Verordening op de Elektronische Bekendmaking gemeente Hellevoetsluis 2014

Geldend van 01-05-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2014

Intitulé

Verordening op de Elektronische Bekendmaking gemeente Hellevoetsluis 2014

Nummer: 24-04-14/08

De raad der gemeente Hellevoetsluis; gehoord de voorbereidende raadsvergadering; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 maart 2014, nummer: 24-04-14/08;

gelet op het bepaalde in artikel 139 en 149 van de Gemeentewet, artikel 2:14, afdeling 3.4 en afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

de Verordening op de Elektronische Bekendmaking gemeente Hellevoetsluis 2014 vast te stellen.

Artikel 1 Elektronisch gemeenteblad

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders geeft een elektronisch gemeenteblad uit. Het gemeenteblad wordt uitgegeven op: https://www.officielebekendmakingen.nl/.

  • 2. Het gemeenteblad wordt uitgegeven telkens wanneer daartoe aanleiding bestaat.

Artikel 2 Officiële publicaties (bekendmakingen, kennisgevingen e.d.)

  • 1. Onverminderd het bepaalde in enig wettelijk voorschrift worden de volgende berichten die voorheen in het huis-aan-huisblad “Groot Hellevoet” werden gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad gepubliceerd, te weten:

    • a.

      bekendmakingen van algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels, andere besluiten van algemene strekking, en beschikkingen die niet aan belanghebbende(n) in persoon kunnen worden verzonden of uitgereikt;

    • b.

      wettelijk voorgeschreven kennisgevingen en mededelingen, niet zijnde de voor de inwerkingtreding van een besluit voorwaardelijke bekendmakingen;

    • c.

      overige gemeentelijke berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht.

  • 2. Het elektronisch gemeenteblad is de officiële bron voor de in lid 1 genoemde berichten. Daarnaast worden, bij wijze van service, deze publicaties, althans tenminste een samenvatting hiervan, ter informatie in het huis-aan-huisblad “Groot Hellevoet” geplaatst. Hierbij wordt verwezen naar het elektronisch gemeenteblad als de officiële bron.

Artikel 3 Vorm gemeenteblad

  • 1. Een gemeenteblad bevat in ieder geval: de titel Gemeenteblad en de naam van de gemeente Hellevoetsluis, de datum van publicatie, het volgnummer en namens welk bestuursorgaan de publicatie plaatsvindt.

  • 2. Verordeningen, nadere regels van het college en beleidsregels worden in hun geheel, inclusief eventuele toelichting en bijlagen, opgenomen in het elektronisch gemeenteblad, waarbij per besluit een afzonderlijk gemeenteblad wordt uitgegeven.

  • 3. Het college bepaalt voor het overige de vorm van de publicaties in het Gemeenteblad met inachtneming van de toepasselijke regelgeving en de mogelijkheden die de Gemeenschappelijke Voorziening Decentrale Regelgeving biedt.

  • 4. Indien volledige opname van een besluit in het elektronisch gemeenteblad niet of alleen gedeeltelijk uitvoerbaar is, kan worden volstaan met het opnemen van een gedeelte of een samenvatting van het besluit in het elektronische gemeenteblad. In dat geval zal het gehele besluit ter inzage worden gelegd bij het Klantcontactcentrum aan de Oostzanddijk 26 te Hellevoetsluis.

  • 5. Voor zover elektronische uitgifte van het gemeenteblad geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, voorziet het college in een vervangende uitgave.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze vordering treedt in werking met ingang van 1 mei 2014.

Artikel 5 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de Elektronische Bekendmaking gemeente Hellevoetsluis 2014”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 24 april 2014.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
H.J. van der Wel. mr. F.D. van Heijningen.

Toelichting

Officiële publicaties

De elektronische bekendmaking van gemeentelijke regelgeving is per 1 januari 2014 verplicht. In de gemeente Hellevoetsluis is ervoor gekozen om daarnaast alle officiële publicaties met ingang van 1 juli 2014 elektronisch te publiceren. Bij officiële publicaties wordt vaak gedacht en gesproken over “bekendmakingen”. Bekendmakingen zijn echter alleen die specifieke berichten waardoor besluiten in werking kunnen treden (zie artikel 139 van de Gemeentewet en artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht). Daarnaast zijn er nog andere officiële publicaties; mededelingen van de (gemeentelijke) overheid die wettelijk zijn voorgeschreven. Dat zijn bijvoorbeeld kennisgevingen van terinzagelegging van ontwerpbesluiten in het kader van een voorbereidingsprocedure of mededelingen van aangevraagde of verleende omgevingsvergunningen.

De officiële publicaties werden in Hellevoetsluis gepubliceerd op de Gemeentepagina van het huis-aan-blad “Groot Hellevoet”. Met inwerkingtreding van deze verordening worden in plaats daarvan alle wettelijke voorgeschreven publicaties elektronisch gedaan in een gemeenteblad. Daarnaast blijft het mogelijk om bij wijze van service, in het huis-aan-huisblad de inwoners Hellevoetsluis en andere betrokkenen hierover te informeren.

Een inventarisatie van de toepasselijke wetgeving leert dat de officiële publicaties sinds de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking ook langs elektronische weg kunnen plaatsvinden. In de paragraaf “wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties” worden de verschillende wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties toegelicht.

Voorwaarden voor elektronisch publiceren

Wettelijk voorschrift vereist voor elektronisch berichtenverkeer

Berichten die niet aan één of meer geadresseerden zijn gericht kunnen alleen elektronisch worden verstuurd, als dit in een wettelijk voorschrift is geregeld. (artikel 2:14 tweede lid).

Een drietal uitspraken van de Raad van State die betrekking hadden op de kennisgeving van ontwerpbesluiten onderstrepen dit principe nog eens. De Afdeling oordeelde dat niet met een kennisgeving van een ontwerpbesluit als bedoeld in artikel 3:12 door burgemeester en wethouders kon worden volstaan, omdat een gemeentelijke verordening waarin die mogelijkheid werd geboden ontbrak.

Indien dit in een verordening wordt geregeld, kunnen berichten in de zin van artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht elektronisch worden gepubliceerd.

Gemeenteblad voor bekendmaking regelgeving en andere besluiten van algemene strekking

Gemeentelijke regelgeving kan alleen rechtsgeldig elektronisch worden bekendgemaakt als ze in een van overheidswege uitgegeven blad, ofwel een gemeenteblad worden gepubliceerd (artikel 139 Gemeentewet).

Dat geldt in beginsel ook voor andere besluiten van algemene strekking (artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht).

De verordening op de elektronische bekendmaking

De belangrijkste regels over bekendmaking van overheidsbesluiten zijn vastgelegd in wetgeving. Algemene regels zijn te vinden in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht. Ten slotte kunnen op grond van bijzondere wet- of regelgeving voor bepaalde soorten publicaties afzonderlijke regels gelden, zoals de Wet ruimtelijke ordening (zie de paragraaf “Wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties”).

Het voorgaande houdt in dat de ruimte om bij verordening regels te stellen beperkt is. Deze verordening regelt naast de voorwaarden om elektronisch te kunnen publiceren dan ook alleen een aantal uitvoeringsaspecten, zoals de wijze van publicatie, kennisgeving en terinzagelegging.

Wettelijke voorschriften voor de officiële publicaties

Bekendmaking gemeentelijke regelgeving (artikel 139 van de Gemeentewet)

Met ingang van 1 januari 2014 zijn gemeenten verplicht om gemeentelijke regelgeving (algemeen verbindende voorschriften) elektronisch bekend te maken via een elektronisch uitgegeven gemeenteblad.

Tot die tijd mocht gemeentelijke regelgeving ook uitsluitend elektronisch bekend worden gemaakt, mits dat plaatsvond in een elektronisch gemeenteblad waarbij wordt voldaan aan de voorschriften uit de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.

Het rijk heeft nadere regels gesteld ten aanzien van de elektronische uitgave. In artikel 1 Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden is bepaald dat de elektronische uitgifte van het gemeenteblad geschiedt door plaatsing op een door het college te bepalen internetadres. Bij ministeriële regeling zijn daarnaast nog eisen aan de beveiliging gesteld.

De bekendmaking van gemeentelijke regelgeving is geregeld in artikel 139 van de Gemeentewet. Met ingang van 1 januari 2014 is dit artikel voor het laatst gewijzigd.

De belangrijkste wijziging is dat bekendmaking vanaf 1 januari 2014 dan nog uitsluitend via een elektronisch uitgegeven gemeenteblad kan plaatsvinden. Ook dan geldt dat, indien elektronische uitgifte geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, het gemeentebestuur voorziet in een vervangende uitgave.

Nieuw is het derde lid van artikel 139 van de Gemeentewet dat luidt: “in afwijking van het eerste lid kan een besluit als bedoeld in dat lid bepalen dat een bij het besluit behorende bijlage wordt bekendgemaakt door terinzagelegging.

Bekendmaking overige besluiten Awb

Beschikkingen (artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht)

Voor beschikkingen geldt dat deze bekend worden gemaakt door toezending of uitreiking aan de belanghebbenden, onder wie de aanvrager.

In sommige gevallen is dat niet mogelijk. Artikel 3:41 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht schrijft dan een “andere geschikte wijze” voor.

Als andere geschikte wijze van bekendmaking kunnen afhankelijk van de omstandigheden onder meer worden beschouwd publicatie in een dag- of nieuwsblad, aanplakking op het gemeentelijke publicatiebord of aanplakking ter plekke. Soms zal redelijkerwijs kunnen worden volstaan met het op het kantoor van het bestuursorgaan ter inzage leggen van het besluit, mits de terinzagelegging op enigerlei wijze is bekendgemaakt (MvT, Kamerstukken II 23 700, nr 3., p. 13 en NEV II 23 700, nr. 5, p.4).

Voor zover de situatie publicatie in een huis-aan-huisblad toestaat, kan dit in het vervolg ook in het elektronisch gemeenteblad plaatsvinden.

Besluiten van algemene strekking, niet zijnde regelgeving (artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht)

In artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht is geregeld hoe besluiten van algemene strekking, niet zijnde regelgeving, bekend worden gemaakt. Bekendmaking vindt plaats door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Elektronische bekendmaking kan alleen plaatsvinden via een elektronisch uitgegeven overheidsblad, tenzij elektronische bekendmaking via een ander medium bij wettelijk voorschrift mogelijk is gemaakt (MvT, Kamerstukken II, 2006/07, 31 084, nr. 3, p.27)

Sommige besluiten zijn te omvangrijk om integraal in een kennisgeving op te nemen. In die gevallen kan worden volstaan met in de bekendmaking de zakelijke inhoud van het besluit te vermelden. Indien alleen van de zakelijke inhoud wordt kennisgegeven, wordt het besluit tegelijkertijd ter inzage gelegd. In de kennisgeving wordt vermeld waar en wanneer het besluit ter inzage ligt. (artikel 3:42 derde lid van de Algemene wet bestuursrecht). Het artikel regelt niet hoe lang het besluit ter inzage moet worden gelegd. Een termijn van ten minste zes weken is in aansluiting op de wettelijke bezwaar- en beroepstermijn voor de hand liggend.

Bekendmaking van besluiten van algemene strekking kan derhalve elektronisch plaatsvinden. Meest voor de hand ligt om alleen een samenvatting weer te geven en het volledige besluit ter inzage te leggen, indien het besluit omvangrijk is.

Overige wettelijk voorgeschreven publicaties op grond van de Algemene wet bestuursrecht

Elektronisch berichtenverkeer door een bestuursorgaan (artikel 2:13 en 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht).

Een bericht kan een besluit zijn, maar ook een eenvoudige mededeling, een uitnodiging voor een hoorzitting (dit blijkt uit de toelichting op de Algemene wet bestuursrecht).

Berichten die niet aan één of meer geadresseerden zijn gericht kunnen alleen elektronisch worden verstuurd, als dit in een wettelijk voorschrift is geregeld (artikel 2:14 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht).

Uitspraken van de Raad van State onderstrepen dit nog eens. In ABRvS van 15 augustus 2012, LJN:BX4675, oordeelde de Afdeling dat niet met een kennisgeving van een ontwerpbesluit als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht kon worden volstaan, omdat een gemeentelijke verordening, waarin die mogelijkheid werd geboden ontbrak. De Afdeling overwoog als volgt: “Artikel 2:14, tweede lid, en artikel 3:12, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht dienen in onderlinge samenhang te worden uitgelegd dat op grond daarvan vereist is dat, in verband met artikel 3:11, eerste lid, en 3:15, eerste lid van de Awb, van een ontwerpbesluit op ten minste één niet-elektronische, geschikte wijze als bedoeld in artikel 3:12, eerste lid, van de Awb, kennis wordt gegeven, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald”.

Openbare kennisgeving ontwerpbesluit (artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht)

Zoals hiervoor uiteengezet dient artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht te worden uitgelegd in samenhang met artikel 2:14, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht.

Uit de jurisprudentie van de Raad van State is af te leiden dat bestuursorganen bij verordening kunnen bepalen dat de kennisgeving uitsluitend elektronisch wordt gedaan. De afdeling Bestuursrechtspraak kan dan nog wel toetsen of een dergelijk wettelijk voorschrift leidt tot een “geschikte wijze” van kennisgeving, ofwel een wijze waarop alle belanghebbenden worden bereikt.

Alleen als in een wettelijk voorschrift, bijvoorbeeld een gemeentelijke verordening, is vastgelegd dat ontwerpbesluiten voortaan alleen nog worden gepubliceerd op de website, kan een kennisgeving in een huis-aan-huisblad achterwege blijven.

Het bestuursorgaan is vrij in de keuze van de bladen waarin de kennisgeving wordt geplaatst, maar dient bij die keuze wel het oog te houden op het met de kennisgeving beoogde doel: het bereiken van dat deel van het publiek dat redelijkerwijs geacht kan worden belang te hebben bij het te nemen besluit.

Mededeling na uitgebreide voorbereidingsprocedure (artikel 3:44 Awb).

Mededeling van besluiten die bekend zijn gemaakt vindt op overeenkomstige wijze plaats als voorgeschreven in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht.

Hetgeen geldt voor elektronische berichtgeving is hier van overeenkomstige toepassing.

Bijzondere wetgeving

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Kennisgeving aanvraag omgevingsvergunning (artikel 3.8 Wabo)

Deze publicatie houdt verband met de toepassing van de van rechtswege verlening van de omgevingsvergunning (zie artikel 3.9, derde lid van de Wabo) en biedt derde-belanghebbende de mogelijkheid om hun zienswijze in te dienen bij het bevoegd gezag. Met de woorden “op een andere geschikte wijze” wordt gedoeld op de publicatie van een aanvraag op internet. Steeds meer gemeenten gaan hiertoe over.

Mededeling besluit reguliere omgevingsvergunning (artikel 3.8 en 3.9 van de Wabo)

Hiervoor gelden dezelfde voorschriften als voor de kennisgeving van de aanvraag voor een omgevingsvergunning.

Kennisgeving ter inzage leggen ontwerpbesluit & mededeling besluit uitgebreide omgevingsvergunning (3.12 Wabo)

In artikel 3.12 Wabo zijn aanvullende procedurevoorschriften opgenomen bij de toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Voorbereidingsbesluit Bestemmingsplan (artikel 3.7 lid 7 Wro)

Artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing op de bekendmaking van een voorbereidingsbesluit. Daarnaast gelden aanvullende voorschriften.

Kennisgeving ter inzage leggen ontwerp-bestemmingsplan (artikel 3.8 lid 1 Wro)

Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is hier van overeenkomstige toepassing. Daarnaast gelden aanvullende voorschriften.

Kennisgeving voorbereiden bestemmingsplan (artikel 1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening)

Kennis van dat voornemen wordt gedaan met overeenkomstige toepassing van artikel 3:12 eerste en tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht. De kennisgeving geschiedt tevens langs elektronische weg.

Bekendmaking en mededeling vaststellen bestemmingsplan (artikel 3.8 lid 3 Wro)

In afwijking van artikel 3:1, eerste lid, onder b van de Algemene wet bestuursrecht zijn op een besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan de artikelen 3:40, 3:42, 3:3, 3:44 en 3:45 en afdeling 3.7 van die wet van toepassing.

Gelet op de verwijzing naar de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht kan de bekendmaking en mededeling ook uitsluitend elektronisch plaatsvinden. Daarnaast gelden nog aanvullende voorschriften.

Structuurvisie (artikel 2.1 Wro)

In het Besluit ruimtelijke ordening en de Wet ruimtelijke ordening zijn geen eisen opgenomen over de procedure van een structuurvisie. Bij verordening kunnen gemeenten vastleggen hoe zij hiermee om willen gaan. In Hellevoetsluis is in de Inspraakverordening bepaald dat elk bestuursorgaan ten aanzien van zijn eigen bevoegdheden besluit of inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid.

Beheersverordening (artikel 3.38 Wro)

De Wro kent geen voorbereidingsprocedure voor de beheersverordening. De beheersverordening is vergelijkbaar met andere verordeningen die een gemeente kan vaststellen, zoals bijvoorbeeld een horeca-verordening of een geluidverordening. Afhankelijk van de situatie kan het college op grond van de Inspraakverordening besluiten dat de beheersverordening wordt voorbereid met toepassing van inspraak.

Overige gemeenteberichten

Daarnaast kunnen ook mededelingen gepubliceerd worden over:

  • -

    Aanvragen en verleningen van beschikkingen (vergunningen en ontheffingen, bijv. exploitatie- en evenementenvergunningaanvragen);

  • -

    Meldingen (bijv. melding als bedoeld in artikel 28 en 39b van de Wet bodembescherming);

  • -

    Overige informatie (zoals openingstijden van het gemeentehuis of agenda’s van raadsvergaderingen)

“onverminderd het bepaalde in bijzondere wetgeving”

Voor bepaalde officiële publicaties gelden bijzondere voorschriften:

  • -

    Voor verkeersbesluiten is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer gewijzigd. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle wegbeheerders verkeersbesluiten elektronisch bekend maken in de Staatscourant, die bekend wordt gemaakt op www.officielebekendmakingen.nl. Verkeersbesluiten hoeven niet meer in plaatselijk dag- of weekbladen bekend te worden gemaakt. Kennisgevingen van ter inzage gelegde verkeersbesluiten vallen overigens wel onder de werking van deze verordening.

  • -

    Artikel 176 van de Gemeentewet gaat over de noodverordening. Over de wijze van bekendmaking wordt door de burgemeester per geval besloten.

  • -

    In bijzondere wetgeving (bijvoorbeeld de Wet ruimtelijke ordening en het daarop gebaseerde Besluit ruimtelijke ordening) zijn soms afwijkende, danwel aanvullende voorschriften ten aanzien van de bekendmaking van besluiten of de kennisgeving ontwerpbesluiten e.d. opgenomen.