Regeling vervallen per 10-06-2011

Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hellendoorn 2010

Geldend van 23-10-2010 t/m 09-06-2011

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hellendoorn 2010

De raad van de gemeente Hellendoorn;

gelezen het voorstel van de Voorbereidingscommissie Profielschets van 27 september 2010;

gelet op de artikelen 61, 61c, 82 en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995, artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-278431;

b e s l u i t :

  • I.

    in te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester van Hellendoorn;

  • II.

    vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Hellendoorn 2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie Overijssel;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Hellendoorn;

  • d.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester.

  • e.

    de secretaris: de griffier van de raad .

Artikel 2 Taak en bevoegdheden van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak een door de commissaris aan te reiken selectie van kandidaten voor de vervulling van de vacature burgemeester van Hellendoorn en eventuele andere kandidaten voor deze vacature, die zich bij haar melden, te beoordelen. De commissie brengt over haar bevindingen schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad en de commissaris. Het verslag aan de raad wordt voorzien van een conceptaanbeveling van twee personen. De commissie geeft tevens een beredeneerde volgorde van de kandidaten op haar conceptaanbeveling aan.

  • 2. Indien de commissie ook andere kandidaten, die niet behoren tot de selectie van de commissaris, wil beoordelen, stelt zij de commissaris hiervan onverwijld in kennis.

  • 3. Indien de commissie besluit een door de commissaris geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, stelt zij de commissaris en de kandidaat hiervan onverwijld in kennis.

  • 4. De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 5. De commissie brengt haar in lid 1 bedoelde bevindingen uit op basis van de namen en eventuele verdere gegevens die de commissaris haar verstrekt en op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, zulks na weging van een en ander.

  • 6. De commissie kan de commissaris vragen in de gelegenheid te worden gesteld de op schrift gestelde bevindingen mondeling toe te lichten.

  • 7. Bij haar werkzaamheden neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-278431, in acht.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van de negen fracties uit de gemeenteraad, zijnde

    • -

      de heer G.J. Scholten;

    • -

      de heer F.J.B. Runneboom;

    • -

      de heer J. Veneman;

    • -

      mevrouw W.H.M. Paalman-Vloedgraven;

    • -

      de heer A.J. Haan;

    • -

      de heer W.C. Müller;

    • -

      de heer H.E. Daggert;

    • -

      de heer J.G. Stuut;

    • -

      de heer W. Felix;

    alsmede een technisch voorzitter, het raadslid de heer J.H. Immink.

    De technisch voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 2. De eerste plaatsvervangend voorzitter van de raad is plaatsvervangend voorzitter van de commissie.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4. Wethouder J.H. Coes wordt als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders als adviseur toegevoegd aan de commissie. De wethouder is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie. Hij geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3. De secretaris en zijn plaatsvervanger zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk acht(en).

  • 3. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 4. De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 1.

  • 4. De commissie, noch de raad zal de geheimhouding, waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 5. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6. Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de technisch voorzitter, de adviseur, de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie.

Artikel 7 Verslag

  • 1. De bevindingen, bedoeld in artikel 2, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 2. Het gevoelen van de minderheid wordt, indien één of meer leden dat wensen, in het verslag vermeld.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht.

Artikel 8 Gesprekken met de kandidaten

  • 1. De secretaris nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 9 Ontbinding commissie

De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de raad schriftelijk is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 10 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 9 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 2. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. Originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van de kandidaten worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden, met inachtneming van het bepaalde in XI.6 van de circulaire van de minister.

  • 4. Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden door tussenkomst van de griffier onmiddellijk vernietigd.

Artikel 11 Contactpersoon

  • 1. De plaatsvervangend voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris van de commissie en aldaar bewaard.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

  • 4. Het gebruik van e-mail is niet toegestaan, tenzij het louter procedurele aangelegenheden betreft.

Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-278431, niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze verordening treedt in werking de dag volgende op die van haar bekendmaking

  • 2. Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de raad schriftelijk is bekend gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie Hellendoorn 2010”.

  • III.

    te bepalen dat de “Verordening op de vertrouwenscommissie in verband met de vervulling van de vacature van burgemeester” (raadsbesluit van 23 januari 1986, nr. 86.128b, gewijzigd bij raadsbesluit van 28 maart 1994, nr. 94.2478) wordt ingetrokken.

Ondertekening

De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,