Regeling vervallen per 01-01-2023

Regeling Adviescommissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis 2013

Geldend van 27-06-2013 t/m 31-12-2022 met terugwerkende kracht vanaf 27-06-2013

Intitulé

Regeling Adviescommissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis 2013

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Hellevoetsluis

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van het college;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende Regeling:

Regeling Adviescommissie bezwaarschriften

Regeling Adviescommissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis 2013

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: Adviescommissie bezwaarschriften;

  • c.

    Awb: de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Bevoegdheid commissie

  • 1. Er is een algemene adviescommissie die belast is met de uitvoering van de in artikel 7:13 van de Awb genoemde taken voor zover het gaat om bezwaarschriften ingediend tegen een besluit van de raad, het college, de burgemeester of de leerplichtambtenaar.

  • 2. De commissie hoort en adviseert niet inzake bezwaarschriften gericht tegen besluiten

    betreffende gemeentelijke belastingen of waardering onroerende zaken.

  • 3. Naast het horen en adviseren omtrent een bezwaar door de commissie kan, met betrekking tot door het college bij afzonderlijk besluit daartoe aangewezen categorieën van bezwaarschriften, het horen ambtelijk plaatsvinden.

  • 4. De commissie is belast met de uitvoering van de in artikel 9:15 Awb genoemde taken voor zover het gaat om klachten zoals omschreven in artikel 9:1 van de Awb.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming van de commissie en indeling in kamers

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter, leden die als kamervoorzitter kunnen fungeren en andere leden.

  • 2. De voorzitter, de kamervoorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen. Het college zorgt voor een voldoende aantal leden.

  • 3. Het college benoemt zo nodig een aantal plaatsvervangende leden.

  • 4. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 5. De commissie doet haar werk in kamers. Elke door het college ingestelde kamer bestaat uit een kamervoorzitter en ten minste twee leden. Elke kamer regelt de vervanging van de kamervoorzitter.

  • 6. Een kamer behandelt alle bezwaarschriften gericht tegen besluiten waarvoor een kamer bevoegd is. In geval van overbelasting van een kamer, kunnen bezwaarschriften door een andere kamer worden behandeld. De leden kunnen rouleren over de kamers onverlet het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 7. Elke kamer treedt voor de haar toegewezen taken op als commissie.

  • 8. De voorzitter, de kamervoorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van Hellevoetsluis.

Artikel 4 Secretaris

  • 1. De commissie wordt bijgestaan door een algemeen secretaris die door het college wordt aangewezen.

  • 2. Elke kamer wordt bijgestaan door een secretaris die door of namens het college wordt aangewezen.

  • 3. De secretaris heeft tot taak de commissie juridisch en vakinhoudelijk te adviseren over de te behandelen bezwaarschriften.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie treden af conform het schema van aftreden welke door het college is vastgesteld en zoals is opgenomen in de bijlage bij deze regeling.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 4. De aftredende voorzitter en leden kunnen voor een periode van 4 jaar niet deelnemen aan de Kamer waarin zij zijn afgetreden.

Artikel 6 Herbenoeming

  • 1. De voorzitter en de leden kunnen voor maximaal 1 periode van 4 jaar worden herbenoemd door het college.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, kan het college een voorzitter en/of lid voor nog een periode van 4 jaar herbenoemen, indien de ingangsdatum van de eerste benoeming is gelegen tussen twee benoemingsperiode zoals is opgenomen in het vervangrooster.

  • 3. In bijzondere gevallen kunnen Burgemeester en wethouders van het bepaalde in het voorgaande leden afwijken.

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze regeling uitgeoefend door de secretaris van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:10, tweede lid

  • d.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • e.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • f.

    artikel 7:6, vierde lid;

  • g.

    artikel 7:10, derde lid.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1. De kamervoorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De kamervoorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van een kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

  • 3. De kamervoorzitter kan de bevoegdheden van dit artikel opdragen aan de secretaris.

  • 4. Alle gemeentelijke organen, bestuurders, commissies en ambtenaren zijn verplicht aan een verzoek van of namens de commissie om inlichtingen binnen een door de commissie te bepalen termijn te voldoen.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1. De kamervoorzitter - of namens hem de secretaris - van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. De kamervoorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb (afzien van horen).

  • 3. Indien de kamervoorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1. De kamervoorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de kamervoorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de kamervoorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4. De kamervoorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

  • 1. Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de kamervoorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

  • 2. De commissie kan op basis van artikel 7:13, lid 3 van de Awb het horen opdragen aan de kamervoorzitter of een lid.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De kamervoorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1. De zittingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2. De deuren kunnen worden gesloten indien de kamervoorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de kamervoorzitter en de secretaris.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de kamervoorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de kamervoorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De kamervoorzitter beslist op een dergelijk verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1. De kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De kamer beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de kamervoorzitter.

  • 4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6. Het advies wordt door de kamervoorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de kamer ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2. Indien naar het oordeel van de kamervoorzitter de termijn van 10 weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 19 Intrekking oude regeling

De Regeling Adviescommissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis 2007 wordt ingetrokken.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.

Artikel 21 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Adviescommissie bezwaarschriften gemeente Hellevoetsluis 2013.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 juni 2013
De voorzitter, De griffier,
vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, De secretaris,