Regeling vervallen per 01-01-2022

Legesverordening Hellevoetsluis 2012-A.

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2021

Intitulé

Legesverordening Hellevoetsluis 2012-A.

Nummer: 19-12-11/20

 

 

       De raad der gemeente Hellevoetsluis;

       gehoord de commissie algemene zaken en middelen;

       gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 november 2011,

nummer: 15-12-11/20;

       gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

 

 

besluit:

 

 

vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de heffing en de invordering van

leges 2012-A.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van de 15e dag in een kalendermaand tot en met de 14e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de 2e dag in een kalenderjaar tot en met de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van een schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Voorlopig gevorderd bedrag

  • 1. Indien het bedrag dat vermoedelijk gevorderd zal worden zulks rechtvaardigt, kan een bedrag voorlopig gevorderd worden.

  • 2. Het bepaalde in artikel 7 is van overeenkomstige toepassing.

  • 3. Het voorlopig gevorderde bedrag wordt in mindering gebracht op het definitief gevorderde bedrag van de leges.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieven tabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De Legesverordening Hellevoetsluis 2012 van 3 november 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing. Zij blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 5. Deze verordening kan worden aangehaald als Legesverordening Hellevoetsluis 2012-A.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2011.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
H.J. van der Wel, C.A. Kleijwegt.

TARIEVENTABEL LEGESVERORDENING

2012

 

I

BESCHEIDEN ALGEMEEN

 

1.

a.

Voor gedrukte of gekopieerde stukken, per bladzijde:

€ 0,20

b.

per fotokopie, per afdruk:

€ 0,20

c.

voor geschreven of getypte stukken, per bladzijde, een en ander voor zover deze stukken in deze verordening of in een andere belastingverordening van de gemeente dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genomen:

 

€ 2,79

2.

Ongekleurde kaarten en tekeningen dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, een en ander voor zover deze stukken in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd, per kaart, tekening, lichtdruk of kopie:

a.

In formaat A4 of kleiner:

€ 1,47

b.

In formaat groter dan A4:

€ 1,25

 

vermeerderd met: voor elke 1.000 cm2 of gedeelte daarvan waarmede de oppervlakte van de kaart, tekening, lichtdruk of kopie de 1.000 m2 te boven gaat:

 

€ 4,35

c.

voor een jaarabonnement op de raadsstukken:

€ 81,41

d.

voor een jaarabonnement op de afsprakenlijst van raadscommissies:

€ 15,88

II

OUD EN NIEUW ARCHIEF

1.

Afbeeldingen, afschriften van of uittreksels uit de in het archief berustende stukken van vóór 1700, per bladzijde of gedeelte daarvan:

€ 11,05

2.

Idem van het jaar 1700 of daarna per bladzijde of gedeelte daarvan:

€ 7,27

3.

Nasporing door ambtenaren van het gemeentearchief, ongeacht het resultaat daarvan, per daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan, een en ander voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name genoemd in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd:

€ 5,27

III

KADASTER

1.

a.

Verschuldigd is voor het verlenen van inzage van de gemeentelijke kadastrale registratie per perceel of appartementsrecht.

Het verlenen van inzage omvat desgewenst tevens het verstrekken van een afdruk van het beeldscherm:

€ 6,35

b.

verschuldigd is voor het mondeling verstrekken van inlichtingen met betrekking tot de gemeentelijke kadastrale registratie:

€ 6,35

c.

verschuldigd is voor het verstrekken van telefonische inlichtingen met betrekking tot de gemeentelijke kadastrale registratie per perceel of appartementsrecht:

€ 10,48

d.

verschuldigd is voor het verstrekken van inlichtingen per telefax per perceel of appartementsrecht:

€ 10,48

e.

indien inlichtingen per telefax worden verstrekt is tevens per bladzijde verschuldigd:

€ 1,72

2.

a.

Verschuldigd is wegens het verlenen van inzage van de kadastrale kaarten per kadastrale kaart:

€ 8,62

b.

voor het verstrekken van een kopie van een gedeelte van een kadastrale kaart is naast het recht voor inzage verschuldigd:

1.

voor een kopie van een gedeelte van een kaart op papier op formaat A4:

€ 5,87

2.

voor een kopie van een gedeelte van een kaart op papier op formaat A3:

€ 11,24

c.

verschuldigd is voor het mondeling verstrekken van inlichtingen met betrekking tot de kadastrale kaarten per kadastrale kaart:

€ 8,62

d.

indien per telefax inlichtingen worden verstrekt is tevens per bladzijde verschuldigd:

€ 1,72

3.

Verschuldigd is voor het verlenen van inzage via het Kadaster-on-line per perceel of appartementsrecht:

€ 11,80

4.

Kopiekosten in alle andere gevallen

formaat A4 per kopie:

€ 1,72

formaat A3 per kopie:

€ 2,05

5.

Verschuldigd is per kwartier wegens werkzaamheden ten kantore van een ambtenaar:

gedeelten van een kwartier worden voor een vol kwartier gerekend.

€ 15,32

IV

STRAFVERORDENINGEN

1.

Een exemplaar van een strafverordening:

€ 16,57

2.

Aanvullingen van de onder 1 genoemde verordening,

per bladzijde:

€ 1,41

V

BURGERLIJKE STAND

1.

Uittreksel en/of afschrift van de burgerlijke stand.

€ 11,80

2.

Voor de afgifte van een lijkenpas of voor de afgifte van een verklaring van uitstel begraven/cremeren

€ 11,15

Huwelijksvoltrekking

Voor het voltrekken van huwelijken op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879, Stb. nr. 72 (Legeswet 1879), sedertdien gewijzigd, voor kosteloze voltrekking zijn bepaald, bedragen de leges:

1.

Bij voltrekking van het huwelijk in het huis der gemeente met een maximale tijdsduur van één uur op:

a.

maandag tot en met vrijdag, uitgezonderd maandag en dinsdag voormiddag tussen 09.00 en 10.00 uur:

€ 254,00

b.

zaterdag:

€ 867,65

2.

Verklaring van huwelijksbevoegdheid.

€ 21,20

3.

Bij het voltrekken van huwelijken in het Prinsehuis en de Raadzaal boven het normaal verschuldigde bedrag als onder 1 bedoeld:

€ 55,75

4.

a.

voor het voltrekken van huwelijken op een andere locatie, niet zijnde het prinsenhuis, de raadzaal of de moderne trouwkamer aan de oostzanddijk 26, boven het normaal verschuldigde bedrag als bedoeld onder 1 en 3:

€ 160,00

b.

voor het voltrekken van huwelijken op een varend passagiersschip, boven het normaal verschuldigde bedrag als bedoeld onder 1 en 3:

€ 326,00

5.

a.

het tarief voor de afgifte van een trouwboekje (kunststof) bedraagt:

€ 21,00

b.

het tarief voor de afgifte van een trouwboekje (voorzien van afbeelding Prinsehuis) bedraagt:

€ 33,00

c.

het tarief voor de afgifte van een trouwboekje (leder) bedraagt:

€ 49,60

6.

Voor het optreden als getuige bij een huwelijk van een in functie zijnde medewerker der gemeentesecretarie wordt per getuige een bedrag in rekening gebracht van:

€ 16,80

7.

Het tarief voor de éénmalige aanwijzing en de verlenging van een aanwijzing van een huwelijkslocatie bedraagt:

€ 213,35

Partnerschapsregistratie

Voor het registreren van partnerschappen op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879,

Stb. nr. 72 (Legeswet 1879), sedertdien gewijzigd, voor kosteloze registratie zijn bepaald, bedragen de leges als volgt:

1.

Bij registratie van het partnerschap in het huis van de gemeente met een maximale tijdsduur van één uur op:

a.

maandag tot en met vrijdag, uitgezonderd maandag en dinsdag voormiddag tussen 09.00 en 10.00 uur:

€ 254,00

b.

zaterdag:

€ 867,65

2.

Bij de registratie van partnerschappen in het Prinsehuis en de Raadzaal boven het normaal verschuldigde bedrag als onder 1 bedoeld:

€ 55,75

3.

Voor het registreren van een partnerschap op een andere locatie, niet zijnde het Prinsenhuis, de Raadzaal of de moderne trouwkamer aan de Oostzanddijk 26, boven het normaal verschuldigde bedrag als bedoeld onder 1 en 2:

€ 160,00

Voor het registreren van een partnerschap op een varend passagiersschip, boven het normaal verschuldigde bedrag als bedoeld onder 1 en 2:

€ 326,00

4.

a.

het tarief voor de afgifte van een partnerschapboekje (kunststof) bedraagt:

€ 21,00

b.

het tarief voor de afgifte van een partnerschapboekje (voorzien van afbeelding Prinsehuis) bedraagt:

€ 33,00

c.

het tarief voor de afgifte van een partnerschapboekje (leder) bedraagt:

€ 49,60

5.

Voor het optreden als getuige bij een partnerschapregistratie van een in functie zijnde medewerker der gemeentesecretarie wordt per getuige een bedrag in rekening gebracht van:

€ 16,80

6.

Voor de omzetting van een huwelijk in een partnerschapregistratie en voor de omzetting van een partnerschapregistratie in een huwelijk wordt een bedrag in rekening gebracht van

€ 83,65

 

VI

VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

 

1.

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 3 en 4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

a.

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking: aan de balie

€ 7,75

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking: via digitaal loket

€ 3,90

b.

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking (Internationaal model): aan de balie

€ 9,55

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking (Internationaal model): via digitaal loket

€ 5,10

c.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1. voor        25 verstrekkingen:

€ 137,80

2. voor      100 verstrekkingen:

€ 435,30

3. voor      500 verstrekkingen:

€ 1.840,30

4. voor    1000 verstrekkingen:

€ 3.306,00

3.

Voor de toepassing van onderdeel 4a wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

4.

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag:

a.

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking:

€ 7,75

b.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar

1. voor        25 verstrekkingen:

€ 137,80

2. voor      100 verstrekkingen:

€ 435,30

3. voor      500 verstrekkingen:

€ 1.840,30

4. voor    1000 verstrekkingen:

€ 3.306,00

VII

LEGALISERING EN VERKLARINGEN OMTRENT PERSONEN

1.

a.

Legaliseren handtekening:

€ 8,85

b.

het ter legalisering zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager:

€ 8,85

c.

het waarmerken van een diploma dan wel getuigschrift:

€ 8,85

2.

Verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap: aan de balie

€ 8,85

Verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap: via digitaal loket

€ 5,10

3.

a.

afgeven van een verklaring omtrent het gedrag van personen:

€ 30,05

b.

een attestatie de vita: aan de balie

€ 8,85

een attestatie de vita: via digitaal loket

€ 5,10

VIII

REISDOCUMENTEN

1.

Het tarief:

a.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

€ 48,70

b.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld onder a (zakenpaspoort):

€ 48,70

c.

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon, die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

€ 48,70

d.

tot het gelijktijdig bijschrijven van één of meerdere kinderen in een reisdocument als bedoeld onder a, b,en c, (per bij te schrijven kind):

€ 9,35

e.

tot het achteraf bijschrijven van één of meerdere kinderen middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld onder a, b, en c, (per bij te schrijven kind):

€ 9,35

g.

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK):

€ 40,05

tot het verstrekken van een kunststof omslag voor een Nederlands identiteitsbewijs:

€ 1,65 *

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen t/m 13 jaar.

€ 30,00

h.

de tarieven als genoemd in de onderdelen a, b, c en g worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:

€ 45,90

i.

het tarief als genoemd in h, wordt bij een spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in a, b en c, en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in d, slechts één keer per reisdocument berekend:

j.

het tarief als genoemd in onderdeel e wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van:

€ 21,80

2.

Tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij aanvraag niet of niet compleet kan worden overlegd worden de terzake verschuldigde leges verhoogd met:

€ 25,10

 

IX

VERMAKELIJKHEDEN

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

a.

een grootschalig evenement of een evenement met een verhoogd risicoprofiel

€ 100,00

b.

een braderie, een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg, een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg.

€ 35,00

c.

verklaring van geen bezwaar

€ 25,00

d.

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen als bedoeld in artikel 2:25, tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 20,58

2.

Vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen:

a.

indien de waarde van de prijzen niet meer dan € 137,00 bedraagt:

€ 5,17

b.

indien de waarde van de prijzen meer dan € 137,00 bedraagt:

€ 10,06

3.

a.

voor het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.

indien de vergunning voor één speelautomaat geldt:

€ 62,44

2.

indien de vergunning voor twee of meer speelautomaten geldt:

€ 24,86

dit bedrag wordt vermeerderd met het product van het aantal  speelautomaten waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van:

37,58

b.

lid a is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in het eerste lid bedoelde maximum bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden;

c.

lid a is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van onderdeel 1 in plaats van € 59,55 een bedrag van:

€ 252,04

en voor de toepassing van onderdeel 2 in plaats van € 23,71 een bedrag van:

€ 100,70

en in plaats van € 35,84 een bedrag van:

€ 151,33

X

DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/ OMGEVINGSVERGUNNING

1.

Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder

a.

aanlegkosten

De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

b.

bouwkosten

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

c.

sloopkosten

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

d.

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

1.1

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

1.2

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 157,29

2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

50 %

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

3.

Omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

3.1.

Bouwactiviteiten

3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,5% van de bouwkosten met een maximaal tarief van € 15.000,00

Aangevuld met een vast bedrag van

€ 104,86

Welstandstoets

3.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt, indien hierover het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig 3.1.1.1, 3.1.1.2 en 3.1.1.3 berekende bedrag verhoogd met:

3.1.2.1

Bouwsom lager dan € 4.000,00

€ 55,00

3.1.2.2

Bouwsom € 4.000,00 - € 25.000,00

€ 51,00

Vermeerderd met 2 ‰ van de bouwkosten

3.1.2.3

Bouwsom € 25.000,00 - € 120.000,00

€ 77,00

Vermeerderd met 1,1 ‰ van de bouwkosten

3.1.2.4

Bouwsom € 120.000,00 - € 230.000,00

€ 123,00

Vermeerderd met 1,1 ‰ van de bouwkosten

3.1.2.5

Bouwsom € 230.000,00 - € 455.000,00

€ 262,00

Vermeerderd met 0,6 ‰ van de bouwkosten

3.1.2.6

Bouwsom vanaf € 455.000,00 en hoger

€ 494,00

Vermeerderd met 0,25 ‰ van de bouwkosten

3.1.2.7

Adviezen betreffende reclames, kosten per advies

€ 55,00

3.1.2.8

Indien een conceptaanvraag niet wordt gevolg door een aanvraag bouwvergunning, bedragen de kosten

€ 100,00

3.1.2.9

Over bovenstaande bedragen wordt door de stichting Dorp, Stad en Land BTW berekend, welke bij de aanvrager in rekening wordt gebracht. Daarnaast zullen de welstandleges naar boven worden afgerond op € 5,00

3.1.2.10

De leges zullen worden berekend tot een bereikt maximum van de bouwkosten ad € 20.000000,00

Verplicht advies agrarische commissie

3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 1.125,86

Achteraf ingediende aanvraag

3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

50 %

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

Beoordeling aanvullende gegevens

3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 77,19

3.2

Planologisch strijdig gebruik waarbij TEVENS sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1:

3.2.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 250,08

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.2.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 250,08

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.2.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 500,15

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.2.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 250,08

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.2.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 250,08

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.2.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 500,15

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.2.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

30 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.2.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

20 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag.

3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij GEEN sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 166,72

3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 166,72

3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 333,43

3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 166,72

3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 166,72

3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 333,43

3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 500,15

3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 333,43

3.4.

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het verlenen van een gebruiksvergunning ingevolge artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken:

€ 157,30

3.4.1.1

met dien verstande dat dit basisbedrag, afhankelijk van de

vloeroppervlakte van het bouwwerk, wordt verhoogd met:

3.4.1.2

voor oppervlakten 0-100m²

€ 154,15

3.4.1.3

voor oppervlakten 101-500m²

€ 192,96

vermeerderd per m² met

€ 1,32

3.4.1.4

voor oppervlakten van 501-1.000m²

€ 440,44

vermeerderd per m² met

€ 0,88

3.4.1.5

voor oppervlakten van 1.001-5.000m²

€ 1.377,96

vermeerderd per m² met

€ 0,15

3.4.1.6

voor oppervlakten van 5.001-50.000m²

€ 2.094,19

vermeerderd per m² met

€ 0,03

3.4.1.7

voor oppervlakten groter dan 50.000 m²

€ 2.810,44

vermeerderd per m² met

€ 0,02

 

3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de monumentenverordening 2007 Gemeente Hellevoetsluis aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

3.5.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 250,08

3.5.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 250,08

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de monumentenverordening 2007 Gemeente Hellevoetsluis aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 22 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 250,08

3.6

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

3.6.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 416,80

3.6.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 416,80

3.6.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.6.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 416,80

3.7

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 250,08

3.8

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 41,68

 

3.9

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.10a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 0,00

3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 154,37

3.10.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 154,37

3.11

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 154,37

3.12

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

3.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 154,37

3.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.12.3

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 154,37

3.12.4

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 154,37

3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

3.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

3.14

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

3.14.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 125,04

3.14.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 125,04

 

3.15

Advies

3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

3.15.2

Indien een begroting als bedoeld in 3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

3.16

Verklaring van geen bedenkingen

3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

3.16.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 154,37

3.16.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

3.16.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

4

Vermindering

4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 3.15 en 3.16. De vermindering bedraagt:

4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

5

Teruggaaf

5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking AANVRAAG omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.5 en 3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

75 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan

40 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking VERLEENDE omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.5 en 3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

5.3

Teruggaaf als gevolg van het WEIGEREN van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.5 of 3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

40 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 300 wordt niet teruggegeven.

5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 3.15 en 3.16 wordt geen teruggaaf verleend.

6.

Intrekken omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 5.2 van toepassing is:

€ 154,37

7.

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 77,19

 

8.

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

8.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, zal een bedrag in rekening worden gebracht dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de verzoeker medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

8.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, zal een bedrag in rekening worden gebracht dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de verzoeker medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

9.

Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 41,68

10.

In deze titel niet benoemde beschikking

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 154,37

XI

VERKEER EN VERVOER

1.

a.

Voor de afgifte of vernieuwing dan wel voor het behandelen van een aanvraag tot omwisseling van een rijbewijs bedraagt het tarief:

€ 38,70

b.

ingeval van vermissing van een rijbewijs is naast het onder punt 1.a. vermelde bedrag, indien anders dan door overmacht het rijbewijs geheel of gedeeltelijk niet kan worden ingeleverd, een bedrag verschuldigd van:

€ 25,10

c.

de tarieven worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:

€ 33,50

2.

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag; tot het verkrijgen van een parkeervergunning, als bedoeld in de Parkeerverordening 2001.

€ 29,58

3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):

€ 25,00

4.

Het tarief bedraagt voor het toekennen van een persoonsgebonden gehandicaptenparkeerplaats:

€ 281,00

5.

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van onderbord met kenteken voor een persoonsgebonden gehandicaptenparkeerplaats:

€ 81,00

6.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart:

€ 25,00

 XII

BESCHIKKINGEN, BEGROTING EN REKENING EN BOUWVERORDENING

Voor het afgeven van een gunstige beschikking op verzoekschriften, van een vergunning of een ontheffing dan wel van elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de volgende punten van deze tarieven lijst zijn genoemd of in een andere belastingverordening van deze gemeente of andere rechtsregels zijn genoemd, per beschikking:

€ 3,46

a.

een exemplaar van de bouwverordening:

€ 72,29

b.

het statistisch jaarboek bevolkingscijfers:

€ 22,23

XIII

HUISVESTINGSWET

Voor het afgeven van vergunningen, bedoeld in paragraaf 3.1 van de Huisvestingsverordening 2005 van Hellevoetsluis:

€ 20,03

XIV

WINKELTIJDENWET

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.

1.

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183):

€ 6,08

2.

tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander:

€ 6,08

3.

tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing:

€ 6,08

XV

WEEKMARKT

Voor het inschrijven op de wachtlijst voor de weekmarkt:

€ 7,86

XVI

DRANK- EN HORECAWET

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 Drank- en Horecawet:

€ 108,54

2.

Voor het wijzigen van een op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet verleende vergunning

€ 49,15

3.

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet:

€ 20,48

4.

Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet uitvoering wordt gegeven aan de Wet Bibob, dan wordt naast het bedrag van de aanvraag onder 1 de volgende leges geheven:

a.

intake en screening van het formulier met overlegde bescheiden (lichte toets):

€ 44,26

b.

indien de screening van het formulier met overlegde bescheiden nader onderzoek noodzakelijk maakt (diepgaande toets):

€ 411,65

c.

indien de bibob intake en screening aanleiding geven tot het vragen van advies bij het landelijk bureau bibob dan wordt onverminderd het gestelde onder a en b een bedrag in rekening gebracht van:

€ 514,56

XVII

MILIEU

Voor een publicatie ingevolge de ontgrondingenwet c.q. Ontgrondingenverordeningen Zuid-Holland:

€ 154,16

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag Vuurwerkverkoopvergunning op grond van artikel 2:72 van de APV:

€ 137,76

XVIII

EXPLOITATIEVERGUNNINGEN

1.

Een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

€ 165,97

2.

Vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

a.

voor escortbureaus;

€ 82,93

b.

voor privé-huis.

€ 165,97

XIX

TELECOMMUNICATIE

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet:

€ 343,66

 

XX

DIVERSEN

Het tarief bedraagt terzake voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen:

€ 108,55