4.1.2.1

op basis van voorcalculatie, per manuur

56,00

4.1.2.2

voor het afdrukken op etiket, per etiket

0,02

4.2

Nasporingen Gemeentelijke basisadministratie

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor de afgifte van een uittreksel of verklaring, welke niet langs

geautomatiseerde weg uit de Gemeentelijke basisadministratie

kan worden gemaakt, voor ieder daaraan besteed kwartier bedraagt

11,30

4.3

Uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie

4.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor de afgifte van een uittreksel uit de Gemeentelijke

basisadministratie

7,00

4.3.1.1

indien de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden

op papier:

4.3.1.2

voor vaste voorbereidingskosten per opdracht

133,20

4.3.1.3

per printregel

0,02

4.3.1.4

per geselecteerd persoon

0,05

4.3.1.5

voor het afdrukken op etiketten, per etiket

0,02

4.3.1.6

per manuur voor het systeemgebruik

36,00

4.3.2

indien de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden op

diskette:

4.3.2.1

voor vaste voorbereidingskosten per opdracht

133,20

4.3.2.2

per geselecteerd persoon

0,05

4.3.2.3

per diskette

1,80

4.3.2.4

per manuur voor het systeemgebruik

36,00

4.3.3

indien de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden op

tapestreamer:

4.3.3.1

voor vaste voorbereidingskosten per opdracht

133,20

4.3.3.2

per geselecteerd persoon

0,05

4.3.3.3

per tape-streamer

40,80

4.3.3.4

per manuur voor het systeemgebruik

36,00

4.3.4

Wanneer door de aard van de opdracht geen gebruik kan

worden gemaakt van de standaard selectieprogrammatuur

worden de in 4.3.2.1 genoemde bedragen verhoogd met:

4.3.4.1

een bedrag aan extra voorbereidingskosten

26,30

4.3.4.2

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen

van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten die

de gemeente voor de uitvoering c.a. van de opdracht aan de

softwareleverancier is verschuldigd.

Hoofdstuk 5 Identiteitsbewijzen, reisdocumenten, rijbewijzen, e.d.

5.1

Legalisatie

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afgeven van een legalisatie van een handtekening

anders dan voor de inning van pensioenen uit het buitenland

7,00

5.2

Waarmerken stukken

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het waarmerken van een door belanghebbende te

overleggen stuk

1,00

5.3

Verklaring omtrent personen e.d.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot:

5.3.1

Attestatie de vita

het afgeven van een attestatie de vita

7,00

5.3.2

Verklaring omtrent nationaliteit

het afgeven van een verklaring omtrent nationaliteit anders

dan ten behoeve van het aanvragen van grensdocument

7,00

5.3.3

het afgeven van ieder(e) ander(e) niet afzonderlijk genoemde

verklaring of bewijsstuk

7,00

5.4

Reisdocumenten

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

5.4.1

het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor

vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

49,60

5.4.2

het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal

bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in

(zakenpaspoort):

55,40

5.4.3

het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon

die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als

Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

49,60

5.4.4

het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 5.4.1,

5.4.2 en 5.4.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument:

8,70

5.4.5

het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een

reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3:

20,30

5.4.6

het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

41,70

5.4.7

De tarieven als genoemd in de onderdelen 5.4.1 tot en met 5.4.3

alsmede in 5.4.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een

bedrag van

41,00

5.4.8

Het tarief als genoemd in 5.4.7 wordt bij een gecombineerde spoed-

levering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en

5.4.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 5.4.4,

slechts één keer per reisdocument berekend.

5.4.9

Het tarief als genoemd in onderdeel 5.4.5 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van:

19,50

5.4.10

Indien de aanvrager van een reisdocument reeds eerder een dergelijk

document werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan

als gevolg van een de aanvrager overkomen misdrijf - niet kan worden overgelegd:

5.4.10.1

wordt het overeenkomstig 5.4.1, 5.4.2, 5.4.3 verschuldigde bedrag

verhoogd met:

24,80

5.4.10.2

wordt het overeenkomstig 5.4.6 verschuldigde bedrag verhoogd met:

20,80

5.5

Rijbewijs

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot:

5.5.1

het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

37,00

5.5.2

het overeenkomstig 5.5.1 verschuldigde bedrag wordt verhoogd,

indien aan de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs

werd verstrekt, welk document bij de aanvraag - anders dan als gevolg

van een de aanvrager overkomen misdrijf - niet kan worden overgelegd,

met:

18,50

5.5.3

Het tarief genoemd in onderdeel 5.5.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd

met een bedrag van

30,00

Hoofdstuk 6 Bouwvergunningen c.a.

6.1

Definitie bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld

in paragraaf 1, lid 1 van de "Uniforme administratieve voorwaarden voor de uit-

voering van werken” (UAV) voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt

een raming van de bouwkosten c.q. aanlegkosten als bedoeld in het normblad

NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd,

met uitsluiting van de in dit normblad genoemde omzetbelasting. Indien een gewijzigd bouwplan wordt ingediend waarvoor reeds eerder een nog geldige bouwvergunning wordt verleend, worden de bouwkosten beschouwd als het verschil tussen de bouwkosten van het gewijzigd plan minus de bouwkosten van het oorspronkelijk vergund plan, met dien verstande dat dit verschil nimmer minder dan € 0,00 kan bedragen.

6.2

Beoordeling bouwplan door de commissies Welstand/Ruimtelijke kwaliteit

6.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling

van een bouwplan uit een oogpunt van welstand/ruimtelijke kwaliteit € 22,60

vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan met een

maximum van € 500,00 alleen voorzover het een eerste beoordeling van een bouw-

plan betreft en de bouwkosten groter of gelijk zijn aan € 25.000,00

6.2.2

Brandpreventiecommissie

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling

van een bouwplan in de brandpreventiecommissie:

113,00

vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte

daarvan met een maximum van € 500,00 alleen voorzover het een

eerste beoordeling van een bouwplan betreft.

6.3

Bouwen

6.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een bouwvergunning dan wel behandeling van een bouwplan als bedoeld in

in artikel 42 van de Woningwet :

102,75

Dit bedrag wordt vermeerderd

a.met

3,85

voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan indien de

bouwkosten kleiner zijn dan € 25.000,00;

b.en tevens met

7,70

voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor het gedeelte aan bouwkosten dat groter of gelijk is aan € 25.000,00 en kleiner is dan € 250.000,00;

c.en tevens met

11,55

voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor het gedeelte aan bouwkosten dat groter of gelijk is aan € 250.000,00.

d.Voor zover de bouwkosten hoger zijn dan € 10.000.000,--, is over het bedrag van € 10.000.000,-- leges verschuldigd overeenkomstig het bepaalde in sub a. tot en met c., en – uitsluitend – voor wat betreft de legesberekening over het deel van de bouwkosten dat het bedrag van € 10.000.000,-- overstijgt, worden de meerdere leges vastgesteld door burgemeester en wethouders op basis van de te verwachten reële daadwerkelijke kosten voor de gemeente Heerlen.

6.4

Toepassing Wet Ruimtelijke Ordening

Het overeenkomstig onderdeel 6.3 berekende bedrag wordt verhoogd:

a.met

300,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 3.6 lid 1, sub a en b van de Wet ruimtelijke ordening;

b.met

150,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 3.6 lid 1, sub c en d van de Wet ruimtelijke ordening;

c.met

150,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 3.3 of artikel 3.38 derde lid van de Wet ruimtelijke ordening;

d.met

300,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening;

e.met

150,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening en 4.1.1 Besluit

ruimtelijke ordening;

f.met

550,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening.

Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00

Bouwkosten of gedeelte daarvan;

g.met

550,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening.

Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,40 voor elke € 500,00

Bouwkosten of gedeelte daarvan;

h.met

300,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning moet worden verleend met toepassing van

artikel 3.38 vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening

i.met

150,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 50a derde lid van de Woningwet;

j.met

300,00

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van

artikel 6.12 zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening;

6.5

Toepassing Woningwet

Het overeenkomstig artikel 6.3 berekende bedrag wordt verhoogd

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van artikel

50.5 van de Woningwet zonder toepassing van artikel 3.10 van de

Wet ruimtelijke ordening met :

462,00

Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00

bouwkosten of gedeelte daarvan.

6.6

Ontheffing bouwverordening

Het overeenkomstig artikel 6.3 berekende bedrag wordt verhoogd

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van enige

vrijstellingsmogelijkheid in de bouwverordening met

46,20

6.7

Slopen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning of sloopmelding

als bedoeld in de bouwverordening

102,75

de bouwverordening:

Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,50 voor elke m3-inhoud van

het te slopen gebouw of deel daarvan.

6.8

Teruggaaf

Indien na het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning deze

vergunning niet wordt verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de

de overeenkomstig dit hoofdstuk geheven leges

6.9

Wijziging tenaamstelling vergunning

6.9.1

6.9.2

Het tarief voor het wijzigen van de tenaamstelling van een vergunning als bedoeld in art. 10.3 Bouwverordening Heerlen 2008 bedraagt

Indien de vergunning eerder op naam was gesteld van een instelling die geen leges is verschuldigd, en degene op wiens naam de vergunning tenaam wordt gesteld niet bij wet is vrijgesteld van leges, is deze laatste bovendien de overige leges verschuldigd als ware de aanvraag om wijziging tenaamstelling een aanvraag om bouwvergunning. In dat geval wordt uitgegaan van de legesgrondslag zoals deze geldt ten tijde van het verzoek tot wijzigen tenaamstelling.

 60,00

6.10

Wijziging bestemming

Het tarief voor het wijzigen van de bestemming van een (deel van een) gebouw, zonder dat er bouwvergunningplichtige bouwwerkzaamheden plaatsvinden, bedraagt

250,00

Hoofdstuk 7 Kadaster e.d.

7.1

Inzage in de kadastrale registratie

Het tarief voor:

7.1.1

het verlenen van inzage van de kadastrale registratie bedraagt,

indien sprake is van:

a.objectgegevens, per perceel of appartementsrecht

4,50

b.subjectgegevens, per rechthebbende

4,50

vermeerderd indien sprake is van méér dan één perceel,

per vermeld perceel of appartementsrecht met

0,65

7.1.2

Telefonische inlichtingen

het telefonisch verstrekken van inlichtingen is gelijk aan het tarief

voor het verlenen van inzage als bedoeld onder 7.1.1 met dien

verstande dat bovendien per telefoongesprek is verschuldigd

4,50

Hoofdstuk 8 Overige stukken

8.1

Automaten, uitstallingen e.d.

8.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot de afgifte van een vergunning tot het plaatsen van of hebben van een

verkoopautomaat, etalagekast, uitstallingen e.d.

 36,85

8.2

Brandveilig gebruik

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

8.2.1

tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1

van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken

 168,25

te vermeerderen met:

a.voor een bouwwerk met een oppervlakte van:

-minder dan 100 m2

112,95

-100 - 500 m2, per m2

1,13

-500 - 2.000 m2

365,30

verhoogd met € 0,35 voor elke m2

- 2.000 - 5.000 m2

933,20

verhoogd met € 0,15 voor elke m2

- 5.000 - 50.000 m2

1.301,20

verhoogd met € 0,04 voor elke m2

-50.000 m2 of meer

1.827,00

verhoogd met € 0,03 voor elke m2

8.2.2

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1

van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken:

a.deze aanvraag wordt ingetrokken alvorens de vergunning is

verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van 60% van de

overeenkomstig artikel 8.2.1 geheven leges;

b.de gebruiksvergunning niet wordt verleend, bestaat aan-

spraak op teruggaaf van 60% van de overeenkomstig 8.2.1

geheven leges;

c.van een verleende gebruiksvergunning geen gebruik wordt

gemaakt en de houder van de vergunning of zijn rechts-

verkrijgende verzoekt binnen zes maanden na de ver-

lening van de gebruiksvergunning deze in te trekken en

de vergunning wordt deswege ingetrokken, bestaat aanspraak

op teruggaaf van 60% van de overeenkomstig 8.2.2

geheven leges.

8.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot een overschrijving, resulterend in een gewijzigde tenaamstelling,

van een verleende gebruiksvergunning

60,00

8.3

Drank- en Horecawet e.d.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot de afgifte van:

8.3.1

Drank- en Horecawet

a.een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank-

en Horecawet

620,40

b.een gewijzigde vergunning als bedoeld in artikel 30 van de

Drank- en Horecawet

250,65

c.Een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en

Horecawet

103,15

d.het wijzigen van de onder a genoemde vergunning (wijziging

leidinggevend(en)

292,80

8.3.2

Drank- en Horecaverordening

een ontheffing als bedoeld in de artikel 13 van de Drank- en Horeca-

verordening

41,00

8.3.3

Verlenging sluitingsuur

een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden

van cafés, restaurants en dergelijke inrichtingen voor het eerste

uur verlenging

6,00

voor ieder volgend uur verlenging

12,40

8.3.4

een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden

van een nachtgelegenheid, per dag

12,40

8.3.5

Exploitatie horeca-inrichting

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot de afgifte:

a.een vergunning tot het exploiteren van een horeca-inrichting als

bedoeld artikel 3.2.1.2 sub a lid 1 van de A.P.V. (exploitatie met

alcohol) o.g.v. artikel 3.2.1.3. van de A.P.V.

73,65

b.een vergunning tot het exploiteren van een horeca-inrichting als

bedoeld artikel 3.2.1.2 sub a lid 2 van de A.P.V. (alcoholvrije

exploitatie) o.g.v. artikel 3.2.1.3. van de A.P.V.

620,40

respectievelijk (coffeeshop)

1.179,70

c.een vergunning tot het exploiteren van een horeca-inrichting als

bedoeld artikel 3.2.1.2 sub a lid 3 van de A.P.V. (afhaalcentrum)

o.g.v. artikel 3.2.1.3. van de A.P.V.

367,60

d.het wijzigen van de onder b genoemde vergunning (wijziging

leidinggevend(en)

292,80

e.een ontheffing van de inrichtingseisen als bedoeld in artikel 3.2.3.3

van de A.P.V.

36,75

8.3.6

Teruggaaf

Indien de aanvrager na het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een Drank- en horecavergunning en/of een horeca

expliotatievergunning binnen 5 weken na datum van indiening van de

aanvraag deze schriftelijk intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van

50% van de overeenkomstig de onderdelen 8.3.1 en 8.3.5 geheven leges.

8.4

Smart-, head- en growshops

8.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

Afgifte van een vergunning voor het exploiteren van een smart-, head- of

Growshop als bedoeld in artikel 3.5.3 lid 1 sub a A.P.V.

1.179,70

8.4.2

Teruggaaf

Indien de aanvrager na het in behandeling nemen van een aanvraag tot

Het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een smart-,

Head- of growshop binnen 5 weken na datum van indienen van de aanvraag

Deze schriftelijk intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de

Overeenkomstig artikel 8.4.1 geheven leges.

8.5

Gemeentegaranties op leningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om gemeentelijke garantie op een lening voor aankoop van

een woning c.q. een aanvraag om in te stemmen met een wijzi-

ging dan wel omzetting van een door de gemeente gegarandeerde

lening

67,80

8.6

Opslag, verkoop en gebruik van vuurwerk

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot de afgifte van:

8.6.1

een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 8 van

het Reglement Gevaarlijke Stoffen, tot het binnen de gemeente

brengen en opslaan van vuurwerk

6,15

8.6.2

een vergunning als bedoeld in artikel 18 van het Reglement

Gevaarlijke Stoffen, voor het neerleggen van ontploffings-

gevaarlijke stoffen

6,15

8.6.3

een vergunning voor het verkopen van vuurwerk als bedoeld in artikel

2.6.2 van de A.P.V.

73,65

8.7

Wet op de Kansspelen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot:

8.7.1

de afgifte van een vergunning tot het aanleggen van een kansspel

als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterij)

36,80

8.7.2

de afgifte van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b

van de Wet op de Kansspelen:

a.voor een periode van 12 maanden, voor één speelautomaat

59,50

b.voor een periode van 12 maanden, voor twee of meer speel-

automaten, voor de eerste speelautomaat

59,50

voor iedere volgende speelautomaat

35,75

8.7.3

het wijzigen van de onder 8.7.2 vermelde vergunning, anders

dan voor het uitbreiden van het aantal speelautomaten

36,75

8.7.4

de afgifte door de gemeente van een mededelingsformulier als

bedoeld in artikel 7c van de Wet op de Kansspelen

11,35

8.8.

Speelhallen

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

8.8.1

de afgifte van een vergunning tot het exploiteren van een speel-

automatenhal als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de verordening

Speelautomaten 2000

1.548,40

8.9

Logementenvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot:

8.9.1

de afgifte van een op grond van de "Verordening op de verblijfs-

gebouwen" te verlenen vergunning tot het exploiteren van een

verblijfsgebouw

119,45

8.9.2

het wijzigen van de onder 8.9.1 bedoelde vergunning

17,40

8.10

Opkopersvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van oude

materialen en afval van levensmiddelen, voor de periode van een jaar

9,95

8.11

Pachtwet

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56f

van de Pachtwet

7,65

8.12

Wegenverkeersregeling

8.12.1

Ontheffingen e.d.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot:

ontheffing als bedoeld in artikel 148, lid 1, sub b, van de Wegenver-

keerswet 1994

34,85

8.12.1.1

het verkrijgen van een ontheffing ingevolge het Reglement verkeers-

regels en verkeerstekens 1990 ten behoeve van het berijden van het

voetgangers- en uitgaansgebied

12,60

8.12.1.2

het verkrijgen van elke andere vergunning of ontheffing, verleend

op grond van de Wegenverkeerswet, het Wegenverkeersreglement,

het Reglement verkeersregels en verkeerstekens of een daarop

steunende regeling met een geldigheidsduur van:

a.één maand

12,60

b.meer dan 1 maand en ten hoogste 6 maanden

24,15

c.meer dan 6 maanden en ten hoogste een jaar

52,80

8.12.1.3

Gehandicapten Parkeer Kaart

het afgeven van een Gehandicapten Parkeer Kaart als bedoeld in artikel

49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

indien:

a.een geneeskundig onderzoek is vereist

73,70

b.géén geneeskundig onderzoek is vereist

34,25

8.12.1.4

Reservering parkeerplaats

het reserveren van een invaliden-parkeerplaats op kenteken

175,75

8.12.1.5

Afsluiting weg

het afsluiten van (een gedeelte van) een weg door het plaatsen van

verkeerstekens voor de voor de duur van een op die weg plaatsvin-

dende activiteit

16,70

8.13

Winkeltijdenwet

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

8.13.1

Waarmerken aankondigingen

tot het waarmerken van de aankondiging "toegestane openings-

tijden" als bedoeld in artikel 2, 1e lid, van de Winkeltijdenwet

8,55

8.13.2

Vrijstelling/Ontheffing

om vrijstelling als bedoeld in de artikelen 3, 4, 6 en 7 van de

Winkeltijdenwet en om ontheffing van de artikelen 6, 7 en 10 van de

Verordening winkeltijden gemeente Heerlen.

 15,00

8.14

Verkoopregister

Het tarief bedraagt voor de afgifte en het waarmerken van een

register als bedoeld in artikel 2.5.2 van de APV

4,20

8.15

Terrassen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot de afgifte van:

8.15.1

een vergunning tot het in gebruik nemen van een gedeelte van de

openbare weg als bedoeld in artikel 1.1, sub a, van de A.P.V. ingevolge

artikel 2.3.1.6a van de A.P.V.

103,20

een vergunning tot het in gebruik nemen van grond - geen eigendom

van de gemeente grenzend aan de openbare weg als bedoeld in

artikel 1.1, sub a, van de A.P.V. ingevolge d artikel 2.3.16a van de

A.P.V.

73,70

8.16

Telecommunicatiewet

8.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in

verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en

werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4

eerste lid van de Telecommunicatiewet ongeacht de aard van de

bestrating/groenvoorziening en exclusief beheerskosten

240,25

8.16.2

Het in 8.16.1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een

melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd

met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van

de melding aan de melder meegedeelde werkelijke kosten, blijkend uit

een begroting die terzake door de gemeente is opgesteld.

8.16.3

Indien een begroting als bedoeld in 8.16.2 is uitgebracht, wordt een melding in

behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting

de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag

schriftelijk is ingetrokken.

8.17

Vergunningen seksinrichtingen en escortbedrijven

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

8.17.1

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.4.2.1 van de

A.P.V. voor:

a.prostitutiebedrijven (zoals bordelen/privé-huizen, erotische

massagesalons en sexsclubs) en parenclubs

1179,70

b.bedrijfsmatige thuisprostitutie

1032,25

c.seksbioscopen, seksautomatenhallen en sekstheaters

1032,25

d.escortbedrijven

1032,25

8.17.2

Het wijzigen van een onder 8.17.1 bedoelde vergunning voor:

a.prostitutiebedrijven (zoals bordelen/privéhuizen, erotische

massagesalons en seksclubs) en parenclubs

294,90

b.bedrijfsmatige thuisprostitutie

294,90

c.seksbioscopen, seksautomatenhallen en sekstheaters

294,90

d.escortbedrijven

294,90

8.18

Bodemgesteldheidsonderzoek

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

Onderzoek inzake de gesteldheid van de bodem voor:

8.18.1

een vooronderzoek / historisch onderzoek volgens de

NVN 5725, naar de bodemgesteldheid.

 220,95

8.18.2

het beoordelen van een chemisch bodemonderzoek

ten behoeve van het vaststellen van de bodemkwaliteit.

per uur

73,65

8.18.3

het verstrekken van informatie en/of afgifte van een

verklaring betreffende de gesteldheid van de bodem

en/of het aanwezig zijn van opslagtanks.

36,75

8.19

Kapvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een kapvergunning zoals bedoeld in de bomenverordening

39,05

8.20

Ontheffing/Vergunning Leefmilieuverordening Heerlen 2003-2008

8.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om ontheffing danwel een aanvraag om vergunning als

bedoeld in hoofdstuk 2 van de Leefmilieuverordening Heerlen

2003-2008:

626,65

8.20.2

Indien de aanvraag door de aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken

voordat ambtelijk advies is uitgebracht aan het college van

burgemeester en wethouders omtrent de inhoud van de beslissing op

de aanvraag, bedraagt het tarief:

368,60

8.20.3

Indien de aanvraag buiten behandeling wordt gelaten op grond

van art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht, bedraagt het tarief:

221,15

8.21

Tijdelijk gebruik gemeentegrond

8.21.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een verzoek

voor het tijdelijk in gebruik geven van gemeentegrond:

12,60

8.22

Verspreiden van gedrukte stukken

8.22.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de

afgifte van een vergunning dan wel ontheffing voor:

a.het verspreiden en aanbieden van gedrukte of geschreven stukken als

bedoeld in artikel 2.1.3.1 lid 1 van de A.P.V.

36,85

b.het zich op de weg bevinden met reclameborden, reclamewagens dan

wel met andere reclamemiddelen, bedoeld voor onmiddellijke

verspreiding (flyeren) als bedoeld in artikel 2.1.3.3 lid 1 van de A.P.V.

36,85

8.23

Evenementen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de

afgifte van een vergunning voor het organiseren van een (binnen) evenement

in een horeca-inrichting als bedoeld in artikel 2.2.2 van de A.P.V.

73,70

8.24

Spandoeken

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

de afgifte van een vergunning voor het aanbrengen van spandoeken als

bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V.

73,70

8.25

Containers

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de

afgifte van een vergunning voor het plaatsen van een container als bedoeld

in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V.

73,70

8.26

Tijdelijke reclame

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een reclamevergunning voor het plaatsen van tijdelijke reclame-

borden (driehoeksborden) als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V.

73,70

8.27

Reclame

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een reclamevergunning als bedoeld in artikel 4.7.2

van de A.P.V.:

113,00

Behoort bij het besluit van de raad d.d. 2 december 2008, registratienummer 2008/26823

De grffier,