Uitwerkingsbesluit van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen inzake het Reglement adviescommissie naamgeving openbare ruimte Heerlen 2018 (Reglement adviescommissie naamgeving openbare ruimte Heerlen 2018)

Geldend van 29-01-2019 t/m heden

Intitulé

Uitwerkingsbesluit van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen inzake het Reglement adviescommissie naamgeving openbare ruimte Heerlen 2018 (Reglement adviescommissie naamgeving openbare ruimte Heerlen 2018)

Artikel 1 De commissie

Er is een Commissie Naamgeving Openbare Ruimte, hierna te noemen: de commissie, die het college adviseert over de naamgeving van delen van de openbare ruimte.

Artikel 2 Taak

De commissie adviseert het college gevraagd en ongevraagd over het toekennen van namen inclusief hun grenzen aan delen van de openbare ruimte binnen stadsdelen, wijken, buurten, complexen en zo nodig aan bouwwerken.

De commissie brengt het advies schriftelijk uit.

Artikel 3 Samenstelling

1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste 5 leden. Zij worden benoemd door het college.

2. Tot voorzitter wordt benoemd een persoon die in een ambtelijke aanstelling werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het college en die beschikt over specifieke deskundigheid op het thema dienstverlening.

3. Bij de benoeming van de leden houdt het college rekening met de inbreng van specifieke deskundigheid in de commissie op de volgende thema’s:

a. BAG, BGT en geometrie;

b. geschiedenis;

c. vindbaarheid;

d. verkeer;

e. cultuur, erfgoed en ruimtelijk beleid.

4. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Zittingsduur

1. De voorzitter en de leden die in een ambtelijke aanstelling werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college worden benoemd voor onbepaalde tijd. Andere leden dan bedoeld in de vorige volzin worden benoemd voor een termijn van 5 jaar. Herbenoeming is mogelijk.

2. Bij ontslag of na het verstrijken van de benoemingstermijn blijven de voorzitter en de leden hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5 Secretaris

1. Het college wijst de ambtelijke secretaris van de commissie aan.

2. De secretaris is geen lid van de commissie.

3. De secretaris bereidt de vergaderingen voor, draagt zorg voor de verslaglegging, archivering, correspondentie, concept straatnaambesluiten en dient de commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 Tekenen van stukken

1. De verslagen en adviezen van de commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

2. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 7 Deskundigen en insprekers

De voorzitter nodigt desgewenst burgers, ambtenaren of andere deskundigen uit om aanwezig te zijn tijdens de vergaderingen van de commissie.

Artikel 8 Participatie van belanghebbenden

1. De commissie werkt samen met zowel gemeentelijke als niet gemeentelijke instanties, (kandidaat)bewoners en andere belanghebbende personen of bedrijven om bij nieuwbouw en herinrichtingprojecten gezamenlijk tot voorstellen voor nieuwe straatnamen te komen.

2. De commissie stelt bij iedere voorgenomen nieuwe naamgeving ten minste twee namen voor die ter kennis worden gebracht van de betreffende buurtorganisatie per stadsdeel. De buurtorganisatie kan haar zienswijze naar voren brengen over de voorgestelde namen. Namens de betreffende buurtorganisatie kan deze zienswijze door een gedelegeerde vertegenwoordiger worden toegelicht in het volgende commissieoverleg.

3. De commissie betrekt de uit de leden 1 of 2 voortgekomen voorstellen of zienswijzen bij haar advisering en motiveert haar keuze.

4. Het verslag van de participatieprocedure, inclusief de ingebrachte voorstellen voor straatnaamgeving, maakt deel uit van het advies van de commissie.

5. De toepassing van dit artikel blijft achterwege indien dit als gevolg zou hebben dat het college niet binnen een wettelijke termijn voor het toekennen van een adres kan beslissen.

Artikel 9 Werkwijze

De commissie komt in vergadering bijeen:

1. a. indien de voorzitter dit nodig acht, of

b. op verzoek van het college indien het de vaststelling van thematieken voor wijken/buurten betreft en in bijzondere gevallen (politieke wens/belang).

2. De voorzitter roept de leden, onder opgave van de punten die zullen worden behandeld, schriftelijk op voor de vergadering. De agenda en vergaderstukken worden, zo mogelijk, uiterlijk acht dagen vóór de vergadering aan de leden toegezonden. De commissie werkt zoveel mogelijk op basis van een jaarlijks vergaderschema.

3. De commissie vergadert indien ten minste de helft van het aantal leden, onder wie de voorzitter, aanwezig is.

Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering en stelt de leden hiervan onverwijld schriftelijk in kennis. In deze nieuwe vergadering vindt, ongeacht het aantal aanwezige leden, besluitvorming plaats. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen.

4. Bij het staken van stemmen, beslist de voorzitter.

5. De vergaderingen zijn niet openbaar.

Artikel 10 Slotbepalingen

1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter.

2. Dit reglement treedt in werking op de dag na zijn bekendmaking.

3. De reglement kan worden aangehaald als Reglement adviescommissie naamgeving openbare ruimte Heerlen 2018.

Ondertekening

Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 9 oktober 2018.

de wnd. burgemeester,

E.G.M. Roemer

de secretaris a.i.,

M.L. Wilke