Regeling betreffende de taak, de samenstelling en de werkwijze van de Adviesraad Wmo

Geldend van 31-05-2007 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2007

Intitulé

Regeling betreffende de taak, de samenstelling en de werkwijze van de Adviesraad Wmo

Artikel 1

  • 3.

    Artikel 1

    Begripsomschrijvingen

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning

    • b.

      Adviesraad Wmo: de door Burgemeester en Wethouders als zodanig erkende en in deze gemeente actief zijnde vertegenwoordigers van doelgroeporganisaties en belangorganisaties op het gebied van de Wmo. Deze vertegenwoordigers worden voorgedragen door de organisaties, en bestaat uit telkens 1 lid én 1 plaatsvervangend lid van de organisaties als bedoeld in de bij deze verordening behorende lijst .

    • c.

      Burgerparticipatie Wmo: de gestructureerde wijze waarop het College van Burgemeester en Wethouders de doelgroeporganisaties en belangenorganisaties betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wmo

    • d.

      doelgroeporganisatie: een organisatie die onder meer hulpverlening aan mensen met een functiebeperking als doelstelling heeft

    • e.

      belangenorganisatie: een organisatie die de gemeenschappelijke belangen van de leden behartigt;

    • f.

      het College: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerlen

      Artikel 2

      Doel van de verordening

      Deze verordening heeft als doel te bewerkstelligen dat burgers, die in het kader van de Wmo een beroep doen op de gemeente, de kans hebben optimaal betrokken te worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van de Mwo, via doelgroeporganisaties en belangenorganisaties.

    Hoofdstuk 2

    Adviesraad Wmo

    Artikel 3

    Doelstellingen

    De adviesraad Wmo heeft de volgende doelstellingen:

    • 1.

      De Adviesraad Wmo adviseert Burgemeester en Wethouders en/of de Gemeenteraad aangaande de Wmo.

    • 2.

      De Adviesraad Wmo heeft vanuit een onafhankelijke positie als doel er voor te zorgen dat belanghebbenden bij de Wmo, optimaal betrokken worden én op basis van de wet inspraak hebben bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijk Wmo-beleid.

    3 De Adviesraad Wmo tracht haar doelstelling te realiseren door:

    • a.

      Het gevraagd en ongevraagd adviseren van Burgemeester en Wethouders bij de ontwikkeling en uitvoering van het Wmo-beleid;

    • b.

      Het gevraagd en ongevraagd adviseren van instellingen binnen de gemeente Heerlen terzake van hun beleid in zoverre de belangen van de Wmo-cliënten daarmee zijn gemoeid;

    c.Het fungeren als erkend overlegpartner, vertegenwoordiger en belangenbehartiger van organisaties van Wmo-belanghebbenden in de gemeente Heerlen in contacten met overheden en instellingen;

    d.Het actief betrokken zijn bij de beleidsontwikkeling en inspraak op het gebied van de Wmo;

    e.Het onderzoeken en bevorderen van mogelijkheden tot verbetering van de zelfredzaamheid en de positie van Wmo-belanghebbenden in de gemeente Heerlen;

    f.Het bevorderen van, betrokkenheid en inzet van de Wmo-belanghebbenden bij de gemeenschap.

    Artikel 4

    Samenstelling

    • 1.

      In de Adviesraad Wmo hebben vertegenwoordigers zitting van lokale organisaties die te maken hebben/krijgen met de Wmo, zoals relevante cliëntenraden, wijk- en ouderenorganisaties en verder vertegenwoordigers van mensen met een verstandelijke of lichamelijke functiebeperking, chronisch zieken, vrijwilligers, mantelzorgers, uitkeringsgerechtigden, gebruikers van geestelijke gezondheidszorg, verslaafden e.d.. Het maximale aantal leden (uitgezonderd plaatsvervangers) is 17.

    • 2.

      Per organisatie heeft maximaal één persoon zitting, met de mogelijkheid van één plaatsvervanger.

    • 3.

      Op verzoek van een vertegenwoordiger kan een plaatsvervangend lid worden uitgenodigd op basis van een bijzondere deskundigheid die gewenst is bij een te behandelen onderwerp

    • 4.

      Van de leden van de adviesraad Wmo wordt verwacht dat zij:

    • a.

      kennis hebben van de beleidsterreinen van de Wmo;

    • b.

      woonachtig zijn in de gemeente Heerlen.

    • 5.

      De Adviesraad Wmo is zodanig samengesteld dat deze representatief kan worden geacht voor de op de Wmo aangewezen zorgvragers en in staat moet worden geacht de gemeenschappelijke belangen van zorgvragers te behartigen.

    • 6.

      In uitzonderingsgevallen, waarbij de representativiteit van de Adviesraad in het gedrag komt, is het mogelijk na goedkeuring van het college een lid aan te stellen dat niet woonachtig is in de gemeente Heerlen.

    • 7.

      De Adviesraad Wmo stelt een reglement op regelende de procedure voor het voordragen van kandidaat-leden voor de Adviesraad Wmo.

    • 8.

      Uitgezonderd van het lidmaatschap zijn:

    • a.

      medewerkers van de Gemeente;

    • b.

      leden van de Gemeenteraad van Heerlen;

    • c.

      vertegenwoordigers van zorgaanbieders die te maken hebben met de Wmo;

    • d.

      degenen die zakelijke belangen hebben bij de gemeente Heerlen.

    • 9.

      De Adviesraad Wmo heeft een onafhankelijk voorzitter en benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

    • 10.

      De leden van de Adviesraad Wmo worden benoemd voor een periode van vier jaren.

    Artikel 5

    Benoeming

    • 1.

      De leden van de Adviesraad Wmo worden op voordracht van de Adviesraad Wmo door het College benoemd. “Voordracht” door het College dient in overeenstemming met de Adviesraad Wmo te gebeuren.

    • 2.

      Om de continuïteit te waarborgen zal bij de eerste keer de helft van de leden, inclusief de voorzitter na 2 jaar aftreden, de andere helft 2 jaar later. Daarna is herbenoeming mogelijk tot uiterlijk 3 termijnen van 4 jaar. Deze procedure gaat per 2007 van start. Dit betekent dat de eerste groep leden in 2009 aftreedt. In het huishoudelijk reglement zal een rooster van aftreden worden opgenomen.

    • 3.

      De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen, waarvan schriftelijk mededeling moet worden gedaan aan het College.

    • 4.

      a. Het College kan, op verzoek van de Adviesraad Wmo en nadat de Adviesraad Wmo en het betrokken lid gehoord zijn, een lid tussentijds ontslaan.

    • b.

      Het dagelijks bestuur van de Adviesraad Wmo heeft de mogelijkheid leden tijdelijk te schorsen/uit te sluiten, indien een lid van de Adviesraad Wmo zich misdraagt. Strekt deze schorsing of uitsluiting zich uit over een periode van 3 maanden, dan heeft de geschorste of uitgeslotene de mogelijkheid van beroep bij de Adviesraad Wmo. De te volgen procedure is verwerkt in het huishoudelijk reglement.

    • 5.

      Van het ontslag als bedoeld in het vierde lid onder a worden het betrokken lid en de Adviesraad Wmo gemotiveerd schriftelijk in kennis gesteld.

    • 6.

      Het College garandeert dat de leden geen nadeel zullen ondervinden van het lidmaatschap.

    • 7.

      De leden van de Adviesraad Wmo kunnen zich bij incidentele verhindering laten vervangen door een van tevoren aangeduid plaatsvervangend lid zoals benoemd in artikel 3.2.

    Artikel 6

    Onkostenvergoeding

    • 1.

      De leden van de Adviesraad Wmo als bedoeld in artikel 3, eerste lid, ontvangen een tegemoetkoming in de kosten per lid (vacatiegeld) naar rato van hun aanwezigheid bij vergaderingen tot een maximum van 764,- euro per jaar, dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.

    • 2.

      Plaatsvervangende leden krijgen voor vervanging van een lid vacatiegeld zoals hierboven genoemd. Als ze incidenteel een vergadering bezoeken waar ook het lid aan deelneemt dan ontvangen ze een eenmalige onkostenvergoeding voor die vergadering.

    • 3.

      Ter dekking van de onkosten gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden van de Adviesraad Wmo, het secretariaat, de presentiegelden, deskundigheidbevordering en de voor het goed functioneren van de Adviesraad Wmo noodzakelijke literatuur dient de Adviesraad Wmo jaarlijks een begroting in bij het College van B en W.

    • 4.

      De Adviesraad Wmo is bij het indienen van de begroting en verantwoording gehouden aan de in de Algemene Subsidieverordening van de Gemeente Heerlen geldende termijnen.

    Artikel 7

    Taakstelling

    • 1.

      De Adviesraad Wmo heeft tot taak om aan het College en de Gemeenteraad op verzoek of op eigen initiatief advies uit te brengen over alle onderwerpen die de beleidsvorming, de uitvoering en de evaluatie van de Wmo.

    • 2.

      Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor dat aan de Adviesraad Wmo tijdig de nodige informatie (bij voorkeur 6 weken maar uiterlijk 3 weken van te voren) verstrekt wordt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad Wmo. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid, uitvoering en evaluatie te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen;

    3.De Adviesraad Wmo adviseert niet over zaken die op individuele personen betrekking hebben zoals individuele aanvragen om voorzieningen, klachten en bezwaarschriften.

    4.De Adviesraad Wmo brengt over elk kalenderjaar aan het College een inhoudelijk verslag uit aangaande haar werkzaamheden.

    Artikel 8

    Advisering

    • 1.

      Het College van Burgemeester en Wethouders vraagt op een dusdanig tijdstip (zie artikel 6.2) de Adviesraad Wmo om advies inzake het ontwikkelen en uitvoeren van gemeentelijk Wmo beleid, dat het uit te brengen advies van de Adviesraad Wmo van wezenlijke invloed kan zijn op dit beleid. Dit houdt in dat:

    • -

      de Adviesraad Wmo betrokken wordt bij de start van de ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid;

    • -

      de Adviesraad Wmo wordt betrokken bij het formuleren en vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie, de verantwoording van het gevoerde beleid en bij de bespreking van de evaluatie.

    • 2.

      Het College van Burgemeester en Wethouders stelt de Adviesraad Wmo in ieder geval in de gelegenheid advies uit te brengen over elk voorgenomen besluit inzake:

    • -

      het vierjaarlijks op te stellen Wmo-beleidsplan;

    • -

      vaststelling en wijziging van de verordeningen m.b.t. de uitvoering van dit plan;

    • -

      de wijze waarop de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning gewaarborgd wordt;

    • -

      de wijze waarop cliënten (materieel/immaterieel) keuzevrijheid wordt geboden;

    • -

      het beleid rond aanbesteding van Wmodiensten van de Gemeente;

    • -

      de prestatievelden van de Wmo;

    • -

      het cliëntentevredenheidsonderzoek.

    • 3.

      De Adviesraad Wmo is bevoegd ook ongevraagd advies te geven inzake de in artikel 7.2 genoemde onderwerpen en andere onderwerpen die voor de zorgvragers in het kader van de Wmo van belang kunnen zijn.

    • 4.

      De hiertoe behorende stukken worden zo spoedig mogelijk door het college onder de aandacht gebracht van de leden van de Adviesraad Wmo.

    • 5.

      Deze stukken zullen op de eerstvolgende reguliere vergadering van de Adviesraad Wmo worden geagendeerd of eerder indien nodig.

    • 6.

      Het College van Burgemeester en Wethouders wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Adviesraad Wmo. Hiermee vindt geregeld overleg plaats.

    • 7.

      Elke portefeuillehouder in het College betrekt de Adviesraad Wmo in een zo vroeg mogelijk stadium bij het tot stand komen van gemeentelijk beleid betreffende de Wmo.

    • 8.

      De Adviesraad Wmo brengt schriftelijk advies uit aan het College van Burgemeester en Wethouders.

    • 9.

      Het is de verantwoordelijkheid van het College van Burgemeester en Wethouders of en in hoeverre zij de adviezen van de Adviesraad Wmo opvolgt. Zij houdt hier de Adviesraad Wmo wel schriftelijk van op de hoogte.

    • 10.

      In het geval het College van Burgemeester en Wethouders in een voorstel aan de Gemeenteraad afwijkt van het advies van de Adviesraad Wmo, wordt dit bij dit voorstel vermeld en het advies bijgevoegd, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de Adviesraad Wmo is afgeweken.

    Artikel 9

    Besluitvorming

    • 1.

      Het advies van de Adviesraad Wmo wordt toegevoegd aan de stukken waarop het betrekking heeft.

    • 2.

      Aan een verzoek om advies verbindt het College een termijn van 6 weken, waarbinnen de Adviesraad Wmo van advies dient, tenzij spoedeisende afhandeling een kortere termijn noodzakelijk maakt. De termijn van 6 weken kan met wederzijds goedvinden verlengd worden, indien de termijn korter dan 6 weken is in verband met noodzakelijke spoedeisende afhandeling neemt de Gemeente contact op met het dagelijks bestuur om de Adviesraad Wmo toch in de gelegenheid te stellen op korte termijn een advies te kunnen afgeven.

    • 3.

      Het College neemt geen besluit dan nadat het in de gelegenheid is geweest van het advies van de Adviesraad Wmo kennis te nemen.

    • 4.

      Het College doet gemotiveerd en schriftelijk mededeling aan de Adviesraad Wmo van hetgeen het omtrent het advies heeft overwogen.

    Hoofdstuk 3

    Overleg

    Artikel 10

    Vergadering

    • 1.

      De Adviesraad Wmo vergadert zesmaal per jaar en verder zo vaak als zij dat nodig acht.

    • 2.

      De Adviesraad Wmo benoemt uit haar midden een vice-voorzitter, een secretaris, een penningmeester en vervangers voor de secretaris en de penningmeester.

    • 3.

      De Adviesraad Wmo wordt voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter. Deze is geen lid van de Adviesraad Wmo.

    • 4.

      De vaste contactambtenaar Wmo draagt, in overleg met de voorzitter en secretaris van de Adviesraad Wmo, zorg voor secretariële, materiële en inhoudelijke ondersteuning.

    • 5.

      De Adviesraad Wmo kan gebruik maken van externe deskundigheid.

    • 6.

      In afwijking van het eerste lid vergadert de Adviesraad Wmo tevens op verzoek van het lid van het College, verantwoordelijk voor de Wmo. Tenminste 2 keer per jaar vergadert de Adviesraad Wmo in aanwezigheid van de verantwoordelijke portefeuillehouder in ieder geval ter gelegenheid van de advisering omtrent de beleidsplannen.

    Artikel 11

    Reglement van orde

    • 1.

      De Adviesraad Wmo draagt zorg voor het vervaardigen van zijn eigen reglement van orde voor de vergaderingen en legt dit ter vaststelling voor aan het College.

    • 2.

      De Adviesraad Wmo regelt in het reglement van orde in ieder geval het minimum aantal leden dat aanwezig moet zijn voor de besluitvorming.

    • 3.

      De Adviesraad Wmo regelt in het reglement van orde tevens de wijze van incidentele vervanging van haar leden en stelt daartoe in ieder geval een lijst samen van plaatsvervangende leden, welke lijst ter kennisneming wordt aangeboden aan het College.

    Artikel 12

    Openbaarheid

    • 1.

      Minimaal 1 vergadering van de Adviesraad Wmo per jaar is openbaar voor de achterban. In een openbare vergadering komen geen onderwerpen / kwesties aan de orde waarvan:

    • a.

      het College heeft verzocht niet in het openbaar te vergaderen;

    • b.

      op verzoek van ten minste twee leden van de Adviesraad Wmo wordt beslist om niet in het openbaar te vergaderen.

    • 2.

      Elk lid is verplicht tot geheimhouding omtrent hetgeen hem of haar onder voorwaarde van geheimhouding ter kennis is gebracht.

    • 3.

      Het dagelijks bestuur van de Adviesraad Wmo heeft mandaat te spreken namens de Adviesraad Wmo.

    • 4.

      Het dagelijks bestuur legt hierover achteraf verantwoording af aan de Adviesraad Wmo.

    Artikel 13

    Slotbepalingen

    • 1.

      In alle gevallen waarin deze regeling, het huishoudelijk reglement of het reglement van orde niet voorziet, beslissen Burgemeester en Wethouders na overleg met de Adviesraad Wmo.

    • 2.

      Deze regeling kan worden aangehaald als “regeling betreffende de taak, de samenstelling en de werkwijze van de Adviesraad Wmo”.

    • 3.

      Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2007.

    Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Heerlen d.d. 3 april 2007.

    griffier, voorzitter,

    Bijlage 1

    Samenstelling Adviesraad Wmo op 7 februari 2007

    • 1.

      Seniorenraad Heerlen

    • 2.

      Lokaal lid Landelijke Organisatie cliëntenraden (LOC)

    • 3.

      Federatie van Gehandicaptenorganisaties in Limburg (FGL)

    • 4.

      Centrale Cliëntenraad Meander Zorggroep

    • 5.

      Cliëntenraad Minima Heerlen

    • 6.

      Cliëntenraad WVG

    • 7.

      Steunpunt Mantelzorg

    • 8.

      Zorgvragers/vertegenwoordigers RADAR

    • 9.

      Per saldo landelijke belangenvereniging

    • 10.

      Patiënten en Consumentenorganisaties in Limburg (PCL)

    • 11.

      Platform GGZ cliënten en fam. Parkstad

    • 12.

      Afgevaardigde Buurtstichtingen

    • 13.

      Platform Allochtone Zorgvragers

    Vanwege representativiteit worden gezocht naar aansluiting door

    • 1.

      Jeugd

    • 2.

      Cliëntenraad RIMO

    • 3.

      Heerlense Vrouwenraad