Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR224991
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR224991/1
Regeling vervallen per 26-10-2013
Uitvoeringsbesluit vervanging archiefbescheiden WMO Helmond 2012
Geldend van 08-09-2012 t/m 25-10-2013
Intitulé
UITVOERINGSBESLUIT VERVANGING ARCHIEFBESCHEIDEN WMO HELMOND 2012Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 september 2012;
Gelet op artikel 6 van het Archiefbesluit 1995
Besluit:
over te gaan tot routinematige digitale vervanging van archiefbescheiden, welke ingevolge een selectielijst niet voor blijvende bewaring in aanmerking komen, uit de volgende werkprocessen en deze na reproductie te vernietigen.
- -
Het beoordelen van een aanvraag voor bijzondere bijstand;
- -
Het uitvoeren van een (her)onderzoek bijzondere bijstand;
- -
Het uitvoeren van mutaties bijzondere bijstand;
- -
Het beoordelen van een aanvraag langdurigheidtoeslag;
- -
Het beoordelen van een aanvraag voor hulp en/of voorziening in het kader van de Wet maatschappelijke opvang (Wmo);
- -
Het uitvoeren van een (her)onderzoek / (her)controle op verstrekte voorzieningen in het kader van de Wmo;
- -
Het uitvoeren van mutaties Wmo;
- -
Het uitvoeren van een beëindiging van hulp en/of voorziening in het kader van de Wmo;
- -
Het beoordelen van een aanvraag voor een tegemoetkoming voor kinderopvang;
- -
Het beoordelen van een aanvraag minimaregeling;
- -
Het uitvoeren van (her)onderzoek minimaregeling;
- -
Het uitvoeren van mutaties minimaregeling;
- -
Het behandelen van overige aanvragen in relatie tot inkomensondersteunende regelingen
- -
Het beoordelen van een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart;
- -
Het beoordelen van een Wmo verantwoordingsformulier;
en die :
- -
zijn ontvangen of opgemaakt met betrekking tot de actieve cliënten voorafgaand aan de inwerkingtreding van het vervangingsbesluit en zaken betreffen die nog niet zijn afgedaan;
- -
zullen worden ontvangen of opgemaakt in de periode tot en met vijf jaar na inwerkingtreding van het vervangingsbesluit.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.
Bezwaar en verzoek om voorlopige voorziening
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u hiertegen een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift stuurt u aan het college van burgemeester en wethouders van Helmond, postbus 950, 5700 AZ Helmond. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via www.helmond.nl/bezwaar.
Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Een bezwaarschrift moet ondertekend zijn en bevat verder: uw naam en adres, de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden (argumenten) van het bezwaar. Wilt u verhinderen dat het besluit op korte termijn wordt uitgevoerd? Dien dan ook een verzoek om een voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter. Een verzoek daartoe richt u aan: De Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt uw verzoekschrift ook digitaal indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).
Heeft u vragen over het indienen van een (digitaal) bezwaarschrift of een voorlopige voorziening? Kijk dan op de site van de gemeente Helmond, www.helmond.nl/bezwaar Of vraag de brochure aan bij de Stadswinkel (telefoonnummer 14 0492).
Ondertekening
Toelichting
Bij dit besluit zijn de volgende waarborgen gehanteerd:
- 1.
Bij de overweging om tot vervanging over te gaan, is rekening gehouden met het feit dat de waarde van de archiefbescheiden als bestanddeel van het cultureel erfgoed niet aanwezig wordt geacht nu sprake is van vervanging van op termijn te vernietigen archiefbescheiden.
- 2.
De wenselijkheid van de vervanging is beschreven in hoofdstuk 2 van het Handboek digitale vervanging.
- 3.
De vervanging biedt een voldoende waarborg voor het behoud van de in de archiefbescheiden vervatte gegevens en hun toegankelijkheid, daar de voorzorgen in acht zijn genomen die zijn beschreven in het voor de vervanging opgestelde Handboek digitale vervanging. Dit handboek maakt deel uit van dit besluit.
- 4.
Bij de overweging om tot vervanging over te gaan, is voorts rekening gehouden met het belang van de in de archiefbescheiden voorkomende gegevens voor overheidsorganen, voor recht- of bewijszoekende en voor historisch onderzoek.
- 5.
De vervangen archiefbescheiden zullen gedurende de vastgestelde bewaartermijnen in goede, geordende en toegankelijke staat worden bewaard. Hierbij geldt dat conversie naar een nieuwe drager
of migratie zal plaatsvinden, indien dit nodig wordt geacht door voortschrijding van de technologie, vervanging van de gebruikte technologie, achteruitgang van de gegevensdrager of vermindering van de kwaliteit van de digitaal opgeslagen archiefbescheiden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl